Öljynpainemittari ahtopainemittariksi?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Öljynpainemittari ahtopainemittariksi?

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Onnistuisko ÖP-mittarin modaus siten että anturi mittaisi ahtopainetta? Vaihtokytkin väliin ja mittarilla vois halutessaan vahdata myös sitä öljynpainetta.

Tyly asentaa kaikin puolin vakioon autoon thyyning mittareita.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

sehän onnistuu ihan helposti. hommata vain imusarjaan samanlainen ö-paine anturi kuin koneessa itsessään on ja vaihtokytkimellä valitaan kumpaa haluaa seurata. ö-paine anturilta lähtevään johtoon haara josta kytkimellä valitaan että kumman informaatio pääsee mittarille.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Mika.T kirjoitti:sehän onnistuu ihan helposti. hommata vain imusarjaan samanlainen ö-paine anturi kuin koneessa itsessään on ja vaihtokytkimellä valitaan kumpaa haluaa seurata. ö-paine anturilta lähtevään johtoon haara josta kytkimellä valitaan että kumman informaatio pääsee mittarille.
Vielä kun tuohon kehittisi jonkun muunnon, niin että ahtopainetta mitattessa viisari värähtäisi tuplat tai triplat. => Näkisi jotain myös alle kilon ahdoilla.

Siis esim. ahdot 0,5 näyttämä 1.
Terveisin
Tero
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

dieselflosse kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:sehän onnistuu ihan helposti. hommata vain imusarjaan samanlainen ö-paine anturi kuin koneessa itsessään on ja vaihtokytkimellä valitaan kumpaa haluaa seurata. ö-paine anturilta lähtevään johtoon haara josta kytkimellä valitaan että kumman informaatio pääsee mittarille.
Vielä kun tuohon kehittisi jonkun muunnon, niin että ahtopainetta mitattessa viisari värähtäisi tuplat tai triplat. => Näkisi jotain myös alle kilon ahdoilla.

Siis esim. ahdot 0,5 näyttämä 1.
onnistuuhan sekin laittamalla esivastus ahtopaine anturin jlk. hieman arpapeliä että minkäarvoisella vastuksella saa mittarin näyttämään esim tuplat asteikolta esim niin että ahtopaineiden ollessa 1.5kiloa niin mittari näyttäis 3kiloa ja paineiden ollessa vaikka 0.5kiloa niin mittari näyttäis 1kiloa.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Mika.T kirjoitti: onnistuuhan sekin laittamalla esivastus ahtopaine anturin jlk. hieman arpapeliä että minkäarvoisella vastuksella saa mittarin näyttämään esim tuplat asteikolta esim niin että ahtopaineiden ollessa 1.5kiloa niin mittari näyttäis 3kiloa ja paineiden ollessa vaikka 0.5kiloa niin mittari näyttäis 1kiloa.
Tai sitten täytyy lukea anturin speksi tarkkaan ja valita tuplajännitettä tarjoava...
Terveisin
Tero
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

dieselflosse kirjoitti: Tai sitten täytyy lukea anturin speksi tarkkaan ja valita tuplajännitettä tarjoava...
Tuskin vain se paineanturi mitään jännitettä syöttää..
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Jarno.v kirjoitti:
dieselflosse kirjoitti: Tai sitten täytyy lukea anturin speksi tarkkaan ja valita tuplajännitettä tarjoava...
Tuskin vain se paineanturi mitään jännitettä syöttää..
Käsittääkseni kyseessä on paineeseen reakoiva säätövastus. Jos vastus on iso, niin läpimenevä jännite putoaa ja taas pienellä vastusarvolla jännite kohoaa. En osaa ottaa kantaa siihen, miten päin tuo mersun paineanturi toimii ja millä vastusskaalalla. Mutta mittarille tuleva jännite kuitenkin nousee ja laskee paineesta riippuen.

Vastusskaalan paikan muutoksesta on kyse tuossa heitossani.
Terveisin
Tero
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

dieselflosse kirjoitti:Käsittääkseni kyseessä on paineeseen reakoiva säätövastus. Jos vastus on iso, niin läpimenevä jännite putoaa ja taas pienellä vastusarvolla jännite kohoaa. En osaa ottaa kantaa siihen, miten päin tuo mersun paineanturi toimii ja millä vastusskaalalla. Mutta mittarille tuleva jännite kuitenkin nousee ja laskee paineesta riippuen.

Vastusskaalan paikan muutoksesta on kyse tuossa heitossani.
No niin,...

