Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1784
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Onko kukaan koskaan lastuttanut 93- ja uudempia 280E tai 320E??? Eli onkos se ollenkaan mahdollista tehdä noihin viimisiin 124 korisiin vai onko tehtävä moottorin ohjauksen muutos esim. Megaksi tai yms. värkiksi.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Jos voi, niin ei ahtamattomassa bensakoneessa ole mainittavaa hyötyä....ehkä hyötyä jos vaihtelee nokkia jne.

Halvempaa saattaa olla auton vaihto ?

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?

Viesti Kirjoittaja napa »

LopenUupunut kirjoitti:Jos voi, niin ei ahtamattomassa bensakoneessa ole mainittavaa hyötyä....ehkä hyötyä jos vaihtelee nokkia jne.

Halvempaa saattaa olla auton vaihto ?

.
miksi aina sanotaan että ahtamattoman bensakoneen lastutuksessa (tai optimoinnissa...) ei ole mieltä :think: esim. cosworth:n jäljiltä olevasta moottorista (2.9 ltr) löytyi n. 40 heppaa lisää, kun vaihtoi megasquirtin tilalle, ja taatusti cosworth ei ole niin miedoksi jättänyt säätöjä, kuin jonkun "perheauton" moottorissa... ja käytettävyyttä tulee paljonkin lisää, kun ei mennä enää minkään viherpiperrys säätöjen kanssa, eli alakierroksilla muutos on paljonkin suurempi, mitä pelkän huipputehon nousun perusteella luulisi :wink:

itse kyllä unohtaisin tuollaisen pelkän "lastutuksen" ja vaihtaisin megan tai muun aftermarket ECU:n sinne alkuperäisen tilalle...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

No, se on suhteellista....mutta verrattuna ahdettuun, on hyöty mitätön.
Tiedän että joissakin koneissa, ahtamattomissa pelkällä lastulla saa +30hv...mutta vääntö kun ei lisäänny kuitenkaan, ehkä nm tai pari voi tulla...
Käyttöaluettahan lastulla voi muuttaa jonkin verran.

Siksi skeptinen suhtautuminen ettei tule pettymystä jos istunut kaverin vakio tdi:n kyydissä ja sitten lastutetun samaisen kyydissä....saman kaltaista muutosta ei kannata odottaa :D

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?

Viesti Kirjoittaja tomant »

LopenUupunut kirjoitti:No, se on suhteellista....mutta verrattuna ahdettuun, on hyöty mitätön...
Nyt on kyse vm. 1993 tai uudemmasta vähäpäästöisestä bensamoottorista, jonka ahtaminen päästötesteineen ei ole aivan halpaa huvia.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

tomant kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:No, se on suhteellista....mutta verrattuna ahdettuun, on hyöty mitätön...
Nyt on kyse vm. 1993 tai uudemmasta vähäpäästöisestä bensamoottorista, jonka ahtaminen päästötesteineen ei ole aivan halpaa huvia.

tomant
En mä kait ole ollutkaan ahtamassa noita :shock:

Vertaillut ahtamattomasta ja ahdetusta saatavaa hyötyä lastutuksessa, ilman osien vaihtoa.....

Esim. 1.9tdi 77kw/250nm....lastulla 152hv/400nm.....

Mitä saa lastulla vaikka 2.0B mersusta ?

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?

Viesti Kirjoittaja tomant »

LopenUupunut kirjoitti:
tomant kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:No, se on suhteellista....mutta verrattuna ahdettuun, on hyöty mitätön...
Nyt on kyse vm. 1993 tai uudemmasta vähäpäästöisestä bensamoottorista, jonka ahtaminen päästötesteineen ei ole aivan halpaa huvia.

tomant
En mä kait ole ollutkaan ahtamassa noita :shock:

Vertaillut ahtamattomasta ja ahdetusta saatavaa hyötyä lastutuksessa, ilman osien vaihtoa.....

Esim. 1.9tdi 77kw/250nm....lastulla 152hv/400nm.....

Mitä saa lastulla vaikka 2.0B mersusta ?

