automaattiloora
- Nikkelimarkka
- Sisäänajossa
- Viestit: 43
- Liittynyt: La 24.05.2003 15:09
- Paikkakunta: Etelä-Häme
automaattiloora
mitenkäs asiantuntijat, voiko autolooralla purotella vapaalla ? Mulle ku on jääny kajakkikaksikon vapaakytkimen ajoolta tapa heittää vapaalle aina isoommis alamäis. Näkyy nuos tähtinokis aika useen olevan auto-fymf oder vier getreibe. Kysyy tährenlentua orottava .
ML 320 cdi
- Nikkelimarkka
- Sisäänajossa
- Viestit: 43
- Liittynyt: La 24.05.2003 15:09
- Paikkakunta: Etelä-Häme
automaattivaihteiston käytöstä
Leikki leikkinä, mutta ihan vakavasti kysyin sitä automaattivaihteiston käyttöä, eli voiko lasketella vaihde vapaalla alamäessä. Entäs hinauksessa (jos sitä mersupalstalta uskaltaa kysyä) ? Nykyisenä citroenistina sekin hankaluus on tullut eteen !
ML 320 cdi
Ei missään nimessä.
Tai no kai sitä voi, mutta käyttöohjekirja sanoom, että vapaalle saa LIIKKEESSÄ heittää ainoastaan, kun auto pyrkii heittelehtimään liukkaalla.
Minulle ainakin on sanottu, että Mersun tulee olla ehdottomasti pysähtynyt, ennen kuin minkään vaihteen heittää silmään. Firman tuotantopäällikkö taas murjoo surutta vanhakoppaisen Audi A6 2.6 Quattro Avantinsa pykälää liikkeessä silmään. Siis eteen-/taaksepäin.
Tai no kai sitä voi, mutta käyttöohjekirja sanoom, että vapaalle saa LIIKKEESSÄ heittää ainoastaan, kun auto pyrkii heittelehtimään liukkaalla.
Minulle ainakin on sanottu, että Mersun tulee olla ehdottomasti pysähtynyt, ennen kuin minkään vaihteen heittää silmään. Firman tuotantopäällikkö taas murjoo surutta vanhakoppaisen Audi A6 2.6 Quattro Avantinsa pykälää liikkeessä silmään. Siis eteen-/taaksepäin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- Nikkelimarkka
- Sisäänajossa
- Viestit: 43
- Liittynyt: La 24.05.2003 15:09
- Paikkakunta: Etelä-Häme
nyt on xantia 1.8i, enkä kyllä tiedä onko siitä vapaalla päästämisestä hyötyä nykyautoissa mutta kyse onkin vain vanhasta tottumuksesta... kiitos, eli automaatiolla ei ohjeen mukaan vapaalle välillä vaihdeta.
Muffler kirjoitti:Kyllä kai sitä voi mutta onko siitä mitään hyötyä. Onko sulla ruisku vai kaasari? vai diiseli
ML 320 cdi
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Hinata
Automaattia saa hinata, mutta ei kovalla vaihdilla (max. n.60km/h), eikä muistaakseni suositella yli 50km matkoja.
Ilmeisesti voiteluongelmia tulee liiallisesta hinailusta auto sammuksissa.
Ilmeisesti voiteluongelmia tulee liiallisesta hinailusta auto sammuksissa.
Lisää aiheesta...
Jos "pudottelee vapaalla " automaticcia, niin laatikon öljypumppu ei
pyöri, ja loota leikkaa kiinni. Tästä johtuu myös varoitus, ettei saa hinata
yli 40 km/h nopeutta.
Tästä pieni tarina : kaverin auto ( w123 automatic) oli jäänyt käynnistymättä,
ja lähtivät hinaamaan sitä kotipihalle. Kun pääsivät isolle tielle, niin olivat
nostaneet nopeutta n. 80 km/h, ja hetken kuluttua kuului sitten auton alta
pamahdus. Samalla nopeusmittari lopetti toimintansa.
Kun sitten myöhemmin pyysivät apua, niin menin katsomaan ( pahoin aavistuksin ) että mitä oli tapahtunut. Näky oli jokseenkin mykistävä.
Nopeusmittarin vaijerin päässä roikkui nyrkin kokoinen alumiini klöntti.
Lootan kyljessä oli sitten vastaava "musta aukko ".
Alkuperäinen vika oli muuten kaasarissa: kalvo puhki.
pyöri, ja loota leikkaa kiinni. Tästä johtuu myös varoitus, ettei saa hinata
yli 40 km/h nopeutta.
Tästä pieni tarina : kaverin auto ( w123 automatic) oli jäänyt käynnistymättä,
ja lähtivät hinaamaan sitä kotipihalle. Kun pääsivät isolle tielle, niin olivat
nostaneet nopeutta n. 80 km/h, ja hetken kuluttua kuului sitten auton alta
pamahdus. Samalla nopeusmittari lopetti toimintansa.
Kun sitten myöhemmin pyysivät apua, niin menin katsomaan ( pahoin aavistuksin ) että mitä oli tapahtunut. Näky oli jokseenkin mykistävä.
Nopeusmittarin vaijerin päässä roikkui nyrkin kokoinen alumiini klöntti.
Lootan kyljessä oli sitten vastaava "musta aukko ".

