Automaatti mesellä talvella

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Larva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 12.08.2011 01:03
Paikkakunta: Jurva

Automaatti mesellä talvella

Viesti Kirjoittaja Larva »

Tässä pian alkaa talvi ja itseä alkaa vähä hirvittää että miten onnistuu automaatilla ajo täällä maaseudulla :o

Miten on, onko teillä kuinka kokemuksia että jääkö kiinni helposti. Itse omistan CE 1990 2.3l josta mielestäni ei löydy minkäänmoista lukkoa niin voi tulla aika mielenkiintoinen talvi.. Risteyksiin kiinni jäämisiä ja muuta pientä kivaa..

Kertokaa omakohtaisia kokemuksia omista talvistanne=) Itsellä ei vielä talviajo kokemusta ole(muuta kuin peltoautolla..) joten saa nähdä miten käy.
Avatar
karikuuva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Su 30.04.2006 17:35

Re: Automaatti mesellä talvella

Viesti Kirjoittaja karikuuva »

manuaalivaihteisella jää liukkauden takia huomattavasti helpommin paikoilleen kuin automaatilla,huomaat sen kyllä ensi talvena ,joten ehdottomasti automaatti.
w 211 e55 amg kompressor
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Automaatti mesellä talvella

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

karikuuva kirjoitti:manuaalivaihteisella jää liukkauden takia huomattavasti helpommin paikoilleen kuin automaatilla,huomaat sen kyllä ensi talvena ,joten ehdottomasti automaatti.


:?: :?: :?: :wtf: :shock: :roll:
Edittiä sen verran että mihin tämä perustuu ???

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Viperion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 13.09.2010 18:53

Re: Automaatti mesellä talvella

Viesti Kirjoittaja Viperion »

Automaatilla ajellut jo monta talvea ja ihan hyvin on sujunut...Kun ensimmäisinä talvina oli alla lopussa olevat kitkarenkaat (Blizzakit), meinasi lähteminen välillä olla hankalaa jäisellä pinnalla

Nastarenkailla ei ole ollut sen kummempia ongelmia. Kyllä aina liikkeelle on päässyt.

Vinkki: Jos talviajo arveluttaa, niin hanki Hakkapeliitta 7 talvirenkaat. Samat seiskat pistän taakse ensi talvena ja eteen neloset (Nordman)


Tekniikan Maailman (17/2010) ja Tuulilasin (13/2010) uusimmassa talvirengastestissä Nokian Hakkapeliitta 7 oli paras nastarengas. "Nokian on omassa luokassaan, kun talvipidosta on kysymys. Täysi kymppi jokaisesta jääkokeesta puhuu omaa kieltään ja kertoo, mihin olosuhteisiin rengas on suunniteltu. Pidon lisäksi rengas on upea ajettava", TM arvioi.
MB C160 Sportcoupe
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Automaatti mesellä talvella

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

karikuuva kirjoitti:manuaalivaihteisella jää liukkauden takia huomattavasti helpommin paikoilleen kuin automaatilla,huomaat sen kyllä ensi talvena ,joten ehdottomasti automaatti.
Kumastakin on kokemuksia sitämyöten senverran et haastan heti paikalla tomaatin keppivaihteisella. Sit kun tomaatilla jäädään kiinni niin keppivaihteisella jatketaan matkaa :D

Edittiä: Ja nimenomaan maaseudulla keppivaihteinen jos talvella on lunta joskus reippaammin. Kainuun korvissa pitkään asuneena aurat ei monestikkaan aamulla ehtineet kun piti lähtä. 100 varma juttu et tomaatti jää paljon ennen kiinni verrattuna keppivaihteinen kun paksussa lumessa polanteessa sohjossa pitää mennä.

Tästä oli joskus juttua jossain toisessakin tropiikissa.

