O: OM617 yks uus 91.000 mäntä putkinens

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2811
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

O: OM617 yks uus 91.000 mäntä putkinens

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Moottorirrakennustouhuun taas aloin. Järkytys oli suunnaton kun avasin koneistamoa varten paketin jossa piti olla 5 kpl 91,000 mm mäntiä putkineen. Ei ollu ku neljä.

Nyt uupuu yks. :shock: Eli onkos kellään uudemman OM617kan mäntää putkineen? Täytyy olla uus, käytetty ei kelpaa.

Soitas tai laitas tekstiviestiä 040-531 2266.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: O: OM617 yks uus 91.000 mäntä putkinens

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Sinuakin näkee viimein taas täällä 8) Minne tämä kone on menossa? Siniseen pystylamppuun entisen tilalle?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2811
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: O: OM617 yks uus 91.000 mäntä putkinens

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Joo siihen tulee halvalla ostamani alkuperäinen 3.0 OM617, haluan nääs takakontissa olevan akun takas konehuoneeseen!

Mutta kunnostettu pikahehkuilla ja Fratelli Bosion suuttimilla varustettu uudemman OM617kan kansi pitää saada, siks pitää putkittaa ja männittää. Samallahan menee alakerrasta laageritkin vaihtoon.

Tosiaan ollut pientä paussia mersujen kanssa kun piti yks talo rakentaa kokonaan uusiks, oma hommansa sekin, peukalot meinaa loppua kesken kun niitä pitää sirkkeliin tarjoilla:
Kuva

Ylläpidolle anteeksi, en huomannut että täälä forumilla on nykyään vanhojen osien myyntipalsta, tän keskustelun voip siirtää seinnekii..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: O: OM617 yks uus 91.000 mäntä putkinens

Viesti Kirjoittaja tango »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Joo siihen tulee halvalla ostamani alkuperäinen 3.0 OM617,
Mutta kunnostettu pikahehkuilla ja Fratelli Bosion suuttimilla varustettu uudemman OM617kan kansi pitää saada, siks pitää putkittaa ja männittää. Samallahan menee alakerrasta laageritkin vaihtoon.
.
Olenko kysynyt tätä ennenkin, mutta onko tuo OM617 putkikone?
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: O: OM617 yks uus 91.000 mäntä putkinens

Viesti Kirjoittaja JPM »

Kuivat putket siellä on.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: O: OM617 yks uus 91.000 mäntä putkinens

Viesti Kirjoittaja tango »

JPM kirjoitti:Kuivat putket siellä on.
Yksinkertainen kun olen. Tarkoittaako tuo mitä?
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: O: OM617 yks uus 91.000 mäntä putkinens

Viesti Kirjoittaja JPM »

Lohkossa on "karkea poraus" jossa sylinteriputki eli kuin vaikka korjausputkitettu lohko. Esim vanhemmat Perkinssin koneet oli kaikki kuivaputkikoneita. Märkäputki, jota itse pidän putkikoneena, on sellainen jossa vesi on suoraan putkea vasten ja lohko ilman putkia on kuin tyhjä matkalaukku. Vanhemmat Alfan koneet ja Italian OM dieselit esim oli märkäputkikoneita. Ymmärsiköhän tästä nyt mitään... :roll:
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: O: OM617 yks uus 91.000 mäntä putkinens

Viesti Kirjoittaja tango »

Sotkeentuu Petterin topiikki, mutta muistaakseni hän ei ole kovin nipo :D
Kuorma-autoissa tuota "märkä"putkikonetta oli ainakin ennen järjestään. Miten tuo kuivaputki sitten tuhon raakaporaussylinteriin istutetaan? Tuollaistako ei sitten voi porailla tai hoonailla? Vaihtaa putket vaan? Onkohan noiden putkien saatavuus millainen? Onko niiden asennus koneistamo hommaa?
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2811
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: O: OM617 yks uus 91.000 mäntä putkinens

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

^Juu en ole ja en ymmärtänä mitään. Tai no kokeillaan: olenko oikeassa, jos olen ymmärtänyt että vanhoissa (-76) OM61X koneissa ei ole ollut sylinteriputkia ja uudemmissa on, mutta vanhenpia putkettomia on voinut putkittaa ja siittä syntyy tämä nk. kuivaputkitus..

