Mikäs 200D:hen?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Mikäs 200D:hen?

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Minkäs moista turboa raati ehdottaa kaks sataseen, jos yritetään lähelle parin sadan hepan maagista rajaa :roll:
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Mikäs 200D:hen?

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Pepekyy kirjoitti:Minkäs moista turboa raati ehdottaa kaks sataseen, jos yritetään lähelle parin sadan hepan maagista rajaa :roll:
KKK K24
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12846
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kkk k26 menossa jossain vaiheessa pellin alle, isoilla elementeillä. Katsoo nyt mitä siitä irtoaa...
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Siitä irtoaa 160~170hp ?
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Pari sataa saa tuolla turbolla.

Noi K24 ja K26 taitaa olla saman kokoisia.
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Re: Mikäs 200D:hen?

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Mauri H. kirjoitti:KKK K24
Meinaatko ette 300:sen turbo sellaisenaan :? Minkäslaisilla paineilla tuo lukema syntyy?
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Mikäs 200D:hen?

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Pepekyy kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:KKK K24
Meinaatko ette 300:sen turbo sellaisenaan :? Minkäslaisilla paineilla tuo lukema syntyy?
Varmaan siihen tuo 0,85 riittää, kun 300:nen antaa ilman cooleria vakiopaineilla n. 180 hv.
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

minkäs kokoset potkurit siinä kkk 24 onkaan imu 42 pako ??? :?:
sehän taitaa olla T03 luokkaa :?
ML W164
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Re: Mikäs 200D:hen?

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

Pepekyy kirjoitti:Minkäs moista turboa raati ehdottaa kaks sataseen, jos yritetään lähelle parin sadan hepan maagista rajaa :roll:
mulla on garretin gt 20:nen 2.9:stä sprintteristä ja on aivan liian pieni(n.160hp). paineet alkaa laskea kierroksilla ja konekkin lämpiää melko helposti. ahistaa aika lailla!!!! kaverilla t03 eikä sekään hengitä tarpeeks!!! eli jotain "isompaa" ja parempaa....
www.thaiklupi.fi
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Olisiko mersumiestenkin jo syytä siirtyä nykyaikaan. :wink: 200d:hen voisi mainiosti sopia Garrettin GT2256V tai GT2359V joita käytetään 270 ja 320 CDI koneissa. Ahtaa säätyvän turbiinigeometrian ansiosta vaikka 1500 rpm:stä jos haluaa, mutta on helppo säätää heräämään mistä vaan. Alunperin alipaine- tai sähkösäätöisiä, mutta on melko helppo muuttaa ahtopainesäätöisiksi. Ainoa riski tulee sitten siitä, että esim. moottorijarrutuksessa johdinsiivet on 'ahtavassa' asennossa eli turpiinikotelon a/r pienimmillään.

Omassa 'vääränmerkkisessä' 1.9 litran koneessa nyt gt20:n tilalla GT2252V jolla sain pakopaineet selvästi alemmaksi ja silti herää alempaa (liiankin alhaalta). 200 hv/4200 rpm ei mikään mahdottomuus tuosta jos paikat kestää, ensi viikolla selviää...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

TDIfreak kirjoitti:Olisiko mersumiestenkin jo syytä siirtyä nykyaikaan. :wink: 200d:hen voisi mainiosti sopia Garrettin GT2256V tai GT2359V joita käytetään 270 ja 320 CDI koneissa. Ahtaa säätyvän turbiinigeometrian ansiosta vaikka 1500 rpm:stä jos haluaa, mutta on helppo säätää heräämään mistä vaan. Alunperin alipaine- tai sähkösäätöisiä, mutta on melko helppo muuttaa ahtopainesäätöisiksi. Ainoa riski tulee sitten siitä, että esim. moottorijarrutuksessa johdinsiivet on 'ahtavassa' asennossa eli turpiinikotelon a/r pienimmillään.