Nyt on tomaatti ittellä tai oikeestaan kax. Mukava kaupungissa.
amgenter
Mersumies
Mersumies
Viestit: 724
Liittynyt: Ma 16.05.2011 20:22

Re: Automaatti mesellä talvella

Viesti Kirjoittaja amgenter »

Jari Ke kirjoitti:
karikuuva kirjoitti:manuaalivaihteisella jää liukkauden takia huomattavasti helpommin paikoilleen kuin automaatilla,huomaat sen kyllä ensi talvena ,joten ehdottomasti automaatti.
Kumastakin on kokemuksia sitämyöten senverran et haastan heti paikalla tomaatin keppivaihteisella. Sit kun tomaatilla jäädään kiinni niin keppivaihteisella jatketaan matkaa :D
Saman haasteen voisin heittää. Molempia on ollut ja toki automaatti on paljon huolettomampi ajella mutta siitä kun puuttuu joskus niin tuiki tärkeä heijaamisen mahdollisuus. Täälläkään lumiaurat eivät kulje ihan joka päivä. :D

Jos kuitenkin tiet ovat suhteellisen hyvin aurattuna niin ongelmia ei pitäisi olla.
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Re: Automaatti mesellä talvella

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

Olipa jännää kuulla, että asian voinkin nähdä, että automaatilla paremmin selviää talvessa. Noilla isoilla lavettivehkeillä kun joutuu rimpuilemaan, niin kyllä siinä ihmeissään on kun koetat yhdistelmää liikkeelle liukkaalla ylämäkeen automaatilla, nykyään kun noita invaliditoiminnolla varustettuja vaihteistoja on isoissakin autoissa jo :oops: Hiukan klipoo tyhjää, niin eikun isompaa lyö laatikko pesään, sitten loppuu voima, eikun taas pienenpää, sitten häviääkin taas pito...on se komiaa. Tuskin sellainen ihminen, joka ei tuollaisilla joudu rimpuilemaan silloin kun kuuluisi nukkua lämpimässä vällyjen välissä talvella, ymmärtää sitä, että millainen kammo noihin automaatteihin voi tulla, esimerkiksi meidän ruokakuntaan ei yhtään automaattilaatikolla olevaa laitetta kuuna päivänä tule. Jollain fulleri-sisulla kun tiesit miten se käyttäytyy, mutta sitten näitä nykyajan hilavitkuttimia, vaihteisto arpoo mitä pykäliä sattuu, kaiken näköistä varoitusvaloa vilkkuu taulussa kun sataa räntää vaakasuoraan. Kai sen siinä vaiheessa tyhmempikin tajuaa, että on talvi ja liukasta!!!

Automaattivaihteisto on hieno keksintö, se mahdollistaa autoilun liikuntarajoitteisille ja invalideille. Automaattivaihteisto ei kuitenkaan talvesta kesää tee, eikä sillä silmiä ja tilannetajua ole.
Avatar
C 124 320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 756
Liittynyt: Pe 26.12.2003 22:21

Re: Automaatti mesellä talvella

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Nuffield56 kirjoitti:Automaattivaihteisto on hieno keksintö
Parasta pyörän keksimisen jälkeen.
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320 CDI, CLK 320 CDI, E 220 CDI, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 2*OG900, niin ja sokerina pohjalla yksi Foortti
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14211
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Automaatti mesellä talvella

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ensi vuonna tulee täyteen 10 vuotta automaattien kanssa. Ehkäpä talviajosta on tullut hieman varovaisempaa automaatin kanssa, onhan se muutenkin astetta lunkimpi laite. Tulee katsottua mihin autonsa tyrkkää, vai pääsisikö helpommin jalan? Jos täytyy ylittää jotain pehmeitä penkkoja, otetaan vauhtia. Esim. rinteissä liikkeellelähtö on mielestäni talvella helpompaa automaatilla, koska auto pysyy paikoillaan ja lähtee liikkeelle yleensä vain kaasua painamalla. Ei tottumattomankaan tarvitse arpoa kytkimen ja jarrujen kanssa. Heijaaminen onnistuu (ainakin 124:lla), mutta vaatii harjoittelua ja jarrun ottamisen mukaan - se on hitaampaa.

