Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?
Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?
Onko kukaan koskaan lastuttanut 93- ja uudempia 280E tai 320E??? Eli onkos se ollenkaan mahdollista tehdä noihin viimisiin 124 korisiin vai onko tehtävä moottorin ohjauksen muutos esim. Megaksi tai yms. värkiksi.
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?
Jos voi, niin ei ahtamattomassa bensakoneessa ole mainittavaa hyötyä....ehkä hyötyä jos vaihtelee nokkia jne.
Halvempaa saattaa olla auton vaihto ?
.
Halvempaa saattaa olla auton vaihto ?
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?
miksi aina sanotaan että ahtamattoman bensakoneen lastutuksessa (tai optimoinnissa...) ei ole mieltäLopenUupunut kirjoitti:Jos voi, niin ei ahtamattomassa bensakoneessa ole mainittavaa hyötyä....ehkä hyötyä jos vaihtelee nokkia jne.
Halvempaa saattaa olla auton vaihto ?
.


itse kyllä unohtaisin tuollaisen pelkän "lastutuksen" ja vaihtaisin megan tai muun aftermarket ECU:n sinne alkuperäisen tilalle...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?
No, se on suhteellista....mutta verrattuna ahdettuun, on hyöty mitätön.
Tiedän että joissakin koneissa, ahtamattomissa pelkällä lastulla saa +30hv...mutta vääntö kun ei lisäänny kuitenkaan, ehkä nm tai pari voi tulla...
Käyttöaluettahan lastulla voi muuttaa jonkin verran.
Siksi skeptinen suhtautuminen ettei tule pettymystä jos istunut kaverin vakio tdi:n kyydissä ja sitten lastutetun samaisen kyydissä....saman kaltaista muutosta ei kannata odottaa
.
Tiedän että joissakin koneissa, ahtamattomissa pelkällä lastulla saa +30hv...mutta vääntö kun ei lisäänny kuitenkaan, ehkä nm tai pari voi tulla...
Käyttöaluettahan lastulla voi muuttaa jonkin verran.
Siksi skeptinen suhtautuminen ettei tule pettymystä jos istunut kaverin vakio tdi:n kyydissä ja sitten lastutetun samaisen kyydissä....saman kaltaista muutosta ei kannata odottaa

.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?
Nyt on kyse vm. 1993 tai uudemmasta vähäpäästöisestä bensamoottorista, jonka ahtaminen päästötesteineen ei ole aivan halpaa huvia.LopenUupunut kirjoitti:No, se on suhteellista....mutta verrattuna ahdettuun, on hyöty mitätön...
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?
En mä kait ole ollutkaan ahtamassa noitatomant kirjoitti:Nyt on kyse vm. 1993 tai uudemmasta vähäpäästöisestä bensamoottorista, jonka ahtaminen päästötesteineen ei ole aivan halpaa huvia.LopenUupunut kirjoitti:No, se on suhteellista....mutta verrattuna ahdettuun, on hyöty mitätön...
tomant

Vertaillut ahtamattomasta ja ahdetusta saatavaa hyötyä lastutuksessa, ilman osien vaihtoa.....
Esim. 1.9tdi 77kw/250nm....lastulla 152hv/400nm.....
Mitä saa lastulla vaikka 2.0B mersusta ?
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?
Vertasit kuitenkin vapari 280E tai 320E bensamoottoria ahdettuun, mikä tässä tapauksessa on outua, kun moottoria ei käytännössä voi ahtaa.LopenUupunut kirjoitti:En mä kait ole ollutkaan ahtamassa noitatomant kirjoitti:Nyt on kyse vm. 1993 tai uudemmasta vähäpäästöisestä bensamoottorista, jonka ahtaminen päästötesteineen ei ole aivan halpaa huvia.LopenUupunut kirjoitti:No, se on suhteellista....mutta verrattuna ahdettuun, on hyöty mitätön...
tomant![]()
Vertaillut ahtamattomasta ja ahdetusta saatavaa hyötyä lastutuksessa, ilman osien vaihtoa.....
