Kaksi OM646 (200 vs 220cdi) -rail-paine-erot suuret tyhjäkäynnillä-UUDET TESTIKUVAT RAIL-PAINEISTA

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Kaksi OM646 (200 vs 220cdi) -rail-paine-erot suuret tyhjäkäynnillä-UUDET TESTIKUVAT RAIL-PAINEISTA

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Eli seurasin Starilla kahta S204 -mallia, joissa OM646, toinen 200 cdi ja toinen 220 cdi. Johtuuko erot tuosta perustehoerosta, joka tehtaalta määritelty?

Tässä tulokset ja, mikäli joukossa sattuisi olemaan paikalla diagnooseihin perehtyneitä henkilöitä, niin analysointi kiinnostaa.


Rail-paine (tyhjäkäynti) 200 CDI: 230 bar 220 CDI: 270 bar

Molemmissa moottoreissa oikea käyntilämpö. 200 CDI on ajettu 330 tkm ja 220 CDI on 497 tkm ajettu.
Huomio kiinnittyi suureen rail-paine-eroon tyhjäkäynnillä. Molemmat keskimäärin tavoiterajojen sisällä eli 210-280 bar, mutta 220 CDI käyttää välillä yli eli 282 bar maksimissaan. Perusero kuitenkin 40 bar noiden koneiden tyhjäkäynti rail-paineissa. Osaisiko joku selittää tähän mahdollista syytä?
Viimeksi muokannut kardaani, Ke 20.11.2024 07:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4694
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Kaksi OM646 (200 vs 220cdi) -rail-paine-erot suuret tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Miksi asia kiinnostaa?
Onko jompikumpi vikatilassa?
Jos ei niin kannattaako asiaan polttaa ruutia?
Eri versioiden välillä on eroja ohjelmissa ja jopa raudassa, suuttimet voivat olla erilaiset samoin ahdin ym.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6508
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kaksi OM646 (200 vs 220cdi) -rail-paine-erot suuret tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja MiHe »

enempi pa-vuotoa toisessa, joko ruiskuissa tai säädinventtiileissä. Katsoitko paljonko oli ruiskutusmäärä moelmmissa?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: Kaksi OM646 (200 vs 220cdi) -rail-paine-erot suuret tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja kardaani »

MiHe kirjoitti: Su 17.11.2024 09:48 enempi pa-vuotoa toisessa, joko ruiskuissa tai säädinventtiileissä. Katsoitko paljonko oli ruiskutusmäärä moelmmissa?
Alempipaineisessa oli 9,5 mg ja ylempi rail-paineisessa 9,9 mg.
Tyhjäkäyntikierrosluku alempipaineisessa 790 rpm ja alempipaineisessa 880 rpm.

Aiempaan vastaukseen liittyen.....alempipaineinen on sammunut pari-kolme kertaa jarrua vasten hidastettaessa juuri ennen pysähdystä. Nyt ei ole uusinut.....viimeksi 2 viikkoa sitten. Isompipaineisessa rajussa kiihdytyksessä saattaa heittää vikatilaan. Silloin vikakoodina on liian suuri rail-paine. Ei ole mikään ongelma, kun nollaantuu auton sammutuksella ja sama ilmiö on satunnaisesti ilmennyt viiden vuoden aikana ja siinä on menty n. 270 tkm lisää kilsoja välillä 230 tkm- 500 tkm
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2642
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Kaksi OM646 (200 vs 220cdi) -rail-paine-erot suuret tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

MJPfin kirjoitti: Su 17.11.2024 09:46 Miksi asia kiinnostaa?
Onko jompikumpi vikatilassa?
Jos ei niin kannattaako asiaan polttaa ruutia?
Eri versioiden välillä on eroja ohjelmissa ja jopa raudassa, suuttimet voivat olla erilaiset samoin ahdin ym.
Vaihdoin vuosia sitten toisenmerkkiseen commonrail-dieseliin (1600bar) korkeapainepumpun (turhaan) ja siinä uudessa peruskorjatussa starttipaineet olivat 20 - 30bar alemmat.
Toimii kuitenkin ihan hyvin, yli 100tkm ajettu nyt.
Anzzu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 603
Liittynyt: Ke 08.06.2016 17:44

