
Mikäs 200D:hen?
Mikäs 200D:hen?
Minkäs moista turboa raati ehdottaa kaks sataseen, jos yritetään lähelle parin sadan hepan maagista rajaa 

Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
Re: Mikäs 200D:hen?
KKK K24Pepekyy kirjoitti:Minkäs moista turboa raati ehdottaa kaks sataseen, jos yritetään lähelle parin sadan hepan maagista rajaa
Re: Mikäs 200D:hen?
Meinaatko ette 300:sen turbo sellaisenaanMauri H. kirjoitti:KKK K24

Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
Re: Mikäs 200D:hen?
Varmaan siihen tuo 0,85 riittää, kun 300:nen antaa ilman cooleria vakiopaineilla n. 180 hv.Pepekyy kirjoitti:Meinaatko ette 300:sen turbo sellaisenaanMauri H. kirjoitti:KKK K24Minkäslaisilla paineilla tuo lukema syntyy?
Re: Mikäs 200D:hen?
mulla on garretin gt 20:nen 2.9:stä sprintteristä ja on aivan liian pieni(n.160hp). paineet alkaa laskea kierroksilla ja konekkin lämpiää melko helposti. ahistaa aika lailla!!!! kaverilla t03 eikä sekään hengitä tarpeeks!!! eli jotain "isompaa" ja parempaa....Pepekyy kirjoitti:Minkäs moista turboa raati ehdottaa kaks sataseen, jos yritetään lähelle parin sadan hepan maagista rajaa
www.thaiklupi.fi
Olisiko mersumiestenkin jo syytä siirtyä nykyaikaan.
200d:hen voisi mainiosti sopia Garrettin GT2256V tai GT2359V joita käytetään 270 ja 320 CDI koneissa. Ahtaa säätyvän turbiinigeometrian ansiosta vaikka 1500 rpm:stä jos haluaa, mutta on helppo säätää heräämään mistä vaan. Alunperin alipaine- tai sähkösäätöisiä, mutta on melko helppo muuttaa ahtopainesäätöisiksi. Ainoa riski tulee sitten siitä, että esim. moottorijarrutuksessa johdinsiivet on 'ahtavassa' asennossa eli turpiinikotelon a/r pienimmillään.
Omassa 'vääränmerkkisessä' 1.9 litran koneessa nyt gt20:n tilalla GT2252V jolla sain pakopaineet selvästi alemmaksi ja silti herää alempaa (liiankin alhaalta). 200 hv/4200 rpm ei mikään mahdottomuus tuosta jos paikat kestää, ensi viikolla selviää...

