kolahdus persiistä - korjattu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

kolahdus persiistä - korjattu

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Juu, ilolla ilmoitan, että monia mersuforumialaisia ja minua häirinnyt esim. kolmoselta neloselle vaihdettaessa kuulunut klunksahdus ja muutama muukin epämääräinen kolina-ääni katosi kun vaihdettiin perän ns. häränsilmät ja perämurikan etupuolella olevat "lättypuslat". Näistä kaikista oli kumiaines tipotiessään.

Merkillistä vaihto-operaatiossa oli, että perässä oli paikallaan lättypuslia ainoastaan yksi kappale, vaikka niitä pitää olla kaksi..
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Häränsilmät????
Lättypuslat??????
:?: :?: :?:
Avatar
saksantähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 14.04.2004 10:28
Paikkakunta: TURKU

Viesti Kirjoittaja saksantähti »

Lättypuslat = Rättinivel?

Häränsilmät on kyllä täälläkin täys mysteeri??

-S-
Tähdellisempää tekemistä kaikille...

W123 300TD ´79/84
C107 350SLC ´75 "-Elviira-"
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Perämurikka on kiinni kolmesta kohtaa, ja yhteensä siellä on 4 kumipuslaa; edessä on kaksi lätyn muotoista puslaa samasa pultissa. Sitten jos katselet auto pukilla perämurikkaa takaapäin, niin huomaat siinä yläpuolella kaksi pyöreää puslaa joilla murikka on kiinni. Nämä ovat ns. häränsilmät.
En tiedä niiden oikeaa nimeä, mutta kardaanista reuhtomalla näki selvästi kuin puslat böljäsivät valtoimenaan ja perä liikkui mukana.

Irrotetut puslat olivat aika karmea näky, kumia ei ollut enää nimeksikään, eli ei ihme että kolisi ja heilui :shock:
Avatar
Tore
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ma 21.03.2005 08:13

Viesti Kirjoittaja Tore »

RH kirjoitti:Häränsilmät????
Lättypuslat??????
:?: :?: :?:
Oisko "apurungon etummaiset ja takimmaiset helat " tuohon käypänen nimitys :wink:

Niiden kuluneisuus kyllä antaa merkkejä juuri tuolla tavalla, eli paukkaa ku vaihtaa hitaalla vauhdilla isompaa pykälää, 3 ----> 4.
MB 300 TDT -87 A
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

ttornberg kirjoitti:
RH kirjoitti:Häränsilmät????
Lättypuslat??????
Oisko "apurungon etummaiset ja takimmaiset helat " tuohon käypänen nimitys :wink:
Itse asiassa kyseessä lienevät "perän takakannatinhelat" ja "perän etukannatinhelat". Ainakin KL:n kataloogissa kulkevat noilla nimillä.

KuvaKuva

Allekirjoittaneenkin koslassa oli tuota kolinaa, joka kuului kaasua pumpatessa ja syynä olivat juuri nuo "häränsilmät" / takakannatinhelat. Tottakai myös apurungon etukumitkin oireilevat samoin, joten kannattaa katsoa molemmat paikat, jos kolisee.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Päivän knoppi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

PKivireki kirjoitti:Perämurikka on kiinni kolmesta kohtaa, ja yhteensä siellä on 4 kumipuslaa; edessä on kaksi lätyn muotoista puslaa samasa pultissa.
Päivän knoppikysymyksenä kysyisin, jotta moniko millinen mutteri on tuossa etukiinnikkeen pultissa?

Mutteri on palkin ja korin välissä siten, ettei sitä näy. Joten olisi kiva tietää, millaista työkalua siihen kannattaa sovittaa.
Terveisin
Tero
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18106
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sanotaan nyt 17 mm.
(Avaimen joka käy toisessa päässä on 17 ja toisessa 16) :oops:
wiimax.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Juu 17mm. Ja kuusiokolo on 6mm tai 8mm (ei muista). Perän takapäässä on 12mm kuusiokolo.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18106
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuusiokolo on 8 mm. :D
wiimax.fi
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

17mm

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Juu, 17 mm oli. Tosin tällä kertaa ehdin tehdä homman ennen tietoa täältä. Yleensä menee toisin päin.

