Jonessin w124 om606
Jonessin w124 om606
Eli kyseinen kone on leipassut niin saako koneen tilalle asennettua eri konetta ilman suurempia muutoksia? Autohan on tämä: http://s1213.photobucket.com/albums/cc4 ... =Mersu.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; eli Mercedes Benz E 250td 1994. Autossa on 5vaihteinen manuaali loota ja käsittääkseni kone on tuo om602.962. Auton öljypumpun akseli napsahti poikki ja seuraukset oli kivat. Jos mä nyt jytkäsen samanlaisen koneen paikalleen niin minkälaisella vaivalla tosta saa woimaa irti? Onko kellään ollut kyseistä kaaraa, kokemuksia?
Viimeksi muokannut Jonessi, Ma 11.11.2013 15:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: om602 turbodiesel
jos laillisen haluaa ja ei jaksa katsasdtuksen värkätä niin om605 tai 606
w201 om605
Re: om602 turbodiesel
kyllä sinne koriin käy mikä vaan noista mersun moottoreista, mitä on ollu 124 koppasessa. toi on vaan niin uus kärry, että pykälien mukaan vaihtokoneen pitää olla kait samanikänen, tai uudempi, kun toi nykynen.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: om602 turbodiesel
Joo 606 kone olis tarkoitus tähän pistää. Nythän olen tuosta koneen ja vaihdelaatikon pois ottanut sekä hieman alkanut koria purkamaan. Väriksi tulee helmiäismusta. Kumpikohan pitäis laittaa automaatti laatikko vai ketrakki bemarin kytkimellä? Eikös tähän pidä jarrut vaihtaa jäähdytettyihin, koska alunperin ei ole turbo ollut?
Re: om602 turbodiesel
kyllä ne jarrut pitää vaihtaa. ainakin 124 koppasessa on jo 2,5 10V turbokoneessa jäähdytetyt jarrut. niin kyllä kait nyt 606:sessa on jäähdytetyt ja varmaan paljon isommatkin jarrut kokonaisuudessaan.
automaattia suosittelisin. en tiiä minkä verran tosta paukkuja ajattelit ottaa, mutta jos nyt ajatellaan vaikka lastutettua, muuten vakiota 606 turbokonetta, niin automaatin kanssa tuskin mitään erikoisia murheita tehon takia on tiedossa. kun taasen näihin 124 koppasen mersun ikäsiin manuaalilaatikoihin en enää luota ollenkaan, muutakun vakio autossa, mihin ne on tarkotettukkin. niissä ei ole sitä mersumaista ylimitotusta.. ja lisäks joutuu kytkimen rakenteleen.
automaattia suosittelisin. en tiiä minkä verran tosta paukkuja ajattelit ottaa, mutta jos nyt ajatellaan vaikka lastutettua, muuten vakiota 606 turbokonetta, niin automaatin kanssa tuskin mitään erikoisia murheita tehon takia on tiedossa. kun taasen näihin 124 koppasen mersun ikäsiin manuaalilaatikoihin en enää luota ollenkaan, muutakun vakio autossa, mihin ne on tarkotettukkin. niissä ei ole sitä mersumaista ylimitotusta.. ja lisäks joutuu kytkimen rakenteleen.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: om602 turbodiesel
Minnekkäs asti toi automaatti kestää tehoissa? Se vaan katsos se vahvistuttaminen maksaa niin pirusti.. Paljonkohan tulis maksamaan getracci ja joku kytkin joka kestäis jotain perus 7mm mynäpumppua ja hx35 turboa?
- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta
Re: om602 turbodiesel
Kyllähän se 722.3 Dieselin automaatti kunnossa oleva kestää 300 hepan tehot ja 500 väänöt.
