Mulla on -86 Mercedes w201 2.0E manuaali laatikolla, josta hajosi moottori. Tällä hetkellä moottori ja laatikko irti. Nyt kiinnostaisi tollasen 3.0 litrasen m103 moottorin asennus.
Olen ymmärtänyt että moottori sopisi suoraan kiinnikkeisiin ja m102 moottorin laatikkoon. Olenko oikeassa? Ja jos sopii niin tuleeko kone mahdollisesti liian eteen mahtuakseen moottoritilaan ilman korin muokkauksia?
Mercedes w201 3.0 m103 moottorin asennus
Re: Mercedes w201 3.0 m103 moottorin asennus
Moottori on periaatteessa samanlainen kuin 190E 2.6, joten se sopii suoraan koriin. Moottoreissa M102 ja M103 on eroja apulaitteissa (mm. sytytyksen ja ruiskun ohjauslaitteet), vesiletkuissa, ohjainpelleissä ym. Moottorin apulaitteet ym. kannattaa hankkia mallista 190E 2.6 tai 260E tai 300E. Varminta on ottaa kaikki vastinosat jostain romuautosta, niin ei tule yhteensopivuusongelmia.
Jos haluat auton kilpiin muutoskatsastettuna, pitää lisäksi vaihtaa ainakin jarrut, jouset ja vakaajat vastaamaan 190E 16-venttiilisiä malleja. Tarvittavista muutoksista kannattaa keskustella etukäteen katsastusihmisten tai trafin kanssa.
tomant
Jos haluat auton kilpiin muutoskatsastettuna, pitää lisäksi vaihtaa ainakin jarrut, jouset ja vakaajat vastaamaan 190E 16-venttiilisiä malleja. Tarvittavista muutoksista kannattaa keskustella etukäteen katsastusihmisten tai trafin kanssa.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: Mercedes w201 3.0 m103 moottorin asennus
Eikö muka riitä jos vastaa 190E 2,6 mallia??tomant kirjoitti:Jos haluat auton kilpiin muutoskatsastettuna, pitää lisäksi vaihtaa ainakin jarrut, jouset ja vakaajat vastaamaan 190E 16-venttiilisiä malleja. Tarvittavista muutoksista kannattaa keskustella etukäteen katsastusihmisten tai trafin kanssa.
tomant
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Re: Mercedes w201 3.0 m103 moottorin asennus
Eikös 2.6 190E:ssä ole syyläri "lukkopellin" alla ja samaten lukkopelti on pulteilla kiinni.
Neloskoneisissa kiinteä lukkopelti ja syyläri siinä lukkopellin "takana" Eli menee vähän käsitöiksi jotta saa kuutoskoneen mahtumaan.
Neloskoneisissa kiinteä lukkopelti ja syyläri siinä lukkopellin "takana" Eli menee vähän käsitöiksi jotta saa kuutoskoneen mahtumaan.
Re: Mercedes w201 3.0 m103 moottorin asennus
Ei riitä, koska moottorin tilavuus on suurempi kuin mallissa 2.6, jolloin vertailumoottoriksi pitää ottaa sarjan tehokkain vertailumoottori.jupehalm kirjoitti:Eikö muka riitä jos vastaa 190E 2,6 mallia??tomant kirjoitti:Jos haluat auton kilpiin muutoskatsastettuna, pitää lisäksi vaihtaa ainakin jarrut, jouset ja vakaajat vastaamaan 190E 16-venttiilisiä malleja. Tarvittavista muutoksista kannattaa keskustella etukäteen katsastusihmisten tai trafin kanssa.
tomant
Edit: Kuutiotilavuuden puolesta 2,6 riittää (1,25*2,6=3,25litraa), mutta teho ylittää 2,6-mallin tehon, jolloin pitää verrata tehokkaampaan moottoriin. W201-mallissa suurin moottori ei ole tahokkain.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: Mercedes w201 3.0 m103 moottorin asennus
Eikös tolla samalla laskukaavalla (1,20x166=199,2hv) voi käyttää vertailuna 2.6 mallia? Vai pitääkö automaattisesti verrata tehokkaimpaan jos teho ylittää 1 hepankin 2.6 tehosta?
Siinä tapauksessa täytyy tyytyä pienempään moottoriin, ei hillo enää riitä
Mutta kiitos kaikille vastanneille!
Siinä tapauksessa täytyy tyytyä pienempään moottoriin, ei hillo enää riitä

Re: Mercedes w201 3.0 m103 moottorin asennus
Ainoastaan tehokkaimpaan vertailumoottoriin saa käyttää 20 tehonlisäystä.jekke kirjoitti:Eikös tolla samalla laskukaavalla (1,20x166=199,2hv) voi käyttää vertailuna 2.6 mallia? Vai pitääkö automaattisesti verrata tehokkaimpaan jos teho ylittää 1 hepankin 2.6 tehosta?
Siinä tapauksessa täytyy tyytyä pienempään moottoriin, ei hillo enää riitäMutta kiitos kaikille vastanneille!
Jos vaihdat moottorin 2.6-litraiseen, joudut joka tapauksessa vaihtamaan alustan 190E 2.6-mallin mukaiseksi, joten 16V alusta ei maksa mahdottomia siihen verrattuna. Tuossa allekirjoitukseni linkissä on lisätietoa muutoskatsastuksesta. Kannattaa tosiaan keskustella eri katsastusasemien ja katsastusmiesten kanssa, niin asia voi edetä ilman hankaluuksiakin.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: Mercedes w201 3.0 m103 moottorin asennus
mulla olis tuolla autotallissa 2.6 kaikkine vermeineen+viisi vaihteinen laatikko perässä kaikki ok kunnossa soita jos kiinnostaa näin on kuten edelliset kirjoittajat kertoo etujouet uusiksi jäähdytetyt jarrulevyt puh. 0400893418