PS. Nyt on hiljainen perä, kun tuli vaihdettua nuo perän takakiinnikepuslat.
Terveisin
Tero
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: 17mm

Viesti Kirjoittaja epk »

dieselflosse kirjoitti:Juu, 17 mm oli. Tosin tällä kertaa ehdin tehdä homman ennen tietoa täältä. Yleensä menee toisin päin.

PS. Nyt on hiljainen perä, kun tuli vaihdettua nuo perän takakiinnikepuslat.
oliko iso homma takimmaisissa ? tai siis millä sait ne ulosvedettyä ?
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 17mm

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

epk kirjoitti: oliko iso homma takimmaisissa ? tai siis millä sait ne ulosvedettyä ?
Kardaanin takapää irti, perän kannattimien pultit auki, perä varovasti vetarien varaan (itse tuin vielä koolinkilla).

Tämän jälkeen otin sellaisen ilmakäyttöisen talttahärvelin lattapääterän ja naputtelin vasaraa käyttäen (auton takaa eteenpäin) puslan ulkokehää, varoen palkkia. Puslan reuna kääntyi sisäänpäin lyttyyn ja aikani (n. 15min) naputeltua pusla lensi reijästä. Sama aika molemmille.

Uudet vedin sisään laittamalla puslan ensin huulille palkin etupuolelle. Varsinainen paikalleen veto hoitui isolla pultilla ja muutamalla vahvalla prikalla (isommalla kuin puskan ulkohalkaisija). Ja liukuvoidetta runsaasti...

Sanoisin, jotta nyt harjoiteltuna tuo puslien vaihto onnistuu puolessatoista -kahdessa tunnissa.
Terveisin
Tero
jaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 11.01.2005 09:26

Viesti Kirjoittaja jaho »

Mistähän omassa (124/250D) kuuluu vaihtaessa ajottain vaimea kumahdus perästä. Ihmeellistä asiassa on se, että ääni kuuluu jälkijunassa eli vaihteen jo kytkeydyttyä. Toisaalta, jos oikein saattamalla vaihtaa,l niin ei kuulu välttämättä ollenkaan. Ääni muistuttaa vaimeaa kumahdusta(GUM). Vähän sama ääni,kun syksyllä pakkasella järven jäät jäätyvät ja kumahtelee...
Ei siis muistuta kardaani-nivelen, vakaajien ym. kuluneisuus-ääntä. Eikä kuulu, vaikka kaasua pumppaa, siis että veto pois ja päällä.
Ja PS. Vaimo ei kuule ääntä olenkaan...
Avatar
Mikkoj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 07.09.2004 00:09
Paikkakunta: Tampere / Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Mikkoj »

Onkos pikkumersussa (W201) noita perän kannatinkumeja ollenkaan? Eli onko se perä suoraan kosketuksissa apurunkoon?
-----------------------------
W201 250D -89
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mikkoj kirjoitti:Onkos pikkumersussa (W201) noita perän kannatinkumeja ollenkaan? Eli onko se perä suoraan kosketuksissa apurunkoon?
On siellä samanlaiset kumit joka paikassa.
Avatar
Ari89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: Ti 11.08.2009 22:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 17mm

Viesti Kirjoittaja Ari89 »

dieselflosse kirjoitti:
epk kirjoitti: oliko iso homma takimmaisissa ? tai siis millä sait ne ulosvedettyä ?
Kardaanin takapää irti, perän kannattimien pultit auki, perä varovasti vetarien varaan (itse tuin vielä koolinkilla).

Tämän jälkeen otin sellaisen ilmakäyttöisen talttahärvelin lattapääterän ja naputtelin vasaraa käyttäen (auton takaa eteenpäin) puslan ulkokehää, varoen palkkia. Puslan reuna kääntyi sisäänpäin lyttyyn ja aikani (n. 15min) naputeltua pusla lensi reijästä. Sama aika molemmille.