.
Vertasit kuitenkin vapari 280E tai 320E bensamoottoria ahdettuun, mikä tässä tapauksessa on outua, kun moottoria ei käytännössä voi ahtaa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

tomant kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:
tomant kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:No, se on suhteellista....mutta verrattuna ahdettuun, on hyöty mitätön...
Nyt on kyse vm. 1993 tai uudemmasta vähäpäästöisestä bensamoottorista, jonka ahtaminen päästötesteineen ei ole aivan halpaa huvia.

tomant
En mä kait ole ollutkaan ahtamassa

.
Vertasit kuitenkin vapari 280E tai 320E bensamoottoria ahdettuun, mikä tässä tapauksessa on outua, kun moottoria ei käytännössä voi ahtaa.

tomant
No voi vit...margariini%#~<}{][$^*>%#<~}{|

Enkä!

Vaan lastulla saatavaa hyötyä jos verrokkina olisi ahdettu kone.....paa osote, lähetän sil...rautalankaa :D

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ymmärrän pointin. jos on ahtamaton vekotin, vaikka joku audin s8, missä on 4,2 litranen v8. kone tuottaa vakiona 250 kW / 340 Hp, 410 Nm optimoituna, eli lastutettuna 262 kW / 356 Hp, 428 Nm. näin ollen muutos on 16 heppaa ja 18nm. hinta jotain 500 tms. euroa. litraa kohden tehoja tulee lisää siis 4 heppaa. tällä samasella kaavalla johonkin ahdettuun peliin pitäis tulla se sama 4 heppaa/litra. mutta niin vaan tulee ahdettuun reilusti enemmän. esim: vw golf 2.0 tdi. vakiona jotain 140 heppaa ja väännöt xxx. lastulla 184 heppaa ja 400nm. ainakin tehoeroa tulee 44 heppaa/2 litraa on 22 heppaa / litra, mikä on yli 5 kertaa enemmän, kun ahtamattomassa laitteessa. sitähän tässä varmaan ajettiin takaa.

sitähän ei kukaan sano, että kuinka paljon joku osaa sitten tositoimissa taikoa tehoja ja vääntöjä jostain ahtamattomastakin koneesta pelkällä "ohjelman muutoksella". mutta nämä perus marketti ohjelmat tuntuu menevän suunnillensa näin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?

Viesti Kirjoittaja tomant »

...

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1784
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Täälähän mopo keulii kovasti :)

Elikkäs vähän taustoja lisää tähän alkuperäiseen kysymykseen.

Nämä autot eivät enää missään vaiheessa tule siviili käyttöön --> Saaste hommat voi siis unohtaa ja ne myös poistetaan jos mahdollista. Eli katit katoaa joka tapauksessa ja putkistosta tulee ns. suora vain yhdellä sopivan kokoisella vaimentimella.

Pakosarja ainakin toistaiseksi on vakiona tarkoitus pitää.

Mitä on tehty esim C36 AMG moottorille? Nokka akselit ovat ainakin Vehon tiskiltä kysyttynä samalla numerolla kuin normaalissa 320. Varmasti siellä on paremmin virtaava putkisto ja iskutilavuutta on suurennettu. Kierroksia jonkun verran nostettu ja siistitty kannen kanavat. Niin ja lisätty hieman soppaa. Mutta perus moottori on luultavasti sama? Tietäjät kertokoon miten asia on.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?

Viesti Kirjoittaja Sergey »

36 amg kone on tehty 280 koneesta tietääkseni jonkin dieselin kampiakselilla. Jos kerran ei ole tieliikenteeseen tulossa niin sitten tosiaanki unohda se alkuperäinen moottorinohjaus kokonaan. Veikkaan että perusmenetelmillä megalla jne. tuosta 280 koneesta saa taijottua esim 250 hevosta kun ei katsastus ole riesana. Miksi ei saisi, johan 35v sitten saatiin M110 koneestakin sen verran K-jetillä kun laittoi timmimpää nokkaa ja suorempaa pakoputkea sinne.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Vapareita ne viritteli ennen ahdettujen koneiden keksimistä. Kyllä vaparistakin irtoaa. Se ei vaan anna anteeksi töppäilyjä samalla tavalla. Työn jälki pitää olla priimaa, virtauspenkissä kannattaa käytännössä testata kansi jne. Pieni väärä muoto imukanavassa voi muuttaa virtaukset ketuilleen ja sitä ei enää kompensoida "lisäämällä ahtoja".