#1 Jännite ei voi mennä läpi se vaikuttaa kahden pisteen välillä.
#2 Virta kulkee kahden pisteen välissä olevan virtapiirin läpi, mikäli pisteiden välillä vaikuttaa jännite.

Mikäli anturi tosiaan on säätövastus, joka muuttuu paineen mukaan, pitää ensin tietää kumpaan suuntaan se muuttaa kun paine nousee. Mikäli vastus kasvaa paineen kasvaessa se tarkoittaa, että anturiin syötetään virtaa vaikkapa vastuksella ja siten jännite häviö anturin yli kasvaa kun paine kasvaa. Tuossa tapauksessa mittari saadaan näyttämään enemmän nollapaineella kun laitetaan sarjaan, huom oikeaan johtoon, vastus.

Kaiken kaikkiaan kaikki nämä viritykset aiheuttavat todennäköisesti sen, ettei mittari ole enää mittari vaan indikaattori. Mittari näyttää esimerkiksi täsmälleen oikein kun paine on 0,5 (eli mittari näyttää 1,0), mutta 1,2 kilon kohdalla se näyttääkin vaikkapa 2,8.

.
:arrow: En suosittele ellei ole edes ohmin laki hallussa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Niin päin se toimii, että mitä suurempi vastus, sitä suurempi näyttö. Ainakin johto irti mittari on tapissa, siis 3 barissa.

Toinen huono puoli on, että öljynpaineanturin hinnalla saa VDO dieseliin sopivan ahtopainemittarin. Ilmeisesti se on samanlainen kuin siinä lucaksen videossa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

juu eli mersun ö-paine mittari nousee tappiin kun johto irrotetaan anturilta. ELI mittarin näytön voi tuplata kun laittaa tietyn kokoisen vastuksen mittarin ja anturin väliin. pitää tietää mittarin käämin resistanssi että vastuksen arvon voi laskea. anturi tosiaan ON säätövastus. resistanssi kasvaa kun paine nousee.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Itse asiassa, jos näytön haluaa tuplata. Pitäi kytkeä kaksi paineanturia sarjaan. Vasta silloin mittari toimii halutusti. Kytkentä on hankala tehdä, koska anturin kuori toimii toisena johtimena. Vielä hankalampi se on tehdä, koska anturi taitaa maksaa siinä 70€/kpl. :cry:

Normaalin vastuksen lisääminen ei toimi. Koska, jos vastuksen arvo vastaisi vaikka puolta maksimipaineesta olisi mittarikin koko ajan vähintään puolessa välissä.

Jos käyttää öljynpainemittaria ahtopainemittarina taitaa ainoa toimiva ratkaisu olla käyttää normaaliasteikkoa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Perttu K kirjoitti: Normaalin vastuksen lisääminen ei toimi. Koska, jos vastuksen arvo vastaisi vaikka puolta maksimipaineesta olisi mittarikin koko ajan vähintään puolessa välissä.

.
AIVAN! nythän mä vasta hokasin... :oops: eli kaks anturia ja toinen pitää eristää auton rungosta. ja kytkeä sarjaan... totta! helpoiten onnistuu yhdellä anturilla mutta niin mittari riittää 3kilon ahtopainelle :D

tätä se teettää kun koulu ajoista on jo aikaa ja näitten kans ei ole tullut värkättyä :D
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Joo säätövastus on, tarkotin vaan ettei se mittari jännitettä mittaa, vaan anturin läpi menevää virtaa..
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ajatellaanpas että mittarin sisäinen ja ulkoinen kytkentä muodostaa tälläisen virtapiirin:
12 V -- R1 --X-- R2--|

Tuossa 12 V on kytketty mittarin sisällä vastuksen R1 toiseen päähän. R1:n toinen pää on kytketty X merkittyyn pisteeseen, joka on korkeaimpedanssinen jännitemittari, eli se painemittarin näyttö. Edelleen X :ltä on vedetty johdin R2:lle joka on itse asiassa anturin sisällä oleva resistanssi, joka muuttuu paineen mukaisesti, ja R2:n toinen pää on kytketty maahan, jolloin virta kulkee
I = 12 V /(R1+R2).

Nypätään anturi irti, kytkennän kannalta R2 nousee äärettömäksi ja jännitemittarin jännite nousee 12 V:iin eli mittari menee tappiin.

Kytketään anturi takaisin virtapiirin ja nollapaine anturille. Nyt virta jälleen kulkee ja oletetaan että R2 on vaikkapa 20 ohm ja R1 100 ohm. Nyt jännite on 20*(12/(20+100)) = 2 V. Okei mittarin nollakohta on skaalattu kohtaan 2V.

