Öljynpainemittari ahtopainemittariksi?
Öljynpainemittari ahtopainemittariksi?
Onnistuisko ÖP-mittarin modaus siten että anturi mittaisi ahtopainetta? Vaihtokytkin väliin ja mittarilla vois halutessaan vahdata myös sitä öljynpainetta.
Tyly asentaa kaikin puolin vakioon autoon thyyning mittareita.
Tyly asentaa kaikin puolin vakioon autoon thyyning mittareita.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Vielä kun tuohon kehittisi jonkun muunnon, niin että ahtopainetta mitattessa viisari värähtäisi tuplat tai triplat. => Näkisi jotain myös alle kilon ahdoilla.Mika.T kirjoitti:sehän onnistuu ihan helposti. hommata vain imusarjaan samanlainen ö-paine anturi kuin koneessa itsessään on ja vaihtokytkimellä valitaan kumpaa haluaa seurata. ö-paine anturilta lähtevään johtoon haara josta kytkimellä valitaan että kumman informaatio pääsee mittarille.
Siis esim. ahdot 0,5 näyttämä 1.
Terveisin
Tero
Tero
onnistuuhan sekin laittamalla esivastus ahtopaine anturin jlk. hieman arpapeliä että minkäarvoisella vastuksella saa mittarin näyttämään esim tuplat asteikolta esim niin että ahtopaineiden ollessa 1.5kiloa niin mittari näyttäis 3kiloa ja paineiden ollessa vaikka 0.5kiloa niin mittari näyttäis 1kiloa.dieselflosse kirjoitti:Vielä kun tuohon kehittisi jonkun muunnon, niin että ahtopainetta mitattessa viisari värähtäisi tuplat tai triplat. => Näkisi jotain myös alle kilon ahdoilla.Mika.T kirjoitti:sehän onnistuu ihan helposti. hommata vain imusarjaan samanlainen ö-paine anturi kuin koneessa itsessään on ja vaihtokytkimellä valitaan kumpaa haluaa seurata. ö-paine anturilta lähtevään johtoon haara josta kytkimellä valitaan että kumman informaatio pääsee mittarille.
Siis esim. ahdot 0,5 näyttämä 1.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tai sitten täytyy lukea anturin speksi tarkkaan ja valita tuplajännitettä tarjoava...Mika.T kirjoitti: onnistuuhan sekin laittamalla esivastus ahtopaine anturin jlk. hieman arpapeliä että minkäarvoisella vastuksella saa mittarin näyttämään esim tuplat asteikolta esim niin että ahtopaineiden ollessa 1.5kiloa niin mittari näyttäis 3kiloa ja paineiden ollessa vaikka 0.5kiloa niin mittari näyttäis 1kiloa.
Terveisin
Tero
Tero
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Käsittääkseni kyseessä on paineeseen reakoiva säätövastus. Jos vastus on iso, niin läpimenevä jännite putoaa ja taas pienellä vastusarvolla jännite kohoaa. En osaa ottaa kantaa siihen, miten päin tuo mersun paineanturi toimii ja millä vastusskaalalla. Mutta mittarille tuleva jännite kuitenkin nousee ja laskee paineesta riippuen.Jarno.v kirjoitti:Tuskin vain se paineanturi mitään jännitettä syöttää..dieselflosse kirjoitti: Tai sitten täytyy lukea anturin speksi tarkkaan ja valita tuplajännitettä tarjoava...
Vastusskaalan paikan muutoksesta on kyse tuossa heitossani.
Terveisin
Tero
Tero
No niin,...dieselflosse kirjoitti:Käsittääkseni kyseessä on paineeseen reakoiva säätövastus. Jos vastus on iso, niin läpimenevä jännite putoaa ja taas pienellä vastusarvolla jännite kohoaa. En osaa ottaa kantaa siihen, miten päin tuo mersun paineanturi toimii ja millä vastusskaalalla. Mutta mittarille tuleva jännite kuitenkin nousee ja laskee paineesta riippuen.
Vastusskaalan paikan muutoksesta on kyse tuossa heitossani.
#1 Jännite ei voi mennä läpi se vaikuttaa kahden pisteen välillä.
#2 Virta kulkee kahden pisteen välissä olevan virtapiirin läpi, mikäli pisteiden välillä vaikuttaa jännite.
Mikäli anturi tosiaan on säätövastus, joka muuttuu paineen mukaan, pitää ensin tietää kumpaan suuntaan se muuttaa kun paine nousee. Mikäli vastus kasvaa paineen kasvaessa se tarkoittaa, että anturiin syötetään virtaa vaikkapa vastuksella ja siten jännite häviö anturin yli kasvaa kun paine kasvaa. Tuossa tapauksessa mittari saadaan näyttämään enemmän nollapaineella kun laitetaan sarjaan, huom oikeaan johtoon, vastus.
Kaiken kaikkiaan kaikki nämä viritykset aiheuttavat todennäköisesti sen, ettei mittari ole enää mittari vaan indikaattori. Mittari näyttää esimerkiksi täsmälleen oikein kun paine on 0,5 (eli mittari näyttää 1,0), mutta 1,2 kilon kohdalla se näyttääkin vaikkapa 2,8.
.

