300CE -88 Automaatista kyssäreitä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

300CE -88 Automaatista kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja PM »

Nonniin, nyt vaihdettiin Boschin alkuperäiskynttilöiden tilalle myöskin Boschin tulpat, olisko olleet H8DCO:t ja aivan uudennäköisen Boschin polttoainesuotimen vaihdoimme Mannin vastaavaan. Noh, kone käy huomattavasti tasaisemmin tyhjäkäyntiä, eikä "jumpsauttele" saati käy viidellä mukilla (saas nähdä kuinka kauan). Tyhjäkäynti kyllä vielä hieman aaltoilee lämpimällä koneella, mutta ei sekään enää niin paljoa kuin ennen.

Sitten itse asiaan:
Velipoika soitteli parille Mersutohtorille ja kyseli tuon maatin sielunelämästä. Kuulemma, kun ajelee jotain 6-7 kymppiä, pitäsi maatin vaihtaa neloselta kakkoselle kolmosen kautta (siis kun painaa tarpeeksi kaasua). Vaan kun ei vaihda, paitsi jos kickdown-napille saakka petaalia tallaa. Esimerkiksi, jos ajaa helkutin jyrkkää ylämäkeä ylös kolmonen pesässä alle 2000 runtua + 50km/h lasissa ja vaikka pedaali lähentelee kikki-nappulaa, ei maatti vaihda vahingossakaan kakkoselle. Ja tämä siis S-asennossa. :shock:
Irrotimme ilmanputsarin ja säädimme vaijeria jokseenkin niin piukalle kuin sen saa. Ei mitään vaikutusta. Voisiko tuossa E/S-namiskuukkelissa olla jotain vikaa? Miten se muuten toimii, vaikuttaako se mekaanisesti vai sähköisesti ja mihin, maattiin vai johonkin muuhun? Ja S/E-asennon eroja on puitu monesti, mikähän se mahtaa olla yleisen käsityksen mukaan? Mihin saakka kone kiertää E/S-asennossa, kuinka se vaihtaa pienemmälle, lähteekö se liikenteeseen ykkösellä ainoastaan S-asennossa etc.
Näihin kaivataan pikaista vastausta, velipoika soittaa vielä jollekin spesialistille, mutta kun kaikilla tuntuu olevan eri mielipide asiasta. :wink:

Edit: Ja tuossa kattiversiossa kuulemma on todella vähän noita säätömahdollisuuksia tuon seoksen suhteen (kuultua ainakin kahdesta lähteestä, hinta-arvio täydelliselle säädölle 200€) :shock: . Esim. sitä tyhjäkäynniltä johonkin kierroslukuun saakka ulottuvaa mekaanista säätöä ei pysty tuskin edes harrastamaan, sillä ilmanputsarin alla oleva säätöhanikka oli peitetty jollain sinisellä muovilevyllä.

Edit2: Tämmöset sain ongittua tuolta WIS:stä:

Vollgas (Täyshönkä):

E 1->2=N/A (E:llä ei siis ykköstä) 2->3=55km/h 3->4=108km/h 4->3=43km/h 3->2=28km/h 2->1=N/A (E:llä ei siis edelleenkään ykköstä)

S 1->2=40km/h 2->3=93km/h 3->4=159km/h 4->3=100km/h 3->2=45km/h 2->1=23km/h

Sitten KD (S-vaihtoehtoa ei ole): :roll:

E 1->2=63km/h 2->3=97km/h 3->4=161km/h 4->3=148km/h 3->2=75km/h 2->1=40km/h

Tarkoittaako esim. tuo S 3->2=45km/h, että se vaihtaa kakkoselle kun nopeus tippuu alle 45km/h vai sitä, että se vaihtaa kakkoselle täyskaasua käyttäen nopeuden ollessa alle 45km/h? :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Joo

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Se E / S-nappi toimii sähköisesti releen kautta, ja ideana on se että se kiristää vaijeria entisestään.

Tuota nappia ohjaa sama rele kuin itse Kick downia, rele löytyy akun takaa, mustien boksien oikealta puolelta, siinä lukee Kick Down päällä, mahdollisesti myös Klima. Rele on tupakka-askin kokoinen musta mötti.

