automaattiloora

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Nikkelimarkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: La 24.05.2003 15:09
Paikkakunta: Etelä-Häme

automaattiloora

Viesti Kirjoittaja Nikkelimarkka »

mitenkäs asiantuntijat, voiko autolooralla purotella vapaalla ? Mulle ku on jääny kajakkikaksikon vapaakytkimen ajoolta tapa heittää vapaalle aina isoommis alamäis. Näkyy nuos tähtinokis aika useen olevan auto-fymf oder vier getreibe. Kysyy tährenlentua orottava .
ML 320 cdi
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

No ny mää en gyl tajunt yhtikäs mittää :lol: :lol:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Nikkelimarkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: La 24.05.2003 15:09
Paikkakunta: Etelä-Häme

automaattivaihteiston käytöstä

Viesti Kirjoittaja Nikkelimarkka »

Leikki leikkinä, mutta ihan vakavasti kysyin sitä automaattivaihteiston käyttöä, eli voiko lasketella vaihde vapaalla alamäessä. Entäs hinauksessa (jos sitä mersupalstalta uskaltaa kysyä) ? Nykyisenä citroenistina sekin hankaluus on tullut eteen !
ML 320 cdi
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Kyllä kai sitä voi mutta onko siitä mitään hyötyä. Onko sulla ruisku vai kaasari? vai diiseli :D
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14214
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ei missään nimessä.

Tai no kai sitä voi, mutta käyttöohjekirja sanoom, että vapaalle saa LIIKKEESSÄ heittää ainoastaan, kun auto pyrkii heittelehtimään liukkaalla.

Minulle ainakin on sanottu, että Mersun tulee olla ehdottomasti pysähtynyt, ennen kuin minkään vaihteen heittää silmään. Firman tuotantopäällikkö taas murjoo surutta vanhakoppaisen Audi A6 2.6 Quattro Avantinsa pykälää liikkeessä silmään. Siis eteen-/taaksepäin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Nikkelimarkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: La 24.05.2003 15:09
Paikkakunta: Etelä-Häme

Viesti Kirjoittaja Nikkelimarkka »

nyt on xantia 1.8i, enkä kyllä tiedä onko siitä vapaalla päästämisestä hyötyä nykyautoissa mutta kyse onkin vain vanhasta tottumuksesta... kiitos, eli automaatiolla ei ohjeen mukaan vapaalle välillä vaihdeta.
Muffler kirjoitti:Kyllä kai sitä voi mutta onko siitä mitään hyötyä. Onko sulla ruisku vai kaasari? vai diiseli :D
ML 320 cdi
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Hinata

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Automaattia saa hinata, mutta ei kovalla vaihdilla (max. n.60km/h), eikä muistaakseni suositella yli 50km matkoja.

Ilmeisesti voiteluongelmia tulee liiallisesta hinailusta auto sammuksissa.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Jos "pudottelee vapaalla " automaticcia, niin laatikon öljypumppu ei
pyöri, ja loota leikkaa kiinni. Tästä johtuu myös varoitus, ettei saa hinata
yli 40 km/h nopeutta.

Tästä pieni tarina : kaverin auto ( w123 automatic) oli jäänyt käynnistymättä,
ja lähtivät hinaamaan sitä kotipihalle. Kun pääsivät isolle tielle, niin olivat
nostaneet nopeutta n. 80 km/h, ja hetken kuluttua kuului sitten auton alta
pamahdus. Samalla nopeusmittari lopetti toimintansa.

Kun sitten myöhemmin pyysivät apua, niin menin katsomaan ( pahoin aavistuksin ) että mitä oli tapahtunut. Näky oli jokseenkin mykistävä.
Nopeusmittarin vaijerin päässä roikkui nyrkin kokoinen alumiini klöntti.
Lootan kyljessä oli sitten vastaava "musta aukko ". :shock:

Alkuperäinen vika oli muuten kaasarissa: kalvo puhki.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Öljypumppu pyörii aina silloin kun moottori pyörii, mutta vanhemmissa Mersuissa on myös takaöljypumppu, jonka avulla auto voidaan hinata käyntiin. Jos Mersua hinataan pitkän matkaa, menee takimmainen ö-pumppu heikolle hapelle, koska takaöljypumppu herkiää pyörimästä vasta kun etummainen lähtee pyörimään, eli kun kone käynnistyy. Siinä lyhyt ja sekava kuvaus pumppujen elosta :)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Eli kardaani pyörittää takaöljypumppua ja kone etummaista? Pyörivätkö nämä siis koskaan samaan aikaan?