Esim. 1.9tdi 77kw/250nm....lastulla 152hv/400nm.....
Mitä saa lastulla vaikka 2.0B mersusta ?
.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?
No voi vit...margariini%#~<}{][$^*>%#<~}{|tomant kirjoitti:Vertasit kuitenkin vapari 280E tai 320E bensamoottoria ahdettuun, mikä tässä tapauksessa on outua, kun moottoria ei käytännössä voi ahtaa.LopenUupunut kirjoitti:En mä kait ole ollutkaan ahtamassatomant kirjoitti:Nyt on kyse vm. 1993 tai uudemmasta vähäpäästöisestä bensamoottorista, jonka ahtaminen päästötesteineen ei ole aivan halpaa huvia.LopenUupunut kirjoitti:No, se on suhteellista....mutta verrattuna ahdettuun, on hyöty mitätön...
tomant
.
tomant
Enkä!
Vaan lastulla saatavaa hyötyä jos verrokkina olisi ahdettu kone.....paa osote, lähetän sil...rautalankaa

.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?
ymmärrän pointin. jos on ahtamaton vekotin, vaikka joku audin s8, missä on 4,2 litranen v8. kone tuottaa vakiona 250 kW / 340 Hp, 410 Nm optimoituna, eli lastutettuna 262 kW / 356 Hp, 428 Nm. näin ollen muutos on 16 heppaa ja 18nm. hinta jotain 500 tms. euroa. litraa kohden tehoja tulee lisää siis 4 heppaa. tällä samasella kaavalla johonkin ahdettuun peliin pitäis tulla se sama 4 heppaa/litra. mutta niin vaan tulee ahdettuun reilusti enemmän. esim: vw golf 2.0 tdi. vakiona jotain 140 heppaa ja väännöt xxx. lastulla 184 heppaa ja 400nm. ainakin tehoeroa tulee 44 heppaa/2 litraa on 22 heppaa / litra, mikä on yli 5 kertaa enemmän, kun ahtamattomassa laitteessa. sitähän tässä varmaan ajettiin takaa.
sitähän ei kukaan sano, että kuinka paljon joku osaa sitten tositoimissa taikoa tehoja ja vääntöjä jostain ahtamattomastakin koneesta pelkällä "ohjelman muutoksella". mutta nämä perus marketti ohjelmat tuntuu menevän suunnillensa näin.
sitähän ei kukaan sano, että kuinka paljon joku osaa sitten tositoimissa taikoa tehoja ja vääntöjä jostain ahtamattomastakin koneesta pelkällä "ohjelman muutoksella". mutta nämä perus marketti ohjelmat tuntuu menevän suunnillensa näin.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?
...
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?
Täälähän mopo keulii kovasti 
Elikkäs vähän taustoja lisää tähän alkuperäiseen kysymykseen.
Nämä autot eivät enää missään vaiheessa tule siviili käyttöön --> Saaste hommat voi siis unohtaa ja ne myös poistetaan jos mahdollista. Eli katit katoaa joka tapauksessa ja putkistosta tulee ns. suora vain yhdellä sopivan kokoisella vaimentimella.
Pakosarja ainakin toistaiseksi on vakiona tarkoitus pitää.
Mitä on tehty esim C36 AMG moottorille? Nokka akselit ovat ainakin Vehon tiskiltä kysyttynä samalla numerolla kuin normaalissa 320. Varmasti siellä on paremmin virtaava putkisto ja iskutilavuutta on suurennettu. Kierroksia jonkun verran nostettu ja siistitty kannen kanavat. Niin ja lisätty hieman soppaa. Mutta perus moottori on luultavasti sama? Tietäjät kertokoon miten asia on.

