124 kierroslukumittarin asennus?
124 kierroslukumittarin asennus?
200d -89 man. pitäis laittaa kierroslukumittari kiinni, haulla löyty vähän sekalaista tietoo niin kysytään uudestaan.
Onko mittaristossa valmiudet kierroslukumittarin asennukseen kellon tilalle?
Onko kiekkamittarin mallilla merkitystä (5,6 koneen mittari).
Onko mittaristossa valmiudet kierroslukumittarin asennukseen kellon tilalle?
Onko kiekkamittarin mallilla merkitystä (5,6 koneen mittari).
Re: 124 kierroslukumittarin asennus?
kasi koneen mittari näyttää vain puolet neloskoneen todellisesta kierrosluvusta... varmimmin saa sen toimimaan kun hommaa alunperin diiselissä olleen mittarin. tietääkseni diiselissä ja diiselin mittarissa ei ole väliä paljonko koneessa on sylintereitä, toinen juttu bensa koneissa...mittari kyllä menee kellon tilalle mutta johdot joutuu vetämään itse... maan mittari ottaa mittaristosta itsestään mutta virran joutuu vetämään jostain johon tulee virta kun kääntää virrat päälle... ja sitten se itse kierrossignaali.. toisin sanoen TD-signaali.. joku viisaampi joka tietää missä 124sessa on TD-anturi voi varmaan valaista asiaa... piuha anturilta kierrosmittarin perään TD-napaan...keef kirjoitti:200d -89 man. pitäis laittaa kierroslukumittari kiinni, haulla löyty vähän sekalaista tietoo niin kysytään uudestaan.
Onko mittaristossa valmiudet kierroslukumittarin asennukseen kellon tilalle?
Onko kiekkamittarin mallilla merkitystä (5,6 koneen mittari).
Anturi taitaa sijaita lähellä vaihdelaatikkoo? Ottaa impulssin vauhtipyörästä?
( korjatkaa jos olen väärässä!)
Siis dieselissä ja kytkentä on aika erikoinen kun se kulkee "ylijännitesuojan" kautta jne..
Bensamalleissa saa kierroslukumittariin tarvittavat tiedot otettua puolasta.
Myös dieseleihin laturista tulevia mittareita.
( korjatkaa jos olen väärässä!)
Siis dieselissä ja kytkentä on aika erikoinen kun se kulkee "ylijännitesuojan" kautta jne..
Bensamalleissa saa kierroslukumittariin tarvittavat tiedot otettua puolasta.
Myös dieseleihin laturista tulevia mittareita.

Hyvät on perät.......
Auti
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Hieman sivuten
Heip!
Mihin mahtaa perustua katsastuskonttorilla käytetyn diesel-pakokaasutestin kierrosluvun mittaus? Siellähän vain työnnetään pluki tupakansytyttimeen ja saadaan kierrosluku siitä...
Mihin mahtaa perustua katsastuskonttorilla käytetyn diesel-pakokaasutestin kierrosluvun mittaus? Siellähän vain työnnetään pluki tupakansytyttimeen ja saadaan kierrosluku siitä...
Terveisin
Tero
Tero
Vasta virittelin itelle mittarin paikalleen. Jos mittarin mukana saat sen johtosarjan kytkeminen on helppoa. Liitin kiinni mittariin ja viitosella merkattu johto 5-sulakkeen taakse kiinni. 6:lla merkattu vihreä johto sulakerasian pohjalla olevaan sisempään liittimeen paikkaan 6. Helppoa so far. Mutta jos tuohon liittimeen ei tule piuhaa joudut vetämään sen tyhjäkäynninsäätö mokkulasta navasta TD. Samasta navasta saa rpm-tiedon kick-down rele. Näytti tulevan ulos jotain 1,5 kHz:n taajuutta tyhjäkäynnillä eli kierrosluku tuplana. Dieselin mittarit toiminevat kaikki keskenään. Bensoista en osaa sanoa.
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
-87 951
-08 3.6 Vogue
Re: Hieman sivuten
Ai semmosiakin on, mulla ne on mitannut sieltä konehuoneesta, esimerkiksi venttiilikopan päältä. Se anturi kait haistelee nokan pyörimisnopeutta.flosse kirjoitti:Heip!
Mihin mahtaa perustua katsastuskonttorilla käytetyn diesel-pakokaasutestin kierrosluvun mittaus? Siellähän vain työnnetään pluki tupakansytyttimeen ja saadaan kierrosluku siitä...
Eiköhän se tunnistele sitä laturin aiheuttamaan jännitteen 'sykkimistä' ja skaalaa sen sitten oikealle hehtaarille. Sitä en kyllä ymmärrä miten tuo systeemi voi näyttää oikein. Mikäli siis muutat laturin välitystä, ja sehän nyt muuttuu itsestäänkin, kun kiilahihna kuluu. Todella outoa, ehkä joku asiantuntija tietää ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Hieman sivuten
Itsekin ihmettelin samaa. Vehkeelle vain kerrottiin sylinterien lukumäärä... Onkohan tuohon laturin välitykseen jokin yleinen sääntö... Esim. 1/3 tms., jota sitten käytetään kaikissa autoissa... Toisaalta joku iso kone käy matalilla kierroksilla, mutta käyttää samaa laturia jonkin pienemmän kanssa. Ei jymmärrä.veskola kirjoitti: Eiköhän se tunnistele sitä laturin aiheuttamaan jännitteen 'sykkimistä' ja skaalaa sen sitten oikealle hehtaarille. Sitä en kyllä ymmärrä miten tuo systeemi voi näyttää oikein. Mikäli siis muutat laturin välitystä, ja sehän nyt muuttuu itsestäänkin, kun kiilahihna kuluu. Todella outoa, ehkä joku asiantuntija tietää ?
Niin, kyllähän formulakisojen TV-esityksissä näytettävät koneen kierrokset perustuvat akustiseen mittaukseen. Joten konsteja on monia.

