W124 hihnankiristinprobleema

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jaket
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 07.01.2004 15:10

W124 hihnankiristinprobleema

Viesti Kirjoittaja jaket »

Ongelma on seuraavan lainen: moniurahihnan kiristin on vinossa, eli syö hihnan toista reunaa uralle. Ruuvimeisselillä kokeilemalla kiristinhässäkkä heiluu moottorin etupintaan nähden.

Mikä voisi olla hajalla vai onko ruuvit löysällä? Kiristin ei pidä ääntä eli laakerit tuskin sököt. En ole uskaltanut purkaa jos hajoaa lopullisesti ja matkanteko loppuu siihen.
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Luultavasti koko kiristin systeemi rikki. Ei kun uutta kehiin.
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1529
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W124 hihnankiristinprobleema

Viesti Kirjoittaja illinois »

Kyllä kannattaa uusia, mulla meni 200 tkm jälkeen kiisselissä eikä kannata säästellä, osta uusi tilalle niin saat kuntoon.
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
jaket
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 07.01.2004 15:10

Viesti Kirjoittaja jaket »

Minkälainen tuo systeemi on, esim kl tarjoaa seuraavia osia:

hihnankiristimen vipu -93
laakeri kiristinvipuun -93
suojusmuovi vivulle -93
suojusmuovi rullalle

Pitääkö nuo kaikki ostaa erikseen vai onko tuo hihnankiristimen vipu jo täydellinen tai selviäisikö pelkällä laakerin vaihdolla? En ole koskaan purkanut ko. systeemiä niin en tiedä sen rakennetta.

Auto on 200D vm -90
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

KL:llä myy koko paketin hintaan 119.00ekua. Ota koko paketti niin ei tarvitse murehtia seuraavaan 150000km.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12616
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no jos on pelkät laakerit mennyt ja rullat ok, niin mitä siinä kaikkia vaihtaa.

suojamuoveista yms. on turha maksaa kun ne kerran saa niistä vanhoista.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Re: W124 hihnankiristinprobleema

Viesti Kirjoittaja spede10 »

jaket kirjoitti:Ongelma on seuraavan lainen: moniurahihnan kiristin on vinossa, eli syö hihnan toista reunaa uralle. Ruuvimeisselillä kokeilemalla kiristinhässäkkä heiluu moottorin etupintaan nähden.

Mikä voisi olla hajalla vai onko ruuvit löysällä? Kiristin ei pidä ääntä eli laakerit tuskin sököt. En ole uskaltanut purkaa jos hajoaa lopullisesti ja matkanteko loppuu siihen.
Tarkista nyt ensin, onko lukitusruuvi kiinni. Jos koko systeemi heiluu, niin ei tuo vaikuta pelkältä/välttämättä laakerivialta.
Vaihdoin juuri illalla hihnan. Ainakin W124 systeemi on lukittu 19 mm -kantaisella ruuvilla. Kiristysruuvi on erikseen.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
jaket
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 07.01.2004 15:10

Re: W124 hihnankiristinprobleema

Viesti Kirjoittaja jaket »

spede10 kirjoitti: Tarkista nyt ensin, onko lukitusruuvi kiinni. Jos koko systeemi heiluu, niin ei tuo vaikuta pelkältä/välttämättä laakerivialta.
Vaihdoin juuri illalla hihnan. Ainakin W124 systeemi on lukittu 19 mm -kantaisella ruuvilla. Kiristysruuvi on erikseen.
Missä tuo kiristysruuvi sijaitsee? Olisiko kellään räjäytyskuvaa tms. tuosta kiristimenstä? Kuten sanottua en ole uskaltanut mennä paljoa säätämään ettei levahda koko härpäke atomeiksi. Voisi hyvinkin olla vain ruuvit löysällä koska koko kiristinvipusysteemi heiluu moottoriin nähden. Rulla on tukevasti kiinni vivussa.

Miten tuon kiristimen saa irti? Ensi jousi ja iskari irti ja sitten?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12616
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ei siinä mitään pelkoa ole että leviäis koko systeemi.

otat vaan hihnan irti ja rauhassa katsot miten toimii.

ne mustat pyöreät muovit on suojia, niitten alla on ruuvit.
jaket
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 07.01.2004 15:10

Viesti Kirjoittaja jaket »

Anteeksi tietämättömyyteni , mutta miten sen hihnan saa irti? Auto on minulla nyt toista viikkoa joten en ole vielä oikein perillä kaikista kommervenkeistä.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12616
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

otat ensin 13mm mutterin irti, joka on siis sen jousi/iskarin paketin yläpäässä.