Asennus on koneistamohommaa, käsittääkseni uusi putki jäähdytettään pakastimessa tai hiilidioksidilla tai miten vaan überkylmäksi ja sitten prässätään porattuun sylinteriin. Korjatkaa joku jos olen väärässä.

Kiinnostaa miten eroaa alkuperäinen sylinteriputkellinen moottori ja putkitettu? Suuta kuivaa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: O: OM617 yks uus 91.000 mäntä putkinens

Viesti Kirjoittaja JPM »

No hyvä juttu, jollei ketju sotkeennu :) En minäkään näiden kanssa mikään mestari ole, tiedot mersun moottoreista on aika heikot.
Märkäputkikoneita tosiaan on/oli raskaassa kalustossa ja sitten toisessa ääripäässä eli ns lämminverikoneet oli usein märkäputki alumiinilohkossa. Lämpötalous on noissa parempi tai ainakin on aikanaan ollut ja peruskorjaus nopea tehdä.
Kuivaputken voi hoonata, muttei porata. Ne on halpoja eli uutta kehiin siinä kohtaa, kun olkapää tuntuu. Kuivien putkien vaihto ei ole iso homma, eikä kallis teetettynä koneistamossa. Kunnollinen prässi pitää olla ja tuki jolla vanha putki painetaan ulos ja uusi sisään+hiukan tietotaitoa lähinnä siitä, että uusi putki jää oikealle korkeudelle. Noilla pitäisi onnistua, mutta mutta, juuri käytin yhden lohkon koneistamolla, prässäsivät vanhat putket ulos ja 80e kustansi.

Orggis kuivaputkikoneessa putket on paksummat ja lohko on suunniteltu sellaiseksi. Korjausputki on ohuempi, koska yleensä vesitila, runkolaakeripukki, pinnapultin poraus tai joku muu juttu on lähellä ja haittaa hommaa. Aika monesti korjausputkitetaan vain yksi sylinteri jossa vaikka katkenneen männänrenkaan jättämä paha jälki vaatii sitä. Kaikkien sylinterien putkittaminen saattaa heikentää rakennetta liikaa. Mutta näissäkin tekniikka kehittyy kokoajan ja omat tiedot on jo "mennyttä aikaa"
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: O: OM617 yks uus 91.000 mäntä putkinens

Viesti Kirjoittaja tango »

Tuohan selvensi hommaa kummasti.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: O: OM617 yks uus 91.000 mäntä putkinens

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kyllä kuivaputken voi porata. Ja tosi paljon on porattukin noita om61x koneita ennen muinoin. Ainakin 0,5 mm ylikokoon voi mennä. Tosin parashan se on putkittaa.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: O: OM617 yks uus 91.000 mäntä putkinens

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ja vielä tietoisku että 615 ja 601 moottorien puket on samat.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2811
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: O: OM617 yks uus 91.000 mäntä putkinens

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Jahas ja tämä moottori säilyykin sitten kokonaisena.

Kuva

Sain tarjouksen josta ei passaa kieltäytyä; että laittaisin tuon sopivasti luotettavaan käyntikuntoon rauhalliseen tahtiin ja myisin. Nääs on yks -75 W115 240D 3.0 pelastettuna, johon on tungettuna väärä moottori ja herrasmies Etelä-Suomesta haluais siihen alkuperäisen moottorin. Ja tuo minun moottorini on vielä -75 vuosimallia.

Aloitan purkamalla osiin ja kiikuttamalla koneistamolle alakerran laageroitavaksi, sylinterit hoonattavaksi ja männänrenkaat vaihdettaviksi. Kansi hiotaan ja pumppu Mynälle, suuttimet testeriin, venttiilien tsekkaus ja sitä rataa. Oliko näissä vanhemmissa heikompaa tekoa oleva nokka-akseli, mitenkä sen kuluneisuutta arvioisitte?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: O: OM617 yks uus 91.000 mäntä putkinens

Viesti Kirjoittaja JPM »

Karkean arvion nokkien kulumisesta saat mittaamalla niiden korkeuden ja vertaamalla lukuja toisiinsa. Nokat harvoin kuluu ihan tasatahtiin eli, jos lukemissa on eroja niin kulumaa on. Kannattaa huomioida, että pakonokissa mahdollisesti on vähemmän nostoa kuin imu.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Vastaa Viestiin