O: OM617 yks uus 91.000 mäntä putkinens
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2811
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
O: OM617 yks uus 91.000 mäntä putkinens
Moottorirrakennustouhuun taas aloin. Järkytys oli suunnaton kun avasin koneistamoa varten paketin jossa piti olla 5 kpl 91,000 mm mäntiä putkineen. Ei ollu ku neljä.
Nyt uupuu yks. Eli onkos kellään uudemman OM617kan mäntää putkineen? Täytyy olla uus, käytetty ei kelpaa.
Soitas tai laitas tekstiviestiä 040-531 2266.
Nyt uupuu yks. Eli onkos kellään uudemman OM617kan mäntää putkineen? Täytyy olla uus, käytetty ei kelpaa.
Soitas tai laitas tekstiviestiä 040-531 2266.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Re: O: OM617 yks uus 91.000 mäntä putkinens
Sinuakin näkee viimein taas täällä Minne tämä kone on menossa? Siniseen pystylamppuun entisen tilalle?
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2811
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: O: OM617 yks uus 91.000 mäntä putkinens
Joo siihen tulee halvalla ostamani alkuperäinen 3.0 OM617, haluan nääs takakontissa olevan akun takas konehuoneeseen!
Mutta kunnostettu pikahehkuilla ja Fratelli Bosion suuttimilla varustettu uudemman OM617kan kansi pitää saada, siks pitää putkittaa ja männittää. Samallahan menee alakerrasta laageritkin vaihtoon.
Tosiaan ollut pientä paussia mersujen kanssa kun piti yks talo rakentaa kokonaan uusiks, oma hommansa sekin, peukalot meinaa loppua kesken kun niitä pitää sirkkeliin tarjoilla:
Ylläpidolle anteeksi, en huomannut että täälä forumilla on nykyään vanhojen osien myyntipalsta, tän keskustelun voip siirtää seinnekii..
Mutta kunnostettu pikahehkuilla ja Fratelli Bosion suuttimilla varustettu uudemman OM617kan kansi pitää saada, siks pitää putkittaa ja männittää. Samallahan menee alakerrasta laageritkin vaihtoon.
Tosiaan ollut pientä paussia mersujen kanssa kun piti yks talo rakentaa kokonaan uusiks, oma hommansa sekin, peukalot meinaa loppua kesken kun niitä pitää sirkkeliin tarjoilla:
Ylläpidolle anteeksi, en huomannut että täälä forumilla on nykyään vanhojen osien myyntipalsta, tän keskustelun voip siirtää seinnekii..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Re: O: OM617 yks uus 91.000 mäntä putkinens
Olenko kysynyt tätä ennenkin, mutta onko tuo OM617 putkikone?Petteri Kivimäki kirjoitti:Joo siihen tulee halvalla ostamani alkuperäinen 3.0 OM617,
Mutta kunnostettu pikahehkuilla ja Fratelli Bosion suuttimilla varustettu uudemman OM617kan kansi pitää saada, siks pitää putkittaa ja männittää. Samallahan menee alakerrasta laageritkin vaihtoon.
.
Re: O: OM617 yks uus 91.000 mäntä putkinens
Kuivat putket siellä on.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
W124 300E-24 -92 (oma)
Re: O: OM617 yks uus 91.000 mäntä putkinens
Yksinkertainen kun olen. Tarkoittaako tuo mitä?JPM kirjoitti:Kuivat putket siellä on.
Re: O: OM617 yks uus 91.000 mäntä putkinens
Lohkossa on "karkea poraus" jossa sylinteriputki eli kuin vaikka korjausputkitettu lohko. Esim vanhemmat Perkinssin koneet oli kaikki kuivaputkikoneita. Märkäputki, jota itse pidän putkikoneena, on sellainen jossa vesi on suoraan putkea vasten ja lohko ilman putkia on kuin tyhjä matkalaukku. Vanhemmat Alfan koneet ja Italian OM dieselit esim oli märkäputkikoneita. Ymmärsiköhän tästä nyt mitään...