Kytketään paine p=0,5 kiloa anturille, jolloin R2 muuttuu 100 ohmiin,ja nyt jännite on 100*(12/100+100) = 6V ja vastaavasti mittari on skaalattu 6 V = 0,5 kiloa.

Jännitemittari on siis skaalattu näin:
2V = 0 kiloa
6 V = 0,5 kiloa
10 V = 1,0 kiloa

Nyt Ville Virittäjä haluaa, että mittari näyttääkin 1 kilon kun todellinen paine on 0,5 kiloa ja laittaa vastuksen sarjaan. Jännitemittarille (kohtaan X) halutaan 10 V eli virtapiiriin läpi tarvitsee mennä mennä 2V/100 ohm virta, joten tarvittava kokonaisvastus anturilla on 10V / (2 V/100 ohm) = 500 ohmia. Ville kytkee 400 ohmin vastuksen R2 kanssa sarjaan, jolloin mittari näyttää täsmälleen haluttua 1 kilon painetta kun todellinen paine on 0,5 kiloa. 500 = 400 + R2, ja R2 oli 100 ohmia kun on 0,5 kilon paine.

Loppu hyvin ? Ei todellakaan. Paine tippuu nollaan eli R2 menee takaisin 20 ohmiin, lasketaan mitä mittari näyttää, kytkentä on nyt:

12 V -- R1 --X-- R[400] --- R2--|

U = (400 + 20) * (12 / (100 + 400 + 20) = 9,69 V

Mittari näyttää siis nyt näin:
0 kiloa : 0,96 kiloa
0,5 kiloa : 1,0 kiloa
1,0 kiloa: 1,1 kiloa.

Sarjavastukselle tuli sii määräävä rooli virtapiirin kannalta ja anturi ei vaikuta enää käytännössä mitään. :roll: Hei ohmin laki on semmonen...Tässä ei edes puhuttu vielä anturin lineaarisuudesta mitään :shock:

Todellisuudessa anturin resistanssi luultavasti on jonkin käyrän mallinen ja tuon käyrän mukaisesti mittarin sisällä on kompensaatio eli linearisointi.
Jarno.v kirjoitti:Joo säätövastus on, tarkotin vaan ettei se mittari jännitettä mittaa, vaan anturin läpi menevää virtaa..
Miten ? anturi irroitetaan -> virta nousee suureksi ? OK, se voi mitata myöskin virtaa, jota rajoitetaan rinnalle kytketyllä anturin resistanssilla. Silti sama ongelma esiintyy.
Lisää tietoa: www.skg.fi
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 721
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

veskolan juttuja aiemminkin ihmetelleenä eikö ton turbospecialistin arvon voisi muuttaa sähköspecialistiksi? Menee nimittäin sen verran yli hilseen ts. viitti edes yrittää ymmärtää tällainen sähköä pelkäävä tavan pulliainen.

On korvaamaton taito tietää sähköpuolesta noin paljon kun näitä nykyautoja rassailee :!:
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Ei nyt millään pahalla, mutta eikö se nyt jo olisi helpompi lisätä sinne se ahtopainemittari :lol: :lol:
(Sori, perjantaipullo pakotti)
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pasi H. kirjoitti:Ei nyt millään pahalla, mutta eikö se nyt jo olisi helpompi lisätä sinne se ahtopainemittari :lol: :lol:
(Sori, perjantaipullo pakotti)
Samaa mieltä, eikä tuossa mun laskussa käytetty mitään muuta kaavaa kuin U=I*R joten eipä tuohon mitään titteliä tarvittu eikä tulla tarvitsemaan :oops: Oikei ihmetyttää miten sain noin simppelistä jutusta noin pitkän pölpötyksen...taas.

...ja ahtopainemittari pitää olla painetulolla, ei sähkötulolla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Pasi H. kirjoitti:Ei nyt millään pahalla, mutta eikö se nyt jo olisi helpompi lisätä sinne se ahtopainemittari :lol: :lol:
(Sori, perjantaipullo pakotti)
kunhan heitin ajatuksen, joka ilmeisesti herätteli palstan sähkögurut :D

VDO:n 0-3bar mittari on maannut kuukausia työpöydällä. nyt se on pohjanmaalla jossa huomenna sillä katsotaan jaksaako HX40 "the ämpäri" puhaltaa noin pienessä dieselissä.

