Päästöt1.PNG
Tässäpä hitupönttöjen poistajille mietittävää 
Auton tehojen muuttamisen valvonta tiukentuu kesäkuun alussa, ja leväperäinen ”päästömanipulaatio” voi tulla kalliiksi.
Ajoneuvolain muutos linjaa, että myyjän – käytännössä moottoreita säätävien yritysten – pitää osoittaa täyttävän päästösäädökset ja määräykset.
Suomessa on lukuisia pajoja, jotka muokkaavat autojen tehoja ja päästöjärjestelmiä. Tarkoituksena on yleensä saada lisää tehoja tai pienentää kulutusta. Monen firman verkkosivuilla vastuuta vieritetään kuluttajalle, sillä muutoksen jälkeen auto voi olla laiton liikenteeseen.
"Nykyisenlainen toiminta, jossa muutoksia on tehty ja tarjottu kuluttajille ilman osoituksia ja selvityksiä päästötasoista tai palveluita on myyty ’ei tieliikennekäyttöön’ ilmoituksella ajoneuvoihin, joiden tiedot löytyvät liikenneasioiden rekisteristä, ei voi siis enää kesäkuussa jatkua", toteaa tiedotteessa Liikenne- ja viestintäviraston tarkastaja Kaarle Röyttä.
Autoja saa yhä virittää, mutta myyjän pitää osoittaa noudattavansa määräyksiä. Loppupeleissä kyse on ympäristöstä, jotta liikenteessä ei olisi viranomaisten seulan välttäneitä päästöpommeja.
Virasto mainitsee yhtenä esimerkkinä EGR-venttiilin, eli käytännössä sen kopeloimisen.
EGR tarkoittaa pakokaasujen takaisinkierrätystä, eli osa kaasuista voidaan käyttää moottorissa uudelleen sen sijaan, että ne puskettaisiin taivaalle. Se on tapa vähentää päästöjä etenkin dieselautoissa.
Päästöjen osalta muutoksista pitää saada hyväksytyn asiantuntijan tai tutkimuslaitoksen selvitys tai tyyppihyväksyntätodistus. Kotimaisen korjaamon tai katsastajan päästömittaustodistus ei riitä.
Jos manipulaatiota tarjoaa tiskin alta, virasto voi määrätä suurimmillaan 30 000 euron seuraamusmaksun.
Mitä tapahtuu ennän kesäkuuta tehdyille muutoksille?
"Jos tiedät, että autoosi on tehty ohjelmallisia muutoksia tai siitä on poistettu päästöjärjestelmäkomponentteja, varmista ajoneuvon liikennekelpoisuus esimerkiksi valmistajan edustajalta", neuvoo Röyttä.
Jos haluaa pitää muutokset, Röytän mukaan kannattaa konsultoida katsastusasemia. Moni paja myös tarjoaa poisohjelmointia, eli muutokset peruutetaan.
Muutettujen ajoneuvojen käyttöä liikenteessä valvoo poliisi, Rajavartiolaitos ja Tulli.
Luvattoman auton omistajalle tai haltijalle viranomaiset voivat määrätä 300–30 000 euron liikennevirhemaksun.
Haitarin korkein pääty on varattu raskaalle liikenteelle, jossa vilunkipelillä haetaan säästöjä: kun dieseliä ahmivasta rekasta poistetaan päästölaitteet, polttoaineen kulutus voi laskea ja apulaitteita ei tarvitse huoltaa.
Tavallisen henkilöauton kuljettajalle voi napsahtaa korkeimmillaan tonnin maksu.
Tuosta syystä meillä käytössä on ja pysyy Euro3 ja Euro4.tahtoomersun kirjoitti: ↑Ke 15.05.2024 17:02 Kovin isona yllätyksenä tämä ei voinut kenellekään tulla, onhan tästä varoiteltu jo pitkään.
Aina löytyy vaan heitä, jotka eivät ymmärrä ja sisäistä miksi nämä päästörajat on säädetty, vaan pitävät niitä henkilökohtaisena vittuiluna. Jos niiden laitteiden kunnossapito on ylivoimainen tehtävä, niin sitten sellainen auto missä niitä ei ole.
Jos näitä päästötajoja ei olisi vaan mentäisiin vaikka 80-90 lukujen nokivasaroiden tasolla, niin ei olisi hääviä. Se nyt vaan tuntuu olevan, että mitään kehitystä ei tapahdu, jos lainsäädäntö ei pakota.
Mutta sitä ei taida edes EU uskaltaa tehdä. "Sori, teidän Plymouth Valiant 170 cid slant six on nyt sitten käynnistyskiellossa. Ikuisesti" t. katsastusmies.
No ei se nyt noin ole.MJPfin kirjoitti: ↑Ke 15.05.2024 22:06 Nämä 100-1000 kertaiset hiukkas päästöt on silkkaa paskaa. Vanha om647 säädettynä ja k arvo 0.06 ilman mitään hiukkas pönttöä.
Katti paikoillaan ja ilmaa tarpeeksi.
Varmaan ovat mittailleet just noita portugal ja german tuning nokiperse säätöjä.
Kunnolla säädettynä ei tule 100 kertaiset päästöt verratuna dpf ja ilman. Ja ihan vaan sivuhuomautuksena tampereen yliopistolla ei edes ole pussitestiä ja labraa missä asiaa voisi edes mitata luotettavasti.
Vielä paljon pahempi ja koko valtakunnan laajuinen ongelma on ruohonleikkurit joiden tekniikka on suoraan sivuventtiilikoneista 1930 - 1940- luvuilta.
https://yle.fi/a/3-5745639Ruohonleikkurin ja moottorisahan päästöt suuret
Pienet työkoneet kuten ruohonleikkurit, jyrsimet ja moottorisahat ovat pienestä koostaan huolimatta huomattavia ilmansaasteiden lähteitä, kertoo Maa ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT. Haittoja voi kuitenkin vähentää hyvällä huollolla ja käytöllä.