Alkuperäinen vika oli muuten kaasarissa: kalvo puhki.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
-
- Vaihteistospesialisti
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
- Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
- Viesti:
Öljypumppu pyörii aina silloin kun moottori pyörii, mutta vanhemmissa Mersuissa on myös takaöljypumppu, jonka avulla auto voidaan hinata käyntiin. Jos Mersua hinataan pitkän matkaa, menee takimmainen ö-pumppu heikolle hapelle, koska takaöljypumppu herkiää pyörimästä vasta kun etummainen lähtee pyörimään, eli kun kone käynnistyy. Siinä lyhyt ja sekava kuvaus pumppujen elosta 

Eli kardaani pyörittää takaöljypumppua ja kone etummaista? Pyörivätkö nämä siis koskaan samaan aikaan?
Eli voisiko Jarkko vielä vastata tyhjentävästi kysymykseen: saako MB:llä lasketella koneen käydessä vapaalla esim. pitkiä alamäkiä? Jos, miten pitkiä, ja mitä pitää ottaa huomioon pykälää jälleen kytkettäessä?
Kysyy nimimerkki "jenkkiporukoiden kanssa aiheesta kinannut..."
Eli voisiko Jarkko vielä vastata tyhjentävästi kysymykseen: saako MB:llä lasketella koneen käydessä vapaalla esim. pitkiä alamäkiä? Jos, miten pitkiä, ja mitä pitää ottaa huomioon pykälää jälleen kytkettäessä?
Kysyy nimimerkki "jenkkiporukoiden kanssa aiheesta kinannut..."

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
-
- Vaihteistospesialisti
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
- Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
- Viesti:
Pumput eivät saa pyöriä yhtäaikaa. Vapaalla saa lasketella omalla vastuulla
Jotkut ovat särkeneet laatikon että mäki vapaalla, ja hups vaan, tuli painettua kaasua ennenkuin D silmään... *räks*
Ja koskee kaikkia autoja sama homma.
Mutta esim talviliukkailla, jos perse lähtee heittämään, niin N:lle, ja kun "sivander" loppuu, niin varmistus että kone käy tyhjäkäyntiä, ja D silmään, sitten vasta varovasti kaasua. Ja sama jos jää esim hankeen/hiekkaan kiinni, ei rynkytellä niinkuin manuaalilla, vaan R silmässä pakkia, jarrut kiinni, täysin pysähdyksiin, sitten D, ja eteenpäin, taas täysi stop jne.
Kunhan kone käy tyhjäkäyntiä, niin silloin kärsii napata vaihteen silmään.
Ja tietysti suunnanvaihto (D>R) täysin pysähdyksissä
PS/Offtopic: Kohta on omassa Sakemannissa 24v ja ahdin...