Lisää tietoa: www.skg.fi
juu eli mersun ö-paine mittari nousee tappiin kun johto irrotetaan anturilta. ELI mittarin näytön voi tuplata kun laittaa tietyn kokoisen vastuksen mittarin ja anturin väliin. pitää tietää mittarin käämin resistanssi että vastuksen arvon voi laskea. anturi tosiaan ON säätövastus. resistanssi kasvaa kun paine nousee.
Itse asiassa, jos näytön haluaa tuplata. Pitäi kytkeä kaksi paineanturia sarjaan. Vasta silloin mittari toimii halutusti. Kytkentä on hankala tehdä, koska anturin kuori toimii toisena johtimena. Vielä hankalampi se on tehdä, koska anturi taitaa maksaa siinä 70€/kpl.
Normaalin vastuksen lisääminen ei toimi. Koska, jos vastuksen arvo vastaisi vaikka puolta maksimipaineesta olisi mittarikin koko ajan vähintään puolessa välissä.
Jos käyttää öljynpainemittaria ahtopainemittarina taitaa ainoa toimiva ratkaisu olla käyttää normaaliasteikkoa.

Normaalin vastuksen lisääminen ei toimi. Koska, jos vastuksen arvo vastaisi vaikka puolta maksimipaineesta olisi mittarikin koko ajan vähintään puolessa välissä.
Jos käyttää öljynpainemittaria ahtopainemittarina taitaa ainoa toimiva ratkaisu olla käyttää normaaliasteikkoa.
AIVAN! nythän mä vasta hokasin...Perttu K kirjoitti: Normaalin vastuksen lisääminen ei toimi. Koska, jos vastuksen arvo vastaisi vaikka puolta maksimipaineesta olisi mittarikin koko ajan vähintään puolessa välissä.
.


tätä se teettää kun koulu ajoista on jo aikaa ja näitten kans ei ole tullut värkättyä

