kolahdus persiistä - korjattu
kolahdus persiistä - korjattu
Juu, ilolla ilmoitan, että monia mersuforumialaisia ja minua häirinnyt esim. kolmoselta neloselle vaihdettaessa kuulunut klunksahdus ja muutama muukin epämääräinen kolina-ääni katosi kun vaihdettiin perän ns. häränsilmät ja perämurikan etupuolella olevat "lättypuslat". Näistä kaikista oli kumiaines tipotiessään.
Merkillistä vaihto-operaatiossa oli, että perässä oli paikallaan lättypuslia ainoastaan yksi kappale, vaikka niitä pitää olla kaksi..
Merkillistä vaihto-operaatiossa oli, että perässä oli paikallaan lättypuslia ainoastaan yksi kappale, vaikka niitä pitää olla kaksi..
- saksantähti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 128
- Liittynyt: Ke 14.04.2004 10:28
- Paikkakunta: TURKU
Perämurikka on kiinni kolmesta kohtaa, ja yhteensä siellä on 4 kumipuslaa; edessä on kaksi lätyn muotoista puslaa samasa pultissa. Sitten jos katselet auto pukilla perämurikkaa takaapäin, niin huomaat siinä yläpuolella kaksi pyöreää puslaa joilla murikka on kiinni. Nämä ovat ns. häränsilmät.
En tiedä niiden oikeaa nimeä, mutta kardaanista reuhtomalla näki selvästi kuin puslat böljäsivät valtoimenaan ja perä liikkui mukana.
Irrotetut puslat olivat aika karmea näky, kumia ei ollut enää nimeksikään, eli ei ihme että kolisi ja heilui
En tiedä niiden oikeaa nimeä, mutta kardaanista reuhtomalla näki selvästi kuin puslat böljäsivät valtoimenaan ja perä liikkui mukana.
Irrotetut puslat olivat aika karmea näky, kumia ei ollut enää nimeksikään, eli ei ihme että kolisi ja heilui

Itse asiassa kyseessä lienevät "perän takakannatinhelat" ja "perän etukannatinhelat". Ainakin KL:n kataloogissa kulkevat noilla nimillä.ttornberg kirjoitti:Oisko "apurungon etummaiset ja takimmaiset helat " tuohon käypänen nimitysRH kirjoitti:Häränsilmät????
Lättypuslat??????