Elikkäs vähän taustoja lisää tähän alkuperäiseen kysymykseen.
Nämä autot eivät enää missään vaiheessa tule siviili käyttöön --> Saaste hommat voi siis unohtaa ja ne myös poistetaan jos mahdollista. Eli katit katoaa joka tapauksessa ja putkistosta tulee ns. suora vain yhdellä sopivan kokoisella vaimentimella.
Pakosarja ainakin toistaiseksi on vakiona tarkoitus pitää.
Mitä on tehty esim C36 AMG moottorille? Nokka akselit ovat ainakin Vehon tiskiltä kysyttynä samalla numerolla kuin normaalissa 320. Varmasti siellä on paremmin virtaava putkisto ja iskutilavuutta on suurennettu. Kierroksia jonkun verran nostettu ja siistitty kannen kanavat. Niin ja lisätty hieman soppaa. Mutta perus moottori on luultavasti sama? Tietäjät kertokoon miten asia on.
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?
36 amg kone on tehty 280 koneesta tietääkseni jonkin dieselin kampiakselilla. Jos kerran ei ole tieliikenteeseen tulossa niin sitten tosiaanki unohda se alkuperäinen moottorinohjaus kokonaan. Veikkaan että perusmenetelmillä megalla jne. tuosta 280 koneesta saa taijottua esim 250 hevosta kun ei katsastus ole riesana. Miksi ei saisi, johan 35v sitten saatiin M110 koneestakin sen verran K-jetillä kun laittoi timmimpää nokkaa ja suorempaa pakoputkea sinne.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?
Vapareita ne viritteli ennen ahdettujen koneiden keksimistä. Kyllä vaparistakin irtoaa. Se ei vaan anna anteeksi töppäilyjä samalla tavalla. Työn jälki pitää olla priimaa, virtauspenkissä kannattaa käytännössä testata kansi jne. Pieni väärä muoto imukanavassa voi muuttaa virtaukset ketuilleen ja sitä ei enää kompensoida "lisäämällä ahtoja".
Rahaa siihen palaa karkeasti 3x se mitä ahtimen kanssa, jos haetaan esim 20% tehonnousua. Siitä kun mennään kovempiin nostoihin, niin kerroin nousee ja vapariin menee taas enemmän rahaa. Kuitenkin sitä tehoa sieltä saa kun osaa ja ajattelee asiat eikä vaan tee. Moni kokee sen vain kannattamattomana.
Mun mielestä se ahtaminen on liian monelle se resepti onneen. Kunnon kireä vaparikutonen on hieno laitos.
Rahaa siihen palaa karkeasti 3x se mitä ahtimen kanssa, jos haetaan esim 20% tehonnousua. Siitä kun mennään kovempiin nostoihin, niin kerroin nousee ja vapariin menee taas enemmän rahaa. Kuitenkin sitä tehoa sieltä saa kun osaa ja ajattelee asiat eikä vaan tee. Moni kokee sen vain kannattamattomana.
Mun mielestä se ahtaminen on liian monelle se resepti onneen. Kunnon kireä vaparikutonen on hieno laitos.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?
Ainakin vaparibemarin kuutoseen saa vääntöä 20 Nm VoimaaCom -ohjelmalla.LopenUupunut kirjoitti: Tiedän että joissakin koneissa, ahtamattomissa pelkällä lastulla saa +30hv...mutta vääntö kun ei lisäänny kuitenkaan, ehkä nm tai pari voi tulla...
.

-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?
Tässä linkkiä asiaan katseleppa niistä lisää tietoa.joop79 kirjoitti:Onko kukaan koskaan lastuttanut 93- ja uudempia 280E tai 320E??? Eli onkos se ollenkaan mahdollista tehdä noihin viimisiin 124 korisiin vai onko tehtävä moottorin ohjauksen muutos esim. Megaksi tai yms. värkiksi.

http://www.itsfun.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Meseillään
Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?