Eli voisiko Jarkko vielä vastata tyhjentävästi kysymykseen: saako MB:llä lasketella koneen käydessä vapaalla esim. pitkiä alamäkiä? Jos, miten pitkiä, ja mitä pitää ottaa huomioon pykälää jälleen kytkettäessä?

Kysyy nimimerkki "jenkkiporukoiden kanssa aiheesta kinannut..." :oops:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Pumput eivät saa pyöriä yhtäaikaa. Vapaalla saa lasketella omalla vastuulla :D
Jotkut ovat särkeneet laatikon että mäki vapaalla, ja hups vaan, tuli painettua kaasua ennenkuin D silmään... *räks*

Ja koskee kaikkia autoja sama homma.

Mutta esim talviliukkailla, jos perse lähtee heittämään, niin N:lle, ja kun "sivander" loppuu, niin varmistus että kone käy tyhjäkäyntiä, ja D silmään, sitten vasta varovasti kaasua. Ja sama jos jää esim hankeen/hiekkaan kiinni, ei rynkytellä niinkuin manuaalilla, vaan R silmässä pakkia, jarrut kiinni, täysin pysähdyksiin, sitten D, ja eteenpäin, taas täysi stop jne.

Kunhan kone käy tyhjäkäyntiä, niin silloin kärsii napata vaihteen silmään.

Ja tietysti suunnanvaihto (D>R) täysin pysähdyksissä :!: :!:

PS/Offtopic: Kohta on omassa Sakemannissa 24v ja ahdin...
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

No mitenkäs kestäviä nämä mersun automaattivaihteistot ovat kun oon muutaman kerran vaihtanu pienessä liikkeessä vapaalta pakille? :)
(kone ei ollut käynnissä eikä jarrutehostin toiminnassa ja auto meinasi ajatua päin ooppelia). Kyllä se pikkusen rusahti :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

Jarkko S kirjoitti:Pumput eivät saa pyöriä yhtäaikaa. Vapaalla saa lasketella omalla vastuulla :D
Jotkut ovat särkeneet laatikon että mäki vapaalla, ja hups vaan, tuli painettua kaasua ennenkuin D silmään... *räks*

Ja koskee kaikkia autoja sama homma.

Mutta esim talviliukkailla, jos perse lähtee heittämään, niin N:lle, ja kun "sivander" loppuu, niin varmistus että kone käy tyhjäkäyntiä, ja D silmään, sitten vasta varovasti kaasua. Ja sama jos jää esim hankeen/hiekkaan kiinni, ei rynkytellä niinkuin manuaalilla, vaan R silmässä pakkia, jarrut kiinni, täysin pysähdyksiin, sitten D, ja eteenpäin, taas täysi stop jne.

Kunhan kone käy tyhjäkäyntiä, niin silloin kärsii napata vaihteen silmään.

Ja tietysti suunnanvaihto (D>R) täysin pysähdyksissä :!: :!:

PS/Offtopic: Kohta on omassa Sakemannissa 24v ja ahdin...
Hmm, automaatin heijaaminen on lähes mahdotonta jos on abs jarrut! Ainakin mun edellinen a -mallin omega missä oli automaatti + abs + kitkalukko oli villi vehje saada liikkeelle jos onnistuit ruopasemaan kummallekkin takapyörälle kolot lumihankeen. Heijausliikkeen ääripäässä kun jarrujen pitäis napata kiinni sanoi abs "prrrr" ja pyörää ei saanut lukkoon niin millään, ainoa keino oli vaan yrittää edes takas liikettä jotta pääsi montusta pois. Tomaatissa kun tuppaa olemaan vielä pieni viive pykälän kytkeytymisen ja vedon päälle tulemisen kanssa vaikka laatikko olis kuinka säädöissään. Onneksi sillä jäi harvoin kiinni, kitkalukkoa on tullut ikävä nykyisen mesen kanssa...
Ompun atuomaattia pitää kyllä kehua loistavaksi laatikoksi, erittäin luja ja hyvin vaihtava paketti! Muuta hyvää siinä autossa ei sitten ollutkaan kuin kone, laatikko ja loistava kitkaperä...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

juha kirjoitti:
Jarkko S kirjoitti:Pumput eivät saa pyöriä yhtäaikaa. Vapaalla saa lasketella omalla vastuulla :D
Jotkut ovat särkeneet laatikon että mäki vapaalla, ja hups vaan, tuli painettua kaasua ennenkuin D silmään... *räks*

Ja koskee kaikkia autoja sama homma.