Jotkut ovat särkeneet laatikon että mäki vapaalla, ja hups vaan, tuli painettua kaasua ennenkuin D silmään... *räks*
Ja koskee kaikkia autoja sama homma.
Mutta esim talviliukkailla, jos perse lähtee heittämään, niin N:lle, ja kun "sivander" loppuu, niin varmistus että kone käy tyhjäkäyntiä, ja D silmään, sitten vasta varovasti kaasua. Ja sama jos jää esim hankeen/hiekkaan kiinni, ei rynkytellä niinkuin manuaalilla, vaan R silmässä pakkia, jarrut kiinni, täysin pysähdyksiin, sitten D, ja eteenpäin, taas täysi stop jne.
Kunhan kone käy tyhjäkäyntiä, niin silloin kärsii napata vaihteen silmään.
Ja tietysti suunnanvaihto (D>R) täysin pysähdyksissä


PS/Offtopic: Kohta on omassa Sakemannissa 24v ja ahdin...
No mitenkäs kestäviä nämä mersun automaattivaihteistot ovat kun oon muutaman kerran vaihtanu pienessä liikkeessä vapaalta pakille? 
(kone ei ollut käynnissä eikä jarrutehostin toiminnassa ja auto meinasi ajatua päin ooppelia). Kyllä se pikkusen rusahti

(kone ei ollut käynnissä eikä jarrutehostin toiminnassa ja auto meinasi ajatua päin ooppelia). Kyllä se pikkusen rusahti