Toinen juttu, mersun automaatti ei vaihda kahta pykälää alaspäin ilman Kickiä, paitsi niissä merkillisissä tilanteissa joissa esimerkiksi nelonen on juuri kytkeytynyt ja heti kaasua lisätessä vaihtaa kolmoselle, sillon saattaa kakkonenkin mennä sisään, mutta harvinaista se on. Lähes aina kaasulla saa vaih yhden pienemmän pykälän sisään, KD on sitä varten että saadaan pienin mahdollinen vaihde sisään.

Nuo nopeudet jotka sulla oli tuossa tarkoittaa sitä missä nopeudessa laatikko vaihtaa alas täyskaasulla ilman kickiä. Nuo riippuu kyllä ihan vaijerista.

Huomautukseksi, E:llä käyttää ykköstä kanssa, tosin niin että lähtee kakkosella, vaihtaa heti liikkeelle päästyä ykkösen päälle ja 4000 kierroksella (40 km/h) kakkosen takaisin.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Joo

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mauri H. kirjoitti:Toinen juttu, mersun automaatti ei vaihda kahta pykälää alaspäin ilman Kickiä, paitsi niissä merkillisissä tilanteissa joissa esimerkiksi nelonen on juuri kytkeytynyt ja heti kaasua lisätessä vaihtaa kolmoselle, sillon saattaa kakkonenkin mennä sisään, mutta harvinaista se on. Lähes aina kaasulla saa vaih yhden pienemmän pykälän sisään, KD on sitä varten että saadaan pienin mahdollinen vaihde sisään.

Nuo nopeudet jotka sulla oli tuossa tarkoittaa sitä missä nopeudessa laatikko vaihtaa alas täyskaasulla ilman kickiä. Nuo riippuu kyllä ihan vaijerista.

Huomautukseksi, E:llä käyttää ykköstä kanssa, tosin niin että lähtee kakkosella, vaihtaa heti liikkeelle päästyä ykkösen päälle ja 4000 kierroksella (40 km/h) kakkosen takaisin.
Muuten yhdyn täysin maurin ajatuksiin, mutta tuo ykkösen käyttäminen ei aukea. Ainakin omassa lootassani ykkönen menee päälle, jos paikaltaan lähtiessä runttaa pedaalin nappulalle asti (S/N napilla ei tässä kohdassa ole väliä), ja ykkösellä tosiaan kiekaisee tuonne 4000 kieppiin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14217
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Joo

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Aku P kirjoitti: Muuten yhdyn täysin maurin ajatuksiin, mutta tuo ykkösen käyttäminen ei aukea. Ainakin omassa lootassani ykkönen menee päälle, jos paikaltaan lähtiessä runttaa pedaalin nappulalle asti (S/N napilla ei tässä kohdassa ole väliä), ja ykkösellä tosiaan kiekaisee tuonne 4000 kieppiin.
Kyllä mullakin ykösen pistää silmään, jos KD:a käyttää paikaltaan lähtiessä tai ryöminnässä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Juu sähköisesti releen kautta toimii siis S ja E valinta. Mutta automaatin ohjelmavalinta toteutuu alipaineyksikön kautta. Ohjelman valintakytkin ei nyt näiden tietojen (Helenius, Vänttinen) kiristä sitä vaijeria. Vaijeri kertoo vaan automaatille kaasupolkimen asennon ja näin säätää automaatin toimintaa. S ja E ohjelman ero vaihtamisessa siis toteutetaan alipaineella. Tälläistä infoa olen nyt saanut ja myös kyseisen räjäytyskuvan nähnyt.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Vaihteiston vaijeri

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Toki mulla on nokilekassa ihan eri laatikko mutta todettakoon että saadakseni auton kulkuun sporttisuutta kiristin vaihteiston vaijerin tosi kireälle.

Lopputuloksena auto lähtee ykkösellä jos painan kaasun edes puoliväliin, vaihtaa tosi herkästi kaasulla pienempään ja vaihtaa itse neloselle vasta lähempänä satasta - joskin hetkauttamalla kaasupoljinta saan sen vaihtamaan neloselle runsaassa kuudessa kympissäkin.

Eräänlainen pysyvä "S" -asento laatikkoon, jossa ei erillistä S/E -kytkintä ole.

Mersun dieselit ovat kierroskoneita ja täytyy myöntää että auto on hemmetisti maukkaampi ajettava tällaisena. Käy ikään kuin paremmalla kierrosalueella joka tilanteessa. Vaikka ei tehdas autoa tainnut ihan tällaisille säädöille tarkoittaa...