Joo, eipä tuo kannata tieten "lastutukseen" rahoja tuhlata. Laittaa vain noita megaskruutia yms. boxeja lisä heppojen toivossa.
Mutta tuo Sergeyn juttu tuosta 36AMG mosasta, minkähän dieselin kampura kävis noihin 280 ja 320 lohkoihin? Villi ajatusleikki, laittasin stroukatun 280E moottorin pystylamppuun, siihen vaaka kaasasrit, peltisarja ja suorasyttö. Olispa asenne moottori!!!!
Moottoreita on muutama jemmassa, niin 280 ja 320.
Mutta tuo Sergeyn juttu tuosta 36AMG mosasta, minkähän dieselin kampura kävis noihin 280 ja 320 lohkoihin? Villi ajatusleikki, laittasin stroukatun 280E moottorin pystylamppuun, siihen vaaka kaasasrit, peltisarja ja suorasyttö. Olispa asenne moottori!!!!

Moottoreita on muutama jemmassa, niin 280 ja 320.
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?
On muuten c36 moottori alle tonnin myynnissä täällä.Helpointa tehon nostoa jos se motti ei eroa päälle päin mitenkään.
Edit: moottori on mersu forumin myydään osiolla.
Edit: moottori on mersu forumin myydään osiolla.
Viimeksi muokannut atlas, Su 01.04.2012 15:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?
36:sessa on 350dieselin kampiakseli. Iskunpituutta enemmän kuin 320:ssä ja männätkin isommat.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?
Laitahan yv:llä tai sähöpostilla tarjousta.atlas kirjoitti:On muuten c36 moottori alle tonnin myynnissä täällä.Helpointa tehon nostoa jos se motti ei eroa päälle päin mitenkään.
callook79@hotmail.com
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?
Katso mersuforumin myynti osiosta :
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=113924" onclick="window.open(this.href);return false;
Tarkoitin täällä eli mersu forumilla.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=113924" onclick="window.open(this.href);return false;
Tarkoitin täällä eli mersu forumilla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?
Jaa, eikö siitä saa vähän enemmän vääntöä tekemättä mitään muutoksia.usremenar kirjoitti:Ainakin vaparibemarin kuutoseen saa vääntöä 20 Nm VoimaaCom -ohjelmalla.LopenUupunut kirjoitti: Tiedän että joissakin koneissa, ahtamattomissa pelkällä lastulla saa +30hv...mutta vääntö kun ei lisäänny kuitenkaan, ehkä nm tai pari voi tulla...
.

Juu, ei, tiedän mitä tarkoitit mutta kyllä tuokin menee yksiin LopenUupuneen kommentin kanssa, kunhan sen kommentin lukee niin kuin se on kirjoitettu eikä ota siitä turhaan herneitä nenään.
Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?
Kun asentaa autoon kulutus mittarin isolla näytöllä ja se on hyvin sijoitettu että näkyy ajaessakin niin loppuu haave virityksestö kun mittari ja aivot laskee polttoaineen kulutustaj arahan menoa....audissani oli ja hillitsi kaasu jalkaa kummasti...suosittelen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?
Eikai nää nyt niin paljon kuluta...atlas kirjoitti:Kun asentaa autoon kulutus mittarin isolla näytöllä ja se on hyvin sijoitettu että näkyy ajaessakin niin loppuu haave virityksestö kun mittari ja aivot laskee polttoaineen kulutustaj arahan menoa....audissani oli ja hillitsi kaasu jalkaa kummasti...suosittelen.
Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?