W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Hmm, automaatin heijaaminen on lähes mahdotonta jos on abs jarrut! Ainakin mun edellinen a -mallin omega missä oli automaatti + abs + kitkalukko oli villi vehje saada liikkeelle jos onnistuit ruopasemaan kummallekkin takapyörälle kolot lumihankeen. Heijausliikkeen ääripäässä kun jarrujen pitäis napata kiinni sanoi abs "prrrr" ja pyörää ei saanut lukkoon niin millään, ainoa keino oli vaan yrittää edes takas liikettä jotta pääsi montusta pois. Tomaatissa kun tuppaa olemaan vielä pieni viive pykälän kytkeytymisen ja vedon päälle tulemisen kanssa vaikka laatikko olis kuinka säädöissään. Onneksi sillä jäi harvoin kiinni, kitkalukkoa on tullut ikävä nykyisen mesen kanssa...Jarkko S kirjoitti:Pumput eivät saa pyöriä yhtäaikaa. Vapaalla saa lasketella omalla vastuulla![]()
Jotkut ovat särkeneet laatikon että mäki vapaalla, ja hups vaan, tuli painettua kaasua ennenkuin D silmään... *räks*
Ja koskee kaikkia autoja sama homma.
Mutta esim talviliukkailla, jos perse lähtee heittämään, niin N:lle, ja kun "sivander" loppuu, niin varmistus että kone käy tyhjäkäyntiä, ja D silmään, sitten vasta varovasti kaasua. Ja sama jos jää esim hankeen/hiekkaan kiinni, ei rynkytellä niinkuin manuaalilla, vaan R silmässä pakkia, jarrut kiinni, täysin pysähdyksiin, sitten D, ja eteenpäin, taas täysi stop jne.
Kunhan kone käy tyhjäkäyntiä, niin silloin kärsii napata vaihteen silmään.
Ja tietysti suunnanvaihto (D>R) täysin pysähdyksissä![]()
![]()
PS/Offtopic: Kohta on omassa Sakemannissa 24v ja ahdin...
Ompun atuomaattia pitää kyllä kehua loistavaksi laatikoksi, erittäin luja ja hyvin vaihtava paketti! Muuta hyvää siinä autossa ei sitten ollutkaan kuin kone, laatikko ja loistava kitkaperä...
Jep, sama pätee Opel Senatoriin, loistava kuutoskone, erinomainen laatikko, todella kestävä ja johdonmukainen. Kitkalukko kanssa tosi toimiva mutta ei pärjää ASD:lle lähellekään.juha kirjoitti:Hmm, automaatin heijaaminen on lähes mahdotonta jos on abs jarrut! Ainakin mun edellinen a -mallin omega missä oli automaatti + abs + kitkalukko oli villi vehje saada liikkeelle jos onnistuit ruopasemaan kummallekkin takapyörälle kolot lumihankeen. Heijausliikkeen ääripäässä kun jarrujen pitäis napata kiinni sanoi abs "prrrr" ja pyörää ei saanut lukkoon niin millään, ainoa keino oli vaan yrittää edes takas liikettä jotta pääsi montusta pois. Tomaatissa kun tuppaa olemaan vielä pieni viive pykälän kytkeytymisen ja vedon päälle tulemisen kanssa vaikka laatikko olis kuinka säädöissään. Onneksi sillä jäi harvoin kiinni, kitkalukkoa on tullut ikävä nykyisen mesen kanssa...Jarkko S kirjoitti:Pumput eivät saa pyöriä yhtäaikaa. Vapaalla saa lasketella omalla vastuulla![]()
Jotkut ovat särkeneet laatikon että mäki vapaalla, ja hups vaan, tuli painettua kaasua ennenkuin D silmään... *räks*
Ja koskee kaikkia autoja sama homma.
Mutta esim talviliukkailla, jos perse lähtee heittämään, niin N:lle, ja kun "sivander" loppuu, niin varmistus että kone käy tyhjäkäyntiä, ja D silmään, sitten vasta varovasti kaasua. Ja sama jos jää esim hankeen/hiekkaan kiinni, ei rynkytellä niinkuin manuaalilla, vaan R silmässä pakkia, jarrut kiinni, täysin pysähdyksiin, sitten D, ja eteenpäin, taas täysi stop jne.
Kunhan kone käy tyhjäkäyntiä, niin silloin kärsii napata vaihteen silmään.
Ja tietysti suunnanvaihto (D>R) täysin pysähdyksissä![]()
![]()
PS/Offtopic: Kohta on omassa Sakemannissa 24v ja ahdin...
Ompun atuomaattia pitää kyllä kehua loistavaksi laatikoksi, erittäin luja ja hyvin vaihtava paketti! Muuta hyvää siinä autossa ei sitten ollutkaan kuin kone, laatikko ja loistava kitkaperä...
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
Laatikon rikkominen
Todettakoon että allekirjoittanut onnistui jäätyään lumeen jumeksiin rikkomaan BMW 750i:n ZF4HP24 -laatikon juuri tuolla heijaamisella. Toki päreiden polttamisella oli aika tavalla tekemistä asian kanssa ja ABSilla varustetussa autossa oli aika paha arvioida missä kohtaa pyörät olisivat olleet pysähdyksissä. Lopputuloksena autosta tuli Helkama eli vain pakki puuttui ja rahaa paloi yli 2000€ kun en Siekkistä tuntenut vielä tuohon aikaan.juha kirjoitti:Hmm, automaatin heijaaminen on lähes mahdotonta jos on abs jarrut! Ainakin mun edellinen a -mallin omega missä oli automaatti + abs + kitkalukko oli villi vehje saada liikkeelle jos onnistuit ruopasemaan kummallekkin takapyörälle kolot lumihankeen. Heijausliikkeen ääripäässä kun jarrujen pitäis napata kiinni sanoi abs "prrrr" ja pyörää ei saanut lukkoon niin millään, ainoa keino oli vaan yrittää edes takas liikettä jotta pääsi montusta pois. Tomaatissa kun tuppaa olemaan vielä pieni viive pykälän kytkeytymisen ja vedon päälle tulemisen kanssa vaikka laatikko olis kuinka säädöissään.
Eli kannattaa tuo Jarkon varoitus ottaa vakavissaan.
Henkka
"Kahta en vaihda, vaimoa ja vaihdetta"
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
-
- Vaihteistospesialisti
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
- Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
- Viesti:
GM:n laatikot ovat ihan lujia, on toki poikkeuksia niissäkin, ja yleensä laatikko ei hajoa itsestään, vika tahtoo paikallistua ratin taakse
Nätillä ajolla automaatit kestää pitkään.
Jos on absit ja tuntuu ettei kiekko pysähdy, niin antaa olla vähän aikaa vapaalla, sillon pitäisi viimeistään pyörä stopata.
Mersun loota on kestävä, voisin sanoa että eurolaatikoista parhaita. Eli käyttäjästä kiinni miten kestää.
Ja voihan Mesen laatikkoakin vahvistaa, jos on tarvis...