26.4.2005 11:10
•
Päivitetty 29.10.2008 1:37
Suomessa oli vuonna 2003 arviolta miljoona ruohonleikkuria ja yli 350 000 moottorisahaa. Niiden häkäpäästöt olivat noin 13 prosenttia ja hiilivetypäästöt noin 15 prosenttia henkilöautoliikenteen vastaavista päästöistä. Lisäksi pienmoottorit tuottavat paljon hiilidioksidia, koska hyötysuhde on huono. Käytännössä tämä näkyy suurena polttoaineen kulutuksena. MTT:n selvityksen mukaan tunnin työ moottorisahalla vastaa noin 2 000 kilometrin ajoa vuoden 2003 mallisella henkilöautolla. Ruohonleikkurin tunnin käyttö vastaa 900 kilometrin autoilua. Alle 19 kilowatin neli- ja kaksitahtisten moottorien pakokaasuissa on runsaasti haitallisia aineita, koska perustekniikka on yksinkertaista ja vanhaa. Pakokaasuissa on hiilimonoksidia sekä paljon eri hiilivetyjä, joissa on syöpää ja hermosto-oireita aiheuttavia ominaisuuksia. Myös bensiinimoottorien hiukkasten on todettu olevan aiemmin uskottua haitallisempia pienen kokonsa vuoksi, MTT kertoo. Lisäksi pienmoottorien pakokaasut tulevat lähelle käyttäjää, mikä lisää altistumista. Haittoja voi itse vähentää
Hyvä huomio, nämä myös kieltolistalleVielä paljon pahempi ja koko valtakunnan laajuinen ongelma on ruohonleikkurit joiden tekniikka on suoraan sivuventtiilikoneista 1930 - 1940- luvuilta.
Pienhiukkaspäästöt aiheuttavat tutkitusti huomattavan määrän ennenaikaisia kuolemia Euroopasssa ja Suomessa, joten tässä kohtaa vastustaminen vaikuttaa ideologiselta, eikä tutkittuun tietoon perustuvalta. Tässä ei ole kyse Intiasta ja Kiinasta, vaan paikallisemmasta ongelmasta. Faktoihin perustuen on aiheellista yrittää estää esimerkiksi hiukkassuodattimien poistot. SCR-systeemin osalta on p:stä, että sääntelyllä puututaan loppukäyttäjiin eikä autoteollisuutta/maahantuojia/myyjiä saateta vastuuseen siitä, että valmistetaan SCR-järjestelmiä, jotka rikkoutuvat Suomen olosuhteissa ja omistajalle jää tonnien kulut korjauksistan. Meille ei enää tule tämän vuoksi nykyaikaisia dieseleitä.MJPfin kirjoitti: ↑To 16.05.2024 06:38 Tää on just tätä, vetäkää kaikki päästöt nollaan ja lopettakaa kaikki tekeminen.
Lakatkaa kaikki olemasta niin kiina ja intia voi työtää muutaman kymmenen minuuttia enemmän paskaa taivaalle.
En todellakaan ole dpf poistojen kannalla mutta tää maailman parantaminen meidän päästöjen poistamisella on turhaa.
Ainoa mitä saa aikaan on suomen kilpailukyvyn alasajon ja tehtyä kehitysmaan tästä kaikella viherpiiperöinnillä.
Kannattaa ennemmin vähän miettiä mitä sieltä kaupasta kantaa kotiin, tai antaa hameväen kantaa. Se ihana muoviin paketoitu söpö purkki mikä heitetään kuukauden päästä roskiin on tuottanut varmasti enemmän päästöjä kuin nurmikon leikkuu.
Samoin se iluuri mikä tarvitsee vaihtaa joka puolivuosi koska uusi malli on tullut jne. KAIKKI raahataan kiinasta ja tehdään halvimmalla mahdollisella energialla siellä vähät välittämästä mitä päästöjä tulee.
Mut joo huudetaan täällä kurkku suorana että kielletään meillä kaikki päästöt, niin saatte hyvän mielen kaikki hipit.
Ai niin jos se sivuventtiilikoneen käry häiritsee kun se käy niin paksulla, kannattaa laittaa puolet e85 sinne tankkiin. Seos menee aika lähelle optimaalista eikä haise yhtään ja on itsessään jo pieni ekoteko.
Tästä keskustelusta tuli muuten mieleeni että paljonkohan nuo mopot, skootterit ja kevarit tuottaa päästöjä, millä nuoriso rällää keväästä syksyyn. Järkyttävän melusaasteen perusteella niitä ei ole saanut kiellettyä niin saisikohan ilmansaasteen perusteella ja nuorisolle hiljaiset sähkärit alledealer kirjoitti: ↑To 16.05.2024 06:51Hyvä huomio, nämä myös kieltolistalleVielä paljon pahempi ja koko valtakunnan laajuinen ongelma on ruohonleikkurit joiden tekniikka on suoraan sivuventtiilikoneista 1930 - 1940- luvuilta.![]()
Meneehän stigassa kuitenkin kesän aikana polttoainetta ainakin yhtä paljon kuin veekasin 0-100 km/h täyskaasukiihdytyksessä, ja leikkureita on joka torpassa toisin kuin niitä bensarosvoja.
Meille tuli akkutrimmeri noin 10 vuotta sitten ja jokunen vuosi sen jälkeen akkuruohonleikkuri, mukavan hiljaisia ja helppokäyttöisiä eikä hankintahinta päätä huimaa, suosittelen.
Päästöasioiden painoarvo oli hankintaa tehdessä tasan 0, oikein hävettää![]()