Vetokoukullisen 124:n laatikon lauhdutin ja cooleriasiaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Vetokoukullisen 124:n laatikon lauhdutin ja cooleriasiaa

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Onko joku sattunut irroittamaan/mittaamaan 124:n tehdasvetokoukun mukana tulevaa automaattivaihteistoöljyn lauhduttajaa? Sijaitsee oikean etulampun alla puskurissa...

Minua kiinnostavat ko. lauhduttimen ulkomitat, miksei kuvakin (nettigurut haloo...).
Viimeksi muokannut dieselflosse, Ti 01.03.2005 11:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Terveisin
Tero
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

hmm.. onko tuo vain turbomalleissa tuo erillinen laatikon jäähdytin? mulla ei ko. jäähdytintä kyllä ole.. vaikka tehdaskoukku onkin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mika.T kirjoitti:hmm.. onko tuo vain turbomalleissa tuo erillinen laatikon jäähdytin? mulla ei ko. jäähdytintä kyllä ole.. vaikka tehdaskoukku onkin
Vaatii tietääkseni ilmastoinnin ja automaatin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jäähdyttimestä olisi seuraavanlainen kuva:

Niin ja Tero, eiköhän tuo kuuleriksi ole aika pieni... :wink:
Viimeksi muokannut Timo L., Ma 28.02.2005 13:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tuo varuste näkyy muistaakseni EPC.ssä Eikös siinä ollut oma sähkötuuletin tehostamassa kaasuuntuneen öljyn lauhtumista takaisin nestemäiseen muotoon. :shock: :lol: Sehän tulee siis oikean eturenkaan etupuolelle?

EDIT: Joku ehti pitää kuvankin tänne sillä aikaa, kun minä vasta muistelin asiaa! :shock:
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Timo L. kirjoitti:Jäähdyttimestä olisi seuraavanlainen kuva:



Niin ja Tero, eiköhän tuo kuuleriksi ole aika pieni... :wink:
Kun nyt ei ole superurpoa tulossa, niin...

Tutkin siis mahdollisuutta heivata tuo öljynlauhdutin (kun syylarissa on vapaa paikka laatikon lauhdutukselle) ja laittaa cooleri tilalle. Edelleenkin suurin haaste näyttää olevan paineputkien vienti tuonne keulalle...

nimim. kevytperäkärry perässä kerran kesässä
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Laita se cooleri alapuskurin taakse, teet vaan puskurille uudet kiinnikkeet, tai sitten heität viskolla vesilintua ja laitan kennojen eteen kuten mullakin.

Kyllä ne putket mahtuu kun laittaa mahtumaan, sivumuovit sieltä alhaalta veke ja sitten mahtuukin 50 mm putki syylarin ja sen kiinnikerauden välistä. Jos ei mahdu niin muokkaa rautaa hiukan.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Mitat uupuu

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Tuosta Timon lähettämästä hienosta periaatekuvasta uupuu vielä mitat...
Terveisin
Tero
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Karkeasti arvioiden 15x25 cm, niin pieni ettei siitä ole kuin haittaa. Olen tutkinut tuon paikan ja siihen saatavan coolerin mitat, liian pieniä ollakseen edes vähääkään järkeviä. Toisekseen putkien veto aika vittumaista.
Avatar
arzi
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 194
Liittynyt: Ke 22.10.2003 23:21
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arzi »