Ajatellaanpas että mittarin sisäinen ja ulkoinen kytkentä muodostaa tälläisen virtapiirin:
12 V -- R1 --X-- R2--|
Tuossa 12 V on kytketty mittarin sisällä vastuksen R1 toiseen päähän. R1:n toinen pää on kytketty X merkittyyn pisteeseen, joka on korkeaimpedanssinen jännitemittari, eli se painemittarin näyttö. Edelleen X :ltä on vedetty johdin R2:lle joka on itse asiassa anturin sisällä oleva resistanssi, joka muuttuu paineen mukaisesti, ja R2:n toinen pää on kytketty maahan, jolloin virta kulkee
I = 12 V /(R1+R2).
Nypätään anturi irti, kytkennän kannalta R2 nousee äärettömäksi ja jännitemittarin jännite nousee 12 V:iin eli mittari menee tappiin.
Kytketään anturi takaisin virtapiirin ja nollapaine anturille. Nyt virta jälleen kulkee ja oletetaan että R2 on vaikkapa 20 ohm ja R1 100 ohm. Nyt jännite on 20*(12/(20+100)) = 2 V. Okei mittarin nollakohta on skaalattu kohtaan 2V.
Kytketään paine p=0,5 kiloa anturille, jolloin R2 muuttuu 100 ohmiin,ja nyt jännite on 100*(12/100+100) = 6V ja vastaavasti mittari on skaalattu 6 V = 0,5 kiloa.
Jännitemittari on siis skaalattu näin:
2V = 0 kiloa
6 V = 0,5 kiloa
10 V = 1,0 kiloa
Nyt Ville Virittäjä haluaa, että mittari näyttääkin 1 kilon kun todellinen paine on 0,5 kiloa ja laittaa vastuksen sarjaan. Jännitemittarille (kohtaan X) halutaan 10 V eli virtapiiriin läpi tarvitsee mennä mennä 2V/100 ohm virta, joten tarvittava kokonaisvastus anturilla on 10V / (2 V/100 ohm) = 500 ohmia. Ville kytkee 400 ohmin vastuksen R2 kanssa sarjaan, jolloin mittari näyttää täsmälleen haluttua 1 kilon painetta kun todellinen paine on 0,5 kiloa. 500 = 400 + R2, ja R2 oli 100 ohmia kun on 0,5 kilon paine.
Loppu hyvin ? Ei todellakaan. Paine tippuu nollaan eli R2 menee takaisin 20 ohmiin, lasketaan mitä mittari näyttää, kytkentä on nyt:
12 V -- R1 --X-- R[400] --- R2--|
U = (400 + 20) * (12 / (100 + 400 + 20) = 9,69 V
Mittari näyttää siis nyt näin:
0 kiloa : 0,96 kiloa
0,5 kiloa : 1,0 kiloa
1,0 kiloa: 1,1 kiloa.
Sarjavastukselle tuli sii määräävä rooli virtapiirin kannalta ja anturi ei vaikuta enää käytännössä mitään.
Hei ohmin laki on semmonen...Tässä ei edes puhuttu vielä anturin lineaarisuudesta mitään 
Todellisuudessa anturin resistanssi luultavasti on jonkin käyrän mallinen ja tuon käyrän mukaisesti mittarin sisällä on kompensaatio eli linearisointi.
12 V -- R1 --X-- R2--|
Tuossa 12 V on kytketty mittarin sisällä vastuksen R1 toiseen päähän. R1:n toinen pää on kytketty X merkittyyn pisteeseen, joka on korkeaimpedanssinen jännitemittari, eli se painemittarin näyttö. Edelleen X :ltä on vedetty johdin R2:lle joka on itse asiassa anturin sisällä oleva resistanssi, joka muuttuu paineen mukaisesti, ja R2:n toinen pää on kytketty maahan, jolloin virta kulkee
I = 12 V /(R1+R2).
Nypätään anturi irti, kytkennän kannalta R2 nousee äärettömäksi ja jännitemittarin jännite nousee 12 V:iin eli mittari menee tappiin.
Kytketään anturi takaisin virtapiirin ja nollapaine anturille. Nyt virta jälleen kulkee ja oletetaan että R2 on vaikkapa 20 ohm ja R1 100 ohm. Nyt jännite on 20*(12/(20+100)) = 2 V. Okei mittarin nollakohta on skaalattu kohtaan 2V.
Kytketään paine p=0,5 kiloa anturille, jolloin R2 muuttuu 100 ohmiin,ja nyt jännite on 100*(12/100+100) = 6V ja vastaavasti mittari on skaalattu 6 V = 0,5 kiloa.
Jännitemittari on siis skaalattu näin:
2V = 0 kiloa
6 V = 0,5 kiloa
10 V = 1,0 kiloa
Nyt Ville Virittäjä haluaa, että mittari näyttääkin 1 kilon kun todellinen paine on 0,5 kiloa ja laittaa vastuksen sarjaan. Jännitemittarille (kohtaan X) halutaan 10 V eli virtapiiriin läpi tarvitsee mennä mennä 2V/100 ohm virta, joten tarvittava kokonaisvastus anturilla on 10V / (2 V/100 ohm) = 500 ohmia. Ville kytkee 400 ohmin vastuksen R2 kanssa sarjaan, jolloin mittari näyttää täsmälleen haluttua 1 kilon painetta kun todellinen paine on 0,5 kiloa. 500 = 400 + R2, ja R2 oli 100 ohmia kun on 0,5 kilon paine.
Loppu hyvin ? Ei todellakaan. Paine tippuu nollaan eli R2 menee takaisin 20 ohmiin, lasketaan mitä mittari näyttää, kytkentä on nyt:
12 V -- R1 --X-- R[400] --- R2--|
U = (400 + 20) * (12 / (100 + 400 + 20) = 9,69 V
Mittari näyttää siis nyt näin:
0 kiloa : 0,96 kiloa
0,5 kiloa : 1,0 kiloa
1,0 kiloa: 1,1 kiloa.
Sarjavastukselle tuli sii määräävä rooli virtapiirin kannalta ja anturi ei vaikuta enää käytännössä mitään.


