W123 sähköt sekaisin pahasti!
W123 sähköt sekaisin pahasti!
Ja voi perkeleen perkele! Huolestuttavasti alkaa tämä yhteinen elämä tuon W123 230:n kanssa, nyt iski ISOT sähköviat.
Lämppärin kennohan siinä jo vuoti ja lämppärin moottori oli pimeänä. Nyt eilen iltana lähdin ajelemaan tuonne tutun luokse, että korjattaisiin tuo lämmityslaite. Matkallapa alkoikin tapahtua kummaa:
1. Yhtäkkiä oikea vilkku syttyi palamaan koko ajan. Pysäytin tien sivuun, katselin vähän, koitin painella hätävilkkua jne. Mutta ei vaikutusta. Vasemmalle vilkku toimi normaalisti, joskin oikea vilkku paloi koko ajan. Lähdin jatkamaan matkaa ja matkalla vilkku sammuikin ja kaikki tuntui toimivan normaalisti.
2. Pääsin tutun pihaan, vilkku alkoi palamaan taas. Tämän jälkeen lähdimme vielä käymään 10km päässä (ISO VIRHE) rautakaupassa, jossa todelliset ongelmat alkoivat. Vastaan tuli mm. tälläisiä vikoja: Oikea vilkku paloi koko ajan. Jos vilkku ei palanut (saattoi sammua jossain montussa), niin kun painoi jarrua niin oikea vilkku syttyi taas palamaan. Takalasin lämmittimen valo alkoi palamaan itsestään ym.
3. Palattiin reissulta takaisin ja koitettiin tutkia vikaa, mutta päällisin puolin katselemalla ei näkynyt mitään fyysistä vikaa johtosarjoissa. joten päätimme lähteä takaisin 20km päähän katsomaan vikaa parempiin tiloihin (viimeinen virhe)... Tuolla matkalla alkoi haista palaneen käry, bensamittari alkoi pomppia vilkun tahtiin (ja sekosi muutenkin, valojen mukaan täysi tai tyhjä), kello ei toimi, penkinlämmitin ei toimi, takalasin lämmitin ei toimi, kaikki takavalot (paitsi vasen takavilkku) palavat jarruttaessa ja mitkään vilkut ei toimi jne. Eli sähköt ovat todella sekaisin. Sitten tuli myös sellainen vika että auto ei sammu jos valot on päällä. Valot jos sammuttaa niin sitten taas auto sammuu avaimesta. Oma veikkaus on että autosta on palanut joku johtosarja yhteen nippuun. Mitä on enää tehtävissä?
Niin ja mainittakoon, vaikka vilkku releen otti irti niin silti nuo vilkkuongelmat pysyivät, eli oikea vilkku paloi itsestään päällä.
Lämppärin kennohan siinä jo vuoti ja lämppärin moottori oli pimeänä. Nyt eilen iltana lähdin ajelemaan tuonne tutun luokse, että korjattaisiin tuo lämmityslaite. Matkallapa alkoikin tapahtua kummaa:
1. Yhtäkkiä oikea vilkku syttyi palamaan koko ajan. Pysäytin tien sivuun, katselin vähän, koitin painella hätävilkkua jne. Mutta ei vaikutusta. Vasemmalle vilkku toimi normaalisti, joskin oikea vilkku paloi koko ajan. Lähdin jatkamaan matkaa ja matkalla vilkku sammuikin ja kaikki tuntui toimivan normaalisti.
2. Pääsin tutun pihaan, vilkku alkoi palamaan taas. Tämän jälkeen lähdimme vielä käymään 10km päässä (ISO VIRHE) rautakaupassa, jossa todelliset ongelmat alkoivat. Vastaan tuli mm. tälläisiä vikoja: Oikea vilkku paloi koko ajan. Jos vilkku ei palanut (saattoi sammua jossain montussa), niin kun painoi jarrua niin oikea vilkku syttyi taas palamaan. Takalasin lämmittimen valo alkoi palamaan itsestään ym.