Makuasia, sanoo musti mutta alkuperäistä kirjoittajaa kehotan tutustumaan huolella automaatin toimintaan ja miten se käyttäytyy erilaisilla tienpinnoilla. Kyllä sie sillä pärjeet.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Automaatti mesellä talvella

Viesti Kirjoittaja etrade »

^Nuiffiel56. Kyllä. Viimme jouluna jouduin ajamaan 1841 meseä automaatilla. Invaliditoiminto on ehkä osuva vertaus kun automatti haluaa että kierrokset on kokoajan samassa kierrosluvussa. Vähän kärjistettynä ohjaus on ainut mihin voi vaikuttaa. Onneksi ei tarvinnut kärryä vaihtaa ettei käynyt kuten 3 vuotta sitten kun olin 1840 veturilla 2,5 tuntia jumis noin 3cm syväs jäises kolos :D . Nyt kun ei tarvi enää ajaa niin voi hymyillä.
Viimeksi muokannut etrade, To 15.09.2011 22:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
C280
Mersumies
Mersumies
Viestit: 578
Liittynyt: Ke 28.01.2009 13:51
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Automaatti mesellä talvella

Viesti Kirjoittaja C280 »

Nuffield56 kirjoitti:Olipa jännää kuulla, että asian voinkin nähdä, että automaatilla paremmin selviää talvessa. Noilla isoilla lavettivehkeillä kun joutuu rimpuilemaan, niin kyllä siinä ihmeissään on kun koetat yhdistelmää liikkeelle liukkaalla ylämäkeen automaatilla, nykyään kun noita invaliditoiminnolla varustettuja vaihteistoja on isoissakin autoissa jo :oops: Hiukan klipoo tyhjää, niin eikun isompaa lyö laatikko pesään, sitten loppuu voima, eikun taas pienenpää, sitten häviääkin taas pito...on se komiaa. Tuskin sellainen ihminen, joka ei tuollaisilla joudu rimpuilemaan silloin kun kuuluisi nukkua lämpimässä vällyjen välissä talvella, ymmärtää sitä, että millainen kammo noihin automaatteihin voi tulla, esimerkiksi meidän ruokakuntaan ei yhtään automaattilaatikolla olevaa laitetta kuuna päivänä tule. Jollain fulleri-sisulla kun tiesit miten se käyttäytyy, mutta sitten näitä nykyajan hilavitkuttimia, vaihteisto arpoo mitä pykäliä sattuu, kaiken näköistä varoitusvaloa vilkkuu taulussa kun sataa räntää vaakasuoraan. Kai sen siinä vaiheessa tyhmempikin tajuaa, että on talvi ja liukasta!!!

Automaattivaihteisto on hieno keksintö, se mahdollistaa autoilun liikuntarajoitteisille ja invalideille. Automaattivaihteisto ei kuitenkaan talvesta kesää tee, eikä sillä silmiä ja tilannetajua ole.
Samaa mieltä automaatista, omaan työajokkiin se ei kuulu kun siitä ei tulisi talvella yhtään mitään 60t:n kokonaispainon kanssa liukkaissa hiekoittamattomissa mäissä yms paikoissa.. mutta omassa käyttökipossa automaatin kans pärjää kyllä talvella erinomaisesti. Näitä kahta ajokkia kun ei voi edes verrata keskenään talvikäytössä. Joten suosittelen kyllä kokeilemaan automaattia.
Scania R500 -18 (Työauto)
Ford Focus ST Diesel -17
Ford Escort 1600 Sport -77 Duratec
Valtra N141 -09
Valmet 865 -97
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Automaatti mesellä talvella

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Olen jäänyt eläessäni kolme (3) kertaa kiinni autolla.....

Scania 82 (vm tais olla 80?) automaatilla Oulunkylän Hankkijan pihaan talvella -87
w210 automaatilla 2krt kaverini pihaan kesällä 2010 takarenkaan kaivettua itsensä nurmikkoon (ja molemmat samaan kohtaan eri kerroilla!)....tämä on jo vähän noloa kieltämättä... :oops:

tosin silti ajan mieluummin automaatilla.


