lämmitettävä pissapoika

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
eeooll
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 25.10.2004 20:40

lämmitettävä pissapoika

Viesti Kirjoittaja eeooll »

Mulla on 290tdt, jossa on lämmitettävät pissapojat.
Toimiiko ne automaattisesti vai esim. takalasin lämmittimen yhteydessä?
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Toimii käsittääkseni siten että säiliössä kiertää jäähdytysneste sellaisessa kierukasa. Lämmittää siis nestettä aina moottorin käydessä.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Jani Anttila kirjoitti:Toimii käsittääkseni siten että säiliössä kiertää jäähdytysneste sellaisessa kierukasa. Lämmittää siis nestettä aina moottorin käydessä.
Ei muuten toimi, ihme kyllä.
Kerran hämmästelin asiaa että putket on kylmänä, kun nestepinta on alhaalla.
Kun säiliön täytti, niin lämmintäkin alkoi tulla :shock:

Lieneekö jotenkin ohjattu pinnankorkeuden merkkivalon/anturin kanssa vaiko vaan sattumaa?

Edit:
Kysyjä taisi tarkoittaa suuttimia.
Ne käsittääkseni lämpenee termostaattiohjatusti, ei takalasinlämmittimen kanssa samassa.
Viimeksi muokannut Ari66, Ke 01.12.2004 15:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mutta itse suuttimien lämmitys pelaa aivan automaattisesti.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Timo L. kirjoitti:Mutta itse suuttimien lämmitys pelaa aivan automaattisesti.
Heitinpä tämän nyt tähän, kun otaksun että suutinsysteemi on identtinen saman aikakauden mallien kesken.

Mistä voisi vikapäätä etsiä, kun vaikuttaa siltä, että suuttimet eivät lämpiäisi lainkaan. Peilien lämmöt kyllä toimivat ja nimenomaan ilman mitään muiden sähkövimpaimien kytkemistä - ainoastaan ulkolämpötilan ohjaamina.
Onko näillä jokin yhteinen termari ja sulake, jota tarkastella?
Pesusuuttimien johdot ovat kyllä kiinni, kun pellin alle kurkin. Piuhoissa oli näppituntumalla jonkinlaiset paksunnokset juuressa, olisiko niissä jotkut varokkeet - tilanteessa oli pimeää ja rapea pakkanen, eikä viitisinyt aukoa paikkoja enempää koittosormet paljaana.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
eeooll
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 25.10.2004 20:40

Viesti Kirjoittaja eeooll »

Konepellin sisällä olevalla vesiputkiosuudella on sähkövastus pitämässä putkea auki kuten myös suuttimissa on vastukset. Konehuoneen osalta en vielä tutkinut asiaa.
Asiatuli ajankohtaiseksi, kun suuttimista ei tullut vettä vaan vesi tuli ulos konepellin alareunasta.
Putket olivat irronneet suuttimista. Ilmeisesti suuttimet olivat jäässä ja paine putkistossa irroitti liitokset. :shock:

Peilien lämmitys ei kyöskään toimi joten ohjaus voisi olla yhteinen. Täytyy tutkia lisää. Toivottavasti täältä löytyisi apuja.
(Ihmettelinkin, että kyllä tämmöisessä autossa pitäisi olla peilien lämmitys vakiona)
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Peileissä on oma termostaatti peilin takana ja sen liitokset korkkaa ajan myötö. Voi korjata juottamalla, näin minä tein. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
jukkis100
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 22.02.2004 23:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jukkis100 »

suuttimien lämmitys toimii automaattisesti aina kun auto on käynnissä, kuten myös peilien lämmitys. :D on se ilo ihailla tuota mersun aikaansa edellä olevaa tekniikkaa!!! (monet ominaisuudet ovat olleet mersulla jo vakiona 80-luvulta ja nyt vasta ne tulevat muihin autoihinkin)
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1190
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

itselläni 124 300td -90 on pissapojan suuttimet aina tukossa,

mikään ei tunnu auttavan, ajattelin myös että kun on hieno kuumavesi rulla pissapojan säilion sisällä, niin varmaan aukee ainakin puolen tunnin sisällä.

ja pas..t!! vaikka koko päivän ajelee, niin on jäässä, tai muuten vaan tukossa,

käytän myös aika vahvaa liuosta samaisesta syystä, n.50/50, ja ei auta. ja sitte vielä, kun pakkaset lauhtuu plussan puolelle, niin ei toimi vieläkään kunnolla, vaan yrittää vähän räkiä sieltä sun täältä.

sitte aina nuppineulalla rassaan suuttimien reijät, ja alkaa toimia hienosti, kunnes tulee ensimmäiset pakkaset, ja sama rumba taas uudelleen :cry:
Avatar
jkvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:51
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

dansku:
Kokeilepa Lasolilla , jos et vielä ole sitä käyttänyt. Ja katso purkin kyljestä sellainen vahva seos.
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1190
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

olen kyllä kokeillu, ja lasoli tuntuu olevan ainoo, joka toimii jotenkuten, mutta kun se on niin perk.. kallista,

ja sitä kuitenkin näillä keleillä (siis helsingissä)
menee ihan tolkuttomasti.

niin sitte kun seissoo jossain tarjoustalon edessä yht.äkkiä, ja näkee jonkun sika ison säiliön jollain eurolla, :lol:
niin pakkohan se on ostaa.. sitä kuitenkin menee niin paljon.

mut tyhmästä päästä kärsii koko järjestelmä :P
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kannattaa irroittaa ne suuttimet ja puhdistaa, jos siellä vaikka on jotain koivunsiemeniä tukkeena ja ne jäätyessään tukkii koko suuttimen...

Mulla on aina pelannut hyvin tuo lämmityssysteemi.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Suuttimesta letkut irti ja kompuralla painetta ulkopuolelta niin lähtee paskat pois. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

termari

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Sähkökaavion mukaan ainakin W126:sessa toi suuttimien ja letkun vastusten termostaatti (S26/1) on konepellin alaosassa siellä kotelon sisällä, kuskin puolella.
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1466
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Kaivetaanpa vanha mutta kohta taas ajankohtainen aihe esille. Olen tässä kylminä aamuina ihmetellyt, kun peilit vain lämpeää eikä kastevesi poistu pissapojan suuttimien ympäriltä konepellistä ollenkaan (eikä huurre poistunut talvella). Tutkin alan "kirjallisuutta" (WIS), ja siellä sanottiin että suuttimien lämmitys kytkeytyy päälle vasta -20 C lämpötilassa! Tiedoksi asiaa ihmetteleville :wink:
Vastaa Viestiin