Re: om602 turbodiesel
tätä komppaan. pikkuvireissä kestää kyllä 722.3 aski ihan hyvin. varmaan juurikin yllä olevia lukuja voi pitää vielä siedettävänä kestona. hetkellisesti varmaan kestää isompiakin, mutta sitä ei sitten tiedä, että kuinka kauan. en tiiä mitä kaikkia eroja noissa pensan ja diiselin askeissa on. mulla on pensakoneen tomaattilaatikko ja hyvin sekin on kestäny. ainakin toistaiseks pitempään, ku ykskään manuaali tässä autossa. ihan sama onko pitkäakselinen, vai lyhytakselinen. onko 4, vai 5 vaihteinen, onko 6 koneen perästä, vai pikkukoneesta. samanlailla menee rattaat sileeks. eli tomaattia suosittelen, jos voimaa meinaa ottaa.Kuningassorvari kirjoitti:Kyllähän se 722.3 Dieselin automaatti kunnossa oleva kestää 300 hepan tehot ja 500 väänöt.
hyvä hytkin + getrakki maksaa jo ittessään äkkiä saman verran, kun tomaatin vahvistus. no, ei nyt ehkä ihan, mutta sika hintoja ne pyytelee noista getrakeista. kytkimiä on niitä kaikkia race malleja. jotakin pemarin kytkimiä on kait käytetty ja sprintterin kytkimiä. ne ne taitaa olla yleisimmät. niiden hinnoista en tiiä mitään. monta sataa varmaan kuitenkin.
jos karkeesti laskee, niin:
tomaatti aski 300€ + vahvistus 1000€ + kunnostus 500€ =1800€ (pelkällä hyväkuntosella vahvistamattomalla automaatillakin pärjäilee, jos tehot on jossakin max 300 hepan nurkilla.)
manuaali getrakki 600€ + kytkin 400€ =1000€
on ne toiset muuten pärjänny manuaali askeillakin ihan hyvin ja pitkälle, ettei toi mun mielipide ole koko totuus. sattunu vaan vähän huono tuuri noiden laatikoiden kanssa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: om602 turbodiesel
Joo jos joltain löytyy 722.3 automaatti vaihteisto niin yvtä tännepäin. Mahtaakohan toi perä kestää tossa jos siihen nyt voimaa tulee +250hp ja max 300hp?
Eli tuohan ei ole om602 vaan om605 monivena dieseli kone. Minkälaisella kokoonpanolla tosta irtoaa 275hp +- 40hp ? Joku 3,5tuuman putkisto, riittääkö normi 603 diesel pumppu, jos ei niin 7mm mynä, ja joku hieman vakiota parempi turbo. Tuleekohan tuolla liikaa rasitusta tomaatille jos 7mm mynä, hx35 ja hengittävämpi putkisto?
E: tietenkin jokin cooleri yhteen väliin. Ja moottori vaihtuu kuusnollakutoseen.
Eli tuohan ei ole om602 vaan om605 monivena dieseli kone. Minkälaisella kokoonpanolla tosta irtoaa 275hp +- 40hp ? Joku 3,5tuuman putkisto, riittääkö normi 603 diesel pumppu, jos ei niin 7mm mynä, ja joku hieman vakiota parempi turbo. Tuleekohan tuolla liikaa rasitusta tomaatille jos 7mm mynä, hx35 ja hengittävämpi putkisto?
E: tietenkin jokin cooleri yhteen väliin. Ja moottori vaihtuu kuusnollakutoseen.
Re: om602 turbodiesel
Niin siis sunhan täytyy leimata se sitten alkuperäisellä turbolla jne
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: om602 turbodiesel
onko se pakko olla vakio ahtimella kun itsellä on samanlainen projekti menossa mutta tulee 605 ja ahimen ja cuulerin lisääminen kuulema on luvallista onhan siinä tietysti tehoeroa mutta inssi sanoi että tehoja ei saa olla yhtään enempää
w201 om605
Re: om602 turbodiesel
No siis vähäpäästöiseen autoon pitää laittaa vähäpäästöinen moottori, ja turbot ja muut pitää olla alkuperäisiä, siihen kuuluvia.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: om602 turbodiesel
Mikä tuo numero sarja automaatille on joka käy tohon 606 koneeseen ja kestääkin jotain? Tuolla purkaamoilla on 722.358, 722.357, 722.359 ymym..