OT: tänään Volvon kuorma-autopuolen varaosatiskillä sanoin: "teillä on yksi 190D:n pakoputken klemmari hyllyssä, voisitko käydä hakemassa sen minulle?" Myyjä katsoi pitkään kun latelin varaosanumeron ja hän tietokonetta. "Tämähän on FL7:n turbon panka" :twisted:
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

nokileka kirjoitti:OT: tänään Volvon kuorma-autopuolen varaosatiskillä sanoin: "teillä on yksi 190D:n pakoputken klemmari hyllyssä, voisitko käydä hakemassa sen minulle?" Myyjä katsoi pitkään kun latelin varaosanumeron ja hän tietokonetta. "Tämähän on FL7:n turbon panka" :twisted:
Tuttua, kun hain pantaa omaani kyseltiin että veneeseenkö tuo ämpäri tulee (oli turbo kainalossa) ja sanoin että ei kun mersuun :lol: Eivät uskoneet.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Öp-mittari voi toki mitata virtaakin. Homma on kuitenkin niin, ettei taida kannattaa. Dieseleissä toki tarvitaan ahtopainemittari 2 kiloon, joten senhän pitäisi toimia hyvin ilman ihmevirityksiä. 8)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Perttu K kirjoitti:Öp-mittari voi toki mitata virtaakin. Homma on kuitenkin niin, ettei taida kannattaa. Dieseleissä toki tarvitaan ahtopainemittari 2 kiloon, joten senhän pitäisi toimia hyvin ilman ihmevirityksiä. 8)
Niin ja voihan sitä huijata painettakin manipuloimalla nimittäin ppälä pälä.... :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kyllä se kannattaa kunnollinen tarkka ja luettava mittari laittaa, optimaallisten ja tuhoisien ahtojen väli ei ole kovin suuri. Siksipä itse olen ahtomittarin paikkansapitävyyden tarkistanut myös teolisuusmittarilla, vaikka Autometerit onkin hyvin kalibroituja.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Mutta jos kilopaine mittarin laitatte ahdoille niin silloin sen ei kyllä tarvi olla aina tapissa :lol:

Jos jollain meni ohi niin http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 48&start=0
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jube kirjoitti:Mutta jos kilopaine mittarin laitatte ahdoille niin silloin sen ei kyllä tarvi olla aina tapissa :lol:

Jos jollain meni ohi niin http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 48&start=0
Tuo Mauri se yrittää aina pitää asiapitoisina nämä topicit mutta eiköhän jatketa hassuttelulinjalla, ja pohditaan vielä niitä säätövastustunauksia, ja kilopondimittareita.

sori muuten sekavuus, olen vahvojen kipulääkkeiden vaikutuksen alaisena, ja vieläpä lääkärin määräyksestä. :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

veskola kirjoitti:olen vahvojen kipulääkkeiden vaikutuksen alaisena, ja vieläpä lääkärin määräyksestä. :D
Elä puhu soopaa :wink:

minäkin olen vahvasti alkoholin vaikutuksenalaisena harvase viikonloppu (en tosin vaimon määräyksestä :roll: )
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jube kirjoitti:minäkin olen vahvasti alkoholin vaikutuksenalaisena harvase viikonloppu (en tosin vaimon määräyksestä :roll: )
:lol: En epäile :lol: :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Eihän teitä sitten kukaan kestä, joten kaapin kautta ja vähän olutta ja konjakkia evääksi sitten :lol:
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Mauri H. kirjoitti:Eihän teitä sitten kukaan kestä, joten kaapin kautta ja vähän olutta ja konjakkia evääksi sitten :lol:
Nyt kuulostaa mauri hyvältä...

Ps.Pysyykö maurilla kilopaineet aina tapissa? :lol:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jube kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Eihän teitä sitten kukaan kestä, joten kaapin kautta ja vähän olutta ja konjakkia evääksi sitten :lol:
Nyt kuulostaa mauri hyvältä...

Ps.Pysyykö maurilla kilopaineet aina tapissa? :lol:
Joo, pysyy kyllä, mittarin johto on poikki tai anturi viallinen, siksipä mulla on mekaaninen öljynpainemittarikin.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Mauri H. kirjoitti:
Jube kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Eihän teitä sitten kukaan kestä, joten kaapin kautta ja vähän olutta ja konjakkia evääksi sitten :lol:
Nyt kuulostaa mauri hyvältä...

Ps.Pysyykö maurilla kilopaineet aina tapissa? :lol:
Joo, pysyy kyllä, mittarin johto on poikki tai anturi viallinen, siksipä mulla on mekaaninen öljynpainemittarikin.
Sulla ei oo sitten kone vielä lopussa :roll: :lol:

OT:Joko oluet ja konjakit on juotu?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Vastaa Viestiin