Käyty katsomassa W123 250 bensa 1979 ja W111 220 Sb

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13661
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Käyty katsomassa W123 250 bensa 1979 ja W111 220 Sb

Viesti Kirjoittaja karra »

Nyt kun kyseessä ei ollut autoliike ja pirssi kun on jo “oldtimer” niin postaanpa tämän sepustukseni tänne siis.

Kävin katsomassa linkin autoa, eli W123 250 bensa 1979. Auto oli navetan vintillä, kuivassa mutta kylmässä varastoituna ja akku irti, eli emme käyttäneet moottoria.

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=244169

Auto on ollut samalla omistajalla muutaman vuoden, jossain vaiheessa autosta oli hajonnut kone ja nokalle oli nostettu 2.3 nelonen, mille auto olikin sitten muutoskatsastettu (edelleen rekisteriotteessa tästä maininta). Nyttemmin keulalle oli palautettu juuri alkuperäisen oloinen rivikuutonen, ko. koneesta ei ole sen tarkempaa tietoa, mutta se oli ostettu paikalliselta mersuharrastajalta hyväkuntoisena (tunnen kaverin). Auton mittarilukema oli 390 tkm ja risat päälle.

Auton väri on metallin sininen, sisustus sininen myös. Sisältä auto oli viimeisen päälle siisti, kuskin penkki oli verhoiltu uudelleen alkuperäisillä materiaaleilla, ja penkin runkokin oli vaihdettu ryhdikkäämmästä versiosta. Auto oli prameammalla sisustuksella mikä sisältää jalopuusarjan; sitä oli kojelaudassa, keskikonsolissa sekä oviverhoilujen yläosassa – kunto oli erittäin hyvä. Kojelaudassa oli keskellä pari pientä kiinitysreikää (minkä?) sekä vasemmassa reunassa istui vanhanoloinen jälkiasennuskierroslukumittari.

Takakontti oli normaalissa käyttökunnossa, sekä konehuonekin oli ns. käytön jäljiltä eli ne kaipaavat pientä siistimistä. Helmojen päitä sekä pyöränkoteloita oli jo hitsattu. Kromikaarisarja kaipaisi uusintaa, edessä ne oli jo vähän kuhmuiset, mitä alta paljastuu on sitten eri asia.

Miinus autolle (ei toki auton syytä) oli se että MR-tarkastusta ajatellen se tulisi ainakin kylkimaalata, jos ei sitten koko autoa – vaakapinnoilla maalipinta oli hämärässä roikkalampulla katsottaessa siisti. Kuskin ovi oli ruosteessa alareunastaan, samoin apukuskin ovi lievästi, mutta se oli paikkailtu sivupeilin alta siten että koko ovi on maalattava. Lisäksi muutamista kohdista listojen ja kromikaarien reunojen alta pilkisti jo kukkasta. Oikea takahelma oviaukon kohdalta on hitsattava - siinä oli sellainen muovilista jonka alla oli jo ruoste edennyt reiän asteelle.

Kuitenkin auto oli ryhdikäs, mielestäni kaunis ja jopa edustava. Kromit oli hyvässä kunnossa. Alkuperäistä rengastusta ei ole eli molemmat vannesarjat ei ole mersuun kuuluvia. Ajovalot oli lisäksi uudemmasta mallista (kuulemma) eli MR-tarkastukseen ne on vaihdettava – toisin kun ehkä puuratti, joka mielestäni sopii auton tyyliin, se saattaa jopa läpäistä museotarkastuksen.

Auto on käyttökunnossa ja katsastus voimassa ainakin pari kuukautta vielä.



Omistajalla on myynnissä lisäksi 60-luvun alkupuolen W111 220 Sb (meniköhän oikein?) eli kaksikaasuttiminen malli. Auto on projekti, kaipaa maalauksen, penkkien osaverhouksen ( samanlaista kangasta on hankittu jo varalle) sekä yleistä kohentamista; mm. ovien istuvuus takakaariin oli huono koska kaaria oli jo korjailtu. Auto on ollut seisontaan laitettaessa ajokunnossa, nyt ollut ajamatta kuutisen vuotta. Autoa on siis hitsattu, eli peltitöitä ei pitäisi olla jäljellä.

Kromiosat oli jo hieman himmentyneet, etupuskurissa oli pieni ruosteinen kolhu ja takapuskurien yläosat oli jo vähän rokolla. Auton väri on luunvalkoinen (omistajan mukaan).

Hintaa projektille on 1 700,- euroa. Minulla on tästä autosta paljon digikuvia joita voin lähettää tarvittaessa.