Re: om602 turbodiesel
joo katos per.... aivot narikassa ei tietenkään vähäpäästöistä saa muutella
joku automaattipaja voisi tietää enemmän noista laatikoiden numeroista mutta on niissä joitain sisäisiä eroja kun sama laatikko 0n 300dt-500s
joku automaattipaja voisi tietää enemmän noista laatikoiden numeroista mutta on niissä joitain sisäisiä eroja kun sama laatikko 0n 300dt-500s
w201 om605
- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta
Re: om602 turbodiesel
Jonessi kirjoitti:Joo jos joltain löytyy 722.3 automaatti vaihteisto niin yvtä tännepäin. Mahtaakohan toi perä kestää tossa jos siihen nyt voimaa tulee +250hp ja max 300hp?
Eli tuohan ei ole om602 vaan om605 monivena dieseli kone. Minkälaisella kokoonpanolla tosta irtoaa 275hp +- 40hp ? Joku 3,5tuuman putkisto, riittääkö normi 603 diesel pumppu, jos ei niin 7mm mynä, ja joku hieman vakiota parempi turbo. Tuleekohan tuolla liikaa rasitusta tomaatille jos 7mm mynä, hx35 ja hengittävämpi putkisto?
E: tietenkin jokin cooleri yhteen väliin. Ja moottori vaihtuu kuusnollakutoseen.
Kyllä se perä kestää kun ei mahdottomasti kumia polttele. Ja muutenkin ajelee ihan normaalisti.
Siihen om 605 moottoriin ei kannata laittaa 6 moottorin syöttöpumppua.....
Laitat om 602 7mm tapeilla olevan pumpun Holsetin Hx 35 oikein hyvä ja 3 Tuuman putki riittää mainiosti sinne 275-300++ tehoille.
Siitä en oo varma pitääkö se siinä muutoskatsastuksessa olla om 605 Oma sähköinen pumppu paikoillaan.
E: tietenkin jokin cooleri yhteen väliin. Ja moottori vaihtuu kuusnollakutoseen.[/quote]
Oho tuota en huomannut.
Sillo siihen kyllä käy om 603 pumppu.
Re: om602 turbodiesel
Lueppas koko topic läpi Tähän tulossa 606 kone, om603 mekaaninen pumppu ja automaatti vaihteisto. Eikös sen tolla 603 pumpulla pysty leimaamaan? Saako startti ja laturi sekä ohjauksen tehostin olla 605:sta ?
Re: om602 turbodiesel
saa.Jonessi kirjoitti:Lueppas koko topic läpi Tähän tulossa 606 kone, om603 mekaaninen pumppu ja automaatti vaihteisto. Eikös sen tolla 603 pumpulla pysty leimaamaan? Saako startti ja laturi sekä ohjauksen tehostin olla 605:sta ?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: om602 turbodiesel
Ne, keillä on ollut w124:ssa 606 kone niin millä jarruilla olette katsastaneet?
Re: om602 turbodiesel
olisko 300:sen pensan jarruilla. ei ole väliä onko 12, vai 24 valve. ne ainakin riittää.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: om602 turbodiesel
Mites nuo helmat irtoaa? Pitääkö ovesta purkaa jotain että saa helman irti?
Re: om602 turbodiesel
tarkotatko nyt noita "korkeita muovi helmoja", mitkä on ovissa ja lokareissa kiinni? ne on sellasilla klipsuilla kiinni. lähtee ihan vaan vetäsemällä. mutta varovasti, muuten hajoo klipsut ja joudut hankkiin uudet.
ellei sitten joku edellinen ole jo kertaalleen niitä rikkonu ja laittanu sikaliimalla kiinni. sekin on melko yleistä..
ellei sitten joku edellinen ole jo kertaalleen niitä rikkonu ja laittanu sikaliimalla kiinni. sekin on melko yleistä..
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta
Re: om602 turbodiesel
Ovista muovit lähtee ovi auki sisäpuolelta ruuvit ala laidasta pois olikohan molemmissa päissä 1 kiinni. Ruuvit otettu pois muovi lähtee vedä varovasti koko systeemiä taakse päin sillo pitäs muovi ollakkin jo kädessä.
