No hyvä juttu, jollei ketju sotkeennu
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
En minäkään näiden kanssa mikään mestari ole, tiedot mersun moottoreista on aika heikot.
Märkäputkikoneita tosiaan on/oli raskaassa kalustossa ja sitten toisessa ääripäässä eli ns lämminverikoneet oli usein märkäputki alumiinilohkossa. Lämpötalous on noissa parempi tai ainakin on aikanaan ollut ja peruskorjaus nopea tehdä.
Kuivaputken voi hoonata, muttei porata. Ne on halpoja eli uutta kehiin siinä kohtaa, kun olkapää tuntuu. Kuivien putkien vaihto ei ole iso homma, eikä kallis teetettynä koneistamossa. Kunnollinen prässi pitää olla ja tuki jolla vanha putki painetaan ulos ja uusi sisään+hiukan tietotaitoa lähinnä siitä, että uusi putki jää oikealle korkeudelle. Noilla pitäisi onnistua, mutta mutta, juuri käytin yhden lohkon koneistamolla, prässäsivät vanhat putket ulos ja 80e kustansi.
Orggis kuivaputkikoneessa putket on paksummat ja lohko on suunniteltu sellaiseksi. Korjausputki on ohuempi, koska yleensä vesitila, runkolaakeripukki, pinnapultin poraus tai joku muu juttu on lähellä ja haittaa hommaa. Aika monesti korjausputkitetaan vain yksi sylinteri jossa vaikka katkenneen männänrenkaan jättämä paha jälki vaatii sitä. Kaikkien sylinterien putkittaminen saattaa heikentää rakennetta liikaa. Mutta näissäkin tekniikka kehittyy kokoajan ja omat tiedot on jo "mennyttä aikaa"