Kuva


Lopuksi, tällainen pirssi on myynnissä Sulantiellä:

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=254964

Käykäähän joku tekemässä karjalan pojalle palvelus ja kurkkaamassa autoa. Onko aihiota MR-autoksi?
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Kuva
Nätit vanteet.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Heikki H. kirjoitti:Nätit vanteet.
Niin on... :cry:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Re: Käyty katsomassa W123 250 bensa 1979 ja W111 220 Sb

Viesti Kirjoittaja Leka »

karra kirjoitti:Auto oli prameammalla sisustuksella mikä sisältää jalopuusarjan; sitä oli kojelaudassa, keskikonsolissa sekä oviverhoilujen yläosassa – kunto oli erittäin hyvä.
:) Tarkoittaako prameampi sisustus ylellistä velouria? Tehtaan puolesta jalopuut eivät lisääntyneet entisestään minkään sisustusvaihtoehdon myötä. Oviin asti uloittuvat puut ovat tarvikepalikoita.
karra kirjoitti:Lopuksi, tällainen pirssi on myynnissä Sulantiellä:
Kävin tuossa iltana eräänä pimeässä pikaseen kattomassa peliä ulkopuolelta. Tuohan on sitten vanhemmalla luuskalla 94 hv:n M115-koneella. Maalipinta oli markkinoinnin mukaisesti kokonaisuudessaan harvinaisen kauniin näkönen juu. Taitaa väri olla 932 lapisblau. Oikean puolen ovien alalistat oli ruman karusti vedetty listojen läpi ruuveilla kiinni :evil: Miksi ihmeessä? Sisällä näytti olevan etuovien ovipahvit mallia taxi, ainii ja sähkökattoluukun switsi oli lisätty vaikkei autossa ole luukkua. Tiedä sitten mitä noiden tekovelour-istuinsuojien alta paljastuu... No joo eipä siinä sen kummempia havaintoja ehtinyt hämärässä tehdä.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13661
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Käyty katsomassa W123 250 bensa 1979 ja W111 220 Sb

Viesti Kirjoittaja karra »

Leka kirjoitti: Tehtaan puolesta jalopuut eivät lisääntyneet entisestään minkään sisustusvaihtoehdon myötä. Oviin asti uloittuvat puut ovat tarvikepalikoita.
Juu, taisi silloin eka puhelinkeskustelussa tullut mainittua että nuo jalopuut oli jälkiasennettua. Meikä ei ole niin ekspertti tunnistamaan noita variaatioita.

Kuten tuon 230:kään . Eli jotain "vilunkia" on...ei sillä että Sulantien auto huono on, vaan nuo ruuvatut listat jo heti kertoo paljon auton tilasta :? .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Puuttuiko tuosta W111 220 Sb:stä paljonkin osia, vai onko (kuvassa puuttuvat) osat kuitenkin tallella jonkunlaisesssa kunnossa? Onko nuo "aihiot" tosiaan noin edullisisia, jos hitsaushommiin ei tarvisi käydä ja entisöinnistä ei kuitenkaan puuttuisi kun maalaus, ja verhoilua (johon on kankaatkin jo?) ja pientä säätelyä. Puskurien kromaus on tietysti arvokkaampi projekti, jos siihen pitäisi lähteä. En kyllä tiedä minkälaista hintaa noista entisöityinä pyydetään....

Tosin 6 vuotta seissyt tekniikkakin saataisi vaatia pienehköjä toimenpiteitä... :roll:
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13661
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Juhis2000 kirjoitti:Puuttuiko tuosta W111 220 Sb:stä paljonkin osia, vai onko (kuvassa puuttuvat) osat kuitenkin tallella jonkunlaisesssa kunnossa? Onko nuo "aihiot" tosiaan noin edullisisia, jos hitsaushommiin ei tarvisi käydä ja entisöinnistä ei kuitenkaan puuttuisi kun maalaus, ja verhoilua (johon on kankaatkin jo?) ja pientä säätelyä. Puskurien kromaus on tietysti arvokkaampi projekti, jos siihen pitäisi lähteä. En kyllä tiedä minkälaista hintaa noista entisöityinä pyydetään....

Tosin 6 vuotta seissyt tekniikkakin saataisi vaatia pienehköjä toimenpiteitä... :roll:
Moro Juhis!

Näin ymmärsin että kaikki osat on tallella, ajovalosysteemit oli ainakin takapenkillä tuolloin, siinä on ne jenkkivalot. Kojelautakin oli OK, ne jalopuut oli vain vähän tummahkot, mutta viiluiltaan ehjät.

Kromaus on toki kallista, eli niihin hyviin kromeihin aina se hinta näissä osittain kiteytyy juuri. Tässä ne oli mielestäni vain "välttävät".

