W124 hihnankiristinprobleema
W124 hihnankiristinprobleema
Ongelma on seuraavan lainen: moniurahihnan kiristin on vinossa, eli syö hihnan toista reunaa uralle. Ruuvimeisselillä kokeilemalla kiristinhässäkkä heiluu moottorin etupintaan nähden.
Mikä voisi olla hajalla vai onko ruuvit löysällä? Kiristin ei pidä ääntä eli laakerit tuskin sököt. En ole uskaltanut purkaa jos hajoaa lopullisesti ja matkanteko loppuu siihen.
Mikä voisi olla hajalla vai onko ruuvit löysällä? Kiristin ei pidä ääntä eli laakerit tuskin sököt. En ole uskaltanut purkaa jos hajoaa lopullisesti ja matkanteko loppuu siihen.
Re: W124 hihnankiristinprobleema
Kyllä kannattaa uusia, mulla meni 200 tkm jälkeen kiisselissä eikä kannata säästellä, osta uusi tilalle niin saat kuntoon.
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Minkälainen tuo systeemi on, esim kl tarjoaa seuraavia osia:
hihnankiristimen vipu -93
laakeri kiristinvipuun -93
suojusmuovi vivulle -93
suojusmuovi rullalle
Pitääkö nuo kaikki ostaa erikseen vai onko tuo hihnankiristimen vipu jo täydellinen tai selviäisikö pelkällä laakerin vaihdolla? En ole koskaan purkanut ko. systeemiä niin en tiedä sen rakennetta.
Auto on 200D vm -90
hihnankiristimen vipu -93
laakeri kiristinvipuun -93
suojusmuovi vivulle -93
suojusmuovi rullalle
Pitääkö nuo kaikki ostaa erikseen vai onko tuo hihnankiristimen vipu jo täydellinen tai selviäisikö pelkällä laakerin vaihdolla? En ole koskaan purkanut ko. systeemiä niin en tiedä sen rakennetta.
Auto on 200D vm -90
Re: W124 hihnankiristinprobleema
Tarkista nyt ensin, onko lukitusruuvi kiinni. Jos koko systeemi heiluu, niin ei tuo vaikuta pelkältä/välttämättä laakerivialta.jaket kirjoitti:Ongelma on seuraavan lainen: moniurahihnan kiristin on vinossa, eli syö hihnan toista reunaa uralle. Ruuvimeisselillä kokeilemalla kiristinhässäkkä heiluu moottorin etupintaan nähden.
Mikä voisi olla hajalla vai onko ruuvit löysällä? Kiristin ei pidä ääntä eli laakerit tuskin sököt. En ole uskaltanut purkaa jos hajoaa lopullisesti ja matkanteko loppuu siihen.
Vaihdoin juuri illalla hihnan. Ainakin W124 systeemi on lukittu 19 mm -kantaisella ruuvilla. Kiristysruuvi on erikseen.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Re: W124 hihnankiristinprobleema
Missä tuo kiristysruuvi sijaitsee? Olisiko kellään räjäytyskuvaa tms. tuosta kiristimenstä? Kuten sanottua en ole uskaltanut mennä paljoa säätämään ettei levahda koko härpäke atomeiksi. Voisi hyvinkin olla vain ruuvit löysällä koska koko kiristinvipusysteemi heiluu moottoriin nähden. Rulla on tukevasti kiinni vivussa.spede10 kirjoitti: Tarkista nyt ensin, onko lukitusruuvi kiinni. Jos koko systeemi heiluu, niin ei tuo vaikuta pelkältä/välttämättä laakerivialta.
Vaihdoin juuri illalla hihnan. Ainakin W124 systeemi on lukittu 19 mm -kantaisella ruuvilla. Kiristysruuvi on erikseen.
Miten tuon kiristimen saa irti? Ensi jousi ja iskari irti ja sitten?
otat ensin 13mm mutterin irti, joka on siis sen jousi/iskarin paketin yläpäässä.
oikean puolimmaisen otat siis irti, edestäpäin katsottuna. Sitten laitat siihen mustaan muovi "palikkaan" esim. meisselin ja väännät sitä palikkaa hanttarin puolelle päin->saat äsken irroittamasi mutterin ruuvin työnnettyä taaksenpäin->hellää vääntösi palikasta->hihnalöystyy->siitä pääsetkin sitten eteenpäin.
oikean puolimmaisen otat siis irti, edestäpäin katsottuna. Sitten laitat siihen mustaan muovi "palikkaan" esim. meisselin ja väännät sitä palikkaa hanttarin puolelle päin->saat äsken irroittamasi mutterin ruuvin työnnettyä taaksenpäin->hellää vääntösi palikasta->hihnalöystyy->siitä pääsetkin sitten eteenpäin.