Henkka

niin juu siitä CE:stä : kuulostaa siltä ettei se servo skulaa jonka pitäisi "S" -asennossa vaijeria kiristää.

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

jumittaa

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Minulla joskus E-S kytkin ei pelitä. Eli sitä pitää runkata edestakasin. Minulla kyllä kytkin jää nimenomaan S-asennolle, eli normaalille. E ei meinaa kytkeytyä. Vikaa ei ole kyllä ilmennyt koko kesänä, ehkä napin suuri käyttö on auttanut asiaan.

Vois se kytkin jäädä kai E-asentoonkin äs well?? Se selittäisi tuon toiminnan.

Minulla muuten vaihtaa S-päällä kaksikin pykälää alaspäin useasti. Esim. 50km/h kun ajelee ja painaa polkimen kick-downin rajoille, menee ekaksi 3:n ja sitten kakkonen. Säädöistä kai tuonkin on kiinni miten herkästi vaihtaa.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Vaihteiston vaijeri

Viesti Kirjoittaja PM »

Henri Junkkala kirjoitti:niin juu siitä CE:stä : kuulostaa siltä ettei se servo skulaa jonka pitäisi "S" -asennossa vaijeria kiristää.
No voihan vituliksen vitulis.
Kyllä se vaijeri vedettiin jo niin piukeelle, kun sen saa säätövarojen puitteissa, S-silmässä tietenkin. Mutta ei se kyllä tuntunut mitään tuon maatin toimintaan vaikuttavan perkeletto. Johan on taas markkinat.
Elikäs siis, eihän tuolla E/S-systeemillä, jos se tosiaan vaikuttaa vaan sen vaijerin kireyteen, pitäisi olla mitään merkitystä, jos sen vaijerin vetää kerta kaikkiaan niin piukkaan kun sen saa? Eikä se senkään jälkeen malta vaihtaa pienemmälle... :x
Paljonkos sen sitten pitäisi kiristää sitä vaijeria, huomaisko sen muutoksen oikein silmällä? Meinaan vaan, että jos toinen rämpyttäis sitä S/E-kytkintä hullunkiilto silmissään ja toinen tarkastelisi samalla vaijerin kireyttä.
Sillähän sen kytkimen toiminnan saisi selville..

Onneksi on aika spesialistille, toivottavasti maatti kestää vielä pari viikkoa epätoivoisia säätöyrityksiä. :wink:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: jumittaa

Viesti Kirjoittaja PM »

Day Downhill kirjoitti:Minulla joskus E-S kytkin ei pelitä. Eli sitä pitää runkata edestakasin.
Runkattu on, hyvä ettei jäänyt pää vetävän käteen. :wink:
Missäs se Henkan mainitsema f*cking servo sitten majailee?
Vai tarviskohan seuraavaksi repiä tuo hanikka mäelle ja antaa sille pienet pruuttaukset CRC:tä... :roll:

Edit: Kuva tsydeemistä

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut PM, Ti 19.08.2003 14:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: jumittaa

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Pasi M. kirjoitti: Runkattu on, hyvä ettei jäänyt pää vetävän käteen. :wink:
Vai tarviskohan seuraavaksi repiä tuo hanikka mäelle ja antaa sille pienet pruuttaukset CRC:tä... :roll:
Aivan näin sivusta kommetoiden ja taas kerran tuota sananvalintaa pohdiskellen en menisi ollenkaan takuuseen, että se on CRC:tä jota hanikalle olette pruuttaamassa :shock:
Mutta on vallan mahdollista, että vika piilee katkaisimen mekaniikassa. Kontaktipinnat ovat melkoisen herkkiä kulumaan, jos materiaalit ovat vähänkään samaa sarjaa kuin esim. ikkunahissien katkaisijoissa. W126:ssa on mennyt jo kaksi ja W124:ssa ehti mennä yksi. Samaten "loppui" W124:n kattoluukun katkaisija, vaikka sitä nyt ei todellakaan vaivaksi "runkattu".

PS: Eräällä jo hieman iäkkäämmällä sukulaisrouvalla on kylläkin piintynyt tapa runkata kelloa, jos näyttää väärää aikaa :lol: . Kuuluuko tuo rukkauksen johdannaisverbi jotenkin Porvoon seudun murteeseen vaiko tavallisiin kielikukkasiin?
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Nyt olis vielä kiva kuulla tuon kaavion jälkeen ettei sillä alipaineella ole osuutta E ja S ohjelmavalinnan yhteydessä...ja osoittaa tuosta vielä sen vaijerin kiristinpyörän joka kiristää vaijeria S asennossa...