No joo, kulutus on tieten suhteellinen käsite. 325 E30 bemari jota hieman piinattu, 15km ja 15 litraa bensaa.......... Jääradalla
Jääradalla näillä on nyt ajettu, ei kannata laskea kulutusta. Syövät 40 litraa hyvinkin nopeasti

Jääradalla näillä on nyt ajettu, ei kannata laskea kulutusta. Syövät 40 litraa hyvinkin nopeasti

MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 1
- Liittynyt: Ti 03.04.2012 19:25
Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?
miten vois virittää 200 d mersun vm:94, kulutusta pitäs saaha pienemmäks ja vääntöö lissää, pari vko sitten saatu auto elikkä ei oo vielä paljoo kokemusta autoista..
Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?
Autoasi ei voi ahtaa tai näkyvää rakennella ja kulutus on mielestäni jo aika pieni että pitäis siirtyä sitten cdi puolelle jos haluat pienemmän kulutuksen ja isomman väännön.
Siihen ei saa konettakaan vaihtaa eli ainut järkevä keino olisi auton vaihto.Tai ajelet nyt silleen ja sitten...
Siihen ei saa konettakaan vaihtaa eli ainut järkevä keino olisi auton vaihto.Tai ajelet nyt silleen ja sitten...
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?
Kyselin Hariselta C280 -96 säätämisestä, ja sain vastauksen että onnistuu.
Vapaavirtaussuodatin ja avarampi putkisto mutta katit paikallaan, saa säätämällä noin 20 -40 hp lisätehoa ja lisää vääntöä.
Kierrosrajoitinta voidaan säätää ylemmäs.
Tuolla siis säädetään ja mitataan teho jarrussa, eli ei ole mitään tyhjiä puheita tehoista!
http://www.hestec.fi/projektit/bmw/bmw325.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja sivuilta lainattua...
1. Ahtamattomat polttomoottorit:
Vapaasti hengittävän moottorin tehon lisääminen säätämällä (chipillä) on vaikein osa-alue lastuvirittämistä. Moottorin tuottama teho on teoriassa suoraan verrannollinen sen kuluttamaan ilmamäärään eli happimäärään. Polttoainetta voidaan säädellä ohjainlaitteella mutta ilmamäärä on moottorin mekaanisesta rakenteesta riippuva. Virityslastulla muutetaan yleensä polttoaine/ilma suhdetta sekä sytytysennakkoa. Polttoaine/ilmasuhde on täydelliselle palamiselle 14.7kg ilmaa ja 1kg bensiiniä. Tämä suhdeluku ilmoitetaan myös lambda-arvona . Lambdan ollessa 1.00 voidaan pakokaasut puhdistaa katalysaattorilla. Jos lambda-arvo on 1.03-1.20 on seos laiha ja moottorin ominaiskulutus pienenee mutta pakokaasupäästöt lisääntyvät. Jos taas lambda-arvo on 0.85-0.90 saavutetaan paras teho mutta toisaalta ominaiskulutus ja pakokaasupäästöt lisääntyvät. Ongelma ratkaistaan tekemällä seos-säädöstä kaksijakoinen. Moottorin käydessä joutokäynnillä ja ajettaessa osakaasulla moottori toimii lambda-arvolla 1,00 ja kiihdytettäessä täydellä kaasulla lambda-arvolla 0.85-0.90. Näin saavutetaan tyydyttävä polttoaineen kulutus ja suorituskyky, sekä pidetään pakokaasupäästöt kurissa. Sytytysennakko riippuu moottorin kierrosluvusta ja kuormituksesta. Palamisnopeus työtahdin aikana on riippuvainen seoksen tiheydestä (kuormitus) ja seos-suhteesta. Rikas seos ja suuri tiheys = nopea palaminen ja laiha seos ja pieni kuormitus = hidas palaminen.