Omassa 'vääränmerkkisessä' 1.9 litran koneessa nyt gt20:n tilalla GT2252V jolla sain pakopaineet selvästi alemmaksi ja silti herää alempaa (liiankin alhaalta). 200 hv/4200 rpm ei mikään mahdottomuus tuosta jos paikat kestää, ensi viikolla selviää...
Ehkä vähän liian Hi-Techiä ja toisekseen isoilla elementeillä kovin pientä pakopuolta ei voi / kannata / tarvitse käyttää.

Myöskään liian alhaalta ei saa ahdin lähteä täysillä mukaan koska tuolla soppamäärällä teho (tai oikeastaan vääntö) nousee räjähdysmäisesti ahtopaineen mukana kierrosluvusta pahemmin riippumatta ja runnoo kyllä voimansiirron heti pilalle.

Pikkaisen verkkaisempi herääminen auttaa huomattavasti konetta ja voimansiirtolinjaa pysymään nipussa.
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Niin, olisihan se harmi jos kaikki syötöt palaisi jo alakierroksilla eikä jäisi sitä kuuluisaa holsetin herätykseen tarvittavaa voimasauhua mersun perään. :P
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

TDIfreak kirjoitti:Niin, olisihan se harmi jos kaikki syötöt palaisi jo alakierroksilla eikä jäisi sitä kuuluisaa holsetin herätykseen tarvittavaa voimasauhua mersun perään. :P
Eipä jää nykyisessä juuri savuja, mutta en tosiaan haluaisi että kone antaisi 800 Nm / 2000 r/min. Kyllä siinä riittää vääntöä alas jo nyt enemmän kuin tarpeeksi.
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

TDIfreak kirjoitti:Olisiko mersumiestenkin jo syytä siirtyä nykyaikaan. :wink: 200d:hen voisi mainiosti sopia Garrettin GT2256V tai GT2359V joita käytetään 270 ja 320 CDI koneissa.
Tuo ajatus on kiehtonut pitemmän aikaa, kun mikään ämpärillä varustettu 3000rpm jälkeen heräävä moottori ei oikein innosta. Siinä ohjaus puolessa on tietysti oma kikkailunsa. 320 CDI:n Garretin luulis olavan ainakin riittävän kokoinen.

Mutta mites se nyt oli pelaako toi K24 tai K26 heittämällä.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

TDIfreak kirjoitti:Ainoa riski tulee sitten siitä, että esim. moottorijarrutuksessa johdinsiivet on 'ahtavassa' asennossa eli turpiinikotelon a/r pienimmillään.
Mikäs tuossa on riskinä. Kasvaako pakopaineet liian suuriksi, vai ryntääkö ahdin :roll:
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Pepekyy kirjoitti:
TDIfreak kirjoitti:Ainoa riski tulee sitten siitä, että esim. moottorijarrutuksessa johdinsiivet on 'ahtavassa' asennossa eli turpiinikotelon a/r pienimmillään.
Mikäs tuossa on riskinä. Kasvaako pakopaineet liian suuriksi, vai ryntääkö ahdin :roll:
Ahtopaineet ryntäävät voimakkaasti hetkeksi, ja samaten pakopaine. Toki myös ahtimen suuri kierrosnopeuden nousu käy mekaniikan päälle.
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Mauri H. kirjoitti:Ahtopaineet ryntäävät voimakkaasti hetkeksi, ja samaten pakopaine. Toki myös ahtimen suuri kierrosnopeuden nousu käy mekaniikan päälle.
Mutta jos ahtopaine kasvaa voimakkaasti säätyy myös johdesiivet "helpottavaan" asentoon.

