320CDI: Ahtopaineita ei tarpeeksi?
320CDI: Ahtopaineita ei tarpeeksi?
320cdi -01
Korkeapainepumpun tiivisteet vaihdettu, ja ei vuoda enään dieseliä(ainakaan pihalle .
Autossa on ohjelmoitu(tuik) ja map-vaihdettu.
Ongelma. Ahdon oli alussa 1.7bar.. Mutta nyt ei saada kuin 1.4 baaria vaikka kuinka konetta rasittais.
Alipaineletkun olen turbolle vaihtanut ja alipainen"tötsät" vaihtanut ristiin.
Ahtovuotoa ei löydy käsin etsien eikä kuunnellen (miten tämä tehään oikeaoppisesti?).
Viikonsisällä kaksi kertaa mennyt epc- tilaan kun kiihdyttänyt täyskaasulla noin 70vauhdissa..
Sammutuksen jälkeen toimii..
Korkeapainepumpun tiivisteet vaihdettu, ja ei vuoda enään dieseliä(ainakaan pihalle .
Autossa on ohjelmoitu(tuik) ja map-vaihdettu.
Ongelma. Ahdon oli alussa 1.7bar.. Mutta nyt ei saada kuin 1.4 baaria vaikka kuinka konetta rasittais.
Alipaineletkun olen turbolle vaihtanut ja alipainen"tötsät" vaihtanut ristiin.
Ahtovuotoa ei löydy käsin etsien eikä kuunnellen (miten tämä tehään oikeaoppisesti?).
Viikonsisällä kaksi kertaa mennyt epc- tilaan kun kiihdyttänyt täyskaasulla noin 70vauhdissa..
Sammutuksen jälkeen toimii..
Re: Ahtopaineita ei tarpeeksi?
Ilmamassa mittari on yksi varteen otettava tekijä. Starilla tuo selviäisi onko vika siinä
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Ahtopaineita ei tarpeeksi?
Unohtu mainita! Sen uusin viimekuussa..arska10 kirjoitti:Ilmamassa mittari on yksi varteen otettava tekijä. Starilla tuo selviäisi onko vika siinä
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: 320CDI: Ahtopaineita ei tarpeeksi?
*:risa on siihen vuotojen etsintään oma testinsä,YOUgo kirjoitti:320cdi -01
Korkeapainepumpun tiivisteet vaihdettu, ja ei vuoda enään dieseliä(ainakaan pihalle .
Autossa on ohjelmoitu(tuik) ja map-vaihdettu.
Ongelma. Ahdon oli alussa 1.7bar.. Mutta nyt ei saada kuin 1.4 baaria vaikka kuinka konetta rasittais.
Alipaineletkun olen turbolle vaihtanut ja alipainen"tötsät" vaihtanut ristiin.
Ahtovuotoa ei löydy käsin etsien eikä kuunnellen (miten tämä tehään oikeaoppisesti?).
Viikonsisällä kaksi kertaa mennyt epc- tilaan kun kiihdyttänyt täyskaasulla noin 70vauhdissa..
Sammutuksen jälkeen toimii..
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: 320CDI: Ahtopaineita ei tarpeeksi?
Epc vika voisi johtua ilmasta polttoaineen joukossa, myös jos suuttimissa on liikaa ohivuotoa niin sammuilee täyskaasulla.
Mitä vikakoodeja siellä oli muistissa?
Mitä vikakoodeja siellä oli muistissa?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: 320CDI: Ahtopaineita ei tarpeeksi?
Mahtavaa... Minäpä yritän päästä kyseiseen testiin.CDI203 kirjoitti:*:risa on siihen vuotojen etsintään oma testinsä,YOUgo kirjoitti:320cdi -01
Korkeapainepumpun tiivisteet vaihdettu, ja ei vuoda enään dieseliä(ainakaan pihalle .
Autossa on ohjelmoitu(tuik) ja map-vaihdettu.
Ongelma. Ahdon oli alussa 1.7bar.. Mutta nyt ei saada kuin 1.4 baaria vaikka kuinka konetta rasittais.
Alipaineletkun olen turbolle vaihtanut ja alipainen"tötsät" vaihtanut ristiin.
Ahtovuotoa ei löydy käsin etsien eikä kuunnellen (miten tämä tehään oikeaoppisesti?).
Viikonsisällä kaksi kertaa mennyt epc- tilaan kun kiihdyttänyt täyskaasulla noin 70vauhdissa..
Sammutuksen jälkeen toimii..
