Vetokoukullisen 124:n laatikon lauhdutin ja cooleriasiaa
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Vetokoukullisen 124:n laatikon lauhdutin ja cooleriasiaa
Terve!
Onko joku sattunut irroittamaan/mittaamaan 124:n tehdasvetokoukun mukana tulevaa automaattivaihteistoöljyn lauhduttajaa? Sijaitsee oikean etulampun alla puskurissa...
Minua kiinnostavat ko. lauhduttimen ulkomitat, miksei kuvakin (nettigurut haloo...).
Onko joku sattunut irroittamaan/mittaamaan 124:n tehdasvetokoukun mukana tulevaa automaattivaihteistoöljyn lauhduttajaa? Sijaitsee oikean etulampun alla puskurissa...
Minua kiinnostavat ko. lauhduttimen ulkomitat, miksei kuvakin (nettigurut haloo...).
Viimeksi muokannut dieselflosse, Ti 01.03.2005 11:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Terveisin
Tero
Tero
Vaatii tietääkseni ilmastoinnin ja automaatin.Mika.T kirjoitti:hmm.. onko tuo vain turbomalleissa tuo erillinen laatikon jäähdytin? mulla ei ko. jäähdytintä kyllä ole.. vaikka tehdaskoukku onkin
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jäähdyttimestä olisi seuraavanlainen kuva:

Niin ja Tero, eiköhän tuo kuuleriksi ole aika pieni...Timo L. kirjoitti:[ http://helium.wakkanet.fi/~timol/lietso.jpg ]

Viimeksi muokannut Timo L., Ma 28.02.2005 13:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kun nyt ei ole superurpoa tulossa, niin...Timo L. kirjoitti:Jäähdyttimestä olisi seuraavanlainen kuva:
Niin ja Tero, eiköhän tuo kuuleriksi ole aika pieni...
Tutkin siis mahdollisuutta heivata tuo öljynlauhdutin (kun syylarissa on vapaa paikka laatikon lauhdutukselle) ja laittaa cooleri tilalle. Edelleenkin suurin haaste näyttää olevan paineputkien vienti tuonne keulalle...
nimim. kevytperäkärry perässä kerran kesässä
Laita se cooleri alapuskurin taakse, teet vaan puskurille uudet kiinnikkeet, tai sitten heität viskolla vesilintua ja laitan kennojen eteen kuten mullakin.
Kyllä ne putket mahtuu kun laittaa mahtumaan, sivumuovit sieltä alhaalta veke ja sitten mahtuukin 50 mm putki syylarin ja sen kiinnikerauden välistä. Jos ei mahdu niin muokkaa rautaa hiukan.
Kyllä ne putket mahtuu kun laittaa mahtumaan, sivumuovit sieltä alhaalta veke ja sitten mahtuukin 50 mm putki syylarin ja sen kiinnikerauden välistä. Jos ei mahdu niin muokkaa rautaa hiukan.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Onhan ilmastointi alkuperäinen SA-koodilla? Tämähän menee mielenkiintoiseksi. Voisiko olla jopa niin, että 1. sarjaan tuota jäähdytintä ei saanut? En ole nimittäin missään sen ikäisessä autossa nähnyt takaapäin peitettyä etuhelmaa.Mika.T kirjoitti:nekin löytyyTimo L. kirjoitti:Vaatii tietääkseni ilmastoinnin ja automaatin.Mika.T kirjoitti:hmm.. onko tuo vain turbomalleissa tuo erillinen laatikon jäähdytin? mulla ei ko. jäähdytintä kyllä ole.. vaikka tehdaskoukku onkin
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Löytyyhän myös se turbo? Siinähän pitää olla turbo, ilmastointi, automaatti ja koukku ennen kuin lisäjäähdtytin löytyy ja kaikki vieläpä tehtaalla asennettuna.Mika.T kirjoitti:nekin löytyyTimo L. kirjoitti:Vaatii tietääkseni ilmastoinnin ja automaatin.Mika.T kirjoitti:hmm.. onko tuo vain turbomalleissa tuo erillinen laatikon jäähdytin? mulla ei ko. jäähdytintä kyllä ole.. vaikka tehdaskoukku onkin