Käytännön esimerkki eräästä moottorista:
Ajettaessa 100 km/h tasaista nopeutta moottorin kierrosluvun ollessa 2000 on ohjelmassa määritelty sytytysennakko 32 astetta. Seos-suhde on 1,00 ja kuormitus pieni eli sylinteriin imetään vähemmän ilma/polttoaineseosta kuin täydellä kuormalla. Jos kaasupoljin painetaan pohjaan, muuttuu sytytysennakko 13 asteeseen. Ennakko vähenee koska seossuhde muuttuu rikkaammaksi lambda 0,85 ja sylinterin täytös lisääntyy maksimaaliseksi, jolloin palamisnopeus kasvaa. Jos sytytysennakko ei vähenisi täydellä kaasulla moottorin palamispaine kasvaisi huippuarvoonsa liian aikaisessa vaiheessa ja moottori saattaisi detonoida eli nakuttaa. Sytytysennakko tulee säätää täydellä kuormalla sellaiseen arvoon jolla paras vääntömomentti saavutetaan. Parhaan sytytysennakon arvo on joskus hyvin lähellä nakutusrajaa jolloin valmistaja joutuu jättämään riittävän pelivaran sytytysennakon ja nakutusrajan väliin. Valmistajan tulee huomioida myös valmistus-toleranssit ja yksilölliset erot moottoreiden välillä. Näistä valmistusteknisistä seikoista johtuva liian myöhäinen sytytysennakko laskee moottoritehoa. Optimoimalla ennakkoa autokohtaisesti voidaan saavuttaa tehonlisäystä. Useimmiten iskutilavuudeltaan suurehkot moottorit joissa on pieni litrateho ovat parhaita kohteita virityslastulle. Korkeaviritteiset moottorit suurella litrateholla ovat jo valmiiksi säädetty huipputehoa varten.
Vapaavirtaussuodatin ja avarampi putkisto mutta katit paikallaan, saa säätämällä noin 20 -40 hp lisätehoa ja lisää vääntöä.
Kierrosrajoitinta voidaan säätää ylemmäs.
Tuolla siis säädetään ja mitataan teho jarrussa, eli ei ole mitään tyhjiä puheita tehoista!
http://www.hestec.fi/projektit/bmw/bmw325.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja sivuilta lainattua...
1. Ahtamattomat polttomoottorit:
Vapaasti hengittävän moottorin tehon lisääminen säätämällä (chipillä) on vaikein osa-alue lastuvirittämistä. Moottorin tuottama teho on teoriassa suoraan verrannollinen sen kuluttamaan ilmamäärään eli happimäärään. Polttoainetta voidaan säädellä ohjainlaitteella mutta ilmamäärä on moottorin mekaanisesta rakenteesta riippuva. Virityslastulla muutetaan yleensä polttoaine/ilma suhdetta sekä sytytysennakkoa. Polttoaine/ilmasuhde on täydelliselle palamiselle 14.7kg ilmaa ja 1kg bensiiniä. Tämä suhdeluku ilmoitetaan myös lambda-arvona . Lambdan ollessa 1.00 voidaan pakokaasut puhdistaa katalysaattorilla. Jos lambda-arvo on 1.03-1.20 on seos laiha ja moottorin ominaiskulutus pienenee mutta pakokaasupäästöt lisääntyvät. Jos taas lambda-arvo on 0.85-0.90 saavutetaan paras teho mutta toisaalta ominaiskulutus ja pakokaasupäästöt lisääntyvät. Ongelma ratkaistaan tekemällä seos-säädöstä kaksijakoinen. Moottorin käydessä joutokäynnillä ja ajettaessa osakaasulla moottori toimii lambda-arvolla 1,00 ja kiihdytettäessä täydellä kaasulla lambda-arvolla 0.85-0.90. Näin saavutetaan tyydyttävä polttoaineen kulutus ja suorituskyky, sekä pidetään pakokaasupäästöt kurissa. Sytytysennakko riippuu moottorin kierrosluvusta ja kuormituksesta. Palamisnopeus työtahdin aikana on riippuvainen seoksen tiheydestä (kuormitus) ja seos-suhteesta. Rikas seos ja suuri tiheys = nopea palaminen ja laiha seos ja pieni kuormitus = hidas palaminen.