Osat Y4 ja 7 kaaviossa havainnollistavat kuinka alipaine ohjaa tuon namiskan toimintaa E/S asennossa johon kaasuvivustosta lähtevä vaijeri menee.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Mutta entäpä jos alipainerintamalla olisi jotain häikkää, joku letku falskaisi etc.?
Toimisiko maatti sitten ollenkaan ylöspäinkään, vai mitätäh. :roll:

Noh, onneksi KD ainakin toimii. :mrgreen:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

E-asennossa alipaine

Viesti Kirjoittaja juuso »

Pasi M. kirjoitti:Mutta entäpä jos alipainerintamalla olisi jotain häikkää, joku letku falskaisi etc.?
Jos tarkoitit kytkimen S/E alipainetta, niin: E-asennossa pitäisi olla alipaine (muistaakseni). Ts. jos vuotaa eikä tee alipainetta, niin pitäisi käyttäytyä kuten S aina.

Olen joskus tsiikaillut sitä mötikkää siellä laatikon kyljessä. Siellä on tosiaan jousi, joka kytkee vaijerin ohjauksen ja alipainemutikan toiminnan yhteen. Muistaakseni alipaine vaikuttaa ohjauspaineen säätöön suoraan- kaasupolkimen vaijeri jousen kautta (nämä siis menevät samaan säätöön- ts. S/E switchi ikäänkuin kiristää vaijeria- mekanismi on sama). Voisitte tsiikata sitä mötikkää- sieltä voisi ihan mekaanisesti mahdollisesti nähdä josko kytkimen liikkeen mukaan jotain tapahtuu tai ei.

Tietty ei kuulostanut kovin hyvältä, ettei vaijerin säätö vaikuta mitään- paitsi jos koko palikka siellä vaihteiston sivussa on huonosti kytketty (se jousirakenne kuoleentunut...)
Unelmilla on tapana toteutua...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Kyllä

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kyllä tuo ainakin itselleni vaikuttaa siltä että alipaineella vaijerilta tuleva vipu tavallaan ennakkokiristyy.

Omassa TE:ssä oli aikanaan KD:n rele rikki, eikä KD toiminut kuten ei toiminut myöskään E / S - nappi. Tällöin autossa oli ainoastaan käytettävissä E-asento, ja paikallisessa merkkiliikkeessä kerrottiin sen olevan se vakioasetus. Johtunee juuri siitä että S:llä alipaine kiristää sitä vipua, ja E:llä se on vaan jousen varassa.
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

No niih...nyt pelaa automaatti S-asennolla kuten pitää..."mystinen" vika paljastui S/E-kytkimestä :twisted:
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

Hieno juttu

Viesti Kirjoittaja juuso »

Petri M. kirjoitti:No niih...nyt pelaa automaatti S-asennolla kuten pitää..."mystinen" vika paljastui S/E-kytkimestä :twisted:
että löytyi.. ja vieläpä etullisesti. Meinaan olisihan sama käytös voinut johtaa syvemmällekin laatikon sisään. Mukava myös, että ainakin joku (jotkut) kuittaa(vat) topicin closatuksi- vieläpä silleesti että asialle on tapahtunut jotakin.

Nyt sitten kokeilemaan uudestaan CE:n suorituskykyä- vai. :wink:
Unelmilla on tapana toteutua...
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Hieno juttu

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Petri M. kirjoitti:
Nyt sitten kokeilemaan uudestaan CE:n suorituskykyä- vai. :wink:
Paremminkin pitäisi kai opetella tämän auton myötä ajamaan kulutusystävällisesti sen verran tuntuu tuota ruokahalua olevan tällä :wink:
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Hieno juttu

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Petri M. kirjoitti:
Petri M. kirjoitti:
Nyt sitten kokeilemaan uudestaan CE:n suorituskykyä- vai. :wink:
Paremminkin pitäisi kai opetella tämän auton myötä ajamaan kulutusystävällisesti sen verran tuntuu tuota ruokahalua olevan tällä :wink:
Ei muuta kuin dieselöimään vaan :twisted: vaikkapa tuollainen OM601:nen pellin alle niin johan päästään 5-6 litran lukemiin.
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

Re: Hieno juttu

Viesti Kirjoittaja juuso »

Petri M. kirjoitti: Paremminkin pitäisi kai opetella tämän auton myötä ajamaan kulutusystävällisesti sen verran tuntuu tuota ruokahalua olevan tällä :wink:
Niin- tarkoitat varmaan bensankulutusta. Arvelisin sen tasaantuvan pari litraa alemmas, kun peli käy tutuksi- siltikin pikkuisen isosti vie.