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
W124 300E-24 -92 (oma)
Re: O: OM617 yks uus 91.000 mäntä putkinens
Sotkeentuu Petterin topiikki, mutta muistaakseni hän ei ole kovin nipo
Kuorma-autoissa tuota "märkä"putkikonetta oli ainakin ennen järjestään. Miten tuo kuivaputki sitten tuhon raakaporaussylinteriin istutetaan? Tuollaistako ei sitten voi porailla tai hoonailla? Vaihtaa putket vaan? Onkohan noiden putkien saatavuus millainen? Onko niiden asennus koneistamo hommaa?
Kuorma-autoissa tuota "märkä"putkikonetta oli ainakin ennen järjestään. Miten tuo kuivaputki sitten tuhon raakaporaussylinteriin istutetaan? Tuollaistako ei sitten voi porailla tai hoonailla? Vaihtaa putket vaan? Onkohan noiden putkien saatavuus millainen? Onko niiden asennus koneistamo hommaa?
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2811
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: O: OM617 yks uus 91.000 mäntä putkinens
^Juu en ole ja en ymmärtänä mitään. Tai no kokeillaan: olenko oikeassa, jos olen ymmärtänyt että vanhoissa (-76) OM61X koneissa ei ole ollut sylinteriputkia ja uudemmissa on, mutta vanhenpia putkettomia on voinut putkittaa ja siittä syntyy tämä nk. kuivaputkitus..
Asennus on koneistamohommaa, käsittääkseni uusi putki jäähdytettään pakastimessa tai hiilidioksidilla tai miten vaan überkylmäksi ja sitten prässätään porattuun sylinteriin. Korjatkaa joku jos olen väärässä.
Kiinnostaa miten eroaa alkuperäinen sylinteriputkellinen moottori ja putkitettu? Suuta kuivaa.
Asennus on koneistamohommaa, käsittääkseni uusi putki jäähdytettään pakastimessa tai hiilidioksidilla tai miten vaan überkylmäksi ja sitten prässätään porattuun sylinteriin. Korjatkaa joku jos olen väärässä.
Kiinnostaa miten eroaa alkuperäinen sylinteriputkellinen moottori ja putkitettu? Suuta kuivaa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Re: O: OM617 yks uus 91.000 mäntä putkinens
No hyvä juttu, jollei ketju sotkeennu En minäkään näiden kanssa mikään mestari ole, tiedot mersun moottoreista on aika heikot.
Märkäputkikoneita tosiaan on/oli raskaassa kalustossa ja sitten toisessa ääripäässä eli ns lämminverikoneet oli usein märkäputki alumiinilohkossa. Lämpötalous on noissa parempi tai ainakin on aikanaan ollut ja peruskorjaus nopea tehdä.
Kuivaputken voi hoonata, muttei porata. Ne on halpoja eli uutta kehiin siinä kohtaa, kun olkapää tuntuu. Kuivien putkien vaihto ei ole iso homma, eikä kallis teetettynä koneistamossa. Kunnollinen prässi pitää olla ja tuki jolla vanha putki painetaan ulos ja uusi sisään+hiukan tietotaitoa lähinnä siitä, että uusi putki jää oikealle korkeudelle. Noilla pitäisi onnistua, mutta mutta, juuri käytin yhden lohkon koneistamolla, prässäsivät vanhat putket ulos ja 80e kustansi.
Orggis kuivaputkikoneessa putket on paksummat ja lohko on suunniteltu sellaiseksi. Korjausputki on ohuempi, koska yleensä vesitila, runkolaakeripukki, pinnapultin poraus tai joku muu juttu on lähellä ja haittaa hommaa. Aika monesti korjausputkitetaan vain yksi sylinteri jossa vaikka katkenneen männänrenkaan jättämä paha jälki vaatii sitä. Kaikkien sylinterien putkittaminen saattaa heikentää rakennetta liikaa. Mutta näissäkin tekniikka kehittyy kokoajan ja omat tiedot on jo "mennyttä aikaa"
Märkäputkikoneita tosiaan on/oli raskaassa kalustossa ja sitten toisessa ääripäässä eli ns lämminverikoneet oli usein märkäputki alumiinilohkossa. Lämpötalous on noissa parempi tai ainakin on aikanaan ollut ja peruskorjaus nopea tehdä.