Rahaa siihen palaa karkeasti 3x se mitä ahtimen kanssa, jos haetaan esim 20% tehonnousua. Siitä kun mennään kovempiin nostoihin, niin kerroin nousee ja vapariin menee taas enemmän rahaa. Kuitenkin sitä tehoa sieltä saa kun osaa ja ajattelee asiat eikä vaan tee. Moni kokee sen vain kannattamattomana.

Mun mielestä se ahtaminen on liian monelle se resepti onneen. Kunnon kireä vaparikutonen on hieno laitos.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
usremenar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Su 11.03.2012 16:15
Paikkakunta: Kitee

Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?

Viesti Kirjoittaja usremenar »

LopenUupunut kirjoitti: Tiedän että joissakin koneissa, ahtamattomissa pelkällä lastulla saa +30hv...mutta vääntö kun ei lisäänny kuitenkaan, ehkä nm tai pari voi tulla...
.
Ainakin vaparibemarin kuutoseen saa vääntöä 20 Nm VoimaaCom -ohjelmalla. 8)
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

joop79 kirjoitti:Onko kukaan koskaan lastuttanut 93- ja uudempia 280E tai 320E??? Eli onkos se ollenkaan mahdollista tehdä noihin viimisiin 124 korisiin vai onko tehtävä moottorin ohjauksen muutos esim. Megaksi tai yms. värkiksi.
Tässä linkkiä asiaan katseleppa niistä lisää tietoa. :thumbup:
http://www.itsfun.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Meseillään
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1784
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Joo, eipä tuo kannata tieten "lastutukseen" rahoja tuhlata. Laittaa vain noita megaskruutia yms. boxeja lisä heppojen toivossa.

Mutta tuo Sergeyn juttu tuosta 36AMG mosasta, minkähän dieselin kampura kävis noihin 280 ja 320 lohkoihin? Villi ajatusleikki, laittasin stroukatun 280E moottorin pystylamppuun, siihen vaaka kaasasrit, peltisarja ja suorasyttö. Olispa asenne moottori!!!! :twisted:

Moottoreita on muutama jemmassa, niin 280 ja 320.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?

Viesti Kirjoittaja atlas »

On muuten c36 moottori alle tonnin myynnissä täällä.Helpointa tehon nostoa jos se motti ei eroa päälle päin mitenkään.
Edit: moottori on mersu forumin myydään osiolla.
Viimeksi muokannut atlas, Su 01.04.2012 15:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5566
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?

Viesti Kirjoittaja S202 »

36:sessa on 350dieselin kampiakseli. Iskunpituutta enemmän kuin 320:ssä ja männätkin isommat.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1784
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?

Viesti Kirjoittaja joop79 »

atlas kirjoitti:On muuten c36 moottori alle tonnin myynnissä täällä.Helpointa tehon nostoa jos se motti ei eroa päälle päin mitenkään.
Laitahan yv:llä tai sähöpostilla tarjousta.

callook79@hotmail.com
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Katso mersuforumin myynti osiosta :
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=113924" onclick="window.open(this.href);return false;

Tarkoitin täällä eli mersu forumilla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13782
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

usremenar kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti: Tiedän että joissakin koneissa, ahtamattomissa pelkällä lastulla saa +30hv...mutta vääntö kun ei lisäänny kuitenkaan, ehkä nm tai pari voi tulla...
.
Ainakin vaparibemarin kuutoseen saa vääntöä 20 Nm VoimaaCom -ohjelmalla. 8)
Jaa, eikö siitä saa vähän enemmän vääntöä tekemättä mitään muutoksia. :lol:

Juu, ei, tiedän mitä tarkoitit mutta kyllä tuokin menee yksiin LopenUupuneen kommentin kanssa, kunhan sen kommentin lukee niin kuin se on kirjoitettu eikä ota siitä turhaan herneitä nenään.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kun asentaa autoon kulutus mittarin isolla näytöllä ja se on hyvin sijoitettu että näkyy ajaessakin niin loppuu haave virityksestö kun mittari ja aivot laskee polttoaineen kulutustaj arahan menoa....audissani oli ja hillitsi kaasu jalkaa kummasti...suosittelen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Samuli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ti 04.01.2011 21:06

Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?