oikean puolimmaisen otat siis irti, edestäpäin katsottuna. Sitten laitat siihen mustaan muovi "palikkaan" esim. meisselin ja väännät sitä palikkaa hanttarin puolelle päin->saat äsken irroittamasi mutterin ruuvin työnnettyä taaksenpäin->hellää vääntösi palikasta->hihnalöystyy->siitä pääsetkin sitten eteenpäin.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Re: W124 hihnankiristinprobleema

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Missä tuo kiristysruuvi sijaitsee? Olisiko kellään räjäytyskuvaa tms. tuosta kiristimenstä? Kuten sanottua en ole uskaltanut mennä paljoa säätämään ettei levahda koko härpäke atomeiksi. Voisi hyvinkin olla vain ruuvit löysällä koska koko kiristinvipusysteemi heiluu moottoriin nähden. Rulla on tukevasti kiinni vivussa.

Miten tuon kiristimen saa irti? Ensi jousi ja iskari irti ja sitten?
Puhutaankohan me nyt samasta asiasta? Ei minun käsittääkseni jousilla ja iskareilla ole mitään tekemistä kiristimen kanssa.

Kiristin on koneen etupäässä, edestä katsottuna keskiviivan oikealla puolella. Kiristimen rulla on siellä välissä, vesipumpun hihnapyörän alapuolella. Se rulla jonka yli hihna menee selkä, siis sileä puoli rullaa vasten. Halkaisija on noin kahdeksan cm. Lukitusruuvi on rullasta katsottuna yläoikealla. Siis 19 mm avainvälinen kanta. Varsinainen kiristyssysteemin säätöruuvi on holkkimainen, pitkähkö putkilo, jossa on 13 mm kanta. Systeemissä on merkki, johon kiristäminen tapahtuu. Alfamerin kirjassa puhutaan viivoista, itselläni on hahlomainen merkki, johon osoitinnuoli kiristetään.

Jos vaihdat hihnan, niin tee se seuraavasti:
Irroita syylärin ja viskon välissä oleva muovisuppilo. Se on klipseillä kiinni ja lähtee ylöspäin vetämällä. Lähtee siis pois, vaikka viskon ropeli on kiinni. Vaatii tosin hiukan ujuttelua ropelin siipien kanssa, mutta lähtee. Sen jälkeen ropeli irti. W124 300E:ssä se on kiinni kolmella kuusikantaruuvilla, 5 mm kuusioavain. Käytä hyvälaatuista avainta, älä mitään huonekalusatsien mukana tullutta, ettei kanta korkkaa.
Kun ropeli on irti, löysää hihnan kiristyssysteemin lukitusruuvia puoli kierrosta, siis sitä, jossa on 19 mm kanta. Löysää kiristimen säätöholkista (se putkilo, jossa 13 mm kanta) niin paljon, että hihna lähtee pois. Laita uusi hihna paikalleen, säädä ja kiristä säädin. Laita ropeli kiinni ja muovisuppilo paikalleen.

Ennen vanhan hihnan irroittamista, piirrä kuva hihnan asennosta. Muuten saattaapi mennä runsaasti tupakkia, ennen kuin on paikallaan.

Itse otin ennen koko operaatiota moottorin pohjapanssarin pois, sillä ropelin ruuvien kiinnilaitto on alakautta hiukan helpompi homma.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12616
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

200D koneessa on kiristys systeemissä nimeomaan jousi + iskari.

En nyt muista oliko tarvista 200D:ssä ottaa tuulitunneli pois, mutta ei ainakaan tarvitse pohjamuoveja ottaa pois, eikä myöskään viskoa lyödy 200D:stä.

auton omasta ohjekirjasta löytyy remmin "kulkureitti" kuva.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Siinä on hihnan kiristinsysteemissä ylimpänä sellainen musta, muovinen osa, josta lähtee muovilla peitetty jousi alaspäin. Tuo musta muoviosa kiinnittyy siitä jousen silmukan sisältä kanteen 8mm pultilla eli 13mm avain käy siihen... Mutteri irti pultista, sitten kampeaa jollain sopivalla pyöreällä raudalla sitä muoviosaa, että saa pultin pois siitä reiästä. Siinä muoviosassa on reikä (yli 10mm) tuota kampeamis työkalua varten...
Vaikea selittää, toivottavasti saa selkoa :shock:

Kun pultin saa pois sitä muoviosaa kiinni pitämästä, niin kiristin löystyy ja hihnan saa pois.
Jos ei ole aiemmin irrottanut remmiä, niin kannattaa vaikka piirtää paperille, että miten se oikein kulkeekaan siellä, ei tartte sitten ihmetellä kun laittaa uutta remmiä paikalleen....
w115,123,124,126,210 yms.
jaket
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 07.01.2004 15:10

Viesti Kirjoittaja jaket »

Kiitoksia vastanneille. Nopeaa palvelua täällä Mersuforumilla, ei voi muuta sanoa. Täytynee ehtoolla tutkia mitä tuo kiristin on syönyt.