3. Palattiin reissulta takaisin ja koitettiin tutkia vikaa, mutta päällisin puolin katselemalla ei näkynyt mitään fyysistä vikaa johtosarjoissa. joten päätimme lähteä takaisin 20km päähän katsomaan vikaa parempiin tiloihin (viimeinen virhe)... Tuolla matkalla alkoi haista palaneen käry, bensamittari alkoi pomppia vilkun tahtiin (ja sekosi muutenkin, valojen mukaan täysi tai tyhjä), kello ei toimi, penkinlämmitin ei toimi, takalasin lämmitin ei toimi, kaikki takavalot (paitsi vasen takavilkku) palavat jarruttaessa ja mitkään vilkut ei toimi jne. Eli sähköt ovat todella sekaisin. Sitten tuli myös sellainen vika että auto ei sammu jos valot on päällä. Valot jos sammuttaa niin sitten taas auto sammuu avaimesta. Oma veikkaus on että autosta on palanut joku johtosarja yhteen nippuun. Mitä on enää tehtävissä?
Niin ja mainittakoon, vaikka vilkku releen otti irti niin silti nuo vilkkuongelmat pysyivät, eli oikea vilkku paloi itsestään päällä.
..
Kuullostaa niin ihmevialta, että kannattaa tarkistaa ensin maadoitukset.
Käynnistyykö auto kuitenkin? Jos käynnistyy, niin moottorin ja korin välinen maadoitus on kunnossa.
Mittariston takana on yksi kohta, johon tulee maadoitukset (ruskeita johtoja). Tarkistappa se nyt ensin..
Käynnistyykö auto kuitenkin? Jos käynnistyy, niin moottorin ja korin välinen maadoitus on kunnossa.
Mittariston takana on yksi kohta, johon tulee maadoitukset (ruskeita johtoja). Tarkistappa se nyt ensin..
w115,123,124,126,210 yms.
Kyllä, mutta itse veikkaisin pahasti jonkun johtosarjan yhteen sulamista. Kuitenkin laitteita on nyt hävinnyt useampi joten en oikein jaksa uskoa pelkkään maadoitusvikaan. Mutta katson nuo maadoitukset, kun kuitenkin alamme tänään purkamaan autoa lämppärin vaihtoa varten ja samalla on sitten helpompi tutkia sähkövikaa.
Nimenomaan maattopuolen ongelmissahan on tyypillistä että laite A saakin "maan" laite B:n kautta, jolloin toiminta on sangen epäloogista. Tuossa tapauksessasihan tuntui vaikuttavan useampaakin eri toimintoon. Kyllä johtosarjan yhteenpalaminen aiheuttaa yleensä sulakkeiden palamisen. Nuo maadoitusongelmat eivät taas niinkään polttele sulakkeita.GoldenMB kirjoitti:Kyllä, mutta itse veikkaisin pahasti jonkun johtosarjan yhteen sulamista. Kuitenkin laitteita on nyt hävinnyt useampi joten en oikein jaksa uskoa pelkkään maadoitusvikaan. Mutta katson nuo maadoitukset, kun kuitenkin alamme tänään purkamaan autoa lämppärin vaihtoa varten ja samalla on sitten helpompi tutkia sähkövikaa.
Koneella on koneen tahti
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 110
- Liittynyt: Ke 10.12.2003 20:09
Mulla on myös ollut joskus ihmeellisiä sähkövikoja tuon oman W123 230E:n kanssa mm.
-Välillä auto ei lähde käyntiin ei sitten millään mutta kun antaa sen kiukutella rauhassa jokusen tunnin niin yleensä se on leppynyt sen verran että lähtee käyntiin
-Vilkut vilkuttaa ihan omiaan esim. kun pistää pakin päälle niin syttyykin vilkut ja vilkuista taisi ruveta jarruvalot jammailemaan muttä tämä korjaantui korjaamalla ruostuneen maadoituksen takalaatikon sisältä
-Virtalukko ei jostain syystä toimi kunnolla joten olen lähes ainoa ihminen joka saa tuon käyntiin
Että tämmöisiä ja minäkin hiukan epäilisin niitä maadotuksia
-Välillä auto ei lähde käyntiin ei sitten millään mutta kun antaa sen kiukutella rauhassa jokusen tunnin niin yleensä se on leppynyt sen verran että lähtee käyntiin
-Vilkut vilkuttaa ihan omiaan esim. kun pistää pakin päälle niin syttyykin vilkut ja vilkuista taisi ruveta jarruvalot jammailemaan muttä tämä korjaantui korjaamalla ruostuneen maadoituksen takalaatikon sisältä
-Virtalukko ei jostain syystä toimi kunnolla joten olen lähes ainoa ihminen joka saa tuon käyntiin
Että tämmöisiä ja minäkin hiukan epäilisin niitä maadotuksia
Enpä tiedä mikä on, lämppäri jopa saatiin vaihdettua tänään. Näyttää silti vaan huurustavan heti laseja (2km matkalla)... Pitää tutkia kunhan ehtii ja jaksaa. Ei kai vaan tuokin kenno vuoda?
Ainoa ongelma on että tuo on minun ainut kulkuneuvo, joten ei kummoisesti pysty liikkumaan mihinkään. Jos vain osaatte, niin koittakaa antaa vinkkejä noitten sähkövikojen etsimiseen, että pääsisi taas liikkumaan.
Ainoa ongelma on että tuo on minun ainut kulkuneuvo, joten ei kummoisesti pysty liikkumaan mihinkään. Jos vain osaatte, niin koittakaa antaa vinkkejä noitten sähkövikojen etsimiseen, että pääsisi taas liikkumaan.
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1222
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Pystärissä oli kerran sellainen vika, että jarrutettaessa useampi valo takaa syttyi palamaan (siis lamput syttyivät ) ja tankin viisari hyppäsi täysille, sekä lämpömittari nollille tms. Vika löytyi peräkontin keskeltä maton alta menevästä johtonipusta, jota joku ed. patenttiasentaja oli hieman puutteellisesti korjaillut. Parit liitokset korjaamalla vika poistui.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
..
Kojelaudan alla, käsijarrusysteemin vieressä on muuten pistoke, josta lähtee sähköt takavaloille, polttoaineanturiin, takakontin valolle ja takalasin lämmittimelle, jos vaikka olisi huono kosketus siellä...
Ainakin takakontin vasemmassa reunassa, verhoilumuovin alla on yksi maadoitus piste noille "takaosan sähköille". Eli verhoilumuovi sivusta pois, niin näkyy maaliitos koriin.. Oikean takavalon maadoitus on erikseen taas verhoilumuovin alla..
Ainakin takakontin vasemmassa reunassa, verhoilumuovin alla on yksi maadoitus piste noille "takaosan sähköille". Eli verhoilumuovi sivusta pois, niin näkyy maaliitos koriin.. Oikean takavalon maadoitus on erikseen taas verhoilumuovin alla..
w115,123,124,126,210 yms.
Eipä ole ainakaan vielä vikaa löytynyt. Ajoon pitäisi auto saada, muttei 8 tunnin päivän jälkeen kiinnostusta oikein löydy, varsinkin kun kyseessä on niin pirullinen sähkövika. Ei oikein tiedä mistä päin lähtisi ratkaisua etsimään.
Ja mikä tekee sen että vilkkurele naksuttaa nyt n. 2x nopeammin kuin normaalisti? Vilkut ei toimi. Minulla oli jossain muussa vehkeessä joskus sama vika mutten muista mikä oli ratkaisu. Voisiko joku valaista asiaa jälleen?
Ja mikä tekee sen että vilkkurele naksuttaa nyt n. 2x nopeammin kuin normaalisti? Vilkut ei toimi. Minulla oli jossain muussa vehkeessä joskus sama vika mutten muista mikä oli ratkaisu. Voisiko joku valaista asiaa jälleen?
Minulla on ainakin tehnyt noin jos lamppu on palanut tai lamppu ei ole kannassa hyvin paikoillaan.GoldenMB kirjoitti: Ja mikä tekee sen että vilkkurele naksuttaa nyt n. 2x nopeammin kuin normaalisti? Vilkut ei toimi. Minulla oli jossain muussa vehkeessä joskus sama vika mutten muista mikä oli ratkaisu. Voisiko joku valaista asiaa jälleen?
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Siirto
Siirsin tämän keskustelun tuolta Oldtimer's-osastolta tänne. Oldtimer's:iin jäi 'varjo', joka heittää tähän viestiketjuun.
Terveisin
Tero
Tero
Ilmeisesti vuoti vähän reilummin. Jalkotilat märät, lämppärin moottorin tilassa n. 3dl vettä ja muutenkin auto vähän joka puolelta märkä. Auton takapäänkin johdotukset (kontissa) näyttävät aivan hirveiltä, pitäisi nekin kaikki katsoa läpi. Tuntuu ettei paluuta luotettavaan autoon ole. Luultavasti en ehdi tutkimaan vikoja ennen kuin viikonloppuna. Jos joku voisi valaista jotain tiettyjä kohteita missä voisi olla mätää niin voisin tutkia ne paikat. Summamutikassa en viitsi lähteä etsimään näin arkipäivisin.
Virta ei pääse läpi kulkemaan, eli joko on vikaa maadoituksessa, polttimoissa tai jokin muu este eittei virta kulje (tyyliin johto poikki). Ainakin minä tein tällaisen havoinnon, kun kasasin omaan noita sähköjä.GoldenMB kirjoitti:Ja mikä tekee sen että vilkkurele naksuttaa nyt n. 2x nopeammin kuin normaalisti? Vilkut ei toimi. Minulla oli jossain muussa vehkeessä joskus sama vika mutten muista mikä oli ratkaisu. Voisiko joku valaista asiaa jälleen?
Jossain kojelaudan alla on liitin, joka yhdistää takajohtosarjan kokonaisuuteen. Kuullostais siltä, että on päässy juuri tuohon liittimeen vettä sisälle ja nyt se on oikosessa. Kuten Jarno.v mainitsi..
Ihan vain näin mersumiesten kesken...
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Kaikki vilkkupolttimot palaa kun painaa jarrua ja pistää hätävilkut päälle (hieno kombinaatio ). Joten kaikki vilkkupolttimot ainakin ovat ehyet.
Jos joku voisi tarkentaa missä kohti tuo liitin on, jotain isohkoa liitintä jo katselin mutta ainakaan sillä ei ollut mitään vaikutusta. Tällä hetkellä kojelauta on irti, joten nyt johtojen tutkiminen olisi vielä helpohkoa.
Jos joku voisi tarkentaa missä kohti tuo liitin on, jotain isohkoa liitintä jo katselin mutta ainakaan sillä ei ollut mitään vaikutusta. Tällä hetkellä kojelauta on irti, joten nyt johtojen tutkiminen olisi vielä helpohkoa.
Muistaakseni se liitin on suurinpiirtein samankokoinen kuin siinä rattipylvään alla oleva liitin, mutta se ei ole se. Vaan se taitaa olla kuskin puolella lähellä käsijarrupoljinta.. Varminten löydät sen, kun seuraat takaa tulevaa paksuhkoa johtonippua. Se kulkee kuskin puolen jalkatiloissa olevien listojen alla.
Ihan vain näin mersumiesten kesken...
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Itsellä oli vastaavanlaisia ongelmia 123:ssa toissa kesänä ja viime syksynä. Pakko kertoa koko tarina Eli tietysti satoi kaatamalla ja juuri olin pysähtynyt kun auton takapää tuntui "lenulta" ja lämpömittari hyppeli todella villisti. Epäilin hyppelyn kuitenkin johtuvan anturista tai huonosta liitoksesta. Renkaasta oli lähtenyt ilmaa mutta ei vielä ollut kokonaan tyhjentynyt vaan antoi ajaa ensimmäisen huoltoaseman pihaan. No, joku valopää oli tietysti parkkeerannut autonsa ilmalaitteiden eteen ja oli ilmeisesti kahvilla kun ei näkynyt eikä kuulunut... Onneksi lähistöllä näkyi Nesteen asema jonne suuntasimme. Pihalle päästyämme vaihdoin renkaan kun ei tuntunut ilma pysyvän vanhassa. Sitten starttaamaan. Mitään ei tapahtunut Minulta paloi hihat ja pyysin tyttöystävääni hakemaan tupakkiaskin, silloinen lakko sai loppua. Hän palasikin takaisin ja kertoi huoltoaseman myyjän olleen 'psykon' näköinen ja oli silmien sijasta tuijottanut koko ajan ihan jotain muuta... Oh yeah. Yritin startata mutta mitään ei tapahtunut. Jossain vaiheessa kärähti hehkutulppakin pienen sihahduksen ja savun voimalla. Hehkun valo ei enää syttynyt palamaan ja epäilin olisiko hehkuboxissa jotain häikkää koska olin sen ihan vasta vaihtanut. Edellinen omistaja oli modifioinut sen edellisen boxin köyhän miehen periaattella 4-syl. mallista 5-sylinteriseen moottoriin jollain viritelmällä (samalla kun autosta tuli 300D). Psykokin saapui ulos ihmettelemään kun aikansa oltiin viruttu sateessa tutkiskelemassa. Hän sitten pyysi starttaamaan ja kopisteli samalla starttimoottoria mutta ei mitään eloa. Kun oltiin se kokeiltu hän laittoi virtakaapelin kiinni rungosta moottoriin ja heti heräsi mursu eloon Eli maakaapeli oli poikki moottorista runkoon. Kaikki kunnia psykolle. Päästiin kotiin.
Nyt syksyllä oli tosiaan vastaavanlaisia ongelmia, eli polttoaineen mittari ei näyttänyt yhtään mitään muulloin kuin kytkiessä pitkät päälle jolloin mittari hyppäsi pohjaan niin voimalla että epäilin jo viisarin menevän poikki. Oikea eikä vasen vilkku toimineet ollenkaan. Hätävilkut pelasivat. Lämpömittari eli taas omaa elämäänsä... Mittasin kytkimet ja tarkistin kaikki maadoitukset muttei niissäkään tuntunut olevan vikaa. Ihmettelin kylläkin konehuoneessa olevia releitä. Niitä kun tuntui olevan hieman liikaa. Ensimmäinen vika löytyi siitä oikealla puolella olevasta mustasta laatikosta jossa lienee päävirtasulake ja -diodi. Sulake oli palanut jonka jälkeen alkoi toimia vilkut Nyt kuitenkin vilkkuvika muuttui niin, ettei oikea lyhyt toiminut ollenkaan. Polttimo oli ehjä.
Myös muut viat oli edelleen olemassa. Seuraavaksi tutkin ne ylimääräiset releet ja kaikki muutkin ylimääräisiltä /epämääräisiltä vaikuttavat johdot ja johdotukset ja poistin kaikki turhat. Eli kaksi relettä (ilmeisesti lisävaloja varten asennettu alunperin) sekä ihmeelliset johtoviritykset (mm. akulta otettu virta suoraan toiselle releelle). Lisäksi löysin sulakerasian alta sellaisia rosvoliitoksia joihin en keksinyt mitään järkevää selitystä. Sulakerasian alla oli mm. sellainen johdotus jossa toisen sulakkeen nastasta oli vedetty johto toisen sulakkeen nastaan eikä mitään järkevän oloista syytä sillekään. Se sulkerasian pohjahan näkyy kun ottaa verhoilun pois kuskin puolelta. Tämän jälkeen kaikki on toiminut moitteetta. Eli luultavasti jossain oli oikosulku tai virta pääsi muuten kiertämään väärää kautta, kuten valojen kautta ja silloin tulee tuollaisia ihme vikoja.
Kannattaa tutkia ettei sinunkin autossasi ole tuollaisia ihme virityksiä tai turhia releitä tms. Maadoitukset on myös syytä puhdistaa.