Todellisuudessa anturin resistanssi luultavasti on jonkin käyrän mallinen ja tuon käyrän mukaisesti mittarin sisällä on kompensaatio eli linearisointi.
Miten ? anturi irroitetaan -> virta nousee suureksi ? OK, se voi mitata myöskin virtaa, jota rajoitetaan rinnalle kytketyllä anturin resistanssilla. Silti sama ongelma esiintyy.Jarno.v kirjoitti:Joo säätövastus on, tarkotin vaan ettei se mittari jännitettä mittaa, vaan anturin läpi menevää virtaa..
Lisää tietoa: www.skg.fi
veskolan juttuja aiemminkin ihmetelleenä eikö ton turbospecialistin arvon voisi muuttaa sähköspecialistiksi? Menee nimittäin sen verran yli hilseen ts. viitti edes yrittää ymmärtää tällainen sähköä pelkäävä tavan pulliainen.
On korvaamaton taito tietää sähköpuolesta noin paljon kun näitä nykyautoja rassailee
On korvaamaton taito tietää sähköpuolesta noin paljon kun näitä nykyautoja rassailee

Samaa mieltä, eikä tuossa mun laskussa käytetty mitään muuta kaavaa kuin U=I*R joten eipä tuohon mitään titteliä tarvittu eikä tulla tarvitsemaanPasi H. kirjoitti:Ei nyt millään pahalla, mutta eikö se nyt jo olisi helpompi lisätä sinne se ahtopainemittari![]()
![]()
(Sori, perjantaipullo pakotti)

...ja ahtopainemittari pitää olla painetulolla, ei sähkötulolla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
kunhan heitin ajatuksen, joka ilmeisesti herätteli palstan sähkögurutPasi H. kirjoitti:Ei nyt millään pahalla, mutta eikö se nyt jo olisi helpompi lisätä sinne se ahtopainemittari![]()
![]()
(Sori, perjantaipullo pakotti)

VDO:n 0-3bar mittari on maannut kuukausia työpöydällä. nyt se on pohjanmaalla jossa huomenna sillä katsotaan jaksaako HX40 "the ämpäri" puhaltaa noin pienessä dieselissä.
OT: tänään Volvon kuorma-autopuolen varaosatiskillä sanoin: "teillä on yksi 190D:n pakoputken klemmari hyllyssä, voisitko käydä hakemassa sen minulle?" Myyjä katsoi pitkään kun latelin varaosanumeron ja hän tietokonetta. "Tämähän on FL7:n turbon panka"