Ne helmoissa olevat muovit lähtee Avaa ovi kynnyksen ala laidassa ptkä kumisuoja sen ujutat urasta pois. Sieltä löytyy ala helma muovin ylä kiinnikkeet. Loput pohjassa kiinni.
Ne helmoissa olevat muovit lähtee Avaa ovi kynnyksen ala laidassa ptkä kumisuoja sen ujutat urasta pois. Sieltä löytyy ala helma muovin ylä kiinnikkeet. Loput pohjassa kiinni.
Re: Jonessin w124
Kävin eilen hakemassa 606 koneen ja tänään purin autosta etuvalot, hieman sisustaa, etulokarin ja muutamat muovihelmat otin irti. On muuten sata kertaa helpompi purkaa kun tietää mitä tekee. Etuvalotkin on helppo ottaa irti, jos vaan tietää mistä ne irroitetaan.
Miten ootteko ottanut autosta ovet irti silloin kun maalataan? Tuntuu vaan olevan tuo oven sähköt aika kinkkinen jutska, mistä ne muuten otetaan irti? Ovesta vai autosta?
Miten ootteko ottanut autosta ovet irti silloin kun maalataan? Tuntuu vaan olevan tuo oven sähköt aika kinkkinen jutska, mistä ne muuten otetaan irti? Ovesta vai autosta?
Re: Jonessin w124
en oo omista autoista koskaan ovia maalaillu. mutta jos maalaisin, niin melkein ottaisin irti. helpompihan se on maalata, kun on suunnilleen vaakatasossa. pääsee paremmin kierteleen ympäri ja näkeen vähän, että kuinka se valo tauttuu. mutta onnistuu toki paikallaankin ainakin siltä osin, jos vaan on osaava maalari. teippailu ja muu teettääkin sitten vähän enemmän hommia.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Jonessin w124
Lähteekö ikkunat ovista miten? Pystyykö autoa hiekkapuhaltamaan esim keskeltä ovea, vai taipuuko pelti? Pitäskö nuo nurkat ja muutenkin vähän vahvemmat paikat hiekkapuhaltaa ja sitten keskeltä hioa?
Re: Jonessin w124
nyt en muista ihan tarkalleen, että kuinka se akkuna siitä irtoo. miks se pitää pois saada? voihan sen veivata alas.
muistelisin, että jotenkin näin saa ikkunan poies. ensinnä pitää ottaa ovipahvit pois, sitten ihmetellä ja hoksata kuinka ne ikkunan liikutin mekanismit toimii. sitten vaan ottaa pois ikkunan liikutin mekanismit, niin ikkunakin mahtuu taipuun pois. mutta tämä vaan muistelua jostakin vuosien takaa. joku viisaampi osaa varmaan kertoa tarkemmin.
voit hiekkapuhallella ihan rauhassa mistä vaan. ei taipuile pellit siitä touhusta. jos on kovin kuppasessa kunnossa, niin melkein suosittelen katteleen jotakin hyvälaatusia purkuosia. kauhee homma saada vanhasta ja ruosteisesta hyvää. ja vielä sillain, että se on parin vuodenkin päästä vielä hyvä, eikä kuki joka paikasta. tietty jos harrastaa haluaa ja on oikeesti taitava, niin mikäs siinä. meikäläiseltä jää kyllä ruosteisten osien korjailut sikseen, jos vaihtoehtona on ostaa uutta tilalle. niin ja hinta tietty vaikuttaa kans asiaan aika paljon.
muistelisin, että jotenkin näin saa ikkunan poies. ensinnä pitää ottaa ovipahvit pois, sitten ihmetellä ja hoksata kuinka ne ikkunan liikutin mekanismit toimii. sitten vaan ottaa pois ikkunan liikutin mekanismit, niin ikkunakin mahtuu taipuun pois. mutta tämä vaan muistelua jostakin vuosien takaa. joku viisaampi osaa varmaan kertoa tarkemmin.