Omassa 'vääränmerkkisessä' 1.9 litran koneessa nyt gt20:n tilalla GT2252V jolla sain pakopaineet selvästi alemmaksi ja silti herää alempaa (liiankin alhaalta). 200 hv/4200 rpm ei mikään mahdottomuus tuosta jos paikat kestää, ensi viikolla selviää...
Ehkä vähän liian Hi-Techiä ja toisekseen isoilla elementeillä kovin pientä pakopuolta ei voi / kannata / tarvitse käyttää.TDIfreak kirjoitti:Olisiko mersumiestenkin jo syytä siirtyä nykyaikaan.200d:hen voisi mainiosti sopia Garrettin GT2256V tai GT2359V joita käytetään 270 ja 320 CDI koneissa. Ahtaa säätyvän turbiinigeometrian ansiosta vaikka 1500 rpm:stä jos haluaa, mutta on helppo säätää heräämään mistä vaan. Alunperin alipaine- tai sähkösäätöisiä, mutta on melko helppo muuttaa ahtopainesäätöisiksi. Ainoa riski tulee sitten siitä, että esim. moottorijarrutuksessa johdinsiivet on 'ahtavassa' asennossa eli turpiinikotelon a/r pienimmillään.
Omassa 'vääränmerkkisessä' 1.9 litran koneessa nyt gt20:n tilalla GT2252V jolla sain pakopaineet selvästi alemmaksi ja silti herää alempaa (liiankin alhaalta). 200 hv/4200 rpm ei mikään mahdottomuus tuosta jos paikat kestää, ensi viikolla selviää...
Myöskään liian alhaalta ei saa ahdin lähteä täysillä mukaan koska tuolla soppamäärällä teho (tai oikeastaan vääntö) nousee räjähdysmäisesti ahtopaineen mukana kierrosluvusta pahemmin riippumatta ja runnoo kyllä voimansiirron heti pilalle.
Pikkaisen verkkaisempi herääminen auttaa huomattavasti konetta ja voimansiirtolinjaa pysymään nipussa.
Eipä jää nykyisessä juuri savuja, mutta en tosiaan haluaisi että kone antaisi 800 Nm / 2000 r/min. Kyllä siinä riittää vääntöä alas jo nyt enemmän kuin tarpeeksi.TDIfreak kirjoitti:Niin, olisihan se harmi jos kaikki syötöt palaisi jo alakierroksilla eikä jäisi sitä kuuluisaa holsetin herätykseen tarvittavaa voimasauhua mersun perään.
Tuo ajatus on kiehtonut pitemmän aikaa, kun mikään ämpärillä varustettu 3000rpm jälkeen heräävä moottori ei oikein innosta. Siinä ohjaus puolessa on tietysti oma kikkailunsa. 320 CDI:n Garretin luulis olavan ainakin riittävän kokoinen.TDIfreak kirjoitti:Olisiko mersumiestenkin jo syytä siirtyä nykyaikaan.200d:hen voisi mainiosti sopia Garrettin GT2256V tai GT2359V joita käytetään 270 ja 320 CDI koneissa.
Mutta mites se nyt oli pelaako toi K24 tai K26 heittämällä.
Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
Ahtopaineet ryntäävät voimakkaasti hetkeksi, ja samaten pakopaine. Toki myös ahtimen suuri kierrosnopeuden nousu käy mekaniikan päälle.Pepekyy kirjoitti:Mikäs tuossa on riskinä. Kasvaako pakopaineet liian suuriksi, vai ryntääkö ahdinTDIfreak kirjoitti:Ainoa riski tulee sitten siitä, että esim. moottorijarrutuksessa johdinsiivet on 'ahtavassa' asennossa eli turpiinikotelon a/r pienimmillään.
Mutta jos ahtopaine kasvaa voimakkaasti säätyy myös johdesiivet "helpottavaan" asentoon.Mauri H. kirjoitti:Ahtopaineet ryntäävät voimakkaasti hetkeksi, ja samaten pakopaine. Toki myös ahtimen suuri kierrosnopeuden nousu käy mekaniikan päälle.
Auttaiskohan noihin pakopaineisiin erillinen hukkaportti, jota avataan juuri noilla pakopuolen paineilla.
Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
mulla on täälä pajan seinällä esimerkkejä parin muutaman vuoden takaa kun kone herää liian alhaalta: vääntyneitä kiertokankia,pari rikkinäistä mäntää,palaneita kansipahveja, ym,ym.Mauri H. kirjoitti:Eipä jää nykyisessä juuri savuja, mutta en tosiaan haluaisi että kone antaisi 800 Nm / 2000 r/min. Kyllä siinä riittää vääntöä alas jo nyt enemmän kuin tarpeeksi.TDIfreak kirjoitti:Niin, olisihan se harmi jos kaikki syötöt palaisi jo alakierroksilla eikä jäisi sitä kuuluisaa holsetin herätykseen tarvittavaa voimasauhua mersun perään.
mutta nyt on ajettu yli 30 000km vuoden aikana ilman minkäänlaista remonttia ja teholukema on 433\650
kantapään kautta oppii
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
Ootko testannu sitä isompaa Greeniä jo?Mites pakoputkenlähtö turbolta..mahtaako ahdistaa sieltä?JP74 kirjoitti:Mulla on tuo KKK 24 ahdin ja ei se kyllä riitä ainakaan vakiosiivillä. Pumpussa olisi varaa, mutta ilma loppuu. Mielessä on käynyt, että vaihdattas tohon ahtimeen isommat siivet, mutta taitaa tulla aika tyyriiksi. Samalla vaihtas isomman turbon kokonaan.
Tiiä vaikka sen 200hv sais noilla..