.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Automaatti mesellä talvella

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Ääni automaatille kans.
Tämmönen vanha ei sähkönen 2:lla liikkeelle lähtevä automaatti ja asr on ainakin pirun hyvä. :thumbup:
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Automaatti mesellä talvella

Viesti Kirjoittaja napa »

aika "käsi" pitää olla, jos ei automaatilla osaa ajaa/pärjää talvella :shock: kuorma-autot ja työkoneet erikseen, niissä se ei vain "toimi"...

yhden talven ajelin tuolla omalla 300E:llä jossa tomaatti ja kerran vain jäin kiinni, manuaalilaatikoisella en olisi tod.näk. päässyt edes niinkään pitkälle, mitä tuolla tomaatilla... 30 cm nuoskalunta oli vain yksínkertaisesti liikaa +10 vuotta vanhoille talvirenkaille, joissa pintaa ehkä 3 mm :lol: heijaus ei ollut ongelma, vaan se, että auton pyörät lakkasivat lopulta ottamasta maahan...

niin no, olihan siinä kyllä se ASD perä ja painoa perässä n. 100 kg...

ja olen ollut kiinni autolla talvella varmaan yli 300 kertaa, kesälläkin useasti :wink: ja aina ennen manuaalivaihteisella, että ei se manuaali mikään tae etenemisestä ole... huom. kuljen/joudun kulkemaan usein sellaisissa paikoissa, mihin muut ei edes yritä tai tiedä sellaisia paikkoja olevan olemassakaan... edellisellä työautolla, eli mitsu L300 pakulla onnistuin kerran jäämään kiinni seinäjoen keskustaankin :P siitä hirtti kyllä etujarru kiinni silloin ja taisin siitä paikasta käydä ostamassa tuon ducaton :think:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Larva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 12.08.2011 01:03
Paikkakunta: Jurva

Re: Automaatti mesellä talvella

Viesti Kirjoittaja Larva »

napa kirjoitti:aika "käsi" pitää olla, jos ei automaatilla osaa ajaa/pärjää talvella :shock: kuorma-autot ja työkoneet erikseen, niissä se ei vain "toimi"...

yhden talven ajelin tuolla omalla 300E:llä jossa tomaatti ja kerran vain jäin kiinni, manuaalilaatikoisella en olisi tod.näk. päässyt edes niinkään pitkälle, mitä tuolla tomaatilla... 30 cm nuoskalunta oli vain yksínkertaisesti liikaa +10 vuotta vanhoille talvirenkaille, joissa pintaa ehkä 3 mm :lol: heijaus ei ollut ongelma, vaan se, että auton pyörät lakkasivat lopulta ottamasta maahan...

niin no, olihan siinä kyllä se ASD perä ja painoa perässä n. 100 kg...

ja olen ollut kiinni autolla talvella varmaan yli 300 kertaa, kesälläkin useasti :wink: ja aina ennen manuaalivaihteisella, että ei se manuaali mikään tae etenemisestä ole... huom. kuljen/joudun kulkemaan usein sellaisissa paikoissa, mihin muut ei edes yritä tai tiedä sellaisia paikkoja olevan olemassakaan... edellisellä työautolla, eli mitsu L300 pakulla onnistuin kerran jäämään kiinni seinäjoen keskustaankin :P siitä hirtti kyllä etujarru kiinni silloin ja taisin siitä paikasta käydä ostamassa tuon ducaton :think:
En tiedä yhtään minkälaista on tomaatilla ajo talvella kun ollut vain takaveto taunus peltoautona :D Sillä nyt ei paljoa ole kokemusta saanut tuohon tomaatilla ajelemiseen talvel.. Tässä parin kuukauden päästä sen sitten näkee..