Perttu K kirjoitti:Löytyyhän myös se turbo? Siinähän pitää olla turbo, ilmastointi, automaatti ja koukku ennen kuin lisäjäähdtytin löytyy ja kaikki vieläpä tehtaalla asennettuna.Mika.T kirjoitti:nekin löytyy
No mitenkäs tämä sitten? Ei varmasti ole turboaarzi kirjoitti:Mulla on myös tuommoinen lauhdutin samassa paikassa mutta siinä ei ole tuota rupelia

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
kyllä on alkup. ilmastointi...Timo L. kirjoitti:Onhan ilmastointi alkuperäinen SA-koodilla? Tämähän menee mielenkiintoiseksi. Voisiko olla jopa niin, että 1. sarjaan tuota jäähdytintä ei saanut? En ole nimittäin missään sen ikäisessä autossa nähnyt takaapäin peitettyä etuhelmaa.Mika.T kirjoitti:nekin löytyyTimo L. kirjoitti:Vaatii tietääkseni ilmastoinnin ja automaatin.Mika.T kirjoitti:hmm.. onko tuo vain turbomalleissa tuo erillinen laatikon jäähdytin? mulla ei ko. jäähdytintä kyllä ole.. vaikka tehdaskoukku onkin
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tutkiskelua
Cooleri-installaation lähtökohtana on minimaaliset keulalle tarvittavat muutokset ja ilmastoinnin kennoa ei siirretä milliäkään (vanhat putket ovat hieman herkkiä).
Tulipa siis eilen tehtyä mittauksia ja ilman reippaita muutoksia, ei cooleri oikein istu tuonne keulalle. Vähintään ilmastoinnin ropeloottori täytyy heittää mäjelle ja korvata jollain toisen mallisella... (tällä operaatiolla tulee tilaa 8-9cm:n paksuiselle kennolle). Ja tietysti pienempänä siirrettävänä sälänä mainittakoon töötit ja ohjaustehostimen lauhdutinputkilo.
N.50mm syöttöputket on mahdollista ujuttaa syylarin alapuolelta kiertäen, mutta mutkat jäävät puskurin helman alta näkyviin => ovat aika lähellä tien pintaa.
Eli, summasummarum, päässä muhii edelleen vaihtoehtoisia ratkaisumalleja. Lippalakin ropelli pyörii vinhaa vauhtia
Tulipa siis eilen tehtyä mittauksia ja ilman reippaita muutoksia, ei cooleri oikein istu tuonne keulalle. Vähintään ilmastoinnin ropeloottori täytyy heittää mäjelle ja korvata jollain toisen mallisella... (tällä operaatiolla tulee tilaa 8-9cm:n paksuiselle kennolle). Ja tietysti pienempänä siirrettävänä sälänä mainittakoon töötit ja ohjaustehostimen lauhdutinputkilo.
N.50mm syöttöputket on mahdollista ujuttaa syylarin alapuolelta kiertäen, mutta mutkat jäävät puskurin helman alta näkyviin => ovat aika lähellä tien pintaa.
Eli, summasummarum, päässä muhii edelleen vaihtoehtoisia ratkaisumalleja. Lippalakin ropelli pyörii vinhaa vauhtia

Terveisin
Tero
Tero
Mikä se sellainen on, mihin asennetaan?Mauri H. kirjoitti:Jos asia on noin niin sitten vaan vesijäähdytintä tilaamaan, kyllä joku sulle sellaisenkin valmistaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Sen voi asentaa vaikka paineputken tilalle, turbon ja imusarjan väliin, siinä on kennosto kotelon sisällä ja kennon ympärillä vesi, ahtoilma johdetaan tuon kennon läpi jolloin vesi sitoo ilmasta lämpöä.Timo L. kirjoitti:Mikä se sellainen on, mihin asennetaan?Mauri H. kirjoitti:Jos asia on noin niin sitten vaan vesijäähdytintä tilaamaan, kyllä joku sulle sellaisenkin valmistaa.
Systeemiin kuuluu sitten myös paisuntasäiliö, vesipumppu ja pienehkö jäähdytinkenno vedelle keulalla.
Monimutkainen ja kallis, mutta melko tehokas. Vesicoolerin voi asentaa melkein mihin vaan ja vedelle riittää sellainen öljyjäähdyttimen kokoinen kenno sitten keulalla.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Vesicooleri
Noh, periaatteessa tarvitaan yksi kappale lämmönvaihtimia, yksi pikkuauton syylari ja yksi sähkökäyttöinen vesipumppu (esim. lämppärin kiertovesipumppu). Ja kenties vielä paisuntasäiliö.Timo L. kirjoitti:Mikä se sellainen on, mihin asennetaan?Mauri H. kirjoitti:Jos asia on noin niin sitten vaan vesijäähdytintä tilaamaan, kyllä joku sulle sellaisenkin valmistaa.
Kaikki muut romppeet ovat saatavilla suoraan hyllystä, mutta tuo lämmönvaihdin, jonka läpi turbon tuottama paineilma puhalletaan on tehtävä itse. Vaihtoehtoina lämmönvaihtimen sijoitukselle on koneen päällystä, jolloin 'lodjun' täytyy olla aikas lituska ja toisena haasteena on sen taso suhteessa syylariin (ompi korkeammalla).
Viimeisin pohtimisen kohde on laittaa lodju entisen ilmanputsarin paikalle ja kierrättää paineputket sen kautta keulan sijaan. Varsinainen jäähdytys hoidetaan vedellä, jolloin keulalle mennään n. 20mm letkuilla. Keulalle sitten tuupataan jokin fiiatin syylari, joka on tarpeeksi hoikka. Hyötysuhteen ollessa 1:4 (vesi/ilmatoiminen jäähdytin) pienempikin kenno nokalla riittää.
Vielä kun saisi jostain kuvia tuollaisen lämmönvaihtimen sisäkaluista... Noin äkkiseltään ajatellen siellä kulkee putkikieppi, jonka ympärillä on jäähdytysrivat. Mutta onko tuossa tapauksessa rivat syylarin vai enempi mopon moottorin tapaiset massaa sisältävät? Arvaukseni on tuollaisten massaa sisältävien ripojen suuntaan...
Terveisin
Tero
Tero
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Mauri oli nopeampi...
Mauri oli nopeampi...
En ole ihan samaa mieltä tuon konstruktion hinnasta... Toimintavarmempi tuollainen ilmavehjes tietysti on, kun vettä ei tarvitse pumppailla mihinkään...
Toisaalta, jos vermeiden sijoittelu onnistuu hyvin, niin vesi kiertää vapaallakin
En ole ihan samaa mieltä tuon konstruktion hinnasta... Toimintavarmempi tuollainen ilmavehjes tietysti on, kun vettä ei tarvitse pumppailla mihinkään...
Toisaalta, jos vermeiden sijoittelu onnistuu hyvin, niin vesi kiertää vapaallakin

Terveisin
Tero
Tero
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Re: Vesicooleri
http://www.928supermodel.com/album/inde ... ject_id=54dieselflosse kirjoitti:Vielä kun saisi jostain kuvia tuollaisen lämmönvaihtimen sisäkaluista... Noin äkkiseltään ajatellen siellä kulkee putkikieppi, jonka ympärillä on jäähdytysrivat. Mutta onko tuossa tapauksessa rivat syylarin vai enempi mopon moottorin tapaiset massaa sisältävät? Arvaukseni on tuollaisten massaa sisältävien ripojen suuntaan...
Tuossa kuvia nestekuulerin lämmönvaihtimesta. Lisää löytyy esim jenkkisaiteilta jotka myyvät mekaanisia ahtimia. (tai googlella water air intercooler)
Kaverilla on nestekuulerin asennusprojekti käynnissä. Lämmönvaihtimena toimii vanhan turposaapin normaali ilma-ilma -välijäähdytin (varsin pieni). Siellä missä alunperin kiersi ahtoilma, laitetaan kiertämään jäähdytysneste. Siellä missä alunperin virtasi jäähdyttävä ulkoilma laitetaan virtaamaan ahtoilma. Eli kuuleri koteloidaan "imuputkiston" sisään. Vähän tiggailua jne...