Kiitos vielä kerran.
jussi290
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 13.01.2004 11:52
Paikkakunta: viljakkala

Viesti Kirjoittaja jussi290 »

Jos kerran koko kiristin systeemi vipuineen kaikkineen heiluu moottoriin nähden niin sieltä on se laakeri lopussa millä se kiristimen vipu on koneessa kiinni eli siitä mistä se vipu kääntyy. Ei tarvi vaihtaa ku se laakeri. eikä oo paha homma ollenkaan
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17303
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ja tässähän tuli sitten neuvot sekä bensa- (spede10) että dieselmoottorille (muut) :D .
wiimax.fi
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

epk kirjoitti:200D koneessa on kiristys systeemissä nimeomaan jousi + iskari.

En nyt muista oliko tarvista 200D:ssä ottaa tuulitunneli pois, mutta ei ainakaan tarvitse pohjamuoveja ottaa pois, eikä myöskään viskoa lyödy 200D:stä.

auton omasta ohjekirjasta löytyy remmin "kulkureitti" kuva.
Juu, annoin ohjeita tietysti bensakoneelle. Eipä ole tullut kurkattua koskaan diisselin pellin alle, joten siitä johtui hämmästelyni.
Hyvä, että asia selvisi!

No, joka tapauksessa opiskelin itse eilen sen hihnan vaihdon. Ainoa hankaluus oli tosiaan sen ropelin kiinnittäminen, on sen verran ahtaat paikat, vaikka pienikätinen olenkin. :wink:
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

jaket kirjoitti:Kiitoksia vastanneille. Nopeaa palvelua täällä Mersuforumilla, ei voi muuta sanoa. Täytynee ehtoolla tutkia mitä tuo kiristin on syönyt.

Kiitos vielä kerran.
Nopea tämä foorumi todella on. Tässä eräänä iltana ropasin jotain ja tuli tenkka på. Kipaisin koneelle ja mennessä vielä vitsailin vaimolle, että menen vilkaisemaan Mersun ohjekirjaa.
Ja toden totta, ei mennyt kuin muutama minuutti, niin vastaus räpsähti ruudulle ja pääsin jatkamaan korj...., anteeksi huoltoa!

Kiitos minunkin puolesta teille kaikille, aikamoisia asiantuntijavelikultia!
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Lindroos
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 358
Liittynyt: Ti 18.03.2003 21:47
Paikkakunta: Ähtäri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lindroos »

Nostetaas vanhaa aihetta kun olis pieni ongelma asiaan liittyen.

On meinaan ruvennu toi hihna kitisemään ikävästi viime päivinä enkä keksi mitään järkevää syytä. Mitään suuria kuormia laturin perässä ei ole eikä ilmastointikaan ole päällä mutta silti kitisee kun aamulla lähtee liikenteeseen. Useamman tunnin ajon jälkeen kitinä loppuu mutta seuraavana aamuna taas sama homma. Onko hihna tosiaan niin kulunut vai eikö kiristin toimi oikein? Jos oikein ymmärsin niin tässä 200D:ssä on se kiristäjä koneen päällä oleva jousi systeemi. Ruuvimenssilillä vääntämällä jousessa on vastusta mutta eikö riittävästi? Mihinkään ei vuoda öljyä tai muutakaan joka aiheuttaisi hihnan luistamista. Hihna on silmämääräsesti hyvässä kunnossa ja vaihdettu joskus vuosi/50tkm sitten. En vaan muista vaihdettiinko samalla muuta osaa, eli voisko kitinä tulla jostakin apulaitteesta tai rullasta?
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12616
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no paina jollain meisselillä sitä kiristäjää piukemmaksi jos lähtis kitinät.

Tällöin vian luulis olevan kiristäjässä. Yksi että heität siihe hihnalle jotain voitelu ainetta, erittäin vähän tietenkin ettei luista :lol:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17303
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lindroos, oletko tarkistanut ettei kyse ole siitä mistä tämä keskustelu alkoi :

"Ongelma on seuraavan lainen: moniurahihnan kiristin on vinossa"

Eli kiristinrulla on hieman vinossa hihnaa vasten, jolloin rulla joutuu koko ajan vähän luistamaan hihnaan nähden.
Kitinä tulee siitä kohtaa.
Korjataan vaihtamalla kiristimen KEINUN laakeri, tai koko keinu.

Ääni EI siis tule rullan laakerista.

Vika on edellämainittu vain 99,8 % kitinätapauksista, joten muuallakin se voi olla. :roll:
wiimax.fi
Vastaa Viestiin