Kuivaputken voi hoonata, muttei porata. Ne on halpoja eli uutta kehiin siinä kohtaa, kun olkapää tuntuu. Kuivien putkien vaihto ei ole iso homma, eikä kallis teetettynä koneistamossa. Kunnollinen prässi pitää olla ja tuki jolla vanha putki painetaan ulos ja uusi sisään+hiukan tietotaitoa lähinnä siitä, että uusi putki jää oikealle korkeudelle. Noilla pitäisi onnistua, mutta mutta, juuri käytin yhden lohkon koneistamolla, prässäsivät vanhat putket ulos ja 80e kustansi.
Orggis kuivaputkikoneessa putket on paksummat ja lohko on suunniteltu sellaiseksi. Korjausputki on ohuempi, koska yleensä vesitila, runkolaakeripukki, pinnapultin poraus tai joku muu juttu on lähellä ja haittaa hommaa. Aika monesti korjausputkitetaan vain yksi sylinteri jossa vaikka katkenneen männänrenkaan jättämä paha jälki vaatii sitä. Kaikkien sylinterien putkittaminen saattaa heikentää rakennetta liikaa. Mutta näissäkin tekniikka kehittyy kokoajan ja omat tiedot on jo "mennyttä aikaa"
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
W124 300E-24 -92 (oma)
Re: O: OM617 yks uus 91.000 mäntä putkinens
Tuohan selvensi hommaa kummasti.
Re: O: OM617 yks uus 91.000 mäntä putkinens
Kyllä kuivaputken voi porata. Ja tosi paljon on porattukin noita om61x koneita ennen muinoin. Ainakin 0,5 mm ylikokoon voi mennä. Tosin parashan se on putkittaa.
Re: O: OM617 yks uus 91.000 mäntä putkinens
Ja vielä tietoisku että 615 ja 601 moottorien puket on samat.
auto w123 200D/300DT vm, -81
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2811
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: O: OM617 yks uus 91.000 mäntä putkinens
Jahas ja tämä moottori säilyykin sitten kokonaisena.
Sain tarjouksen josta ei passaa kieltäytyä; että laittaisin tuon sopivasti luotettavaan käyntikuntoon rauhalliseen tahtiin ja myisin. Nääs on yks -75 W115 240D 3.0 pelastettuna, johon on tungettuna väärä moottori ja herrasmies Etelä-Suomesta haluais siihen alkuperäisen moottorin. Ja tuo minun moottorini on vielä -75 vuosimallia.
Aloitan purkamalla osiin ja kiikuttamalla koneistamolle alakerran laageroitavaksi, sylinterit hoonattavaksi ja männänrenkaat vaihdettaviksi. Kansi hiotaan ja pumppu Mynälle, suuttimet testeriin, venttiilien tsekkaus ja sitä rataa. Oliko näissä vanhemmissa heikompaa tekoa oleva nokka-akseli, mitenkä sen kuluneisuutta arvioisitte?
Sain tarjouksen josta ei passaa kieltäytyä; että laittaisin tuon sopivasti luotettavaan käyntikuntoon rauhalliseen tahtiin ja myisin. Nääs on yks -75 W115 240D 3.0 pelastettuna, johon on tungettuna väärä moottori ja herrasmies Etelä-Suomesta haluais siihen alkuperäisen moottorin. Ja tuo minun moottorini on vielä -75 vuosimallia.
Aloitan purkamalla osiin ja kiikuttamalla koneistamolle alakerran laageroitavaksi, sylinterit hoonattavaksi ja männänrenkaat vaihdettaviksi. Kansi hiotaan ja pumppu Mynälle, suuttimet testeriin, venttiilien tsekkaus ja sitä rataa. Oliko näissä vanhemmissa heikompaa tekoa oleva nokka-akseli, mitenkä sen kuluneisuutta arvioisitte?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Re: O: OM617 yks uus 91.000 mäntä putkinens
Karkean arvion nokkien kulumisesta saat mittaamalla niiden korkeuden ja vertaamalla lukuja toisiinsa. Nokat harvoin kuluu ihan tasatahtiin eli, jos lukemissa on eroja niin kulumaa on. Kannattaa huomioida, että pakonokissa mahdollisesti on vähemmän nostoa kuin imu.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
W124 300E-24 -92 (oma)