Mutta esim talviliukkailla, jos perse lähtee heittämään, niin N:lle, ja kun "sivander" loppuu, niin varmistus että kone käy tyhjäkäyntiä, ja D silmään, sitten vasta varovasti kaasua. Ja sama jos jää esim hankeen/hiekkaan kiinni, ei rynkytellä niinkuin manuaalilla, vaan R silmässä pakkia, jarrut kiinni, täysin pysähdyksiin, sitten D, ja eteenpäin, taas täysi stop jne.

Kunhan kone käy tyhjäkäyntiä, niin silloin kärsii napata vaihteen silmään.

Ja tietysti suunnanvaihto (D>R) täysin pysähdyksissä :!: :!:

PS/Offtopic: Kohta on omassa Sakemannissa 24v ja ahdin...
Hmm, automaatin heijaaminen on lähes mahdotonta jos on abs jarrut! Ainakin mun edellinen a -mallin omega missä oli automaatti + abs + kitkalukko oli villi vehje saada liikkeelle jos onnistuit ruopasemaan kummallekkin takapyörälle kolot lumihankeen. Heijausliikkeen ääripäässä kun jarrujen pitäis napata kiinni sanoi abs "prrrr" ja pyörää ei saanut lukkoon niin millään, ainoa keino oli vaan yrittää edes takas liikettä jotta pääsi montusta pois. Tomaatissa kun tuppaa olemaan vielä pieni viive pykälän kytkeytymisen ja vedon päälle tulemisen kanssa vaikka laatikko olis kuinka säädöissään. Onneksi sillä jäi harvoin kiinni, kitkalukkoa on tullut ikävä nykyisen mesen kanssa...
Ompun atuomaattia pitää kyllä kehua loistavaksi laatikoksi, erittäin luja ja hyvin vaihtava paketti! Muuta hyvää siinä autossa ei sitten ollutkaan kuin kone, laatikko ja loistava kitkaperä...
Jep, sama pätee Opel Senatoriin, loistava kuutoskone, erinomainen laatikko, todella kestävä ja johdonmukainen. Kitkalukko kanssa tosi toimiva mutta ei pärjää ASD:lle lähellekään.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Eli ei ole GM:n laatikoiden maine ihan tyhjästä tempaistu, jos mersumiehetkin kehuvat... :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Laatikon rikkominen

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

juha kirjoitti:Hmm, automaatin heijaaminen on lähes mahdotonta jos on abs jarrut! Ainakin mun edellinen a -mallin omega missä oli automaatti + abs + kitkalukko oli villi vehje saada liikkeelle jos onnistuit ruopasemaan kummallekkin takapyörälle kolot lumihankeen. Heijausliikkeen ääripäässä kun jarrujen pitäis napata kiinni sanoi abs "prrrr" ja pyörää ei saanut lukkoon niin millään, ainoa keino oli vaan yrittää edes takas liikettä jotta pääsi montusta pois. Tomaatissa kun tuppaa olemaan vielä pieni viive pykälän kytkeytymisen ja vedon päälle tulemisen kanssa vaikka laatikko olis kuinka säädöissään.
Todettakoon että allekirjoittanut onnistui jäätyään lumeen jumeksiin rikkomaan BMW 750i:n ZF4HP24 -laatikon juuri tuolla heijaamisella. Toki päreiden polttamisella oli aika tavalla tekemistä asian kanssa ja ABSilla varustetussa autossa oli aika paha arvioida missä kohtaa pyörät olisivat olleet pysähdyksissä. Lopputuloksena autosta tuli Helkama eli vain pakki puuttui ja rahaa paloi yli 2000€ kun en Siekkistä tuntenut vielä tuohon aikaan.

Eli kannattaa tuo Jarkon varoitus ottaa vakavissaan.

Henkka
"Kahta en vaihda, vaimoa ja vaihdetta"

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

GM:n laatikot ovat ihan lujia, on toki poikkeuksia niissäkin, ja yleensä laatikko ei hajoa itsestään, vika tahtoo paikallistua ratin taakse :lol:

Nätillä ajolla automaatit kestää pitkään.

Jos on absit ja tuntuu ettei kiekko pysähdy, niin antaa olla vähän aikaa vapaalla, sillon pitäisi viimeistään pyörä stopata.

Mersun loota on kestävä, voisin sanoa että eurolaatikoista parhaita. Eli käyttäjästä kiinni miten kestää.