Nätillä ajolla automaatit kestää pitkään.
Jos on absit ja tuntuu ettei kiekko pysähdy, niin antaa olla vähän aikaa vapaalla, sillon pitäisi viimeistään pyörä stopata.
Mersun loota on kestävä, voisin sanoa että eurolaatikoista parhaita. Eli käyttäjästä kiinni miten kestää.
Ja voihan Mesen laatikkoakin vahvistaa, jos on tarvis...

-
- Vaihteistospesialisti
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
- Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
- Viesti:
Siis meni parkkilukolle? Koska jos kone ei pyöri, niin vaihteita ei mene päälle, koska ei ole painetta. Mutta parkkilukon pitäisi kestää tuommoisen, jos auto meni kävelyvauhdin kyytiä. Ja jos parkkilukko toimii vielä niin ehjä se onMuffler kirjoitti:No mitenkäs kestäviä nämä mersun automaattivaihteistot ovat kun oon muutaman kerran vaihtanu pienessä liikkeessä vapaalta pakille?
(kone ei ollut käynnissä eikä jarrutehostin toiminnassa ja auto meinasi ajatua päin ooppelia). Kyllä se pikkusen rusahti

Parkkilukko on vajaa 10cm halkaisijaltaan oleva hammasratas, joka lukittuu eräänlaisella kynnellä, joka on reilun sentin paksua terästä.
Siinä kävi sillalailla että kuului ruts" ja takapyörät meni lukkoon ja sitten se pysähtyi. 
Aina kun nykyään kytkee pakille niin auto valuu eteempäin parisenttiä ennenkuin se lähtee liikkumaan taakseppäin. Eikö siinä ole mitään estoa ettei se valu eteenpäin?

Aina kun nykyään kytkee pakille niin auto valuu eteempäin parisenttiä ennenkuin se lähtee liikkumaan taakseppäin. Eikö siinä ole mitään estoa ettei se valu eteenpäin?
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Lähteekö se siis valumaan eteenpäin, kun poljet jarruakin?? Vai jarrun löysäämisen jälkeen?Muffler kirjoitti: Aina kun nykyään kytkee pakille niin auto valuu eteempäin parisenttiä ennenkuin se lähtee liikkumaan taakseppäin. Eikö siinä ole mitään estoa ettei se valu eteenpäin?
Vaihdetta kytkettäessähän on aina oltava jarru pohjassa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Silloin kun vaihde on päällä ja painaa kaasuaTimo L. kirjoitti:Lähteekö se siis valumaan eteenpäin, kun poljet jarruakin?? Vai jarrun löysäämisen jälkeen?Muffler kirjoitti: Aina kun nykyään kytkee pakille niin auto valuu eteempäin parisenttiä ennenkuin se lähtee liikkumaan taakseppäin. Eikö siinä ole mitään estoa ettei se valu eteenpäin?
Vaihdetta kytkettäessähän on aina oltava jarru pohjassa.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Jarkko- nyt kiinnostaa kyllä kuulla vähän lisääkin... Siis tarkoitat että levypakkoja voi prepata kestämään lisää vääntöä, vai? Lisää levyjä? Vai jotain aivan muuta?Jarkko S kirjoitti: Mersun loota on kestävä, voisin sanoa että eurolaatikoista parhaita. Eli käyttäjästä kiinni miten kestää.
Ja voihan Mesen laatikkoakin vahvistaa, jos on tarvis...
Onko sinulla perstuntumaa minkä verran vanhoissa 3 vaihteisissa/ 4 vaihteisissa kasi S:n laatikoissa on pelivaraa... väännöthän oli standardikoneissa max. sitä 370...450Nm, riippuen myllystä?
Oletko tehnykin tällaisia preppauksia- myös mersun laatikkoon? Osaatko heittää yhtään hinta-arviota, edes jonkinlaista haarukkaa?