Tämä ei ole mikään ehdotus, mutta minä kyllä vähän tsiikailisin sitä öljypuolta. Pesisin koneen sisältä motor flushilla- on nuo öljynkulutukset Suomen oloihin yläkantissa. Öljyhän kyllä saattaa äkkiä vähetäkin, kun ajaa pitempään kone kuumana. Se johtuu varsinaisen öljynkulutuksen lisäksi osittain siitä, että öljystä tulee tislattua hiilivedyt ja vedet vähemmälle. Vettä ja bensaa taas kertyy lyhyillä ajoilla ohivuodoista, vaikka kampikammion tuuletus olisikin kunnossa- ja öljy näyttää aika ohuelta jonkin ajan kuluttua.

Jos ei koneelle halua teettää täyssäätöä, kannattaisi kuiten käydä analysaattorissa tarkistamassa käykö kaikilla kuudella tasaisesti- näkisi onko 1-pytyssä jotain, vaikuttaa meinaan rankasti kulutukseen. Tulpan mustuminen lienee oire- ei syy.
Unelmilla on tapana toteutua...
ansavol
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Pe 03.10.2003 23:38
Paikkakunta: pori / espoo

Re: 300CE -88 Automaatista kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja ansavol »

[

Sitten itse asiaan:
Velipoika soitteli parille Mersutohtorille ja kyseli tuon maatin sielunelämästä. Kuulemma, kun ajelee jotain 6-7 kymppiä, pitäsi maatin vaihtaa neloselta kakkoselle kolmosen kautta (siis kun painaa tarpeeksi kaasua). Vaan kun ei vaihda, paitsi jos kickdown-napille saakka petaalia tallaa. Esimerkiksi, jos ajaa helkutin jyrkkää ylämäkeä ylös kolmonen pesässä alle 2000 runtua + 50km/h lasissa ja vaikka pedaali lähentelee kikki-nappulaa, ei maatti vaihda vahingossakaan kakkoselle. Ja tämä siis S-asennossa. :shock:
Irrotimme ilmanputsarin ja säädimme vaijeria jokseenkin niin piukalle kuin sen saa. Ei mitään vaikutusta. Voisiko tuossa E/S-namiskuukkelissa olla jotain vikaa? Miten se muuten toimii, vaikuttaako se mekaanisesti vai sähköisesti ja mihin, maattiin vai johonkin muuhun? Ja S/E-asennon eroja on puitu monesti, mikähän se mahtaa olla yleisen käsityksen mukaan? Mihin saakka kone kiertää E/S-asennossa, kuinka se vaihtaa pienemmälle, lähteekö se liikenteeseen ykkösellä ainoastaan S-asennossa etc.
Näihin kaivataan pikaista vastausta, velipoika soittaa vielä jollekin spesialistille, mutta kun kaikilla tuntuu olevan eri mielipide asiasta. :wink:



Onkohan tähän löytynyt joku ratkaisu? mulla kun on juuri sama ongelma.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Niin, siis E/S namiskan siirätminen S-asentoon kiristää tuota vaijeria. Sen kanssa säätöhommat ovat talveakin vasten helppoja -- kun S:lla vaijerin kääntelee vaikka "soivaan" kireyteen, napin siirto E:lle rauhoittaa taas laatikon käytöstä liukkaille sopivaksi.

Mutta että pitäisi laatikon vaihtaa 60-70 km/h vauhdista kaasua painamalla kakkoselle? Ihan vieraalta kuulostaa. Meikäläisen loota vaihtaa ehkä (!) ko. tilanteessa kolmoselle, jos oiken napakasti polkaisee -- kakkoselle sitten korkeintaan kd:n kautta. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, ei vaihda mersu kuin yhden pykälän alaspäin pelkällä kaasulla, KD:llä sitten kaksi jos se on mahdollista.
Vastaa Viestiin