s124 e280 käyntihäirö
s124 e280 käyntihäirö
Missä mahtais olla vika, kun vm1995 e280 käy välillä täysin normaalisti, mutta välillä moottori käy todella huonosti sekä tyhjäkäynnillä että ajossa? Esim. tänään auto toimi täysin moitteettomasti 200 kilometriä, kunnes kävin huoltoasemalla. Sen jälkeen ei meinannut käynnissä pysyä ja tehot hävis lähes kokonaan. Kaasupohjassa ajaen sai hikisesti 60 km/h mittariin, kunnes muutaman kilometrin ajon jälkeen sammui. Uudelleen käynnistettäessä toimi sitten taas ihan hyvin. Autoon on vaihdettu puolen vuoden sisään kaikki puolat ja tulpat on aivan uudet. Kulutus on myös ollut viimeaikoina selvästi koholla. Että mikähän tuota nyt vaivaa? Moottorin johtosarja pitäis olla sekin hiljattain vaihdettu, ainakin entinen omistaja vuosi sitten niin väitti.
Re: s124 e280 käyntihäirö
ilmamassamittari? Se ainaki oireilee tollee.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tee- ... -puhdistus" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tee- ... -puhdistus" onclick="window.open(this.href);return false;
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
-
- Mersumies
- Viestit: 1642
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: s124 e280 käyntihäirö
Yksi käyntihäiriöiden syy on tuo nokka-akselin asennon tunnistin tuntuu olevan "kulutusosa" ainakin Motonetin anturi kesti vain kolme vuotta. 

Meseillään
Re: s124 e280 käyntihäirö
Tuntuu välillä putkessa paukahtelevan eikä käy silloin kaikilla pytyillä. Eli oiskohan sieltä kuitenkin taas joku puola mennyt? Mikä niitä jatkuvasti hajottais? Uusin puola on kuitenkin n. 2 kk. vanha ja muut n. puolivuotiaita.
-
- Mersumies
- Viestit: 1642
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: s124 e280 käyntihäirö
No entäs ne tulppien hatut ja johdot onko ne vanhat? " Esson baarin" jutuissa on mainittu puheissa, että läpilyönnit johdoissa voivat tuhota ohjausboksin. 

Meseillään
Re: s124 e280 käyntihäirö
Vaikea sanoa onko ne mitenkä vanhat. Ihan hyväkuntoisilta ne näyttää. Pitää varmaan huomenna ostaa uudet tulppien johdot, kun ne nyt ei hirveitä maksa. Ja putsata varmuuden vuoksi se ilmamassamittarikin, vaikken usko siinä vikaa olevankaan.
-
- Mersumies
- Viestit: 1642
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: s124 e280 käyntihäirö
No entäs se YJ - rele onko releen piikki painanut 3 navan pistokkeen holkin liian syvälle. Siitä johtuen huono kosketus ja häiriöt käyntiin ja sammuilu? 

Meseillään
Re: s124 e280 käyntihäirö
Tulpista liikkeelle!
p.s.Vai mitä Aziz
p.s.Vai mitä Aziz

Re: s124 e280 käyntihäirö
Eipä ollut puolissa vikaa. Ilmamassamittarinkin putsasin, ei vaikutusta. Sitten vaihdoin tulppien johdot. Sekään ei auttanut, päinvastoin. Tuntu vanhoilla johdoilla pyörivän paremmin. Nyt röpeltää koko ajan ja putkessa paukkuu. Niitä tutteja puolien ja tulppien väliin en saanut. Voisko ne olla sitten vialliset vai oisko se sitten se YJ-rele? Millasia oireita se aiheuttaa? Alkaa hirttää käpy kiinni tuon tähtimerkin kanssa, kun näin reissun päällä reistailee..
Voisko se sitten olla, että nuo tulpat vaan ei sopis tohon autoon? NGK laser Line 3: set ovat ja NGK: n tekninen neuvonta niitä nimenomaan suositteli tähän koslaan.
Voisko se sitten olla, että nuo tulpat vaan ei sopis tohon autoon? NGK laser Line 3: set ovat ja NGK: n tekninen neuvonta niitä nimenomaan suositteli tähän koslaan.