Käytännön esimerkki eräästä moottorista:
Ajettaessa 100 km/h tasaista nopeutta moottorin kierrosluvun ollessa 2000 on ohjelmassa määritelty sytytysennakko 32 astetta. Seos-suhde on 1,00 ja kuormitus pieni eli sylinteriin imetään vähemmän ilma/polttoaineseosta kuin täydellä kuormalla. Jos kaasupoljin painetaan pohjaan, muuttuu sytytysennakko 13 asteeseen. Ennakko vähenee koska seossuhde muuttuu rikkaammaksi lambda 0,85 ja sylinterin täytös lisääntyy maksimaaliseksi, jolloin palamisnopeus kasvaa. Jos sytytysennakko ei vähenisi täydellä kaasulla moottorin palamispaine kasvaisi huippuarvoonsa liian aikaisessa vaiheessa ja moottori saattaisi detonoida eli nakuttaa. Sytytysennakko tulee säätää täydellä kuormalla sellaiseen arvoon jolla paras vääntömomentti saavutetaan. Parhaan sytytysennakon arvo on joskus hyvin lähellä nakutusrajaa jolloin valmistaja joutuu jättämään riittävän pelivaran sytytysennakon ja nakutusrajan väliin. Valmistajan tulee huomioida myös valmistus-toleranssit ja yksilölliset erot moottoreiden välillä. Näistä valmistusteknisistä seikoista johtuva liian myöhäinen sytytysennakko laskee moottoritehoa. Optimoimalla ennakkoa autokohtaisesti voidaan saavuttaa tehonlisäystä. Useimmiten iskutilavuudeltaan suurehkot moottorit joissa on pieni litrateho ovat parhaita kohteita virityslastulle. Korkeaviritteiset moottorit suurella litrateholla ovat jo valmiiksi säädetty huipputehoa varten.
------------------------------------------
Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?
Aprillipäivä meni jo. Vai satuitko soittamaan aprillipäivänä? Että 40 hevosvoimaa vesijohdon pätkillä ja tötteröllä kun vähän softaa rukataan. Ne on olleet ihan tampioita AMG:llä ja Brabuksella aikanaan kun eivät ole huomattavasti isommilla muutoksilla saaneet moista tehopiikkiä aikaan.
...dynolapun skannausta odotellessa. Saako rahat takaisin jos ei tule luvattuja tehoja noilla välineillä?
Harinen on tuttu paikka ja hiukan epäilen että sieltä olisi noin kerrottu kuin yllä lukee.
...dynolapun skannausta odotellessa. Saako rahat takaisin jos ei tule luvattuja tehoja noilla välineillä?
Harinen on tuttu paikka ja hiukan epäilen että sieltä olisi noin kerrottu kuin yllä lukee.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?
Enpä nyt sata varmaksi muista mutta Honda civicin Type R (201hv) koneesta irtosi hestekillä 218hv ja vääntö lisääntyi 10nm....näitä ei edes huomannut vielä ajaessa. Kyseessä siis ralliprojekti.
Sitten pienillä muilla muutoksilla muistaakseni teho nostettiin 230 hv tietämille....josta sen nostaminen olisikin jo maksanut enemmän kuin eri auto joka olisi vakiona tehokkaampi.
Parhaiten sivikin teho kuitenkin nousi kun sisusta riisuttiin...
.
Sitten pienillä muilla muutoksilla muistaakseni teho nostettiin 230 hv tietämille....josta sen nostaminen olisikin jo maksanut enemmän kuin eri auto joka olisi vakiona tehokkaampi.
Parhaiten sivikin teho kuitenkin nousi kun sisusta riisuttiin...

.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Voiko lastuttaa w124 280E ja 320E?
EI tuolla sanottu että siihen asennetaan hestec. Siihen laitettiin vain sitä vesijohtoa ja se tötterö ilmansuodattimeksi ja "säädetään".
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007