Nesteelle ei ole vielä keksitty jäähdyttäjää mutta sopiva löytyy tosiaan joko pienestä autosta, suuresta ilmastoinnin kennosta tai jostain romikselta kylmäkoneen kennoa.
Vesipumpun ohjaukseen täytyy keksiä joku järkevä tapa. Koko aikaa sitä ei kannata kierrättää varsinkaan kevyessä ajossa. Lämmönvaihtimessa oleva vesi varaa ahtoilman lämpöä itseensä kevyessä kaasuttelussa ja sitten ilman ahtoja lämpö siirtyy takaisin imuilmaan ja moottoriin. Tästähän ei ole haittaa koska imuilmaan siirtyy lämpöä vain sen ollessa matalassa paineessa ja siis varsin viileää ahtimelta tullessaan.
So long, and thanks for all the fish
Aikanaan soittelin asiasta jopa pro turbolle. Tuumasivat, että homma kannattaa vasta viimeisessä hädässä. Kuulema on hintava, koska tekevät ensin mormaali coolerin, ponnistavat sen ja sitten hitsaavat ympärille kuoret.
Pumpun kytkennässä pääsee varmaan helpoimmalla, kun pistää vaikka öljynpaineanturin ahtoputkeen ohjaamaa vesipumppua. Silloin pumppu käynnistyy aina kun ahdot nousee vaikka 0.3-0.5 bariin, jolloin ahtoilmakin alkaa olla kuumaa.
Pumpun kytkennässä pääsee varmaan helpoimmalla, kun pistää vaikka öljynpaineanturin ahtoputkeen ohjaamaa vesipumppua. Silloin pumppu käynnistyy aina kun ahdot nousee vaikka 0.3-0.5 bariin, jolloin ahtoilmakin alkaa olla kuumaa.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Lämppärin kenno laatikossa
Tuossa mietiskelin ratkaisua, jossa sopiva lämppärin kenno lykätään laatikkoon, johon on liitetty paineputket vastakkaisille puolille. Paineilma ajetaan vinosti kennon läpi.
Kuinkahan tiivis tuon kennon/laatikon tulisi olla keskenään? Onkohan siitä kovasti haittaa, että osa ilmasta menee kennon ohi?
Tuon vesipumppu voi mielestäni pyöriä koko ajan, eipä siitä ole muuta haittaa kuin pieni sähkön kulutus ja pumpun kuluminen.
Yksi ratkaisu on tosiaan ottaa pieni ilmacooleri ja upottaa se 'ämpäriin' uimaan. Tuota ämpärin vettä sitten kierrätetään pikkuhiljaa tuolla keulalla olevassa extrasyylarissa.
Kuinkahan tiivis tuon kennon/laatikon tulisi olla keskenään? Onkohan siitä kovasti haittaa, että osa ilmasta menee kennon ohi?
Tuon vesipumppu voi mielestäni pyöriä koko ajan, eipä siitä ole muuta haittaa kuin pieni sähkön kulutus ja pumpun kuluminen.
Yksi ratkaisu on tosiaan ottaa pieni ilmacooleri ja upottaa se 'ämpäriin' uimaan. Tuota ämpärin vettä sitten kierrätetään pikkuhiljaa tuolla keulalla olevassa extrasyylarissa.
Terveisin
Tero
Tero
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Re: Lämppärin kenno laatikossa
Juuri tähän tyyliin on kaverillani tarkoitus tehdä, lämppärin kennon tilalla vain on saappaan kuuleri. Sovitus pyritään tekemään niin ettei ahtoilma voi mennä kennon ohi, vaan kulkee aina sen läpi.dieselflosse kirjoitti:Tuossa mietiskelin ratkaisua, jossa sopiva lämppärin kenno lykätään laatikkoon, johon on liitetty paineputket vastakkaisille puolille.
EDIT:
Ongelmana on että pieni kuuleri ahdistaa ahtoilman virtausta. Tässä tapauksessa ko. ilmiö vaikuttaa todennäköiseltä.Yksi ratkaisu on tosiaan ottaa pieni ilmacooleri ja upottaa se 'ämpäriin' uimaan. Tuota ämpärin vettä sitten kierrätetään pikkuhiljaa tuolla keulalla olevassa extrasyylarissa.
So long, and thanks for all the fish
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi