200d -87 Budjetti turboilua

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Saleksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 03.11.2003 09:33
Paikkakunta: Pudasjärvi
Viesti:

200d -87 Budjetti turboilua

Viesti Kirjoittaja Saleksi »

suunnittelu:

Turbo: Garret T2:nen 1.9td volkkarista. ehkä t03 jos löytys jostain huokealla.
Pakosarja: homemade tai käyrällä orkkissarjaan kiinni
IC: ehkä joku passelin kokoinen ja edullinen
Pumppu: Mitä muutoksia tarvis tehrä?

Tarkoitus ei ole supertuupoilla vaan jotain ehkä +100kaakkia saada.

Edotuksia otetaan vastaan.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Re: 200d -87 Budjetti turboilua

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Saleksi kirjoitti:suunnittelu:

Turbo: Garret T2:nen 1.9td volkkarista. ehkä t03 jos löytys jostain huokealla.
Pakosarja: homemade tai käyrällä orkkissarjaan kiinni
IC: ehkä joku passelin kokoinen ja edullinen
Pumppu: Mitä muutoksia tarvis tehrä?

Tarkoitus ei ole supertuupoilla vaan jotain ehkä +100kaakkia saada.

Edotuksia otetaan vastaan.
Pumppuun joudut laittamaan kumminkin isommat elementit jos tuollaista tehonlisäystä ajattelit ( +100= 172 hv ) Kysy MynäDieselistä hintaa


Turboksi vois käydä hyvin tuollainen Garrett T4 katso http://koti.mbnet.fi/hi-po/index.php?id ... 4a5151e113

Tuossa olis sitten varaakin vaikka vetää syötöt joskus täysillekin jos alkaa nälkä kasvamaan (tai kun )
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Tai jos meinasit että tehot pitää vaan saada yli sadan hevosen niin sitten tuollainen 250 turbon tai 300 turbon ahdin on tosi sopiva, ja vakiopumppu riittää.

Pojathan on ottaneet 120 hv:n hujakoille vakiopumpulla ja tuollaisella turbolla. Cooleri tekee kanssa terää.

Garret T2 on liian pieni, älä sorru siihen.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Tee vaan heti suosiolla kunnolla, niin ei tarvitse tehdä kahteen kertaan. Riittävän iso turbo ja elementit vaihtoon. Ei syöttöjä ole pakko täysille kääntää, mutta ompahan sitten valmiina.
Saleksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 03.11.2003 09:33
Paikkakunta: Pudasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saleksi »

No oishan se että tekis kerralla kunnollisen kokoonpanon.

Mutta auto on isännällä matka-ajossa ja vaatis sen joku 120kaakkia kun se on niin ponneton vakiona.

autolla ajettu 470tkm
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Mauri H. kirjoitti:Garret T2 on liian pieni, älä sorru siihen.
OM602 turbosta lähtee 150hv ja Nissan 200SX pukkaa vakiona200hv T2:lla . Nissan Patrol GR 2.8 TD pukkaa sekin toistasataa hepoa pikkusolmulla.

T2:sen hyvinä puolina on pieni koko, pienet inertiat (turbo lägi) ja käytettynä varmasti edullinen.

Eli sorru vaan jos löydät sopivan.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

nokileka kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Garret T2 on liian pieni, älä sorru siihen.
OM602 turbosta lähtee 150hv ja Nissan 200SX pukkaa vakiona200hv T2:lla . Nissan Patrol GR 2.8 TD pukkaa sekin toistasataa hepoa pikkusolmulla.

T2:sen hyvinä puolina on pieni koko, pienet inertiat (turbo lägi) ja käytettynä varmasti edullinen.

Eli sorru vaan jos löydät sopivan.
Eikös OM602:sessa ole T25:nen, joka sekin on huonompi vaihtoehto kuin KKK K24.
Saleksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 03.11.2003 09:33
Paikkakunta: Pudasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saleksi »

niin ja hakusessa ei ole maksi tehot vaan.

käyttlövarmuus ja tietenki plussaa olis se hienonen tehon nousu :)
Saleksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 03.11.2003 09:33
Paikkakunta: Pudasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saleksi »

nokileka: juu kaverilla jäi ylimääräiseksi tommonen kun siltä laukes volkkarista kone. jos sen sais parilla kympillä pois niin se kannattaa jo alkaa ruuvailleen tuohon merssuun
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

No jos parilla kympillä saat ehjän turbon niin ei mene rahat hukkaan :lol:
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Mauri H. kirjoitti:No jos parilla kympillä saat ehjän turbon niin ei mene rahat hukkaan :lol:
näin on! turboon pistetyt rahat ei mene hukkaan :D

oikeassa olet Mauri H, T25 on se turbo jolla revitään kaikki se VOIMA vakiosta OM602:sta. pohjimmiltaan kyse on kuitenkin T2-sarjasta (keskiosa, akseli, laippakiinnitys).
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jep, pelkään vaan että 1.9 volkkarin turbo on onneton mersussa, appiukolla on tuollainen auto ja sen ahdinta kun vertasi tuohon K24:seen niin se näytti ihan rusinalta.