Re: W124 hihnankiristinprobleema
Puhutaankohan me nyt samasta asiasta? Ei minun käsittääkseni jousilla ja iskareilla ole mitään tekemistä kiristimen kanssa.Missä tuo kiristysruuvi sijaitsee? Olisiko kellään räjäytyskuvaa tms. tuosta kiristimenstä? Kuten sanottua en ole uskaltanut mennä paljoa säätämään ettei levahda koko härpäke atomeiksi. Voisi hyvinkin olla vain ruuvit löysällä koska koko kiristinvipusysteemi heiluu moottoriin nähden. Rulla on tukevasti kiinni vivussa.
Miten tuon kiristimen saa irti? Ensi jousi ja iskari irti ja sitten?
Kiristin on koneen etupäässä, edestä katsottuna keskiviivan oikealla puolella. Kiristimen rulla on siellä välissä, vesipumpun hihnapyörän alapuolella. Se rulla jonka yli hihna menee selkä, siis sileä puoli rullaa vasten. Halkaisija on noin kahdeksan cm. Lukitusruuvi on rullasta katsottuna yläoikealla. Siis 19 mm avainvälinen kanta. Varsinainen kiristyssysteemin säätöruuvi on holkkimainen, pitkähkö putkilo, jossa on 13 mm kanta. Systeemissä on merkki, johon kiristäminen tapahtuu. Alfamerin kirjassa puhutaan viivoista, itselläni on hahlomainen merkki, johon osoitinnuoli kiristetään.
Jos vaihdat hihnan, niin tee se seuraavasti:
Irroita syylärin ja viskon välissä oleva muovisuppilo. Se on klipseillä kiinni ja lähtee ylöspäin vetämällä. Lähtee siis pois, vaikka viskon ropeli on kiinni. Vaatii tosin hiukan ujuttelua ropelin siipien kanssa, mutta lähtee. Sen jälkeen ropeli irti. W124 300E:ssä se on kiinni kolmella kuusikantaruuvilla, 5 mm kuusioavain. Käytä hyvälaatuista avainta, älä mitään huonekalusatsien mukana tullutta, ettei kanta korkkaa.
Kun ropeli on irti, löysää hihnan kiristyssysteemin lukitusruuvia puoli kierrosta, siis sitä, jossa on 19 mm kanta. Löysää kiristimen säätöholkista (se putkilo, jossa 13 mm kanta) niin paljon, että hihna lähtee pois. Laita uusi hihna paikalleen, säädä ja kiristä säädin. Laita ropeli kiinni ja muovisuppilo paikalleen.
Ennen vanhan hihnan irroittamista, piirrä kuva hihnan asennosta. Muuten saattaapi mennä runsaasti tupakkia, ennen kuin on paikallaan.
Itse otin ennen koko operaatiota moottorin pohjapanssarin pois, sillä ropelin ruuvien kiinnilaitto on alakautta hiukan helpompi homma.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
..
Siinä on hihnan kiristinsysteemissä ylimpänä sellainen musta, muovinen osa, josta lähtee muovilla peitetty jousi alaspäin. Tuo musta muoviosa kiinnittyy siitä jousen silmukan sisältä kanteen 8mm pultilla eli 13mm avain käy siihen... Mutteri irti pultista, sitten kampeaa jollain sopivalla pyöreällä raudalla sitä muoviosaa, että saa pultin pois siitä reiästä. Siinä muoviosassa on reikä (yli 10mm) tuota kampeamis työkalua varten...
Vaikea selittää, toivottavasti saa selkoa
Kun pultin saa pois sitä muoviosaa kiinni pitämästä, niin kiristin löystyy ja hihnan saa pois.
Jos ei ole aiemmin irrottanut remmiä, niin kannattaa vaikka piirtää paperille, että miten se oikein kulkeekaan siellä, ei tartte sitten ihmetellä kun laittaa uutta remmiä paikalleen....
Vaikea selittää, toivottavasti saa selkoa
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Kun pultin saa pois sitä muoviosaa kiinni pitämästä, niin kiristin löystyy ja hihnan saa pois.
Jos ei ole aiemmin irrottanut remmiä, niin kannattaa vaikka piirtää paperille, että miten se oikein kulkeekaan siellä, ei tartte sitten ihmetellä kun laittaa uutta remmiä paikalleen....
w115,123,124,126,210 yms.
Juu, annoin ohjeita tietysti bensakoneelle. Eipä ole tullut kurkattua koskaan diisselin pellin alle, joten siitä johtui hämmästelyni.epk kirjoitti:200D koneessa on kiristys systeemissä nimeomaan jousi + iskari.