Varmaan jotain jumiutumista on seisonnan aikaan tapahtunut, mutta omistajan sanoin: ajosta se oli seisontaan jätetty eli tuolloin ei tekniikkavikaa tiedossa.

Kuva

Kuva

Kuva
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
pystyvalo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
Paikkakunta: vaasa/espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Varmaan jotain jumiutumista on seisonnan aikaan tapahtunut, mutta omistajan sanoin: ajosta se oli seisontaan jätetty eli tuolloin ei tekniikkavikaa tiedossa.

Heh. oma kohtaisina kokemuksina tuollaisesta sanonnasta W111-koriseen mersuun liittyen :

-kaasuttimet ei toimi(kiihdytyspumput lopetttavat herkästi toimintansa)
-savuttaa(venttilivarrenkumit hapertuneet, männän renkaat jumissa)
-kytkimen työsylinteri oli jumissa,jäi pedaali pohjaan ensi painamisella
-takajarrut kadoksissa, johtuen jarruletkuista(pullistuneet sisäänpäin)

ensimmäisen kesän aikana tuli tehtyä niin kansiremontti kuin myös moottorinvaihto, etc... noh enään ei ole mulla kyseistä W111, sillä myin sen katsastettuna samaisella hinnalla kuin mitä toi kaveri pyytää aihiosta

mutta yhtä kaikki, ennen kuin alat vääntämään hinnasta käy koeajamassa auto !!!
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

pystyvalo kirjoitti: -kytkimen työsylinteri oli jumissa,jäi pedaali pohjaan ensi painamisella
Tell me about it! :oops:
Tosin tiettävästi joskus syynä on kahden sylinterin välinen letku, joka "turpoaa umpeen", eli paineilmalla tai putken vaihdolla tästä voisi selvitä.

Tulee muuten puskurien kromautus äkkiä edullisemmaksi kuin varaosien etsiminen, nuo W111-puskimet olivat jo 20 vuotta sitten harvassa ja nyt ne löytyvät lähinnä äärimmäisellä tuurilla ja hintaa on...
Onneksi omassa projektissa on hyvät puskurit, noiden "tuplaputkisten" pystykävyillä varustettujen etsiminen voisi olla vielä v-maisempaa kuin euromallin vastaavien.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
pystyvalo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
Paikkakunta: vaasa/espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

nettiautossa on parhaillaan W111-puskimet kaupan !!!

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=267702

Kunnoltaan aivan kelvolliset....
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

pystyvalo kirjoitti:nettiautossa on parhaillaan W111-puskimet kaupan !!!

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=267702

Kunnoltaan aivan kelvolliset....
:shock: Heti, kun niiden hankalaa saatavuutta manaillaan... :shock:

Hiukan on tosiaan ottanut kolhua tuo toinen, mutta ken tarpeessa on niin ostakoon. Jos sitten vastaan tulee joskus ehjä toinen puoli, niin noitahan voi ymmärtääkseni vaihtaa myös puolikas kerrallaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Pienet on piirit...

Viesti Kirjoittaja Ahti »

tuota kyseistä W111 kävin katsomassa joskus pari vuotta sitten...eikös sen omistajan nimikirjaimet olekin PK? On aikas isossa firmassa Kaukaalla töissä? Täytyy olla sama...

Anyway, omia huomioitani:
-kone kävi mutta ei mitenkään nätisti
-jarrut jumissa mutta plussaa levyt edessä
-vas, takakylki ilmeisesti joskus vaihdettu eikä ole kohdillaan vrt. takaoven ja kyljen linjaa, irroitettava ja sovitettava uudestaan
-etulokasuojien päitä hitsailtu, vaativat vielä viimeistelyä
Siis hommaa riittää mutta ei mikään toivoton tapaus, itsellä jäi silloin hinnasta kiinni...
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
pystyvalo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
Paikkakunta: vaasa/espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Offtopic: minkäs kokoinen moottori Ahdin falconiin on tulossa?
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Niin pieni etten tiedä kehtaako kertoakaan....no auton alkuperänen 289 tuntu mopolta joten tilasin 347 kamat+AFR 185 alukannet+CC:n rollerinokan+Mighty Demon dp ym roinaa...voimansiirtoon tuli TCI Street Fighter turbiini, 4.11 välitys+Auburn Pro lukko ja kohta tulee kontissa sliksit.
Näin jälkeenpäin ajatellen olisi pitäny myydä se 289 ja alkaa tekemään 351W:stä 408:ia...
No kai tosta 347 jotain irtoaa. Toivottavasti ei jäis superturboille ihan montaa sekunttia...jos jää niin sitten on vielä kikkoja takataskussa (juissi).
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Vastaa Viestiin