Nyt syksyllä oli tosiaan vastaavanlaisia ongelmia, eli polttoaineen mittari ei näyttänyt yhtään mitään muulloin kuin kytkiessä pitkät päälle jolloin mittari hyppäsi pohjaan niin voimalla että epäilin jo viisarin menevän poikki. Oikea eikä vasen vilkku toimineet ollenkaan. Hätävilkut pelasivat. Lämpömittari eli taas omaa elämäänsä... Mittasin kytkimet ja tarkistin kaikki maadoitukset muttei niissäkään tuntunut olevan vikaa. Ihmettelin kylläkin konehuoneessa olevia releitä. Niitä kun tuntui olevan hieman liikaa. Ensimmäinen vika löytyi siitä oikealla puolella olevasta mustasta laatikosta jossa lienee päävirtasulake ja -diodi. Sulake oli palanut jonka jälkeen alkoi toimia vilkut Nyt kuitenkin vilkkuvika muuttui niin, ettei oikea lyhyt toiminut ollenkaan. Polttimo oli ehjä.
Myös muut viat oli edelleen olemassa. Seuraavaksi tutkin ne ylimääräiset releet ja kaikki muutkin ylimääräisiltä /epämääräisiltä vaikuttavat johdot ja johdotukset ja poistin kaikki turhat. Eli kaksi relettä (ilmeisesti lisävaloja varten asennettu alunperin) sekä ihmeelliset johtoviritykset (mm. akulta otettu virta suoraan toiselle releelle). Lisäksi löysin sulakerasian alta sellaisia rosvoliitoksia joihin en keksinyt mitään järkevää selitystä. Sulakerasian alla oli mm. sellainen johdotus jossa toisen sulakkeen nastasta oli vedetty johto toisen sulakkeen nastaan eikä mitään järkevän oloista syytä sillekään. Se sulkerasian pohjahan näkyy kun ottaa verhoilun pois kuskin puolelta. Tämän jälkeen kaikki on toiminut moitteetta. Eli luultavasti jossain oli oikosulku tai virta pääsi muuten kiertämään väärää kautta, kuten valojen kautta ja silloin tulee tuollaisia ihme vikoja.
Kannattaa tutkia ettei sinunkin autossasi ole tuollaisia ihme virityksiä tai turhia releitä tms. Maadoitukset on myös syytä puhdistaa.
Tuossa on tullut jo niin paljon vinkkejä, että ei auta kuin antaa se viimeinen.
Laita lautasellinen spagettia yöksi auton alle. Yön aikana italialainen tulee pois auton sisältä ja peli toimii aamulla kuin ajatus
Jos ihan vakavasti taas ajatellaan, niin vaivan esiintyminen voisi viitata liikaan kosteuteen. Pääsetkö kuivattamaan vuotaneen kennon kostuttamat paikat oikein kunnolla? Siitä voisi päästä eteenpäin.
Laita lautasellinen spagettia yöksi auton alle. Yön aikana italialainen tulee pois auton sisältä ja peli toimii aamulla kuin ajatus
Jos ihan vakavasti taas ajatellaan, niin vaivan esiintyminen voisi viitata liikaan kosteuteen. Pääsetkö kuivattamaan vuotaneen kennon kostuttamat paikat oikein kunnolla? Siitä voisi päästä eteenpäin.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Eipä ole w123:sta kokemusta. Tuo vilkkujen toiminta, johtuu siitä ettei takavalojen maadoitus toimi. Maadoitusjohdot ovat mersussa aina ruskeita. Kannattaa hoitaa se kuntoon, ennen kuin jatkaa vikojen etsimistä. Sähköviat voi nimittäin paikallistaa vain yksi kerrallaan.
Se lämmityslaitteen kenno, ei vuoda. Vuotaneen kennon jäljiltä siellä on vain niin paljon kosteutta, että lasit huurtuvat. Tuon vian parantaa aika aivan varmasti.
Se lämmityslaitteen kenno, ei vuoda. Vuotaneen kennon jäljiltä siellä on vain niin paljon kosteutta, että lasit huurtuvat. Tuon vian parantaa aika aivan varmasti.