Käy vaan ne pakopaineet turhan suuriksi jos alkaa pakopesä ahdistamaan.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Saleksi kirjoitti:niin ja hakusessa ei ole maksi tehot vaan.

käyttlövarmuus ja tietenki plussaa olis se hienonen tehon nousu :)

Kyllä tämmöisessä itsetehdyssä systeemissä käyttövarmuus riippuu täysin rakentajasta ja kuskista. Ei se turbon malli siihen vaikuta. Kaikki öljynkierrot ja muut laipat ja putket on tehtävät hyvin, jotta kestävät käytössä.
Saleksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 03.11.2003 09:33
Paikkakunta: Pudasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saleksi »

juu ei se turbo vaan se asennus. mutta eiköhän se sitä kun koneistaa laipat ym muut ja letkut käy teetättään samalla kun käy tohon puutavaranosturiin.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ja heti vaan pumppu PP-dieseliin, niin saa ruuan kohalleen.

Ei tarvi välttämättä olla superturbo ja kauheita syöttöjä. Ainakin omassa vaikutti huomattavasti käyttömukavuuteen, kun ei tarvi kokoajan vinguttaa ja veto on jotenki paremman tuntosta 7mm elementillä :wink:
Vielä kun kytkimen kerkiäisi vaihtaa isompaan :?
Joku mersupurkaamo??
Saleksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 03.11.2003 09:33
Paikkakunta: Pudasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saleksi »

tuli todistettua toi 200 tehottumuus kun piti oulusta käydä trailerilal hakeen äipän auto. eli teli traileri ja kakoskoppanen golffi kyytis niin 0-80kmh aikaan 51sek lievään ala mäkeen =)

eli osien haaliminen jatkuu, oisko kellään kuvaa koneella pakosarjan laipasta kanteen? vai käynkö hakeen uuden tiivisteen mallliksi?

kuinka pitkät putket kannattaa tehrä pakosarjaan vai onko vaikutusta niin kauheasti?
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

kuinka 7mm elementeillä oleva pumppu käyttäytyy vapari koneessa... tai kuinka siis auto käyttäytyy?
Saleksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 03.11.2003 09:33
Paikkakunta: Pudasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saleksi »

en tiedä oishan toi kokeilemisen arvoinen idea.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1612
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Saleksi kirjoitti:en tiedä oishan toi kokeilemisen arvoinen idea.
Jossain täällä oli pikku juttu, että vapari 300D:stä oli otettu 180hv isoilla elementeillä. Eli varmasti auttaa tuokin.
Saleksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 03.11.2003 09:33
Paikkakunta: Pudasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saleksi »

noniin nyt ois tuo vuoria kaatava möhkäle tallissa =)

http://personal.inet.fi/cool/saleksi/turbo.jpg
http://personal.inet.fi/cool/saleksi/turbo1.jpg
http://personal.inet.fi/cool/saleksi/turbo2.jpg

eli pitäs poltella laipat tullo möhkäleelle ja väsätä jonninmoinen tuubisto kannen ja antisuperturbon väliin.

ei kellään sattus koneella olemaan 200d pakosarjan laipan kuvaa? niin ei tartteis löysätä tosta autosta sarjaa että suaa laipan tehtyä.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Eikös siihen kävisi lyhennetty 300d laippa. Niitä olisi alan miehillä myydä asti. Eikä minusta olleet pahan hintaisia, kun keväällä kyselin. Siitä vain lyhentää sopivan mittaisen. Stoneheadilta saattais löytyäkin.
juudas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ma 19.04.2004 13:34
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja juudas »

Saleksi kirjoitti:noniin nyt ois tuo vuoria kaatava möhkäle tallissa =)

http://personal.inet.fi/cool/saleksi/turbo.jpg
http://personal.inet.fi/cool/saleksi/turbo1.jpg
http://personal.inet.fi/cool/saleksi/turbo2.jpg

eli pitäs poltella laipat tullo möhkäleelle ja väsätä jonninmoinen tuubisto kannen ja antisuperturbon väliin.

ei kellään sattus koneella olemaan 200d pakosarjan laipan kuvaa? niin ei tartteis löysätä tosta autosta sarjaa että suaa laipan tehtyä.
ei sais pelotella, mutta tuossa voi käydä niin kuin mulle, laitoin tojotaan 2.8 litrasessa ducatossa olleen mitsun turbon, pieni se turbo oli ja pieneksi kävi heti lähes vakio syötöillä, nosti paineita kivasti jo paikallaanki yli 0.5 bar :twisted:
ajossa meno puutui 3000 kierroksen paikkeille, kun ei pienestä reiästä mahtunut määräänsä enempää pakokaasua...
eikös nuo volkkarin solmut ole aika pienillä siivillä, 38-40mm?
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kyllä ne tahtoo olla aika pieniä. Mitä volkkarifoorumilla olen juttuja lueskellut on niin on pakokaasujen vastapaineet aivan eritasolla kuin mitä täällä pidetään terveellisenä. Noissa vapareissa iso turbo olisi juuri sitä käyttövarmuutta.
Saleksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 03.11.2003 09:33
Paikkakunta: Pudasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saleksi »

juu ei toi järin suuri ole, pittee huomenna mitta.
Vastaa Viestiin