Sitten itse asiaan:
Velipoika soitteli parille Mersutohtorille ja kyseli tuon maatin sielunelämästä. Kuulemma, kun ajelee jotain 6-7 kymppiä, pitäsi maatin vaihtaa neloselta kakkoselle kolmosen kautta (siis kun painaa tarpeeksi kaasua). Vaan kun ei vaihda, paitsi jos kickdown-napille saakka petaalia tallaa. Esimerkiksi, jos ajaa helkutin jyrkkää ylämäkeä ylös kolmonen pesässä alle 2000 runtua + 50km/h lasissa ja vaikka pedaali lähentelee kikki-nappulaa, ei maatti vaihda vahingossakaan kakkoselle. Ja tämä siis S-asennossa.

Irrotimme ilmanputsarin ja säädimme vaijeria jokseenkin niin piukalle kuin sen saa. Ei mitään vaikutusta. Voisiko tuossa E/S-namiskuukkelissa olla jotain vikaa? Miten se muuten toimii, vaikuttaako se mekaanisesti vai sähköisesti ja mihin, maattiin vai johonkin muuhun? Ja S/E-asennon eroja on puitu monesti, mikähän se mahtaa olla yleisen käsityksen mukaan? Mihin saakka kone kiertää E/S-asennossa, kuinka se vaihtaa pienemmälle, lähteekö se liikenteeseen ykkösellä ainoastaan S-asennossa etc.
Näihin kaivataan pikaista vastausta, velipoika soittaa vielä jollekin spesialistille, mutta kun kaikilla tuntuu olevan eri mielipide asiasta.

Edit: Ja tuossa kattiversiossa kuulemma on todella vähän noita säätömahdollisuuksia tuon seoksen suhteen (kuultua ainakin kahdesta lähteestä, hinta-arvio täydelliselle säädölle 200€)

Edit2: Tämmöset sain ongittua tuolta WIS:stä:
Vollgas (Täyshönkä):
E 1->2=N/A (E:llä ei siis ykköstä) 2->3=55km/h 3->4=108km/h 4->3=43km/h 3->2=28km/h 2->1=N/A (E:llä ei siis edelleenkään ykköstä)
S 1->2=40km/h 2->3=93km/h 3->4=159km/h 4->3=100km/h 3->2=45km/h 2->1=23km/h
Sitten KD (S-vaihtoehtoa ei ole):

E 1->2=63km/h 2->3=97km/h 3->4=161km/h 4->3=148km/h 3->2=75km/h 2->1=40km/h
Tarkoittaako esim. tuo S 3->2=45km/h, että se vaihtaa kakkoselle kun nopeus tippuu alle 45km/h vai sitä, että se vaihtaa kakkoselle täyskaasua käyttäen nopeuden ollessa alle 45km/h?
