Tuli hommattua tuollainen Väyrynen vm -00 220cdi.. menty 500tkm
Kysymyksiä ja pähkäilyä olis taas enemmän kun tarpeeksi..
parin viikon illat selannut foorumia taas kuumana..
-Aivan kaamee ajettava moottoritie nopeuksilla meinaa leveys riittää.. näihin varmasti löytyy konstit alustan osalta.. etupäähän tilasin puslasarjan, alapallot, vakaajan-tapit. ja takaa narisee kuopissa joku eli sinnekkin oletettavasti laitettava uutta puslaa.. myös joku kiinan rengastus tekee osansa vähän isomassa koossa kun vakio..
-Huoltokirjaa ei autossa ollut, mutta ostin sen silti.. tai oli kirja mikä lähtee n450tkm liikkeelle missä lukee seuraavaa:
450tkm kannentiiviste/kannen kunnostus
470tkm ilmanmassamittari
490tkm moottori uusittu(200tkm ajettu), 4kpl suuttimet ,turbo, cr-pumpun tiivisteet.
Kuittia tai mitään leimoja ei oo, mutta oletettavasti voi pitää paikkansa kun konehuoneeseen kattelee.. turbo näyttää tuoreelle ainakin kone käy kivan napakasti..
Sanottiin, että on lastutettu..??
No ongelmana koneen osalta on aivan järkyttävä savutus.. savuttaa liikenne valoissa D päällä melkein koko ajan.. en oo ajanu muutakun 200cdi tää ainakin vetää kivasti, mutta ei toi savutus enään oo ihan normaalia mun mielestä.. kiihdyttäessä tulee mustaa sitten tuutin täydeltä ja kunnolla..
Tänään vaihdoin ilmansuodattimen mikä olikin vaihtokunnossa ja vilkasin imusarjaan (tiivisteet tilasinkin jo ) ei varmaan pahin, mutta karmeesti paskaa oli kuitenkin eli putsaukseen menee.
Ilmansuodattimen vaihdolla oli positiivisia vaikutuksia kaikkeen .. savutus puolittui, mutta on vieläkin runsasta mun mielestä.. turbon vaimea vislaus kuului aikasemmin sisälle se hävisi samalla ja kulkee paremmin tai kevyemmin...
myös tyhjäkäynnin humppaus tuli suotimen vaihon jälkeen..
en tiedä miten tuon koneen pitäisi täyskaasulla käyttäytyä, mutta mulla toi lähtee vetää aika rajun olosesti eka sitten tasaantuu ja se veto on sellasta heijjaamista alusta loppuun??
Lastusta sen verta jos ymmärsin oikein, että on olemassa jotain kökkö laatikoita mitä laitetaan rail-putkeen niin sellasta ei ainakaan näkynyt.. tähän ois kiva saada varmistus onko jotain ja jos on niin minkämoinen sisässä..
moottoriin liittyen vielä.. tänään kävin tekee ilmastoinnin huollon vajetta oli jonkun verran (alle 100gr).. lähdin kotio ajelee niin olin valoissa niin auto sammu , lähti käyntiin kuitenkin heti.. (ei varmaan liity ilmastointiin mitenkään..) myös välillä huomannut kun laittaa vaihteen päälle, että kierrokset tippuu aika alas..
Sitten vielä ihmetyttää kun ajosta hiljentää valoihin juuri kun on pysähtymässä niin laatikko ilmeisesti vaihtaa ykkösen sisään ja auto "hyökkää" eteenpäin milloin myös tulee komia savu pilvi putkesta..

Tarkoitus on saada:
Alusta kuntoon, että ois mukavampi ajaa..
Jossain bongasin, että suuttimet pitäis opettaa? jos tätä ei oo tehty mitä tapahtuu (tai tuskin on.. veikkaan että jossain nyrkkipajalla väännetty.)
Ois jees saada tuo varmaksi käyttöautoksi kun sillä tullaan reissaamaan paljon tulevaisuudessa..
Nuo koneen jutut askaruttaa eniten.. (savutus. suuttimet lastu..)
Laatikko toimii muuten mun mielestä hyvin eikä luista.. että ei se hyökkiminen häiritse, mutta kai sillekkin ois joku selitys..
voiko akun kengän käyttää irti nollaus mielessä, että opitut arvot nollaantuu (vai onko näissä oppia olemassa edes)??
Pohdintaa ja apuja ois kiva saada kanssa tallaajilta

Tulipa taas epäselvä teksti.. toivottavasti kuitenkin luettavissa..
Teemu