1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Tuttua, kun hain pantaa omaani kyseltiin että veneeseenkö tuo ämpäri tulee (oli turbo kainalossa) ja sanoin että ei kun mersuunnokileka kirjoitti:OT: tänään Volvon kuorma-autopuolen varaosatiskillä sanoin: "teillä on yksi 190D:n pakoputken klemmari hyllyssä, voisitko käydä hakemassa sen minulle?" Myyjä katsoi pitkään kun latelin varaosanumeron ja hän tietokonetta. "Tämähän on FL7:n turbon panka"

Niin ja voihan sitä huijata painettakin manipuloimalla nimittäin ppälä pälä....Perttu K kirjoitti:Öp-mittari voi toki mitata virtaakin. Homma on kuitenkin niin, ettei taida kannattaa. Dieseleissä toki tarvitaan ahtopainemittari 2 kiloon, joten senhän pitäisi toimia hyvin ilman ihmevirityksiä.

Lisää tietoa: www.skg.fi
Mutta jos kilopaine mittarin laitatte ahdoille niin silloin sen ei kyllä tarvi olla aina tapissa
Jos jollain meni ohi niin http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 48&start=0

Jos jollain meni ohi niin http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 48&start=0
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Tuo Mauri se yrittää aina pitää asiapitoisina nämä topicit mutta eiköhän jatketa hassuttelulinjalla, ja pohditaan vielä niitä säätövastustunauksia, ja kilopondimittareita.Jube kirjoitti:Mutta jos kilopaine mittarin laitatte ahdoille niin silloin sen ei kyllä tarvi olla aina tapissa![]()
Jos jollain meni ohi niin http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 48&start=0
sori muuten sekavuus, olen vahvojen kipulääkkeiden vaikutuksen alaisena, ja vieläpä lääkärin määräyksestä.

Lisää tietoa: www.skg.fi
Elä puhu soopaaveskola kirjoitti:olen vahvojen kipulääkkeiden vaikutuksen alaisena, ja vieläpä lääkärin määräyksestä.

minäkin olen vahvasti alkoholin vaikutuksenalaisena harvase viikonloppu (en tosin vaimon määräyksestä

Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Jube kirjoitti:minäkin olen vahvasti alkoholin vaikutuksenalaisena harvase viikonloppu (en tosin vaimon määräyksestä)



Lisää tietoa: www.skg.fi
Nyt kuulostaa mauri hyvältä...Mauri H. kirjoitti:Eihän teitä sitten kukaan kestä, joten kaapin kautta ja vähän olutta ja konjakkia evääksi sitten
Ps.Pysyykö maurilla kilopaineet aina tapissa?

Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Joo, pysyy kyllä, mittarin johto on poikki tai anturi viallinen, siksipä mulla on mekaaninen öljynpainemittarikin.Jube kirjoitti:Nyt kuulostaa mauri hyvältä...Mauri H. kirjoitti:Eihän teitä sitten kukaan kestä, joten kaapin kautta ja vähän olutta ja konjakkia evääksi sitten
Ps.Pysyykö maurilla kilopaineet aina tapissa?
Sulla ei oo sitten kone vielä lopussaMauri H. kirjoitti:Joo, pysyy kyllä, mittarin johto on poikki tai anturi viallinen, siksipä mulla on mekaaninen öljynpainemittarikin.Jube kirjoitti:Nyt kuulostaa mauri hyvältä...Mauri H. kirjoitti:Eihän teitä sitten kukaan kestä, joten kaapin kautta ja vähän olutta ja konjakkia evääksi sitten
Ps.Pysyykö maurilla kilopaineet aina tapissa?


OT:Joko oluet ja konjakit on juotu?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90