Re: s124 e280 käyntihäirö
tarkistappa johtosarja. Avaat vähän niin näät onko johtimista murentunnu kuori. Etenkin puolille menevä.
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Re: s124 e280 käyntihäirö
Yhtä puolille menevää johtoa vähän kuorasin. Näytti johdot niin uutuuttaan kiiltäviltä, että tuskin on niissäkään vikaa. Sytystystulppien kärkivälinkin tarkistin. Joissain se oli vähän yli 0,7 mm. Naputtelin kohilleen, muttei sekään auttanut. Pitää vielä tuo yksi melko uusi puola vaihtaa ja sen jälkeen viedä pajalle, jos ei sillä tokene.
Re: s124 e280 käyntihäirö
Kaasuläpässä johtosarjavikaa myös, joutuu purkamaan kaasuläpän autosta jotta voi tutkia sen johtojen kunnon.
Re: s124 e280 käyntihäirö
Nyt on kaikki puolat uusia ja eiku vaan röpeltää ja putkessa paukkuu. Vikakoodejakaan saa ennen huomista luettua. Jos niistäkään nyt mitään selviää. ***tana!
Re: s124 e280 käyntihäirö
Jahas. Kävin pienellä testilenkillä. Kunnolla kun kiihdyttää, niin ajoittain käy kaikilla pytyillä. Tasakaasulla ja tyhjäkäynnillä käy huonosti. Pihaan kun ajoin ja sammutin, niin savut tuli konehuoneen takaosasta, osittain sisällekin. Mikähän siellä kärys? Kohta palaa vissiin koko paska.
Re: s124 e280 käyntihäirö
Onkos ton ikäsessä vielä se tyhjäkäyntimoottori systeemi samnlainen kun vanhemmissa,eli se perus letku sieltä irti tai haljennut..?
Merseedespents
Re: s124 e280 käyntihäirö
Päivitellääs tilannetta.
Eli autoon on vaihdettu seuraavat osat:
- Puolat, ei vaikutusta
- Tulpan johdot, ei vaikutusta
- Sytytystulpat, ei vaikutusta
- Ilmamassamittari, ei toiminut uudella mittarilla lainkaan, joten vaihdoin vanhan takaisin.
- Imuilman lämpötila-anturi, ei vaikutusta.
Ohivuotoja ei ole löytynyt. Auto on nyt pajalla. Ei ole vikaa löytynyt. Ilmeiseti kutospytty ei saa kipinää. Arvelivat, ettei rikkinäinen nokka-akselin asentotunnistin aiheuttaisi yhden pytyn sytytyshäiriötä, vaan vika ilmenisi silloin erilailla. Eli lienee sekin vaihtoehto pois suljettu?
Huomenna saan uuden ylijännitteen suojareleen. Kokeillaan sitten sitä.
On tämä ihme touhua..
Eli autoon on vaihdettu seuraavat osat:
- Puolat, ei vaikutusta
- Tulpan johdot, ei vaikutusta
- Sytytystulpat, ei vaikutusta
- Ilmamassamittari, ei toiminut uudella mittarilla lainkaan, joten vaihdoin vanhan takaisin.
- Imuilman lämpötila-anturi, ei vaikutusta.
Ohivuotoja ei ole löytynyt. Auto on nyt pajalla. Ei ole vikaa löytynyt. Ilmeiseti kutospytty ei saa kipinää. Arvelivat, ettei rikkinäinen nokka-akselin asentotunnistin aiheuttaisi yhden pytyn sytytyshäiriötä, vaan vika ilmenisi silloin erilailla. Eli lienee sekin vaihtoehto pois suljettu?
Huomenna saan uuden ylijännitteen suojareleen. Kokeillaan sitten sitä.
On tämä ihme touhua..
Re: s124 e280 käyntihäirö
Eipä ollut vika ylijännitteensuojareleessäkään. Olipa yllätys. Huomenna vielä vaihtoon moottorin lämpöanturi ja sitten on varmaankin alettava kallistumaan ecu-vian suuntaan. S***a*** rotisko.