Tietämättömänä ja täysin ymmärtämättömänä kysyn vielä, että: mitenkä muuten- käykö uudemmat laatikot "heittämällä" esim. vanhojen 117-sarjan koneiden perään- tarkoitan tietty nyt näitä 90-luvun versioita joissa on vissiin enempi elektroniikkaa ja lisää vaihteita, vai?
Unelmilla on tapana toteutua...
-
- Vaihteistospesialisti
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
- Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
- Viesti:
Juu, eli levyjä muutama lisää ja pidot paranee. Ja meillä on isän kanssa muutama kikka millä saa tarvittaessa kestoa parannettua, ainakin 124-koppaisen laatikoissa, eli uudemmissa 4-lovisissa. Mutta kyllä vanhempiakin pystyy vähän parantamaan
V8 koneitten laatikot ovat aika jämäköitä ihan siltään, aika hankala on sanoa kuinka paljon voimaa ne lopuilleen kestävät.
Onhan niitä Mersun lootia vahvistettu, esim Kuopiolaisen mainosfirman entinen tummanvihreä W124, 300-24v turbo, jossa ei manuaalina kytkin kestänyt turbon voimaa, niin siihen rakennettiin 722.3, joka pelittää tänäkin päivänä. Eli 722.3 on 300E:n vakiolaatikko.
Laatikot saa käymään, jos turbiinikoppa ja turbiini käy, joissain tapauksissa pitää vetää vähän johtoja uusiksi, että turvakytkin toimisi (eli starttaa vain P:llä ja N:llä) Uudemmat 5-vaihteiset tuskin käyvät vanhempiin koneisiin.
Mutta kasikoneen 3-vaihteisen lootan 3. vaihde on suora, ja 4-vaihteisen 4.vaihde on suora, eli kasikoneen laatikosta on tavallaan pienin pykälä jätetty pois. Olikohan vanhan kasikoneen perässä ollenkaan tehtaalta nelivaihteista? Kovan viikon jälkeen muisti pätkii
Laatikon rempat ovat muutamia satasia ja vahvistaminen vähän lisää, tapauskohtaista.

V8 koneitten laatikot ovat aika jämäköitä ihan siltään, aika hankala on sanoa kuinka paljon voimaa ne lopuilleen kestävät.
Onhan niitä Mersun lootia vahvistettu, esim Kuopiolaisen mainosfirman entinen tummanvihreä W124, 300-24v turbo, jossa ei manuaalina kytkin kestänyt turbon voimaa, niin siihen rakennettiin 722.3, joka pelittää tänäkin päivänä. Eli 722.3 on 300E:n vakiolaatikko.
Laatikot saa käymään, jos turbiinikoppa ja turbiini käy, joissain tapauksissa pitää vetää vähän johtoja uusiksi, että turvakytkin toimisi (eli starttaa vain P:llä ja N:llä) Uudemmat 5-vaihteiset tuskin käyvät vanhempiin koneisiin.
Mutta kasikoneen 3-vaihteisen lootan 3. vaihde on suora, ja 4-vaihteisen 4.vaihde on suora, eli kasikoneen laatikosta on tavallaan pienin pykälä jätetty pois. Olikohan vanhan kasikoneen perässä ollenkaan tehtaalta nelivaihteista? Kovan viikon jälkeen muisti pätkii

Laatikon rempat ovat muutamia satasia ja vahvistaminen vähän lisää, tapauskohtaista.
Jarkko,
Tästä taidettiin vime möötissä turistakin, mut kun en pilsneripäissä kaikkea muista
Eli: Ny kun oon täälä kaukana, oli hyvää aikaa lähettää tuo Helmutin aski sinne prepattavaksi. Siinähän on se tuttu luistoilmiö kakkoselta kolmoselle vaihtaessa, ellei ihan varvaskaasulla aja.
Miten "iso" homma on askin pudottaminen kotikonstein? Pikkuremppaa osaan tehdä, mutta hiukka pelottaa, jos jää kesken oikeiden työkalujen - ja menetelmien takia..
Oispahan suomi-lomilla muutakin hommaa, ku pitää vaimoa kädestä kii

Eli: Ny kun oon täälä kaukana, oli hyvää aikaa lähettää tuo Helmutin aski sinne prepattavaksi. Siinähän on se tuttu luistoilmiö kakkoselta kolmoselle vaihtaessa, ellei ihan varvaskaasulla aja.
Miten "iso" homma on askin pudottaminen kotikonstein? Pikkuremppaa osaan tehdä, mutta hiukka pelottaa, jos jää kesken oikeiden työkalujen - ja menetelmien takia..