voit hiekkapuhallella ihan rauhassa mistä vaan. ei taipuile pellit siitä touhusta. jos on kovin kuppasessa kunnossa, niin melkein suosittelen katteleen jotakin hyvälaatusia purkuosia. kauhee homma saada vanhasta ja ruosteisesta hyvää. ja vielä sillain, että se on parin vuodenkin päästä vielä hyvä, eikä kuki joka paikasta. tietty jos harrastaa haluaa ja on oikeesti taitava, niin mikäs siinä. meikäläiseltä jää kyllä ruosteisten osien korjailut sikseen, jos vaihtoehtona on ostaa uutta tilalle. niin ja hinta tietty vaikuttaa kans asiaan aika paljon.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Jonessin w124
etuovista jos puhutaan niin itse sain jotenkin kiskottua lasit ulos kun ottaa tiivisteet pois ja irroittaa lasin nostomekanismista. takaisin laitos kanssa ainakin kalvojen kanssa oli hieman ongelmia. niin etysti ovipahvi ensin pois.
takalasit lähtee kun ruuaa ikkunan ensin alas, irroittaa väli "pilarin", kiskoo pikkulasin pois tiivisteineen ja sitten isolasi pois.
takalasit lähtee kun ruuaa ikkunan ensin alas, irroittaa väli "pilarin", kiskoo pikkulasin pois tiivisteineen ja sitten isolasi pois.
w201 om605
Re: Jonessin w124
Mitenhän tosiaan tuo katastus homma menee? Että pitääkö vaihtaa jotain muutakin kuin jarruja? Saako tuota katsastettua jos on holsetti paikallaan? Saako pakoputki olla suora 3 tai 3,5 tuumanen rööri? Vai pitääkö tohon hitsata katalysaattorin näköinen kapistus?
Oletko nyt aivan varma asiasta? meillä kun nuo hiekkapuhallus vehkeet ei ole mistään rutkuimmasta päästä. Baarit siellä 7-9 tienoilla. Vois ostaa vähän hieno jakoisempaa hiekkaa ja alentaa paineita jonnekki 5 baarin tuntumaan.. Tolla vehkeellä puhalletaan täällä meillä tämmösien koneiden runkoja: http://www.google.fi/imgres?q=kattorivi ... 80&bih=806" onclick="window.open(this.href);return false;pera8x kirjoitti:voit hiekkapuhallella ihan rauhassa mistä vaan. ei taipuile pellit siitä touhusta.
Hitsattavaa tossa autossa ei taida olla pätkääkään. 3x3 sentin ruostekukkia on arviolta 12 ja pienempiä enemmän. Suurin ruoste on varmaan tossa vasemman puolen lokasuojen päässä.pera8x kirjoitti:jos on kovin kuppasessa kunnossa, niin melkein suosittelen katteleen jotakin hyvälaatusia purkuosia.
Re: Jonessin w124
nooo, en nyt varmaks uskalla tietenkän sanoa, kun en tiiä teijän puhalusvehkeistä, mutta ainakin noilla ihan normaaleilla ja perinteisillä hiekkapuhallus laitteilla ei saa peltiä jontkalle. lämmöstähän se ottaa jojoo ja tietty vääntämisestä, taikka vastaavasta voimasta, eikä oikein muusta. koittamallahan se selviää.. en kyllä usko, että pelti taipuu mutkalle hiekkapuhaltamalla.
höyry/paine pesurillakin saa syöttää 200bar ja reilu 100 asteista vettä, eikä mene mutkalle. niin tuskin se nyt hiekkapuhaltamallakaan menee. mutta kuten sanottu, niin en ota vastuuta asiasta. kokeile ja kerro kuinka kävi .
höyry/paine pesurillakin saa syöttää 200bar ja reilu 100 asteista vettä, eikä mene mutkalle. niin tuskin se nyt hiekkapuhaltamallakaan menee. mutta kuten sanottu, niin en ota vastuuta asiasta. kokeile ja kerro kuinka kävi .
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Jonessin w124
eihän se nyt tarvitse kummoinen hiekkapuhalluslaite olla, jolla saa pellit venymään ihan pilalle ne "bilteman" jutut sitten erikseen, mutta niillähän nyt ei lähde edes se ruoste
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."