Kiitoksia muillekkin vastauksista ja helpotti kuulla ettei ole kovi paljoa ongelmia ollut muilla ton tomaaatin kanssa 8)
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Automaatti mesellä talvella

Viesti Kirjoittaja napa »

sanotaan niin, että ei automaatti mersu ainakaan huonompi ole, kuin manuaali taunus talviautona :D

mikä siinä automaatissa talviautoilun yhteydessä yleensä edes pelottaa/epäilyttää ihmisiä :o vähemmän siinä on sähellettävää... jääradalla 200D ja automaatti yhdistelmä ei tietysti ihan kärjessä ollut, mutta hauskaa silläkin pystyi pitämään, kun piruuttani kävin sillä kloppeja joskus härnäämässä jäällä... kaveri nauraa räkätti ihan vääränä apukuskin paikalla, että tälläinen on pakko saada itsekkin jääautoksi :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: Automaatti mesellä talvella

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Ihan huippu on automaatilla ajaa talvellakin.
Ehkä jopa helpompaa kun sotkettavalla vaihteistolla.

Ittestä liukkaalla lähdöt esim. mäestä oli helpompia kun kovalla lootalla.
6vuotta tomaatilla tuli mentyä kesät talvet ja tykkäsin.

Kun siihen tottuu miten laatikko vaihtaa ja käyttäytyy eri tilanteissa niin ei ole mitään hätää vaikka olis enemmänkin tehoja.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
PEPI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Su 14.03.2010 14:15

Re: Automaatti mesellä talvella

Viesti Kirjoittaja PEPI »

Me ollaan emännän kanssa ajeltu tomaatilla vasta kaheksan vuotta, toisille pitkä aika ja toisille lyhyt. Yks asia on varma ja kun se on varma niin se on varma, elikkä manuaalia ei tähän taloon enään tuu. Ite ja emäntä on sen verran mukavuuden halusia, että tomaatti on ainut vaihtoehto. Ja sitten kun ei enään tuolla takapotkulla pärjää niin sitten ostetaan 4matic ja meno jatkuu.
S211 E320 CDI V6 7G - facelift
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Automaatti mesellä talvella

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

En ota mitään kantaa raskaaseen kalustoon kun en siitä mitään tiedä.

Mutta:
Olisin todella innokas näkemään / kokemaan miten lankku -tomaatilla heijataan :o
Mulla on kax. Saa näyttää niilläkin kun itte en osaa kummallakaan :wtf:

Mä voisin sit yrittää verrokiksi keppivaihteisella :wink:

Ja mielellään niin että lunta on senverran ettei suoraan ajamalla pääse etenemään :lol:
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Automaatti mesellä talvella

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Onhan noita autoja ollut automaattina ja manuaalina 80/90-luvulla TM:n talviautotesteissäkin takavetoisia. Aika karut tuomiot ne automaatit siellä aikanaan sai...ja tuskin oli testaajien ajotaidoista asia kiinni.

Itse ajoin 6 talvea jenkkiautomaatilla BF Goodrichin 295/50R15 M+S takarenkailla, jotka oli käytännössä kesärenkaat. Kertaakaan en jäänyt minnekään kiinni.

Eli kyllä automaatilla pärjää, mutta jos on ihan pakko ajaa takavetoisella mersulla jota ei ole kukaan suunnitellut talviajoon ylipäätään, niin ottaisin ainakin henkilökohtaisesti manuaalivaihteisen alle.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Oiler
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 06.08.2010 16:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: Automaatti mesellä talvella

Viesti Kirjoittaja Oiler »

Tämä on osittain asennekysymys.
Mulla oli viime talvi eka talvi automaattimersulla enkä jäänyt kiinni kertaakaan, vaikka luntakin oli välillä ihan kiitettävästi. Aiempina talvina tuli tuupattua Saabilla milloin minnekin, kun se kerran oli "kunnon talviauto" ja kiinnihän se sitten jäi :oops:

Automaattimersulla vaan tuli käytettyä enemmän harkintaa ja katsottua mihin autonsa tuuppasi :thumbup:
------------------------------
MB E 250 CDI 4Matic T A '12
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Automaatti mesellä talvella

Viesti Kirjoittaja etrade »

Oiler kirjoitti:Aiempina talvina tuli tuupattua Saabilla milloin minnekin, kun se kerran oli "kunnon talviauto" ja kiinnihän se sitten jäi :oops:
Kolme talvea tuli ajettua etuveto automaatilla kesärenkailla ja meni kuin panssarivaunu.