Re: 320CDI: Ahtopaineita ei tarpeeksi?
Voisko joku viisaampi vastata tähän:
Tänään tulee *ri pihaan
Ja aletaan etsimään hukkuneita paineita olisko joku lista missä järjestyksessä ym. kannataa vikaa etsiä! *rin käyttäjä on hyvinkin fixu, mutta laite hälle aika uusi. Minä taas olen mikä olen, niin pikku lista mitä kannattaa tarkailla olis kiva...
Kiitos!
Tänään tulee *ri pihaan
Ja aletaan etsimään hukkuneita paineita olisko joku lista missä järjestyksessä ym. kannataa vikaa etsiä! *rin käyttäjä on hyvinkin fixu, mutta laite hälle aika uusi. Minä taas olen mikä olen, niin pikku lista mitä kannattaa tarkailla olis kiva...
Kiitos!
Re: 320CDI: Ahtopaineita ei tarpeeksi?
*nokas nyt ei löytynyt viel mitään.. Noh osaako joku sanoa kun ne tötsät pierii eli ääntelee niin onko se suora merkki alipainevuodosta?
Re: 320CDI: Ahtopaineita ei tarpeeksi?
Alipaine ok..
Re: 320CDI: Ahtopaineita ei tarpeeksi?
Kurkkaapas siipien kunto ja välykset ahtimesta, tietty ahtovuodot mahdollisesti.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Re: 320CDI: Ahtopaineita ei tarpeeksi?
Jep.
Tarkista ensin itse turbon mekaaninen kunto ennenkuin purat kokoauton alipaine/sähkövian hakemisen takia.
Kulunut imusiipi ei saa ahdettua ilmaa kovaan paineeseen.
Tukossa oleva katti/ilmanputsari tekee myös saman.
Tarkista ensin itse turbon mekaaninen kunto ennenkuin purat kokoauton alipaine/sähkövian hakemisen takia.
Kulunut imusiipi ei saa ahdettua ilmaa kovaan paineeseen.
Tukossa oleva katti/ilmanputsari tekee myös saman.
Re: 320CDI: Ahtopaineita ei tarpeeksi?
Kiitos veikkailuista pitää kattoa nuokin jos syyläristä ei löydy vikaa, näyttäis nuo lämpötilat olevan todella runsaat.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: 320CDI: Ahtopaineita ei tarpeeksi?
Tarkennuksena tuohon... että muilla vedoilla ahtolämmöt kävi n. 96°C, ruiskutusmäärä 97mm3/hub ja ahdotkin 26xx hPa.... eli liki maksimeissa mitä ilmeisesti ohjelman mukaan saa...
Yhtään päällä olevaa vikakoodia ei ollut mutta muutama tallentunut vika oli... mm 4. Suuttimen virtakatkos, m55 moottorin ilmeisesti mikrokytkimen signaali puuttui, ahtopaineen positiivinen säätöpoikkeama...
Yhtään päällä olevaa vikakoodia ei ollut mutta muutama tallentunut vika oli... mm 4. Suuttimen virtakatkos, m55 moottorin ilmeisesti mikrokytkimen signaali puuttui, ahtopaineen positiivinen säätöpoikkeama...
Re: 320CDI: Ahtopaineita ei tarpeeksi?
Noilla ahtoilman lämmöillä alkaa rajoittaa tehoa ohjelmasta käsin.
Taitaa olla vakio cooleri keulalla, se olisi hyvä kyllä vaihtaa ilman tällaisia helteitäkin.
Taitaa olla vakio cooleri keulalla, se olisi hyvä kyllä vaihtaa ilman tällaisia helteitäkin.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Re: 320CDI: Ahtopaineita ei tarpeeksi?
Kävi myös minun mielessä, että coolerin puhdistus voisi olla ajankohtainen.kilander kirjoitti:Noilla ahtoilman lämmöillä alkaa rajoittaa tehoa ohjelmasta käsin.
Taitaa olla vakio cooleri keulalla, se olisi hyvä kyllä vaihtaa ilman tällaisia helteitäkin.
Millä muuten foorumilaiset sen puhdistaa? (Jos ei viitsi irroitella ja liottaa altaassa)
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: 320CDI: Ahtopaineita ei tarpeeksi?
Cooleri on vaihdettu malliin kiina, Kilanderilta itteasiassa neuvojakin saatu...
Mut epäilen että menny tukkoon... Pitää se avata ja palata asiaan.
Mut epäilen että menny tukkoon... Pitää se avata ja palata asiaan.