Allekirjoittaneenkin koslassa oli tuota kolinaa, joka kuului kaasua pumpatessa ja syynä olivat juuri nuo "häränsilmät" / takakannatinhelat. Tottakai myös apurungon etukumitkin oireilevat samoin, joten kannattaa katsoa molemmat paikat, jos kolisee.
t.
Risto
E500 – 211.070
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Päivän knoppi
Päivän knoppikysymyksenä kysyisin, jotta moniko millinen mutteri on tuossa etukiinnikkeen pultissa?PKivireki kirjoitti:Perämurikka on kiinni kolmesta kohtaa, ja yhteensä siellä on 4 kumipuslaa; edessä on kaksi lätyn muotoista puslaa samasa pultissa.
Mutteri on palkin ja korin välissä siten, ettei sitä näy. Joten olisi kiva tietää, millaista työkalua siihen kannattaa sovittaa.
Terveisin
Tero
Tero
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
17mm
Juu, 17 mm oli. Tosin tällä kertaa ehdin tehdä homman ennen tietoa täältä. Yleensä menee toisin päin.
PS. Nyt on hiljainen perä, kun tuli vaihdettua nuo perän takakiinnikepuslat.
PS. Nyt on hiljainen perä, kun tuli vaihdettua nuo perän takakiinnikepuslat.
Terveisin
Tero
Tero
Re: 17mm
oliko iso homma takimmaisissa ? tai siis millä sait ne ulosvedettyä ?dieselflosse kirjoitti:Juu, 17 mm oli. Tosin tällä kertaa ehdin tehdä homman ennen tietoa täältä. Yleensä menee toisin päin.
PS. Nyt on hiljainen perä, kun tuli vaihdettua nuo perän takakiinnikepuslat.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 17mm
Kardaanin takapää irti, perän kannattimien pultit auki, perä varovasti vetarien varaan (itse tuin vielä koolinkilla).epk kirjoitti: oliko iso homma takimmaisissa ? tai siis millä sait ne ulosvedettyä ?
Tämän jälkeen otin sellaisen ilmakäyttöisen talttahärvelin lattapääterän ja naputtelin vasaraa käyttäen (auton takaa eteenpäin) puslan ulkokehää, varoen palkkia. Puslan reuna kääntyi sisäänpäin lyttyyn ja aikani (n. 15min) naputeltua pusla lensi reijästä. Sama aika molemmille.
Uudet vedin sisään laittamalla puslan ensin huulille palkin etupuolelle. Varsinainen paikalleen veto hoitui isolla pultilla ja muutamalla vahvalla prikalla (isommalla kuin puskan ulkohalkaisija). Ja liukuvoidetta runsaasti...
Sanoisin, jotta nyt harjoiteltuna tuo puslien vaihto onnistuu puolessatoista -kahdessa tunnissa.
Terveisin
Tero
Tero
Mistähän omassa (124/250D) kuuluu vaihtaessa ajottain vaimea kumahdus perästä. Ihmeellistä asiassa on se, että ääni kuuluu jälkijunassa eli vaihteen jo kytkeydyttyä. Toisaalta, jos oikein saattamalla vaihtaa,l niin ei kuulu välttämättä ollenkaan. Ääni muistuttaa vaimeaa kumahdusta(GUM). Vähän sama ääni,kun syksyllä pakkasella järven jäät jäätyvät ja kumahtelee...
Ei siis muistuta kardaani-nivelen, vakaajien ym. kuluneisuus-ääntä. Eikä kuulu, vaikka kaasua pumppaa, siis että veto pois ja päällä.
Ja PS. Vaimo ei kuule ääntä olenkaan...
Ei siis muistuta kardaani-nivelen, vakaajien ym. kuluneisuus-ääntä. Eikä kuulu, vaikka kaasua pumppaa, siis että veto pois ja päällä.
Ja PS. Vaimo ei kuule ääntä olenkaan...
Re: 17mm
dieselflosse kirjoitti:Kardaanin takapää irti, perän kannattimien pultit auki, perä varovasti vetarien varaan (itse tuin vielä koolinkilla).epk kirjoitti: oliko iso homma takimmaisissa ? tai siis millä sait ne ulosvedettyä ?
Tämän jälkeen otin sellaisen ilmakäyttöisen talttahärvelin lattapääterän ja naputtelin vasaraa käyttäen (auton takaa eteenpäin) puslan ulkokehää, varoen palkkia. Puslan reuna kääntyi sisäänpäin lyttyyn ja aikani (n. 15min) naputeltua pusla lensi reijästä. Sama aika molemmille.
Uudet vedin sisään laittamalla puslan ensin huulille palkin etupuolelle. Varsinainen paikalleen veto hoitui isolla pultilla ja muutamalla vahvalla prikalla (isommalla kuin puskan ulkohalkaisija). Ja liukuvoidetta runsaasti...
Sanoisin, jotta nyt harjoiteltuna tuo puslien vaihto onnistuu puolessatoista -kahdessa tunnissa.
Onkohan jollain tietoa onnistuuko ilman vetareiden irrotusta asd:ssä, eikö se ole samanlainen eli ilmeisesti pitäisi onnistua? Miten nuo abs anturin piuha ja lukon hydrauliletku; antaako periksi vai täytyykö irrottaa?
Re:
ainakin meitin kaikissa pikkumersuissa on ollu erilainen systeemi, ku lankuissa. perämurikan takakansi on erilainen, ei ole niitä härän silmiä ollenkaan, vaan perämurikka on suoraan siinä takakelkassa kiinni. toki näitäkin voi olla eri versioita. ainakin omisatmissani vm91 200D:ssä ja vm88 250DT:ssä on tommonen systeemi. se perämurikan etummainen kiinnitys on samanlainen, kun kakkosnelosessakin.Mika.T kirjoitti:On siellä samanlaiset kumit joka paikassa.Mikkoj kirjoitti:Onkos pikkumersussa (W201) noita perän kannatinkumeja ollenkaan? Eli onko se perä suoraan kosketuksissa apurunkoon?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: kolahdus persiistä - korjattu
En huomannut mainita, että kyseessä on kohtuu vanha topic... Onko joku vaihtanut noita "häränsilmiä" asd perään ilman vetareiden irrotusta?
Re: kolahdus persiistä - korjattu
itse vaihtelin (parin kaverin kanssa) keväällä ne häränsilmät, eikä tullut edes mieleen yrittää vaihtaa niitä perä paikallaan/roikkumassa vetareiden varassa... toki oli tarkoitus vaihtaa peräkin siinä samalla...Ari89 kirjoitti:En huomannut mainita, että kyseessä on kohtuu vanha topic... Onko joku vaihtanut noita "häränsilmiä" asd perään ilman vetareiden irrotusta?
aikaa meillä meni 6 tuntia niiden häränsilmien vaihtamiseen, vaikka oli kohtuu hyvät työkalutkin (paineilma vasaraa ei kyllä ollut käytössä) kaasupilli oli erittäin hyvä apu (huom. tulipalo riski...) ne voi siis olla kohtuulisen lujassa tuollaisessa 20 vuotta vanhassa, jos ovat alkuperäiset



eli paineilma vasara on ainakin ihan pakollinen varuste noita vaihtaessa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: kolahdus persiistä - korjattu
Juu, kyllä ne minullakin näyttää siltä että ovat olleet siellä sen 24vuotta... Toisaalta näyttävät jo sen kuntoisilta, että saattavat murentua itsekseen sieltä pois
Mutta joo, kyllä jätän tämän homman alottamatta niin kauan kun keksin missä ja miten saan tuon perän tarpeeksi korkealle ilmaan tarpeeksi pitkäksi aikaa.
Kiitoksia "tarinasta", tuo vanhempi juttu vaikuttikin liian helpolta.

Mutta joo, kyllä jätän tämän homman alottamatta niin kauan kun keksin missä ja miten saan tuon perän tarpeeksi korkealle ilmaan tarpeeksi pitkäksi aikaa.
Kiitoksia "tarinasta", tuo vanhempi juttu vaikuttikin liian helpolta.