Ei ole tietoa mesen uusista tomaatti henkilöautoista miten heijaaminen onnistuu mutta ne raskaat meset mitä automaatilla ajanu niin heijaus on mahdotonta kun pitää odottaa tupakin verran että saa suunnan vaihdettua. Mesellä tomaatti raskaat halvempia kun kytkimellä niin tottakai isännät alkaa ostaa niitä. Ainakin puolikkaas yhtä helvettiä.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Automaatti mesellä talvella

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Eiköhän tuo ole ajotavasta hyvin pitkälti kiinni oon ajanut kumpiakin enkä oo jäänyt kiinni kertaakaan
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Automaatti mesellä talvella

Viesti Kirjoittaja RH »

Timo L. kirjoitti:Ensi vuonna tulee täyteen 10 vuotta automaattien kanssa.
Mulla oli aikanaan kloppina eka auto takavetoinen (tuon ajan mittapuun mukaan aavistuksen normia tehokkaampikin) automaattivaihteinen auto. Ja jos tuolla silloin pärjäsi, niin miksei nykyäänkin. Molempia ollut ja on. Normiajossa pärjää mielestäni kummallakin ihan yhtä hyvin. Mutta jos talviliukkaita on tarkoitus "hyödyntää" siten kuin muun liikenteen seassa ei liene tarkoituksenmukaista, niin keppivaihteinen on kyllä ehdottomasti hauskempi.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Automaatti mesellä talvella

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

SELlillä onnistui heijaaminen seuraavasti:
Ensin eteenpäin niin pitkälle kuin meni, ei todellakaan ollut montaa senttiä.
Jarrut kii, pakki päälle, kevyesti kaasua, jarru ylös, jarrut kiinni taas,kun meno loppuu ja sama uusiksi.
Noin pääsin irti pari kertaa, kun juutuin suolasohjoon. :evil:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Automaatti mesellä talvella

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Jos autossa on jonkun näköinen ajonvakautus nii mun mielestä se on aika sama kumpi loota siellä on. Tän hetkisestä kalustosta löytyy ASD, ASR, ESP ja noista millään ei ole ongelmaa ajella talvisin. Lisäks on ollu w124 260E ja 300E automaatteina ilman avustimia ja enää ei kyllä ole tulossa talvikäyttöön, vaikka ei sen puoleen tuntui noillakin aikanaan pärjäävän ku ei ollu avustimilla ajanu.
Noniin ja sitten taas voikin kaikki "tosi" rattimiehet ja muut Vataset huuta kilpaa miten ABS:stä, ESP:stä ym. on enemmän haittaa kun hyötyä :D
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Kone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 23.10.2010 13:27

Re: Automaatti mesellä talvella

Viesti Kirjoittaja Kone »

Jos sattuisi käymään niin hyvin että tulisi taas oikea talvi niin Biltema löytyy tuollaiset :-) Ei mitään tietoa toimiiko vai ei, kertokaa sitten miten kävi :-)

Kuva
eeteeku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: To 17.04.2003 13:35
Paikkakunta: Nurmoo

Re: Automaatti mesellä talvella

Viesti Kirjoittaja eeteeku »

Ketjuilla muuten pääsee! Edellistalvena kun Vaasan kadut oli täynnä lunta, niin oli juhlaa jakaa tavaraa ketjut päällä.
Muut jakopakut oli kiinni/kuskit kantoi laatikoita kymmeniä metrejä. Meirän sprintterillä survottiin aina ovelle..
S211 320CDI -04
S203 220cdi -03


exät:
W639 111CDI -05
722.6 AMG laatikko -99 (liikuttaa 2t brittisohvaa)
kasa sprinttereitä
W140, 320 -94
W202 tourinki, 220CDI -00
190E -83
Kone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 23.10.2010 13:27

Re: Automaatti mesellä talvella

Viesti Kirjoittaja Kone »

Kauanko kestää asentaa / ottaa pois?
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Automaatti mesellä talvella

Viesti Kirjoittaja etrade »

Olisko tuosta apua? http://www.youtube.com/watch?v=IRic9b3BqVA" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin