Auto on ehtinyt ikänsä mukaisesti näkemään paljon maailmaa, kirjaimellisesti. Auto on alunperin Saksaan myyty ja kulkeutunut sitten ainakin nykyisten tietojen mukaan Viron kautta Suomeen, jossa se on nyt neljännellä omistajalla. Mittarissa kohtuulliset 220tkm. Kiertopalkinnoksihan tätä siis voisi luonnehtia, mutta mitään teiniräpellyksiä autoon ei ole tehty, vaan tehdyt muutokset on tehty maulla auton persoonallisuutta ja alkuperäisyyttä kunnioittaen. Auto pidetty todella nätissä kunnossa ja huoltoja on tehty. Alkuperäiset AMG Monoblockitkin (8x18, 9x18) on ymmärretty säilyttää. Kori on ikäisekseen ja korimallin huomioiden erittäin hyvässä lyönnissä, muutama pieni kupla on parissa paikkaa. Takaluukku ehkä pahin ja se on menossa seuraavaksi maalaukseen. Tummennetut lasit, Facelift-takavalot ja KW:n alusta ovat oikeastaan ainoat muutokset, joita silmämääräisesti huomaa, jälkimmäinen mielestäni aika kovaa valuuttaa kun ratin takana istuu. Epäilisin, että alustageometriaa on hionut joku asiasta perillä oleva, koska auto istuu mutkissa tiessä kuin liimattu. Se johdannosta, mutta jotain aivan varmasti jäi sanomatta, eli kysymyksiä autoon liittyen saa enemmänkin esittää tai niitä voi seuraavissa kirjoituksissa sitten ilmetä enemmän. Myös jos joku auton edellisistä omistajista tämän lukee, otan mielelläni infoa vastaan auton historiasta.
Autohan on ladattu täyteen sen ajan herkuista, jotka kattoluukkua lukuunottamatta toimii kuin rasvattu. Toki esimerkiksi alkuperäinen soitin ja puhelintelakka on jäänyt matkan varrelle.
242 FRONT SEAT RH ELECTRIC ADJUSTABLE WITH MEMORY
249 INSIDE AND OUTSIDE MIRROR AUTOMATIC DIMMING
275 MEMORY PACKAGE (DRIVER SEAT, STRG. COL., MIRROR)
313 CHARGING STATION FOR CELL PHONE
351 AUTOMOTIVE PILOT-SYSTEM (APS)
354 ANTENNA FOR TELEPHONE D/E-NET
414 ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION
431 3-POINT SEAT BELT REAR CENTER
472 ELECTRONIC STABILITY PROGRAM (ESP)
543 SUN VISOR WITH MAKE-UP MIRROR L. AND R., BE-
586A LEATHER EMERALD
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
611 EXIT LIGHTS FOR DRIVER DOORS
612 HEADLAMP-XENON R.H.TRAFFIC
655 SPORTS CHASSIS WITH L.A.WHLS, 5-HOLE
693 ALL-ROUND WD-BLUE GLASS,BAND FILTER,REAR WINDOW-ES
772 AMG STYLING PACKAGE-FRONT SPOILER, SIDE SKIRT
774 SHELL MODIFICATION FOR AMG-WHEELS
807 AEJ 06/1/M/X
807 *1 722.6__ 19960119 AEJ 06/1/M/X
807 *2 210____ 19960905 YEAR OF MODIFICATION
872 REAR SEAT BENCH HEATING LEFT UND RIGHT
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
954 EQUIPMENT PACKAGE FOR AVANTGARDE VEHICLES
957 AMG - ENGENEERING PACKAGE
957 *1 210____ 19960726 AMG - ENGENEERING PACKAGE
957 *2 722.6__ 19960119 AMG SPORT PACKAGE EXTERIOR
988 VEH. TIT. OF OWN. & COC DOC. + MODEL PLATE (MACH.)
Z98 PAINTWORK OUTSIDE SAMPLE CARD
Auton tullessa pihaan siitä kyllä huokui se, että se on jäänyt turhakkeeksi, joten ensimmäisenä täytyi alkaa piristämään auton ulkonäköä vanhaan loistoonsa, otetaan tämäkin kirjaimellisena.
Ensimmäisenä hommana oli pikkupesu ja auton umpioiden ehostaminen vesihiomalla ja päälle myllytämällä. Maitolaseista muuttui siis uudenveroiset parin tunnin hinkkaamisen jälkeen.
Auto kävi myös Detailing-rummun läpi ja se sai 2-step kiillotuksen + FussoCoat vahan.
![Kuva](https://julbe123.blogi.net/blogpictures/FullSizeRender.jpg?img=img900)
Sisustaakin tuli entrattua...
Tämän jälkeen olikin siirtyminen ja perehtyminen auton teknisiin vikoihin, jotka aiheuttivatkin loppujen lopuksi ensimmäiset päänvaivat. Auton tullessa ABS-valo paloi ja edellinen omistaja epäili ABS-anturivikaa, johon itse kokemuksen pohjalta en luottanut, se olisi ollut liian helppo. Viaksi pitkän etsinnän pohjalta selvisi rikkinäinen jarrupainekytkin ja esivarauspumppu. Osiahan ei meinannut saada mistään. Jarrupainekytkimen hinnaksi Boschin hinnastosta selvisi n.800e, joka meinasi laittaa jalat alta ja sitä ei kaikenlisäksi edes enää valmistettu ja esivarauspumppuakaan ei meinannut mistään saada, olihan näitä osia käytetty vain 90-luvun alun jättimoottoreilla varustetuissa Mersuissa. Onneksi löytyi varaosa-auto, josta molemmat osat saatiin halvalla hankittua. Tästä prosessista voisi enemmänkin kirjoittaa, mutta en jaksa.