Auttaiskohan noihin pakopaineisiin erillinen hukkaportti, jota avataan juuri noilla pakopuolen paineilla.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

Mauri H. kirjoitti:
TDIfreak kirjoitti:Niin, olisihan se harmi jos kaikki syötöt palaisi jo alakierroksilla eikä jäisi sitä kuuluisaa holsetin herätykseen tarvittavaa voimasauhua mersun perään. :P
Eipä jää nykyisessä juuri savuja, mutta en tosiaan haluaisi että kone antaisi 800 Nm / 2000 r/min. Kyllä siinä riittää vääntöä alas jo nyt enemmän kuin tarpeeksi.
mulla on täälä pajan seinällä esimerkkejä parin muutaman vuoden takaa kun kone herää liian alhaalta: vääntyneitä kiertokankia,pari rikkinäistä mäntää,palaneita kansipahveja, ym,ym.

mutta nyt on ajettu yli 30 000km vuoden aikana ilman minkäänlaista remonttia ja teholukema on 433\650

kantapään kautta oppii
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

stonehead kirjoitti:Kantapään kautta oppii
Niin tekee mutta vaan yhden asian kerrallaan :lol:
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mulla on tuo KKK 24 ahdin ja ei se kyllä riitä ainakaan vakiosiivillä. Pumpussa olisi varaa, mutta ilma loppuu. Mielessä on käynyt, että vaihdattas tohon ahtimeen isommat siivet, mutta taitaa tulla aika tyyriiksi. Samalla vaihtas isomman turbon kokonaan.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ei KKK tietenkään riitä täysipoltoilla, pumpussa pitäisi olla varaa 300 hv:n tehoihin, ja Pepe kyseli turboa alle 200 hv tehoille. Siihen KKK voi sopia kunhan ajelee vakiopaineilla.

Tosin fiksuinta olisi ostaa kerralla kunnon ahdin joka sitten riittää täysilläkin poltoilla.
JP75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ke 24.03.2004 10:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JP75 »

JP74 kirjoitti:Mulla on tuo KKK 24 ahdin ja ei se kyllä riitä ainakaan vakiosiivillä. Pumpussa olisi varaa, mutta ilma loppuu. Mielessä on käynyt, että vaihdattas tohon ahtimeen isommat siivet, mutta taitaa tulla aika tyyriiksi. Samalla vaihtas isomman turbon kokonaan.
Ootko testannu sitä isompaa Greeniä jo?Mites pakoputkenlähtö turbolta..mahtaako ahdistaa sieltä?

Tiiä vaikka sen 200hv sais noilla.. :idea:

Kunhan veikkailen..
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

JP74 kirjoitti:Mulla on tuo KKK 24 ahdin ja ei se kyllä riitä ainakaan vakiosiivillä. Pumpussa olisi varaa, mutta ilma loppuu. Mielessä on käynyt, että vaihdattas tohon ahtimeen isommat siivet, mutta taitaa tulla aika tyyriiksi. Samalla vaihtas isomman turbon kokonaan.
Missäs hinnoissa siivet ovat, jos työstöt peruskunnostuksineen ja huoltosarjoineen maksaa jotain 400 €/ahdin. No sen jälkeen ahdin on kyllä 'uusi', jollei vikaa ollut alunperin. Käytetty on aina käytetty.

Maksaahan nuo 'uudetkin' ahtimet jotain 700...1000... € luokkaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4781
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Pepekyy kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Ahtopaineet ryntäävät voimakkaasti hetkeksi, ja samaten pakopaine. Toki myös ahtimen suuri kierrosnopeuden nousu käy mekaniikan päälle.
Mutta jos ahtopaine kasvaa voimakkaasti säätyy myös johdesiivet "helpottavaan" asentoon.

Auttaiskohan noihin pakopaineisiin erillinen hukkaportti, jota avataan juuri noilla pakopuolen paineilla.