Viesti Kirjoittaja Samuli »

atlas kirjoitti:Kun asentaa autoon kulutus mittarin isolla näytöllä ja se on hyvin sijoitettu että näkyy ajaessakin niin loppuu haave virityksestö kun mittari ja aivot laskee polttoaineen kulutustaj arahan menoa....audissani oli ja hillitsi kaasu jalkaa kummasti...suosittelen.
Eikai nää nyt niin paljon kuluta...
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1784
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?

Viesti Kirjoittaja joop79 »

No joo, kulutus on tieten suhteellinen käsite. 325 E30 bemari jota hieman piinattu, 15km ja 15 litraa bensaa.......... Jääradalla :)

Jääradalla näillä on nyt ajettu, ei kannata laskea kulutusta. Syövät 40 litraa hyvinkin nopeasti :D
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
jukka.huttunen
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 03.04.2012 19:25

Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?

Viesti Kirjoittaja jukka.huttunen »

miten vois virittää 200 d mersun vm:94, kulutusta pitäs saaha pienemmäks ja vääntöö lissää, pari vko sitten saatu auto elikkä ei oo vielä paljoo kokemusta autoista..
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Autoasi ei voi ahtaa tai näkyvää rakennella ja kulutus on mielestäni jo aika pieni että pitäis siirtyä sitten cdi puolelle jos haluat pienemmän kulutuksen ja isomman väännön.
Siihen ei saa konettakaan vaihtaa eli ainut järkevä keino olisi auton vaihto.Tai ajelet nyt silleen ja sitten...
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Sape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ma 23.05.2005 09:07
Paikkakunta: Eurajoki
Viesti:

Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?

Viesti Kirjoittaja Sape »

Kyselin Hariselta C280 -96 säätämisestä, ja sain vastauksen että onnistuu.
Vapaavirtaussuodatin ja avarampi putkisto mutta katit paikallaan, saa säätämällä noin 20 -40 hp lisätehoa ja lisää vääntöä.
Kierrosrajoitinta voidaan säätää ylemmäs.
Tuolla siis säädetään ja mitataan teho jarrussa, eli ei ole mitään tyhjiä puheita tehoista!

http://www.hestec.fi/projektit/bmw/bmw325.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja sivuilta lainattua...

1. Ahtamattomat polttomoottorit:
Vapaasti hengittävän moottorin tehon lisääminen säätämällä (chipillä) on vaikein osa-alue lastuvirittämistä. Moottorin tuottama teho on teoriassa suoraan verrannollinen sen kuluttamaan ilmamäärään eli happimäärään. Polttoainetta voidaan säädellä ohjainlaitteella mutta ilmamäärä on moottorin mekaanisesta rakenteesta riippuva. Virityslastulla muutetaan yleensä polttoaine/ilma suhdetta sekä sytytysennakkoa. Polttoaine/ilmasuhde on täydelliselle palamiselle 14.7kg ilmaa ja 1kg bensiiniä. Tämä suhdeluku ilmoitetaan myös lambda-arvona . Lambdan ollessa 1.00 voidaan pakokaasut puhdistaa katalysaattorilla. Jos lambda-arvo on 1.03-1.20 on seos laiha ja moottorin ominaiskulutus pienenee mutta pakokaasupäästöt lisääntyvät. Jos taas lambda-arvo on 0.85-0.90 saavutetaan paras teho mutta toisaalta ominaiskulutus ja pakokaasupäästöt lisääntyvät. Ongelma ratkaistaan tekemällä seos-säädöstä kaksijakoinen. Moottorin käydessä joutokäynnillä ja ajettaessa osakaasulla moottori toimii lambda-arvolla 1,00 ja kiihdytettäessä täydellä kaasulla lambda-arvolla 0.85-0.90. Näin saavutetaan tyydyttävä polttoaineen kulutus ja suorituskyky, sekä pidetään pakokaasupäästöt kurissa. Sytytysennakko riippuu moottorin kierrosluvusta ja kuormituksesta. Palamisnopeus työtahdin aikana on riippuvainen seoksen tiheydestä (kuormitus) ja seos-suhteesta. Rikas seos ja suuri tiheys = nopea palaminen ja laiha seos ja pieni kuormitus = hidas palaminen.