Ja voihan Mesen laatikkoakin vahvistaa, jos on tarvis... :roll:
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Muffler kirjoitti:No mitenkäs kestäviä nämä mersun automaattivaihteistot ovat kun oon muutaman kerran vaihtanu pienessä liikkeessä vapaalta pakille? :)
(kone ei ollut käynnissä eikä jarrutehostin toiminnassa ja auto meinasi ajatua päin ooppelia). Kyllä se pikkusen rusahti :)
Siis meni parkkilukolle? Koska jos kone ei pyöri, niin vaihteita ei mene päälle, koska ei ole painetta. Mutta parkkilukon pitäisi kestää tuommoisen, jos auto meni kävelyvauhdin kyytiä. Ja jos parkkilukko toimii vielä niin ehjä se on :)

Parkkilukko on vajaa 10cm halkaisijaltaan oleva hammasratas, joka lukittuu eräänlaisella kynnellä, joka on reilun sentin paksua terästä.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Siinä kävi sillalailla että kuului ruts" ja takapyörät meni lukkoon ja sitten se pysähtyi. :lol:

Aina kun nykyään kytkee pakille niin auto valuu eteempäin parisenttiä ennenkuin se lähtee liikkumaan taakseppäin. Eikö siinä ole mitään estoa ettei se valu eteenpäin?
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14214
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Muffler kirjoitti: Aina kun nykyään kytkee pakille niin auto valuu eteempäin parisenttiä ennenkuin se lähtee liikkumaan taakseppäin. Eikö siinä ole mitään estoa ettei se valu eteenpäin?
Lähteekö se siis valumaan eteenpäin, kun poljet jarruakin?? Vai jarrun löysäämisen jälkeen?

Vaihdetta kytkettäessähän on aina oltava jarru pohjassa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Timo L. kirjoitti:
Muffler kirjoitti: Aina kun nykyään kytkee pakille niin auto valuu eteempäin parisenttiä ennenkuin se lähtee liikkumaan taakseppäin. Eikö siinä ole mitään estoa ettei se valu eteenpäin?
Lähteekö se siis valumaan eteenpäin, kun poljet jarruakin?? Vai jarrun löysäämisen jälkeen?

Vaihdetta kytkettäessähän on aina oltava jarru pohjassa.
Silloin kun vaihde on päällä ja painaa kaasua
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Siinon vähän viivettä joskus pakkia kytkettäessä, eli loota on ikäänkuin vapaalla hetken ennen pakin kytkeytymistä. Eli nou problem. Jos vaan muuten toimii hyvin.
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

Viesti Kirjoittaja juuso »

Jarkko S kirjoitti: Mersun loota on kestävä, voisin sanoa että eurolaatikoista parhaita. Eli käyttäjästä kiinni miten kestää.

Ja voihan Mesen laatikkoakin vahvistaa, jos on tarvis... :roll:
Jarkko- nyt kiinnostaa kyllä kuulla vähän lisääkin... Siis tarkoitat että levypakkoja voi prepata kestämään lisää vääntöä, vai? Lisää levyjä? Vai jotain aivan muuta?

Onko sinulla perstuntumaa minkä verran vanhoissa 3 vaihteisissa/ 4 vaihteisissa kasi S:n laatikoissa on pelivaraa... väännöthän oli standardikoneissa max. sitä 370...450Nm, riippuen myllystä?

Oletko tehnykin tällaisia preppauksia- myös mersun laatikkoon? Osaatko heittää yhtään hinta-arviota, edes jonkinlaista haarukkaa? :lol:

Tietämättömänä ja täysin ymmärtämättömänä kysyn vielä, että: mitenkä muuten- käykö uudemmat laatikot "heittämällä" esim. vanhojen 117-sarjan koneiden perään- tarkoitan tietty nyt näitä 90-luvun versioita joissa on vissiin enempi elektroniikkaa ja lisää vaihteita, vai?
Unelmilla on tapana toteutua...
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Juu, eli levyjä muutama lisää ja pidot paranee. Ja meillä on isän kanssa muutama kikka millä saa tarvittaessa kestoa parannettua, ainakin 124-koppaisen laatikoissa, eli uudemmissa 4-lovisissa. Mutta kyllä vanhempiakin pystyy vähän parantamaan 8)

V8 koneitten laatikot ovat aika jämäköitä ihan siltään, aika hankala on sanoa kuinka paljon voimaa ne lopuilleen kestävät.

Onhan niitä Mersun lootia vahvistettu, esim Kuopiolaisen mainosfirman entinen tummanvihreä W124, 300-24v turbo, jossa ei manuaalina kytkin kestänyt turbon voimaa, niin siihen rakennettiin 722.3, joka pelittää tänäkin päivänä. Eli 722.3 on 300E:n vakiolaatikko.

Laatikot saa käymään, jos turbiinikoppa ja turbiini käy, joissain tapauksissa pitää vetää vähän johtoja uusiksi, että turvakytkin toimisi (eli starttaa vain P:llä ja N:llä) Uudemmat 5-vaihteiset tuskin käyvät vanhempiin koneisiin.