Mulla on myös tuommoinen lauhdutin samassa paikassa mutta siinä ei ole tuota rupelia
[url=http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/arzi/arzi.html]M-B 300CEA-24v-90[/url]
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Timo L. kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:hmm.. onko tuo vain turbomalleissa tuo erillinen laatikon jäähdytin? mulla ei ko. jäähdytintä kyllä ole.. vaikka tehdaskoukku onkin
Vaatii tietääkseni ilmastoinnin ja automaatin.
nekin löytyy :D
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mika.T kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:hmm.. onko tuo vain turbomalleissa tuo erillinen laatikon jäähdytin? mulla ei ko. jäähdytintä kyllä ole.. vaikka tehdaskoukku onkin
Vaatii tietääkseni ilmastoinnin ja automaatin.
nekin löytyy :D
Onhan ilmastointi alkuperäinen SA-koodilla? Tämähän menee mielenkiintoiseksi. Voisiko olla jopa niin, että 1. sarjaan tuota jäähdytintä ei saanut? En ole nimittäin missään sen ikäisessä autossa nähnyt takaapäin peitettyä etuhelmaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Mika.T kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:hmm.. onko tuo vain turbomalleissa tuo erillinen laatikon jäähdytin? mulla ei ko. jäähdytintä kyllä ole.. vaikka tehdaskoukku onkin
Vaatii tietääkseni ilmastoinnin ja automaatin.
nekin löytyy :D
Löytyyhän myös se turbo? Siinähän pitää olla turbo, ilmastointi, automaatti ja koukku ennen kuin lisäjäähdtytin löytyy ja kaikki vieläpä tehtaalla asennettuna.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Perttu K kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:nekin löytyy
Löytyyhän myös se turbo? Siinähän pitää olla turbo, ilmastointi, automaatti ja koukku ennen kuin lisäjäähdtytin löytyy ja kaikki vieläpä tehtaalla asennettuna.
arzi kirjoitti:Mulla on myös tuommoinen lauhdutin samassa paikassa mutta siinä ei ole tuota rupelia
No mitenkäs tämä sitten? Ei varmasti ole turboa :-). Vaan ettei Arzi sitten tarkoita kuskin puolella olevaa moottoriöljyn jäähdytintä, sen uskoisi olevan useammasskin mallissa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
arzi
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 194
Liittynyt: Ke 22.10.2003 23:21
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arzi »

Aivan niin tämä onkin kuskin puolella
[url=http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/arzi/arzi.html]M-B 300CEA-24v-90[/url]
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Timo L. kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:hmm.. onko tuo vain turbomalleissa tuo erillinen laatikon jäähdytin? mulla ei ko. jäähdytintä kyllä ole.. vaikka tehdaskoukku onkin
Vaatii tietääkseni ilmastoinnin ja automaatin.
nekin löytyy :D
Onhan ilmastointi alkuperäinen SA-koodilla? Tämähän menee mielenkiintoiseksi. Voisiko olla jopa niin, että 1. sarjaan tuota jäähdytintä ei saanut? En ole nimittäin missään sen ikäisessä autossa nähnyt takaapäin peitettyä etuhelmaa.
kyllä on alkup. ilmastointi...
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Tutkiskelua

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Cooleri-installaation lähtökohtana on minimaaliset keulalle tarvittavat muutokset ja ilmastoinnin kennoa ei siirretä milliäkään (vanhat putket ovat hieman herkkiä).

Tulipa siis eilen tehtyä mittauksia ja ilman reippaita muutoksia, ei cooleri oikein istu tuonne keulalle. Vähintään ilmastoinnin ropeloottori täytyy heittää mäjelle ja korvata jollain toisen mallisella... (tällä operaatiolla tulee tilaa 8-9cm:n paksuiselle kennolle). Ja tietysti pienempänä siirrettävänä sälänä mainittakoon töötit ja ohjaustehostimen lauhdutinputkilo.

N.50mm syöttöputket on mahdollista ujuttaa syylarin alapuolelta kiertäen, mutta mutkat jäävät puskurin helman alta näkyviin => ovat aika lähellä tien pintaa.

Eli, summasummarum, päässä muhii edelleen vaihtoehtoisia ratkaisumalleja. Lippalakin ropelli pyörii vinhaa vauhtia :wink:
Terveisin
Tero
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jos asia on noin niin sitten vaan vesijäähdytintä tilaamaan, kyllä joku sulle sellaisenkin valmistaa.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mauri H. kirjoitti:Jos asia on noin niin sitten vaan vesijäähdytintä tilaamaan, kyllä joku sulle sellaisenkin valmistaa.
Mikä se sellainen on, mihin asennetaan?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Timo L. kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Jos asia on noin niin sitten vaan vesijäähdytintä tilaamaan, kyllä joku sulle sellaisenkin valmistaa.
Mikä se sellainen on, mihin asennetaan?
Sen voi asentaa vaikka paineputken tilalle, turbon ja imusarjan väliin, siinä on kennosto kotelon sisällä ja kennon ympärillä vesi, ahtoilma johdetaan tuon kennon läpi jolloin vesi sitoo ilmasta lämpöä.