Re: 320CDI: Ahtopaineita ei tarpeeksi?
.
Ohjelmassa max ahtopyyntö 1,7bar
Positiivinen säätöpoikkeama viittaa liian alhaiseen paineeseen.
Livedatassa kuitenkin toteutunut ahtopaine ylittää pyydetyn haarukan -> jossain on halkeama tai tiiviste, joka alkaa vuotamaan vasta aivan max ahtojen tuntumassa, tai vuotovaiva on korjaantunut.
Vikatilaraja muistaakseni noissa +/- 0,2bar.
Ahtovuotoa voi peilata ihan savun määrälläkin, paljon savua/vähän ilmaa -> vuoto.
Ahtolämpöjä voi koetella ihan kädelläkin ja miettiä sitten onko vika anturissa, vai lämmöissä.
Mekaaninen ahtopainemittari varmistaisi ahtojen määrän.
Tarkista kurkkaamalla egr-venttiilin asento, että on varmasti kunnolla kiinni, tai tulppaa koko hökötys.
Ohjelmassa max ahtopyyntö 1,7bar
Positiivinen säätöpoikkeama viittaa liian alhaiseen paineeseen.
Livedatassa kuitenkin toteutunut ahtopaine ylittää pyydetyn haarukan -> jossain on halkeama tai tiiviste, joka alkaa vuotamaan vasta aivan max ahtojen tuntumassa, tai vuotovaiva on korjaantunut.
Vikatilaraja muistaakseni noissa +/- 0,2bar.
Ahtovuotoa voi peilata ihan savun määrälläkin, paljon savua/vähän ilmaa -> vuoto.
Ahtolämpöjä voi koetella ihan kädelläkin ja miettiä sitten onko vika anturissa, vai lämmöissä.
Mekaaninen ahtopainemittari varmistaisi ahtojen määrän.
Tarkista kurkkaamalla egr-venttiilin asento, että on varmasti kunnolla kiinni, tai tulppaa koko hökötys.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: 320CDI: Ahtopaineita ei tarpeeksi?
Ahtojenmäärää en epäilen itse.. Kainuusta lähdetteässä ahdot näytti (torque) 1,7 kaasuttuessa, jossain vaiheessa (kuukausien jälkeen)tipahti 1,4-1,5.
Välillä savuttaa vähän joissakin kiihdytyksissä...
Palataan asiaan kun saan katottua mitä cooler tai egr on syönyt.
Välillä savuttaa vähän joissakin kiihdytyksissä...
Palataan asiaan kun saan katottua mitä cooler tai egr on syönyt.
Re: 320CDI: Ahtopaineita ei tarpeeksi?
Nyt on imusarja irti. Likaa oli jonkinverran.
EGR ei oltu mekaanisesti lukittu.
EGR ventiilin tappi/mäntä liikuu jos sitä imee alipaineletkusta.. Mutta se osa mihin mäntä käy on jumissa ONKO tämä normaalia?,
Eli en tiedä onko kierätys kokoajan päällä vai pois?
Ja vielä voiko egr tulpata siitä lohkonkohtaa mistä tulee pakokaasua jollain pellinpalasella?
Vielä sellanen havainto egr ventiilin alipaineletkussa oli halkeama, saattoi olla jopa läpi.
EGR ei oltu mekaanisesti lukittu.
EGR ventiilin tappi/mäntä liikuu jos sitä imee alipaineletkusta.. Mutta se osa mihin mäntä käy on jumissa ONKO tämä normaalia?,
Eli en tiedä onko kierätys kokoajan päällä vai pois?
Ja vielä voiko egr tulpata siitä lohkonkohtaa mistä tulee pakokaasua jollain pellinpalasella?
Vielä sellanen havainto egr ventiilin alipaineletkussa oli halkeama, saattoi olla jopa läpi.
Re: 320CDI: Ahtopaineita ei tarpeeksi?
Ei voi ilman ohjelman muutostaYOUgo kirjoitti:Ja vielä voiko egr tulpata siitä lohkonkohtaa mistä tulee pakokaasua jollain pellinpalasella?
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: 320CDI: Ahtopaineita ei tarpeeksi?
Auton on lastutettu niin luulisin sen olevan ohjelmalta "piilossa".arska10 kirjoitti:Ei voi ilman ohjelman muutostaYOUgo kirjoitti:Ja vielä voiko egr tulpata siitä lohkonkohtaa mistä tulee pakokaasua jollain pellinpalasella?
Re: 320CDI: Ahtopaineita ei tarpeeksi?