Uudet vedin sisään laittamalla puslan ensin huulille palkin etupuolelle. Varsinainen paikalleen veto hoitui isolla pultilla ja muutamalla vahvalla prikalla (isommalla kuin puskan ulkohalkaisija). Ja liukuvoidetta runsaasti...

Sanoisin, jotta nyt harjoiteltuna tuo puslien vaihto onnistuu puolessatoista -kahdessa tunnissa.

Onkohan jollain tietoa onnistuuko ilman vetareiden irrotusta asd:ssä, eikö se ole samanlainen eli ilmeisesti pitäisi onnistua? Miten nuo abs anturin piuha ja lukon hydrauliletku; antaako periksi vai täytyykö irrottaa?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re:

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Mika.T kirjoitti:
Mikkoj kirjoitti:Onkos pikkumersussa (W201) noita perän kannatinkumeja ollenkaan? Eli onko se perä suoraan kosketuksissa apurunkoon?
On siellä samanlaiset kumit joka paikassa.
ainakin meitin kaikissa pikkumersuissa on ollu erilainen systeemi, ku lankuissa. perämurikan takakansi on erilainen, ei ole niitä härän silmiä ollenkaan, vaan perämurikka on suoraan siinä takakelkassa kiinni. toki näitäkin voi olla eri versioita. ainakin omisatmissani vm91 200D:ssä ja vm88 250DT:ssä on tommonen systeemi. se perämurikan etummainen kiinnitys on samanlainen, kun kakkosnelosessakin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Ari89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: Ti 11.08.2009 22:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: kolahdus persiistä - korjattu

Viesti Kirjoittaja Ari89 »

En huomannut mainita, että kyseessä on kohtuu vanha topic... Onko joku vaihtanut noita "häränsilmiä" asd perään ilman vetareiden irrotusta?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: kolahdus persiistä - korjattu

Viesti Kirjoittaja napa »

Ari89 kirjoitti:En huomannut mainita, että kyseessä on kohtuu vanha topic... Onko joku vaihtanut noita "häränsilmiä" asd perään ilman vetareiden irrotusta?
itse vaihtelin (parin kaverin kanssa) keväällä ne häränsilmät, eikä tullut edes mieleen yrittää vaihtaa niitä perä paikallaan/roikkumassa vetareiden varassa... toki oli tarkoitus vaihtaa peräkin siinä samalla...

aikaa meillä meni 6 tuntia niiden häränsilmien vaihtamiseen, vaikka oli kohtuu hyvät työkalutkin (paineilma vasaraa ei kyllä ollut käytössä) kaasupilli oli erittäin hyvä apu (huom. tulipalo riski...) ne voi siis olla kohtuulisen lujassa tuollaisessa 20 vuotta vanhassa, jos ovat alkuperäiset :wink: vähällä oli, ettei pitänyt koko takakelkkaa pudottaa pois autosta :evil: no, olis se ehkä nopeutanut muutaman tunnin operaatiota, jos olis heti alkuun tiennyt millainen urakka on tulossa :think:

eli paineilma vasara on ainakin ihan pakollinen varuste noita vaihtaessa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Ari89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: Ti 11.08.2009 22:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: kolahdus persiistä - korjattu

Viesti Kirjoittaja Ari89 »

Juu, kyllä ne minullakin näyttää siltä että ovat olleet siellä sen 24vuotta... Toisaalta näyttävät jo sen kuntoisilta, että saattavat murentua itsekseen sieltä pois :D

Mutta joo, kyllä jätän tämän homman alottamatta niin kauan kun keksin missä ja miten saan tuon perän tarpeeksi korkealle ilmaan tarpeeksi pitkäksi aikaa.

Kiitoksia "tarinasta", tuo vanhempi juttu vaikuttikin liian helpolta.
Vastaa Viestiin