Kävin katsomassa linkin autoa, eli W123 250 bensa 1979. Auto oli navetan vintillä, kuivassa mutta kylmässä varastoituna ja akku irti, eli emme käyttäneet moottoria.
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=244169
Auto on ollut samalla omistajalla muutaman vuoden, jossain vaiheessa autosta oli hajonnut kone ja nokalle oli nostettu 2.3 nelonen, mille auto olikin sitten muutoskatsastettu (edelleen rekisteriotteessa tästä maininta). Nyttemmin keulalle oli palautettu juuri alkuperäisen oloinen rivikuutonen, ko. koneesta ei ole sen tarkempaa tietoa, mutta se oli ostettu paikalliselta mersuharrastajalta hyväkuntoisena (tunnen kaverin). Auton mittarilukema oli 390 tkm ja risat päälle.
Auton väri on metallin sininen, sisustus sininen myös. Sisältä auto oli viimeisen päälle siisti, kuskin penkki oli verhoiltu uudelleen alkuperäisillä materiaaleilla, ja penkin runkokin oli vaihdettu ryhdikkäämmästä versiosta. Auto oli prameammalla sisustuksella mikä sisältää jalopuusarjan; sitä oli kojelaudassa, keskikonsolissa sekä oviverhoilujen yläosassa – kunto oli erittäin hyvä. Kojelaudassa oli keskellä pari pientä kiinitysreikää (minkä?) sekä vasemmassa reunassa istui vanhanoloinen jälkiasennuskierroslukumittari.
Takakontti oli normaalissa käyttökunnossa, sekä konehuonekin oli ns. käytön jäljiltä eli ne kaipaavat pientä siistimistä. Helmojen päitä sekä pyöränkoteloita oli jo hitsattu. Kromikaarisarja kaipaisi uusintaa, edessä ne oli jo vähän kuhmuiset, mitä alta paljastuu on sitten eri asia.
Miinus autolle (ei toki auton syytä) oli se että MR-tarkastusta ajatellen se tulisi ainakin kylkimaalata, jos ei sitten koko autoa – vaakapinnoilla maalipinta oli hämärässä roikkalampulla katsottaessa siisti. Kuskin ovi oli ruosteessa alareunastaan, samoin apukuskin ovi lievästi, mutta se oli paikkailtu sivupeilin alta siten että koko ovi on maalattava. Lisäksi muutamista kohdista listojen ja kromikaarien reunojen alta pilkisti jo kukkasta. Oikea takahelma oviaukon kohdalta on hitsattava - siinä oli sellainen muovilista jonka alla oli jo ruoste edennyt reiän asteelle.
Kuitenkin auto oli ryhdikäs, mielestäni kaunis ja jopa edustava. Kromit oli hyvässä kunnossa. Alkuperäistä rengastusta ei ole eli molemmat vannesarjat ei ole mersuun kuuluvia. Ajovalot oli lisäksi uudemmasta mallista (kuulemma) eli MR-tarkastukseen ne on vaihdettava – toisin kun ehkä puuratti, joka mielestäni sopii auton tyyliin, se saattaa jopa läpäistä museotarkastuksen.
Auto on käyttökunnossa ja katsastus voimassa ainakin pari kuukautta vielä.
Omistajalla on myynnissä lisäksi 60-luvun alkupuolen W111 220 Sb (meniköhän oikein?) eli kaksikaasuttiminen malli. Auto on projekti, kaipaa maalauksen, penkkien osaverhouksen ( samanlaista kangasta on hankittu jo varalle) sekä yleistä kohentamista; mm. ovien istuvuus takakaariin oli huono koska kaaria oli jo korjailtu. Auto on ollut seisontaan laitettaessa ajokunnossa, nyt ollut ajamatta kuutisen vuotta. Autoa on siis hitsattu, eli peltitöitä ei pitäisi olla jäljellä.
Kromiosat oli jo hieman himmentyneet, etupuskurissa oli pieni ruosteinen kolhu ja takapuskurien yläosat oli jo vähän rokolla. Auton väri on luunvalkoinen (omistajan mukaan).
Hintaa projektille on 1 700,- euroa. Minulla on tästä autosta paljon digikuvia joita voin lähettää tarvittaessa.

Lopuksi, tällainen pirssi on myynnissä Sulantiellä:
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=254964
Käykäähän joku tekemässä karjalan pojalle palvelus ja kurkkaamassa autoa. Onko aihiota MR-autoksi?