Oispahan suomi-lomilla muutakin hommaa, ku pitää vaimoa kädestä kii

Ziba
kalustoluettelossa tällä hetkellä:
W126 300SE -90
E34 BMW 535i -89
Chrysler PT Cruiser 2.0 -01
Chevrolet Caprice Brougham 5.7 -87
kalustoluettelossa tällä hetkellä:
W126 300SE -90
E34 BMW 535i -89
Chrysler PT Cruiser 2.0 -01
Chevrolet Caprice Brougham 5.7 -87
3,5- ja 4,5-litraisiin sai ainoastaan kolmiportaisen automaatin -pienempään tosin manuaalinkin.Jarkko S kirjoitti: pois. Olikohan vanhan kasikoneen perässä ollenkaan tehtaalta nelivaihteista? Kovan viikon jälkeen muisti pätkii
.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Mä luulin että vain jenkkimalleissa on nuo 3-vaihteiset.Timo L. kirjoitti:3,5- ja 4,5-litraisiin sai ainoastaan kolmiportaisen automaatin -pienempään tosin manuaalinkin.Jarkko S kirjoitti: pois. Olikohan vanhan kasikoneen perässä ollenkaan tehtaalta nelivaihteista? Kovan viikon jälkeen muisti pätkii
.
Ensimmäiset 4,5l mallit merkittiin 350SL 4,5 ja 1972 se muuttui 450SL:ksi sanoo tietolähde.
Lainaus kirjasta:
"A four speed automatic was available in Europe as was manual gearbox.
Neither were offered on U.S spec models"
editoitu parikertaa
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Ei kyllä 4,5:iin ole koskaan saanut manuaalia. Muutenkaan ei kannata sokeasti luottaa etenkään jenkkiperuisiin Mersukirjoihin.Muffler kirjoitti:
Mä luulin että vain jenkkimalleissa on nuo 3-vaihteiset.
Ensimmäiset 4,5l mallit merkittiin 350SL 4,5 ja 1972 se muuttui 450SL:ksi sanoo tietolähde.
Lainaus kirjasta:
"A four speed automatic was available in Europe as was manual gearbox.
Neither were offered on U.S spec models"
editoitu parikertaa
Ja se oli jenkki-R107, joka eka merkattiin noin. Euroopassa 450 SL on aina ollut 450 SL.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
-
- Vaihteistospesialisti
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
- Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
- Viesti:
Re: Jarkko,
No eihän se kummoinen homma ole pudottaa lootaa irti, tottuneelta menee n. tunti. Kardaani irti lootan perästä, pultit pois, turbiinin pultit pois jne. Kun rupeaa vetämään looraa irti, niin pitää huomioida turbiinin tuleminen, koska se ei aina irtoa ihan itsekseen, ja sen pitää tulla lootan mukana pois. Hyvä kikka on pyörittää pitempi M8 pultti yhteen turbiinin pultin tilalle, josta pääsee vääntämään varovasti meisselillä turbiinia irti vetolevystä.Ziba K kirjoitti: Eli: Ny kun oon täälä kaukana, oli hyvää aikaa lähettää tuo Helmutin aski sinne prepattavaksi. Siinähän on se tuttu luistoilmiö kakkoselta kolmoselle vaihtaessa, ellei ihan varvaskaasulla aja.
Miten "iso" homma on askin pudottaminen kotikonstein? Pikkuremppaa osaan tehdä, mutta hiukka pelottaa, jos jää kesken oikeiden työkalujen - ja menetelmien takia..![]()
Eiköhän se siitä, rassaamaan vaan