Re: Kaksi OM646 (200 vs 220cdi) -rail-paine-erot suuret tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Anzzu »

kardaani kirjoitti: Su 17.11.2024 14:00 Tyhjäkäyntikierrosluku alempipaineisessa 790 rpm ja alempipaineisessa 880 rpm.
Eikös vaihteiston c ja s asento muuta suunnilleen ton verran tyhjäkäynti kierroksia? Oliko molemmissa sama valinta?
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: Kaksi OM646 (200 vs 220cdi) -rail-paine-erot suuret tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja kardaani »

MJPfin kirjoitti: Su 17.11.2024 09:46 Miksi asia kiinnostaa?
Onko jompikumpi vikatilassa?
Jos ei niin kannattaako asiaan polttaa ruutia?
Eri versioiden välillä on eroja ohjelmissa ja jopa raudassa, suuttimet voivat olla erilaiset samoin ahdin ym.
No niin, nyt voi käyttää jo paukkuja. Viikon sisään kyseinen auto meni ylämäessä vikatilaan, kun kiihdytti ja vaihde vaihtui pienemmälle. Sammutus poisti vikatilaan. Star kertoi rail-paineen ylittyneen.
Kyseinen auto on myös kaksi kertaa sammunut kolmen viikon sisään hidastettaessa vauhti milloin ihan pienessä nopeudessa.
Voiko määränsäätö vaikuttaa tyhjäkäynnillä sammumisen lisäksi rail-paineen ylitykseen kiihdytystilanteissa?
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Tupla

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Tupla
Viimeksi muokannut kardaani, Ti 19.11.2024 19:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Tupla

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Tuola
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6508
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kaksi OM646 (200 vs 220cdi) -rail-paine-erot suuret tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja MiHe »

voi tietenkin vaikuttaa, jos säätö takertelee. Meneekö määränsäätimen testissä paineet kuinka lähelle raja-arvoja?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4694
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Kaksi OM646 (200 vs 220cdi) -rail-paine-erot suuret tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Railpainesäädin voi myös tahmata, penkissä huomasin yhden vanhan säätimen jäävän jumiin liian korkealle paineelle vaikka pyyntiä pienensi.
Tosin penkissä ollut kisko ja säädin oli osa kasasta mikä oli ollut varastossa vuosia että saattoi olla paskaa säätimessä.
Korjaantui toisella käytetyllä säätimellä.

Yhdessä koneessa oli säädin aavistuksen löysällä eikä nostanut paineita ihan normaalisti. Korjaantui kiristämällä säädin kiskoon tiukemmin. Vedin vaan isolla avaimella gudntight
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: Kaksi OM646 (200 vs 220cdi) -rail-paine-erot suuret tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja kardaani »

MiHe kirjoitti: Ti 19.11.2024 19:58 voi tietenkin vaikuttaa, jos säätö takertelee. Meneekö määränsäätimen testissä paineet kuinka lähelle raja-arvoja?
Liitteenä kaksi testitulosta peräjälkeen tehtyinä. Tämä oli testi, jossa kone nosti itse kierroksia. Oliko kyseessä oikea testi? Kuvaajat olivat poikkeavia, vaikka vain 10 minuuttia testien välissä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6508
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kaksi OM646 (200 vs 220cdi) -rail-paine-erot suuret tyhjäkäynnillä-UUDET TESTIKUVAT RAIL-PAINEISTA

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Se ei tuosta ikkunasta suoraan selviä mitä komponenttia tuossa testataan, mutta jos käy läpi nuo komponentit niin tulee se testattua :) Tuossa jälkimmäisessä ei näy niitä punaisia rajaviivojakaan? Joskus ääränsäädin aiheutanut ongelmia vaikka itse testi mennyt rimaa hipoen läpi. Tosiaan lämpötila voi hyvinkin vaikuttaa kuinka seíellä joku vuotaa tai takertelee.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Vastaa Viestiin