Käytännön esimerkki eräästä moottorista:
Ajettaessa 100 km/h tasaista nopeutta moottorin kierrosluvun ollessa 2000 on ohjelmassa määritelty sytytysennakko 32 astetta. Seos-suhde on 1,00 ja kuormitus pieni eli sylinteriin imetään vähemmän ilma/polttoaineseosta kuin täydellä kuormalla. Jos kaasupoljin painetaan pohjaan, muuttuu sytytysennakko 13 asteeseen. Ennakko vähenee koska seossuhde muuttuu rikkaammaksi lambda 0,85 ja sylinterin täytös lisääntyy maksimaaliseksi, jolloin palamisnopeus kasvaa. Jos sytytysennakko ei vähenisi täydellä kaasulla moottorin palamispaine kasvaisi huippuarvoonsa liian aikaisessa vaiheessa ja moottori saattaisi detonoida eli nakuttaa. Sytytysennakko tulee säätää täydellä kuormalla sellaiseen arvoon jolla paras vääntömomentti saavutetaan. Parhaan sytytysennakon arvo on joskus hyvin lähellä nakutusrajaa jolloin valmistaja joutuu jättämään riittävän pelivaran sytytysennakon ja nakutusrajan väliin. Valmistajan tulee huomioida myös valmistus-toleranssit ja yksilölliset erot moottoreiden välillä. Näistä valmistusteknisistä seikoista johtuva liian myöhäinen sytytysennakko laskee moottoritehoa. Optimoimalla ennakkoa autokohtaisesti voidaan saavuttaa tehonlisäystä. Useimmiten iskutilavuudeltaan suurehkot moottorit joissa on pieni litrateho ovat parhaita kohteita virityslastulle. Korkeaviritteiset moottorit suurella litrateholla ovat jo valmiiksi säädetty huipputehoa varten.
------------------------------------------
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Aprillipäivä meni jo. Vai satuitko soittamaan aprillipäivänä? Että 40 hevosvoimaa vesijohdon pätkillä ja tötteröllä kun vähän softaa rukataan. Ne on olleet ihan tampioita AMG:llä ja Brabuksella aikanaan kun eivät ole huomattavasti isommilla muutoksilla saaneet moista tehopiikkiä aikaan.

...dynolapun skannausta odotellessa. Saako rahat takaisin jos ei tule luvattuja tehoja noilla välineillä?
Harinen on tuttu paikka ja hiukan epäilen että sieltä olisi noin kerrottu kuin yllä lukee.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Enpä nyt sata varmaksi muista mutta Honda civicin Type R (201hv) koneesta irtosi hestekillä 218hv ja vääntö lisääntyi 10nm....näitä ei edes huomannut vielä ajaessa. Kyseessä siis ralliprojekti.

Sitten pienillä muilla muutoksilla muistaakseni teho nostettiin 230 hv tietämille....josta sen nostaminen olisikin jo maksanut enemmän kuin eri auto joka olisi vakiona tehokkaampi.

Parhaiten sivikin teho kuitenkin nousi kun sisusta riisuttiin... :D

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?

Viesti Kirjoittaja Huikko »

EI tuolla sanottu että siihen asennetaan hestec. Siihen laitettiin vain sitä vesijohtoa ja se tötterö ilmansuodattimeksi ja "säädetään".
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Vastaa Viestiin