Kunhan veikkailen..
Missäs hinnoissa siivet ovat, jos työstöt peruskunnostuksineen ja huoltosarjoineen maksaa jotain 400 €/ahdin. No sen jälkeen ahdin on kyllä 'uusi', jollei vikaa ollut alunperin. Käytetty on aina käytetty.JP74 kirjoitti:Mulla on tuo KKK 24 ahdin ja ei se kyllä riitä ainakaan vakiosiivillä. Pumpussa olisi varaa, mutta ilma loppuu. Mielessä on käynyt, että vaihdattas tohon ahtimeen isommat siivet, mutta taitaa tulla aika tyyriiksi. Samalla vaihtas isomman turbon kokonaan.
Maksaahan nuo 'uudetkin' ahtimet jotain 700...1000... € luokkaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Pepekyy kirjoitti:Mutta jos ahtopaine kasvaa voimakkaasti säätyy myös johdesiivet "helpottavaan" asentoon.Mauri H. kirjoitti:Ahtopaineet ryntäävät voimakkaasti hetkeksi, ja samaten pakopaine. Toki myös ahtimen suuri kierrosnopeuden nousu käy mekaniikan päälle.
Auttaiskohan noihin pakopaineisiin erillinen hukkaportti, jota avataan juuri noilla pakopuolen paineilla.
No mulla kyllä ei moottorijarrutuksessakaan (voimakkaassakaan) saa niitä ahtopaineita nousemaan juurikaan yli puolen kilon, kuulemma pakosarjassa saattaa olla tuolloin noin pari kiloa painetta, mutta "normaalissa" moottorijarrutuksessa paineet kyllä pysyy välillä 0,2-0.3 kg.
Ahtaminen ei kuitenkaan vähitellen tasaannu, tai laannu, vaan jatkuu koko ajan suunnilleen samansuuruisena, mikäli kierrokset eivät laske. Jossain tuolla 1500 rpm alapuolella tätä ilmiötä ei sitten enää näyttäisi olevan.
Johdesiivillä varustetun ahtimen ominaisuuksiin näyttäisi kuuluvan nimenomaan se, että paineet tasaantuu vasta pienellä viiveellä, ja että pakosarjassakin on välillä aikalailla painetta.
Jos nostaa paineita sinne riskirajoille, niin tuntuisi, että perinteinen hukkaportti toimisi nopeammin ja säästäisi konetta.
Muuten olisin kyllä TDIfreakin kanssa samaa mieltä. Elikkä näissä pienemmissä moottoreissa olisi laaja vääntöalue vaan eduksi. Ei varmaankaan parinsadan tehoilla saa kunnossa olevia voimansiirron osia vielä rikki, vaikka vääntöalue alkaisi vähän alenpaakin.
n. 400 nm väännöillä varmaan kykinkin kestäisi luistamatta kaikenlaista käyttöä. Kaikissa normaaleissa ajotilanteissa, siis poissuljettuna ainoastaan paikaltaa lähtö kaasu pohjassa, on laajasta ja tasaisesta vääntömomentista vaan iloa käyttäjälle.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Isompi suodatin on paikallaan ja en huomannut vedoissa eroa. Äänet kuuluu kyllä hyttiin paremmin.Cooler kirjoitti:Ootko testannu sitä isompaa Greeniä jo?Mites pakoputkenlähtö turbolta..mahtaako ahdistaa sieltä?JP74 kirjoitti:Mulla on tuo KKK 24 ahdin ja ei se kyllä riitä ainakaan vakiosiivillä. Pumpussa olisi varaa, mutta ilma loppuu. Mielessä on käynyt, että vaihdattas tohon ahtimeen isommat siivet, mutta taitaa tulla aika tyyriiksi. Samalla vaihtas isomman turbon kokonaan.
Tiiä vaikka sen 200hv sais noilla..![]()
Kunhan veikkailen..
Lisää pohdiskelua tuohon muuttuvasiipeen. Jos siipiä liikuttavaan painekelloon laittaa säädettävän takaiskun (vai onkos se vastusvastaventtiili), tällöinhän siipien kääntyminen hidastuu toiseen suuntaan, eikä rajussa moottorijarrutuksessa (kuka niitä edes tekee) siivet ehdi kääntyä "ahtavaan asentoon"
Turbon voisi saada pelaamaan ihan kivastikin. Ahtojen nousunkin saisi varmasti säädettyä niin että kone alkaa vääntää hyvinkin alhaalta mutta ei kuitenkaan täydellä ruudilla. Ajatus kiehtoo
Turbon voisi saada pelaamaan ihan kivastikin. Ahtojen nousunkin saisi varmasti säädettyä niin että kone alkaa vääntää hyvinkin alhaalta mutta ei kuitenkaan täydellä ruudilla. Ajatus kiehtoo

Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
Minkäs moinen se kunnon ahdin sitten on? Tavoitteena on siis päästä yli 200hv:n. Eiköhän nuo riitä kakssataseenMauri H. kirjoitti:Tosin fiksuinta olisi ostaa kerralla kunnon ahdin joka sitten riittää täysilläkin poltoilla.

Eli onko kellään käytännön kokemusta mitä 200D:stä saa irti ja minkälaiset palikat se vaatii. YV:täkin saa laitta.
Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
http://www.teamrwd.com/dieselboost/250.phpPepekyy kirjoitti:Minkäs moinen se kunnon ahdin sitten on? Tavoitteena on siis päästä yli 200hv:n. Eiköhän nuo riitä kakssataseenMauri H. kirjoitti:Tosin fiksuinta olisi ostaa kerralla kunnon ahdin joka sitten riittää täysilläkin poltoilla..
Eli onko kellään käytännön kokemusta mitä 200D:stä saa irti ja minkälaiset palikat se vaatii. YV:täkin saa laitta.
Toi oli aika veikeä "pikkulohkolla"