No sitten koita tulpata se
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: 320CDI: Ahtopaineita ei tarpeeksi?
Oletko tarkastanut kattia, jos on tuplakatti ja ikää n. 10 > voi takakatti olla tukossa, silloin savua tulee turbon ja katin välistä? Putsaa katti (mulla -02 sisäkalut weks) tehoa löytyy kun pakokaasut pääsee pihalle. Imuilman kierrätysventtiili voi jumitella tai vipu on irti, tehot on poissa. Turbo on kunnostuksen jälkeen tikissä, jos on oikein tehtynä, vika lienee muualla.
Re: 320CDI: Ahtopaineita ei tarpeeksi?
kupi kirjoitti:Oletko tarkastanut kattia, jos on tuplakatti ja ikää n. 10 > voi takakatti olla tukossa, silloin savua tulee turbon ja katin välistä? Putsaa katti (mulla -02 sisäkalut weks) tehoa löytyy kun pakokaasut pääsee pihalle. Imuilman kierrätysventtiili voi jumitella tai vipu on irti, tehot on poissa. Turbo on kunnostuksen jälkeen tikissä, jos on oikein tehtynä, vika lienee muualla.
Kun tuon imusarjan sais takasin niin eiköhän tuota kattiakin tohdi vilkasta seuraavaksi. Tänään piti laittaakkin takasin kasaan, mutta tuli väsy niin siirretään sitä taas hiukan..
Re: 320CDI: Ahtopaineita ei tarpeeksi?
Mulla ääni muutui koneessa kun takakatin sisäkalut porattiin weks, tuli putkesta nokea ja (katin) pölyä. Ei tarvinnut leikata tai hitsata liitos auki ja pitkäällä poralla saa avattua kattia riittävästi, helppo ja halpa korjaus. samalla poistettiin imusarjasta kierrätysventtiilin säätötanko (CDI kone), ei jää jumiin. vipu toisessa laidasssa, ei sotke enää eikä tee turhia vikakoodeja. On yksinkertainen korjata eikä tarvii ostaa imusarjaa (n, 650 € + 3 h työtä).
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: 320CDI: Ahtopaineita ei tarpeeksi?
Ja sitten kun tuon jälkeen tulee tilanen että ei kulje niin helppo korjatkupi kirjoitti:Mulla ääni muutui koneessa kun takakatin sisäkalut porattiin weks, tuli putkesta nokea ja (katin) pölyä. Ei tarvinnut leikata tai hitsata liitos auki ja pitkäällä poralla saa avattua kattia riittävästi, helppo ja halpa korjaus. samalla poistettiin imusarjasta kierrätysventtiilin säätötanko (CDI kone), ei jää jumiin. vipu toisessa laidasssa, ei sotke enää eikä tee turhia vikakoodeja. On yksinkertainen korjata eikä tarvii ostaa imusarjaa (n, 650 € + 3 h työtä).
navaa sen katin ja myös vaimentimen minne ne loput siitä katista lopulta päätyy tulpaksi
kun se katin elementti nyt pikku hiljaa sen poratun reijjän ympäriltä siellä murenee
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: 320CDI: Ahtopaineita ei tarpeeksi?
Osaisko joku sanoa miten sen egr-ventiilihässäkän sais HELPOSTI pois coolerilta tulevasta ahtoputkesta!
Re: 320CDI: Ahtopaineita ei tarpeeksi?
Voit olla oikeassa, toinen murhe. Takakatti pysyy kylmänä eikä toimi kunnolla talviaikana, tuskin kesälläkään kun ajonopeudet on rajoitettu ja peltipoliisi kyttää tien poskessa. Pönttö voi tukkeutua, onko oikeasti katista hyötyä nakukoneessa?
Re: 320CDI: Ahtopaineita ei tarpeeksi?
Kertokaas, Aijon jättää pois pakokaasun lauhduttimen, eli se missä vesi virtaa.. Voiko egr:n pää joka jää paljaaksi jättää silleen?
egr on jumissa, ei aukene millään, eli ei sieltä ilmaakaan pitäis päästä...
egr on jumissa, ei aukene millään, eli ei sieltä ilmaakaan pitäis päästä...
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: 320CDI: Ahtopaineita ei tarpeeksi?
Rippuu mitä sillä hyödyllä tarkoitetetaan kyllä se päästöjä vähentä ehjänä/ehjässä autossakupi kirjoitti: onko oikeasti katista hyötyä nakukoneessa?
(tosin ei mitattavia)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659