Autossa oli jo muutaman vuoden pitkäksi päässyt leima ja nyt se oli vihdoin leimakunnossa. Auto sai pitkästä seisonnasta huolimatta inssiltä täysin terveen paperit kehujen kera.
Myös hämäävät E55-merkit tuli vaihdettua sellaisiin kuin tässä autossa pitääkin.
Tuoreella leimalla sai sitten ensimmäistä kertaa kunnolla tuntea, minkälaista AMG:n kutitettelema V8-voima on. Monenlaista mersua ja muutakin merkkiä on tullut tyyrättyä, mutta kokemus oli mersumiehenä lähinnä kylmät väreet nostattava. Ehkä moottoriakin isompi seikka on ilmapiiri ja se tatsi minkä autoon saa ajoasennosta lähtien. "Muskelimersu" onkin varmaan paras sana kuvaamaan kyseistä tuotetta. Samanlaista tunnetta ei normaali nokivasarassa ole. Autossa oli edelleen paljon tehtävää, mutta ajelu vei sitten hiukan sitä ruuvausmotivaatiota. Ilman toimivaa ilmastointia ja kattoluukkua kesä oli silti kiva, olihan ny kuitenki aurinkolasit.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Kesän loputtua ja syksyn saapuessa sitten taas auto teki temput, joilla olis voinu olla vähä suuremmat mittakaavat mitä loppupeleissä olikaan. Oireet alkoi ennen talviteloille siirtämistä. Auto alkoi käydä tyhjäkäyntiä humpaten ja testerin kautta sain selville sytytyskatkoja muutamalta pytyltä. Ajattelin oikoen, että kyseessä on vain huonot tulpat, joita en ollut ehtinyt vielä vaihtelemaan. Kävin hakemassa uudet tulpat, öljyt ja suodattimet ja aloin suorittamaan huoltoa. Tulpat vaihdoin ensimmäisenä ja vika ei muuttunut mihinkään suuntaan. Öljyt oli tarkoitus vaihtaa ja seuraavaksi ja onneksi tuli kurkistettua öljykorkin alle. Näky olikin sitten seuraava jalat löysäksi laittava, lähinnä muovimuruahan siellä oli. Ainakin yksi laahari oli päässyt täysin mujuksi. Pelit samantien seis ja soittoa Seinäjoen Moottorihiomolle, paras luovuttaa AMG:n tekele ammattilaisten käsiin eikä itse alkaa sen kummemmin säätämään. Vikahan oli ilmeisen vakava, koska vaarana oli öljysihdin tukkeutuminen. Auto pajalle, moottori pöydälle ja tilanne olikin niin läheltäpiti kuin olla ja voi. Kuvat kertokoon:
Öljysihti oli lähes pintaansa asti täynnä murua ja ihmelteltiin lähinnä, miten öljynpaineet on vielä pysynyt. Jos tätä ei olisi tajunnut tarkistaa, niin öljyt vaihdettuani olisi kasi heittänyt viimeiset hengenvedot kivenheiton päähän hallista. Muutakin oli: Ketju venynyt pilalle ja laahareita oli muruina yhteensä kolme. Myös toinen pakonokka oli hypännyt hampaan verran. Tutkiskellessani netin palstoja, niin tätä on ollut M119 muillakin, joten jonkinlaiseksi tyyppiviaksihan tätä voi luonnehtia. Uusi jakopääsetti ketjuineen laahareineen kiristimineen tilaukseen, halpa oli (200e brittien eBaysta FebiBilstein), myös yläpään tiivisteet tietenkin tilaukseen + muu tarvittava. Muuten moottori vaikutti todella hyväkuntoiselta ja mitään vakavempaa vauriota ei siis ehtinyt sattumaan. Ajamisen onneksi ymmärsin lopettaa heti kun huomasin, että nyt ei ole kaikki ok.
Pitkä tuli tekstistä, toivottavasti pysyitte kiinnostuneina loppuun asti. Auto odottaa tällä hetkellä nippuun laittamista ja kesän kruisailuja. Ainakin moottori on entistä ehompi. Jatketaan tästä...
![Waving :wave:](./images/smilies/icon_wave.gif)
E: Kesän lopussa tuli haettua hyvin pitkälti samalla tekniikalla oleva lähes kokonainen W210 E420 varaosa-auto, joka tuli purettua atomeiksi. Aika kattava varaosavarastokin harvinaisineen osineen siis löytyy. Näiden pohjalta pitäisi alkaa ehostamaan kattoluukku ja ilmastointi + muut pisteosat elävien kirjoihin. Mutta kaikki ajallaan kuhan saadaan auto siihen pisteeseen..
EE: Päivitystä paranneltu pitkin iltaa, pahoittelut siitä.