Systeemiin kuuluu sitten myös paisuntasäiliö, vesipumppu ja pienehkö jäähdytinkenno vedelle keulalla.

Monimutkainen ja kallis, mutta melko tehokas. Vesicoolerin voi asentaa melkein mihin vaan ja vedelle riittää sellainen öljyjäähdyttimen kokoinen kenno sitten keulalla.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Vesicooleri

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Timo L. kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Jos asia on noin niin sitten vaan vesijäähdytintä tilaamaan, kyllä joku sulle sellaisenkin valmistaa.
Mikä se sellainen on, mihin asennetaan?
Noh, periaatteessa tarvitaan yksi kappale lämmönvaihtimia, yksi pikkuauton syylari ja yksi sähkökäyttöinen vesipumppu (esim. lämppärin kiertovesipumppu). Ja kenties vielä paisuntasäiliö.

Kaikki muut romppeet ovat saatavilla suoraan hyllystä, mutta tuo lämmönvaihdin, jonka läpi turbon tuottama paineilma puhalletaan on tehtävä itse. Vaihtoehtoina lämmönvaihtimen sijoitukselle on koneen päällystä, jolloin 'lodjun' täytyy olla aikas lituska ja toisena haasteena on sen taso suhteessa syylariin (ompi korkeammalla).

Viimeisin pohtimisen kohde on laittaa lodju entisen ilmanputsarin paikalle ja kierrättää paineputket sen kautta keulan sijaan. Varsinainen jäähdytys hoidetaan vedellä, jolloin keulalle mennään n. 20mm letkuilla. Keulalle sitten tuupataan jokin fiiatin syylari, joka on tarpeeksi hoikka. Hyötysuhteen ollessa 1:4 (vesi/ilmatoiminen jäähdytin) pienempikin kenno nokalla riittää.

Vielä kun saisi jostain kuvia tuollaisen lämmönvaihtimen sisäkaluista... Noin äkkiseltään ajatellen siellä kulkee putkikieppi, jonka ympärillä on jäähdytysrivat. Mutta onko tuossa tapauksessa rivat syylarin vai enempi mopon moottorin tapaiset massaa sisältävät? Arvaukseni on tuollaisten massaa sisältävien ripojen suuntaan...
Terveisin
Tero
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Mauri oli nopeampi...

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Mauri oli nopeampi...

En ole ihan samaa mieltä tuon konstruktion hinnasta... Toimintavarmempi tuollainen ilmavehjes tietysti on, kun vettä ei tarvitse pumppailla mihinkään...

Toisaalta, jos vermeiden sijoittelu onnistuu hyvin, niin vesi kiertää vapaallakin :wink:
Terveisin
Tero
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kyllä se vesipumpun tarvii, ja kai nyt jokainen osaa laskea että jos verrataan yksinkertaista ilmacooleria ja tuollaista vesitoimista, niin hintaero on melkoinen, jos siis kunnollisia tehdään.
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Re: Vesicooleri

Viesti Kirjoittaja Melitos »

dieselflosse kirjoitti:Vielä kun saisi jostain kuvia tuollaisen lämmönvaihtimen sisäkaluista... Noin äkkiseltään ajatellen siellä kulkee putkikieppi, jonka ympärillä on jäähdytysrivat. Mutta onko tuossa tapauksessa rivat syylarin vai enempi mopon moottorin tapaiset massaa sisältävät? Arvaukseni on tuollaisten massaa sisältävien ripojen suuntaan...
http://www.928supermodel.com/album/inde ... ject_id=54

Tuossa kuvia nestekuulerin lämmönvaihtimesta. Lisää löytyy esim jenkkisaiteilta jotka myyvät mekaanisia ahtimia. (tai googlella water air intercooler)

Kaverilla on nestekuulerin asennusprojekti käynnissä. Lämmönvaihtimena toimii vanhan turposaapin normaali ilma-ilma -välijäähdytin (varsin pieni). Siellä missä alunperin kiersi ahtoilma, laitetaan kiertämään jäähdytysneste. Siellä missä alunperin virtasi jäähdyttävä ulkoilma laitetaan virtaamaan ahtoilma. Eli kuuleri koteloidaan "imuputkiston" sisään. Vähän tiggailua jne... :)

Nesteelle ei ole vielä keksitty jäähdyttäjää mutta sopiva löytyy tosiaan joko pienestä autosta, suuresta ilmastoinnin kennosta tai jostain romikselta kylmäkoneen kennoa.

Vesipumpun ohjaukseen täytyy keksiä joku järkevä tapa. Koko aikaa sitä ei kannata kierrättää varsinkaan kevyessä ajossa. Lämmönvaihtimessa oleva vesi varaa ahtoilman lämpöä itseensä kevyessä kaasuttelussa ja sitten ilman ahtoja lämpö siirtyy takaisin imuilmaan ja moottoriin. Tästähän ei ole haittaa koska imuilmaan siirtyy lämpöä vain sen ollessa matalassa paineessa ja siis varsin viileää ahtimelta tullessaan.
So long, and thanks for all the fish
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Aikanaan soittelin asiasta jopa pro turbolle. Tuumasivat, että homma kannattaa vasta viimeisessä hädässä. Kuulema on hintava, koska tekevät ensin mormaali coolerin, ponnistavat sen ja sitten hitsaavat ympärille kuoret.

Pumpun kytkennässä pääsee varmaan helpoimmalla, kun pistää vaikka öljynpaineanturin ahtoputkeen ohjaamaa vesipumppua. Silloin pumppu käynnistyy aina kun ahdot nousee vaikka 0.3-0.5 bariin, jolloin ahtoilmakin alkaa olla kuumaa.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Lämppärin kenno laatikossa

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Tuossa mietiskelin ratkaisua, jossa sopiva lämppärin kenno lykätään laatikkoon, johon on liitetty paineputket vastakkaisille puolille. Paineilma ajetaan vinosti kennon läpi.

Kuinkahan tiivis tuon kennon/laatikon tulisi olla keskenään? Onkohan siitä kovasti haittaa, että osa ilmasta menee kennon ohi?

Tuon vesipumppu voi mielestäni pyöriä koko ajan, eipä siitä ole muuta haittaa kuin pieni sähkön kulutus ja pumpun kuluminen.

Yksi ratkaisu on tosiaan ottaa pieni ilmacooleri ja upottaa se 'ämpäriin' uimaan. Tuota ämpärin vettä sitten kierrätetään pikkuhiljaa tuolla keulalla olevassa extrasyylarissa.
Terveisin
Tero
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Re: Lämppärin kenno laatikossa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

dieselflosse kirjoitti:Tuossa mietiskelin ratkaisua, jossa sopiva lämppärin kenno lykätään laatikkoon, johon on liitetty paineputket vastakkaisille puolille.
Juuri tähän tyyliin on kaverillani tarkoitus tehdä, lämppärin kennon tilalla vain on saappaan kuuleri. Sovitus pyritään tekemään niin ettei ahtoilma voi mennä kennon ohi, vaan kulkee aina sen läpi.

EDIT:
Yksi ratkaisu on tosiaan ottaa pieni ilmacooleri ja upottaa se 'ämpäriin' uimaan. Tuota ämpärin vettä sitten kierrätetään pikkuhiljaa tuolla keulalla olevassa extrasyylarissa.
Ongelmana on että pieni kuuleri ahdistaa ahtoilman virtausta. Tässä tapauksessa ko. ilmiö vaikuttaa todennäköiseltä.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Näinkin lämmönvaihtimen voi tehdä...
Terveisin
Tero
Vastaa Viestiin