Jarrusatuloiden kunnostus?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Lindroos
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 358
Liittynyt: Ti 18.03.2003 21:47
Paikkakunta: Ähtäri
Viesti:

Jarrusatuloiden kunnostus?

Viesti Kirjoittaja Lindroos »

Huomasin että takana toisen puolen jarrupalat aivan loppu. Oli tullu levyynkin jo pientä viirua. Pitihän se muutaman päivän jo kitinääkin mutta jäi sitten aikasemmin vaihtamatta.

No ongelma on se että taakse on vaihdettu kummallekkin puolelle uudet levyt + palat noin puoli vuotta sitten. Ja toisella puolen on edelleen aivan uuden veroset mutta tämä toinen puoli on ollut jumissa ja syönyt palat ilmeisesti sen takia. Otin jarrusatulan irti ja vaihdoin uudet palat. Samalla tein huomion että sylinterin kumi on aivan riekaleina ja sylinteri jumissa. Sain sylinterin liikkumaan kun vuorontellen painelin jarrua ja pihdeillä puristin männän sisään. Mutta pienen koeajo lenkin jälkeen palat laahaavat, huomaa että levy lämpiää enemmän kuin toinen takapuoli. Uudet suojakumit sylinteri vaatii mutta miten niiden vaihto ja mitäs tehdä tolle jumissa olevalle männälle. Saako satulan purettua ja männän putsattua vai mitä kannattas tehdä. Missä hinnoissa liikkuu uusi satula/vaihtosatula?

Ja kysehän oli W124:sen jarruista.
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Avatar
suzy
Mersutar
Mersutar
Viestit: 126
Liittynyt: To 05.06.2003 12:28
Paikkakunta: Napapiirin paremmalla puolen

noo, mekin vaihdettiin juuri..

Viesti Kirjoittaja suzy »

takapään jarrusatulan männät, 2x2kpl molemmille puolille,rasvaa väliin ja uudet kumit. Männät maksoi 4x14egee ja kumit(korjaussarja)2x7,40euroa.Motonetista(ne kumit oli rautalankamalleja :oops: ,paremmat olis KL:n25 euroset)
Motonetista saa vaihtosatuloita n.70 eurolla +pantti 20 euroa vanhasta,joka palautetaan.
Jeps, ei laahaa enää. :lol:
MB C220D Farmari, MB609 James Cook
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

No miten tämä satuloiden kunnostus onnistuu jos on abs jarrut?
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

En tiedä, meneekö taas kerettiläisyyden puolelle (näillä päämekaanikon kuvioilla on usein taipumus mennä ;) ), mutta kuulemma jarrusylinteriin tai paremminkin mäntään kannattaa käyttää jonkin sortin hypoidiöljyä. Se kuulemma tunkee itsensä ruosteen alle ja irrottaa sen kun vähän jarruremonttia tehdessä männän pintaa varovasti rapsuttelee. Toisaalta, onhan nuo jarrut toimineet ja katsastuksessa heittoa on aina vain nimeksi, joskus ei ollenkaan. 8)
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Tommi M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 208
Liittynyt: La 05.04.2003 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Tommi M »

Muffler kirjoitti:No miten tämä satuloiden kunnostus onnistuu jos on abs jarrut?
Satulat on samat oli absit tai ei.
Jos Ford Motor Company on Ford-ihmisille FoMoCo, niin onko Honda Motor Company sitten honda-ihmisille HoMoCo?


W201
ex-W123 240td (Parts for sale)
HD
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

JArrusatulan kunnostus

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Satula irti ja ruuvipenkkiin.

Varovasti paineilmaa sisään että saa männät irti.

Hyvin kevyesti sikahienolla vesihiomapaperilla tms hoonaa sisältä ja jarrusylinterin kyljestä

Öljyä reilusti ja asenna korjaussarja (mäntään, voi sitä yhden korjaussarjan kiskoa kurkustaankin alas samalla :-D )

Männät varovasti paikalleen

Korjaussarjan uudet pölytiivisteet paikalleen mäntien ympärille

Satula paikalleen

Uudet palat ja levyt

Voilá: ei laahaa taas vuosiin

Henkka
"Ensi viikolla takajarruihin tuo operaatio edessä"

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Tarviikos noita jarruja ilmata?
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Vastaa Viestiin