Mutta kasikoneen 3-vaihteisen lootan 3. vaihde on suora, ja 4-vaihteisen 4.vaihde on suora, eli kasikoneen laatikosta on tavallaan pienin pykälä jätetty pois. Olikohan vanhan kasikoneen perässä ollenkaan tehtaalta nelivaihteista? Kovan viikon jälkeen muisti pätkii :D

Laatikon rempat ovat muutamia satasia ja vahvistaminen vähän lisää, tapauskohtaista.
Avatar
Ziba K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ma 24.03.2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Jarkko,

Viesti Kirjoittaja Ziba K »

Tästä taidettiin vime möötissä turistakin, mut kun en pilsneripäissä kaikkea muista :oops:

Eli: Ny kun oon täälä kaukana, oli hyvää aikaa lähettää tuo Helmutin aski sinne prepattavaksi. Siinähän on se tuttu luistoilmiö kakkoselta kolmoselle vaihtaessa, ellei ihan varvaskaasulla aja.

Miten "iso" homma on askin pudottaminen kotikonstein? Pikkuremppaa osaan tehdä, mutta hiukka pelottaa, jos jää kesken oikeiden työkalujen - ja menetelmien takia.. :?

Oispahan suomi-lomilla muutakin hommaa, ku pitää vaimoa kädestä kii :wink:
Ziba
kalustoluettelossa tällä hetkellä:
W126 300SE -90
E34 BMW 535i -89
Chrysler PT Cruiser 2.0 -01
Chevrolet Caprice Brougham 5.7 -87
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14214
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jarkko S kirjoitti: pois. Olikohan vanhan kasikoneen perässä ollenkaan tehtaalta nelivaihteista? Kovan viikon jälkeen muisti pätkii :D
.
3,5- ja 4,5-litraisiin sai ainoastaan kolmiportaisen automaatin -pienempään tosin manuaalinkin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Timo L. kirjoitti:
Jarkko S kirjoitti: pois. Olikohan vanhan kasikoneen perässä ollenkaan tehtaalta nelivaihteista? Kovan viikon jälkeen muisti pätkii :D
.
3,5- ja 4,5-litraisiin sai ainoastaan kolmiportaisen automaatin -pienempään tosin manuaalinkin.
Mä luulin että vain jenkkimalleissa on nuo 3-vaihteiset.

Ensimmäiset 4,5l mallit merkittiin 350SL 4,5 ja 1972 se muuttui 450SL:ksi sanoo tietolähde.

Lainaus kirjasta:

"A four speed automatic was available in Europe as was manual gearbox.
Neither were offered on U.S spec models"

editoitu parikertaa
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14214
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Muffler kirjoitti:
Mä luulin että vain jenkkimalleissa on nuo 3-vaihteiset.

Ensimmäiset 4,5l mallit merkittiin 350SL 4,5 ja 1972 se muuttui 450SL:ksi sanoo tietolähde.

Lainaus kirjasta:

"A four speed automatic was available in Europe as was manual gearbox.
Neither were offered on U.S spec models"

editoitu parikertaa
Ei kyllä 4,5:iin ole koskaan saanut manuaalia. Muutenkaan ei kannata sokeasti luottaa etenkään jenkkiperuisiin Mersukirjoihin.

Ja se oli jenkki-R107, joka eka merkattiin noin. Euroopassa 450 SL on aina ollut 450 SL.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Re: Jarkko,

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Ziba K kirjoitti: Eli: Ny kun oon täälä kaukana, oli hyvää aikaa lähettää tuo Helmutin aski sinne prepattavaksi. Siinähän on se tuttu luistoilmiö kakkoselta kolmoselle vaihtaessa, ellei ihan varvaskaasulla aja.

Miten "iso" homma on askin pudottaminen kotikonstein? Pikkuremppaa osaan tehdä, mutta hiukka pelottaa, jos jää kesken oikeiden työkalujen - ja menetelmien takia.. :?
No eihän se kummoinen homma ole pudottaa lootaa irti, tottuneelta menee n. tunti. Kardaani irti lootan perästä, pultit pois, turbiinin pultit pois jne. Kun rupeaa vetämään looraa irti, niin pitää huomioida turbiinin tuleminen, koska se ei aina irtoa ihan itsekseen, ja sen pitää tulla lootan mukana pois. Hyvä kikka on pyörittää pitempi M8 pultti yhteen turbiinin pultin tilalle, josta pääsee vääntämään varovasti meisselillä turbiinia irti vetolevystä.

Eiköhän se siitä, rassaamaan vaan 8)
Vastaa Viestiin