Re: s124 e280 käyntihäirö
Haluaako joku ostaa muuten helkatin hyvän ja siistikuntoisen mersun? Ei jaksa oikein kiinnostaa tuon vian etsiminen enää näin parin sadan kilometrin päästä. Jos Lappeenrannan suunnalla on joku mersutietäjä, niin neuvoja otetaan vastaan. Ei siis ollut vikaa moottorin lämpötila-anturissakaan. Hitollako sen mahd. ECU-viankin selvittäs ilman toista boksia?
Re: s124 e280 käyntihäirö
Hmm... jos kuutossylinteri ei saa kipinää, mutta ykkönen saa, tarkoittaa se sitä että ongelman täytyy olla tulpanjohdoissa tai tulpissa, koska ECU napsauttaa kipinän samanaikaisesti molempiin ja käyttää siinä samaa johdotusta puolalle saakka (sekä samaa puolaa).saban kirjoitti:Ohivuotoja ei ole löytynyt. Auto on nyt pajalla. Ei ole vikaa löytynyt. Ilmeiseti kutospytty ei saa kipinää. Arvelivat, ettei rikkinäinen nokka-akselin asentotunnistin aiheuttaisi yhden pytyn sytytyshäiriötä, vaan vika ilmenisi silloin erilailla. Eli lienee sekin vaihtoehto pois suljettu?
BTW ostin kerran samanlaiseen koneeseen uudet puolilta tulpille menevät johdot, toimi vielä huonommin kuin vanhoilla. Vasta toinen erimerkkinen satsi (taisi olla Beru) alkoi toimimaan kunnolla. Muistan myös, että tulppien valitseminen koneeseen oli tarkkaa hommaa, piti olla just oikeat. Auto toimii (mutta huonosti) myös väärillä puolilla. Puolat piti hankkia VIN-numerolla, että tuli oikeat, niitä ilmeisesti on erilaisia?
Re: s124 e280 käyntihäirö
Moottorin johtosarja ehjä?
Re: s124 e280 käyntihäirö
Puolissa vika ei voi olla. Niitä on niin paljon kokeiltu ja uusittu. Johtosarjaa on avattu kahdesta paikasta ja molemmissa näyttää uudenveroiselta. Vaikea uskoa, että se olisi siis siitäkään kiinni. Sytytystulppiakin on kokeiltu useamman laisia, mutta ei mitään eroa käynnissä ole ollut. Huomasin, että aivan kevyellä kaasulla kuuluu suhinaa imusarjan seuduilta. Vuotoja ei ole löytynyt, mutta voisiko vika olla itse imusarjassa?
Re: s124 e280 käyntihäirö
Tohon ilmamassamittariin sen verran, että omassa ei tarvikeosa toiminut uutenakaan. Sitten Bosch ja toimi.
Oireena oli ettei jaksanut oikeen käydä tyhjäkäyntia.
Oireena oli ettei jaksanut oikeen käydä tyhjäkäyntia.
S300
300GD
E320
Unimog 411 110
300GD
E320
Unimog 411 110
Re: s124 e280 käyntihäirö
Sepä siinä kummaa onkin, että uusi ilmamassamittari oli Bosch ja siinä oli tismalleen sama sarjanumero kuin alkuperäisessä mersun ilmamassamittarissakin. Vain mersun logo puuttui kyljestä.
Alkaa olla melko hupaisaa tämä tuuri näitten autojen kanssa. Eilen sain kaverilta yhden joutilaan auton lainaan. Kerkesin muutaman kilometrin sillä ajella, kunnes etujarrut levis ja jarrunesteet lensi pitkin pientareita. Että sellasta.
Alkaa olla melko hupaisaa tämä tuuri näitten autojen kanssa. Eilen sain kaverilta yhden joutilaan auton lainaan. Kerkesin muutaman kilometrin sillä ajella, kunnes etujarrut levis ja jarrunesteet lensi pitkin pientareita. Että sellasta.
Re: s124 e280 käyntihäirö
Toimii! Vika oli sitten kuitenkin jo kertaalleen vaihdetussa puolan ja sytytystulpan välisessä tatissa. Tulipahan uusittua aikamoinen kasa osia turhaan.