No mulla kyllä ei moottorijarrutuksessakaan (voimakkaassakaan) saa niitä ahtopaineita nousemaan juurikaan yli puolen kilon, kuulemma pakosarjassa saattaa olla tuolloin noin pari kiloa painetta, mutta "normaalissa" moottorijarrutuksessa paineet kyllä pysyy välillä 0,2-0.3 kg.
Ahtaminen ei kuitenkaan vähitellen tasaannu, tai laannu, vaan jatkuu koko ajan suunnilleen samansuuruisena, mikäli kierrokset eivät laske. Jossain tuolla 1500 rpm alapuolella tätä ilmiötä ei sitten enää näyttäisi olevan.
Johdesiivillä varustetun ahtimen ominaisuuksiin näyttäisi kuuluvan nimenomaan se, että paineet tasaantuu vasta pienellä viiveellä, ja että pakosarjassakin on välillä aikalailla painetta.
Jos nostaa paineita sinne riskirajoille, niin tuntuisi, että perinteinen hukkaportti toimisi nopeammin ja säästäisi konetta.
Muuten olisin kyllä TDIfreakin kanssa samaa mieltä. Elikkä näissä pienemmissä moottoreissa olisi laaja vääntöalue vaan eduksi. Ei varmaankaan parinsadan tehoilla saa kunnossa olevia voimansiirron osia vielä rikki, vaikka vääntöalue alkaisi vähän alenpaakin.
n. 400 nm väännöillä varmaan kykinkin kestäisi luistamatta kaikenlaista käyttöä. Kaikissa normaaleissa ajotilanteissa, siis poissuljettuna ainoastaan paikaltaa lähtö kaasu pohjassa, on laajasta ja tasaisesta vääntömomentista vaan iloa käyttäjälle.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

multa löytys holsetin 3LD ja halvalla.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Cooler kirjoitti:
JP74 kirjoitti:Mulla on tuo KKK 24 ahdin ja ei se kyllä riitä ainakaan vakiosiivillä. Pumpussa olisi varaa, mutta ilma loppuu. Mielessä on käynyt, että vaihdattas tohon ahtimeen isommat siivet, mutta taitaa tulla aika tyyriiksi. Samalla vaihtas isomman turbon kokonaan.
Ootko testannu sitä isompaa Greeniä jo?Mites pakoputkenlähtö turbolta..mahtaako ahdistaa sieltä?

Tiiä vaikka sen 200hv sais noilla.. :idea:

Kunhan veikkailen..
Isompi suodatin on paikallaan ja en huomannut vedoissa eroa. Äänet kuuluu kyllä hyttiin paremmin.
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Lisää pohdiskelua tuohon muuttuvasiipeen. Jos siipiä liikuttavaan painekelloon laittaa säädettävän takaiskun (vai onkos se vastusvastaventtiili), tällöinhän siipien kääntyminen hidastuu toiseen suuntaan, eikä rajussa moottorijarrutuksessa (kuka niitä edes tekee) siivet ehdi kääntyä "ahtavaan asentoon"

Turbon voisi saada pelaamaan ihan kivastikin. Ahtojen nousunkin saisi varmasti säädettyä niin että kone alkaa vääntää hyvinkin alhaalta mutta ei kuitenkaan täydellä ruudilla. Ajatus kiehtoo :?
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Mauri H. kirjoitti:Tosin fiksuinta olisi ostaa kerralla kunnon ahdin joka sitten riittää täysilläkin poltoilla.
Minkäs moinen se kunnon ahdin sitten on? Tavoitteena on siis päästä yli 200hv:n. Eiköhän nuo riitä kakssataseen :roll: .

Eli onko kellään käytännön kokemusta mitä 200D:stä saa irti ja minkälaiset palikat se vaatii. YV:täkin saa laitta.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 721
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Pepekyy kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Tosin fiksuinta olisi ostaa kerralla kunnon ahdin joka sitten riittää täysilläkin poltoilla.
Minkäs moinen se kunnon ahdin sitten on? Tavoitteena on siis päästä yli 200hv:n. Eiköhän nuo riitä kakssataseen :roll: .

Eli onko kellään käytännön kokemusta mitä 200D:stä saa irti ja minkälaiset palikat se vaatii. YV:täkin saa laitta.
http://www.teamrwd.com/dieselboost/250.php

Toi oli aika veikeä "pikkulohkolla" :wink:
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Kertookin aika paljon toi ISO holsetti :roll:
Eli täytyy kai edetä pitkän kaavan mukaan ja kokeilla :?
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Vastaa Viestiin