En nyt muista oliko tarvista 200D:ssä ottaa tuulitunneli pois, mutta ei ainakaan tarvitse pohjamuoveja ottaa pois, eikä myöskään viskoa lyödy 200D:stä.
auton omasta ohjekirjasta löytyy remmin "kulkureitti" kuva.
Hyvä, että asia selvisi!
No, joka tapauksessa opiskelin itse eilen sen hihnan vaihdon. Ainoa hankaluus oli tosiaan sen ropelin kiinnittäminen, on sen verran ahtaat paikat, vaikka pienikätinen olenkin.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Nopea tämä foorumi todella on. Tässä eräänä iltana ropasin jotain ja tuli tenkka på. Kipaisin koneelle ja mennessä vielä vitsailin vaimolle, että menen vilkaisemaan Mersun ohjekirjaa.jaket kirjoitti:Kiitoksia vastanneille. Nopeaa palvelua täällä Mersuforumilla, ei voi muuta sanoa. Täytynee ehtoolla tutkia mitä tuo kiristin on syönyt.
Kiitos vielä kerran.
Ja toden totta, ei mennyt kuin muutama minuutti, niin vastaus räpsähti ruudulle ja pääsin jatkamaan korj...., anteeksi huoltoa!
Kiitos minunkin puolesta teille kaikille, aikamoisia asiantuntijavelikultia!
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Nostetaas vanhaa aihetta kun olis pieni ongelma asiaan liittyen.
On meinaan ruvennu toi hihna kitisemään ikävästi viime päivinä enkä keksi mitään järkevää syytä. Mitään suuria kuormia laturin perässä ei ole eikä ilmastointikaan ole päällä mutta silti kitisee kun aamulla lähtee liikenteeseen. Useamman tunnin ajon jälkeen kitinä loppuu mutta seuraavana aamuna taas sama homma. Onko hihna tosiaan niin kulunut vai eikö kiristin toimi oikein? Jos oikein ymmärsin niin tässä 200D:ssä on se kiristäjä koneen päällä oleva jousi systeemi. Ruuvimenssilillä vääntämällä jousessa on vastusta mutta eikö riittävästi? Mihinkään ei vuoda öljyä tai muutakaan joka aiheuttaisi hihnan luistamista. Hihna on silmämääräsesti hyvässä kunnossa ja vaihdettu joskus vuosi/50tkm sitten. En vaan muista vaihdettiinko samalla muuta osaa, eli voisko kitinä tulla jostakin apulaitteesta tai rullasta?
On meinaan ruvennu toi hihna kitisemään ikävästi viime päivinä enkä keksi mitään järkevää syytä. Mitään suuria kuormia laturin perässä ei ole eikä ilmastointikaan ole päällä mutta silti kitisee kun aamulla lähtee liikenteeseen. Useamman tunnin ajon jälkeen kitinä loppuu mutta seuraavana aamuna taas sama homma. Onko hihna tosiaan niin kulunut vai eikö kiristin toimi oikein? Jos oikein ymmärsin niin tässä 200D:ssä on se kiristäjä koneen päällä oleva jousi systeemi. Ruuvimenssilillä vääntämällä jousessa on vastusta mutta eikö riittävästi? Mihinkään ei vuoda öljyä tai muutakaan joka aiheuttaisi hihnan luistamista. Hihna on silmämääräsesti hyvässä kunnossa ja vaihdettu joskus vuosi/50tkm sitten. En vaan muista vaihdettiinko samalla muuta osaa, eli voisko kitinä tulla jostakin apulaitteesta tai rullasta?
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Lindroos, oletko tarkistanut ettei kyse ole siitä mistä tämä keskustelu alkoi :
"Ongelma on seuraavan lainen: moniurahihnan kiristin on vinossa"
Eli kiristinrulla on hieman vinossa hihnaa vasten, jolloin rulla joutuu koko ajan vähän luistamaan hihnaan nähden.
Kitinä tulee siitä kohtaa.
Korjataan vaihtamalla kiristimen KEINUN laakeri, tai koko keinu.
Ääni EI siis tule rullan laakerista.
Vika on edellämainittu vain 99,8 % kitinätapauksista, joten muuallakin se voi olla.![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
"Ongelma on seuraavan lainen: moniurahihnan kiristin on vinossa"
Eli kiristinrulla on hieman vinossa hihnaa vasten, jolloin rulla joutuu koko ajan vähän luistamaan hihnaan nähden.
Kitinä tulee siitä kohtaa.
Korjataan vaihtamalla kiristimen KEINUN laakeri, tai koko keinu.
Ääni EI siis tule rullan laakerista.
Vika on edellämainittu vain 99,8 % kitinätapauksista, joten muuallakin se voi olla.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
wiimax.fi