Terveisin
Tero
Tero
kimlahti kirjoitti:Vasta virittelin itelle mittarin paikalleen. Jos mittarin mukana saat sen johtosarjan kytkeminen on helppoa. Liitin kiinni mittariin ja viitosella merkattu johto 5-sulakkeen taakse kiinni. 6:lla merkattu vihreä johto sulakerasian pohjalla olevaan sisempään liittimeen paikkaan 6. Helppoa so far. Mutta jos tuohon liittimeen ei tule piuhaa joudut vetämään sen tyhjäkäynninsäätö mokkulasta navasta TD. Samasta navasta saa rpm-tiedon kick-down rele. Näytti tulevan ulos jotain 1,5 kHz:n taajuutta tyhjäkäynnillä eli kierrosluku tuplana. Dieselin mittarit toiminevat kaikki keskenään. Bensoista en osaa sanoa.
200d:ssä ei ole sitä tyhjäkäynninsäätö mokkulaa "ELR"?, joten sitä kierroslukuanturia ei myöskään ole, eihän? Onkohan sille anturille paikkaa kytkinkopassa jos se ei alunperin ole siellä ollutkaan? Ei ainakaan sattunut silmään kun katselin.
Kierroslukumittarin asennus tuli ajankohtaiseksi pumpunsäädön yhteydessä kun olis hyvä tietää ettei ota hirveesti ylikierroksia koneesta..
**tuttaa tää saksalaisten pihistely näiden karvalakkimallien varustelussa, sama juttu Bemareiden kanssa, no onhan se huomioitu hinnassa....
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kierrosten rajoittaja
Vaikka syöttöä on lisättykin, niin kierrosten rajoittaja tulisi säätää siten, ettei mene kiljaisun puolelle. Johan kone hajoaa katsastuksessakin, jos rajoittaja ei ota kiinni.keef kirjoitti:[
Kierroslukumittarin asennus tuli ajankohtaiseksi pumpunsäädön yhteydessä kun olis hyvä tietää ettei ota hirveesti ylikierroksia koneesta..
Toisaalta kone kyllä huutaa noilla huippukierroksilla sen verran, ettei ylikierroksia helposti viitsi käytellä.
Terveisin
Tero
Tero
Re: Kierrosten rajoittaja
Katsastukseen on omat rajoittimet. Eihän tolla vielä kuuhun mennä mutta kyllä 200d kulkee ihan yllättävän kivasti.flosse kirjoitti:Vaikka syöttöä on lisättykin, niin kierrosten rajoittaja tulisi säätää siten, ettei mene kiljaisun puolelle. Johan kone hajoaa katsastuksessakin, jos rajoittaja ei ota kiinni.keef kirjoitti:[
Kierroslukumittarin asennus tuli ajankohtaiseksi pumpunsäädön yhteydessä kun olis hyvä tietää ettei ota hirveesti ylikierroksia koneesta..
Toisaalta kone kyllä huutaa noilla huippukierroksilla sen verran, ettei ylikierroksia helposti viitsi käytellä.
Ja manuaalillahan toi on, onkos kukaan väsännyt sitä anturi siihen kiinni, ja onkohan siinä vauhtipyörässä edes koloja että se anturi näkee

Voi tulla aika iso homma jos joutuu vauhtipyöränkin vaihtaan

Vanhemmissa perus 200D ja 250D malleissa ei ole kierroslukuanturia. Anturi on öljypohjassa ja se lukee tosiaan vauhtipyörän hampaita. Jos autossa on ilmastointi tai automaattivaihteet, ni sitten kiekka-anturi löytyy. Uudemmissa pakokaasuntakaisinkierrätyksellä varustetuissa on myös tuo anturi. Jos anturin haluaa laittaa, pitää vaihtaa öljypohja, tai hitsailla paikka anturille. Anturi on jotakuinkin samanlainen kuin mitä ABS anturikin on. Ellei peräti ole ihan sama kapine 

Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
Ja olihan siinä se paperilappunen missä oli kirjoitettu ne sulakerasiaan tulevat johtojen paikat?epk kirjoitti:mulla on nyt tuossa tallissa johtosarjallinen paketti, kiekkamittarille siis.
öljypohjassahan ei ole sitä reikää, mutta sokea paikka on joten siihen helppo tehdä se reikä anturille.
Enää johdot siitä kiekkamittarille ja sulake rasiaan niin kaikki okei, vaiko ?

Hyvät on perät.......
Auti
kyllä kyllä , mutta mutu takaraivossani sanoo että johtoja tulis myös muualle ?Kimmo L kirjoitti:Ja olihan siinä se paperilappunen missä oli kirjoitettu ne sulakerasiaan tulevat johtojen paikat?epk kirjoitti:mulla on nyt tuossa tallissa johtosarjallinen paketti, kiekkamittarille siis.
öljypohjassahan ei ole sitä reikää, mutta sokea paikka on joten siihen helppo tehdä se reikä anturille.
Enää johdot siitä kiekkamittarille ja sulake rasiaan niin kaikki okei, vaiko ?
Morjens!
-Kiekkamittaria pukkaa. Menee vaan sormi suuhun nuitten aiempien topiccien aseuunusohjeitten kanssa. Onko kellään helpostosaatavilla olevaa kuvaa minkänäköinen anturi ja missä tuolla pakokaasunkierrätyksellä varustettujen OM601sten öljypohjassa on?
Viittaan asiantuntijaan:
-Kiekkamittaria pukkaa. Menee vaan sormi suuhun nuitten aiempien topiccien aseuunusohjeitten kanssa. Onko kellään helpostosaatavilla olevaa kuvaa minkänäköinen anturi ja missä tuolla pakokaasunkierrätyksellä varustettujen OM601sten öljypohjassa on?
Viittaan asiantuntijaan:
Ja onkos kellään jotosatsia myynnissä? Mulla taitaa tosin olla 230TEn muistoina kiekkamittarin johdot notkumassa mutta niin satumaiseen tuuriin en usko et se kävis tuohon E200D:n kiekkamittariinPepekyy kirjoitti:Vanhemmissa perus 200D ja 250D malleissa ei ole kierroslukuanturia. Anturi on öljypohjassa ja se lukee tosiaan vauhtipyörän hampaita. Jos autossa on ilmastointi tai automaattivaihteet, ni sitten kiekka-anturi löytyy. Uudemmissa pakokaasuntakaisinkierrätyksellä varustetuissa on myös tuo anturi. Jos anturin haluaa laittaa, pitää vaihtaa öljypohja, tai hitsailla paikka anturille. Anturi on jotakuinkin samanlainen kuin mitä ABS anturikin on. Ellei peräti ole ihan sama kapine
siis puuttuuko sulta anturi ? anturi on siinä öljypohjan takaosassa.PKivireki kirjoitti:
-Kiekkamittaria pukkaa. Menee vaan sormi suuhun nuitten aiempien topiccien aseuunusohjeitten kanssa. Onko kellään helpostosaatavilla olevaa kuvaa minkänäköinen anturi ja missä tuolla pakokaasunkierrätyksellä varustettujen OM601sten öljypohjassa on?
Ja onkos kellään jotosatsia myynnissä? Mulla taitaa tosin olla 230TEn muistoina kiekkamittarin johdot notkumassa mutta niin satumaiseen tuuriin en usko et se kävis tuohon E200D:n kiekkamittariin
ei johtosatsia kannata ostaa, ainakaan isolla rahalla koska mittarin saa toimimaan parilla johdolla muutenkin :
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... highlight=jarski kirjoitti: Sitten oli vuorossa johdotukset. Anturi kiinni OM603:n kylkeen (vauhtipyörän koteloon, valmis paikka siellä). Anturilta tulee kaksi johtoa, valkoinen ja ruskea. Ruskea maihin ja valkoinen kierroslukumittarin W-liittimeen. +-liittimeen virta sellaisesta paikasta, johon tulee virta silloin virrat on päällä. Ja kellolle virta samasta johdosta kuin ennenkin. Kierroslukumittarissa olevassa pistokkeessa on 3 napaa, keskimmäisestä ei tarvitse välittää.
No kun en tiedä puuttuuko anturi kun en ole kerinnyt könytä auton alle tonkimaan.epk kirjoitti:PKivireki kirjoitti:
siis puuttuuko sulta anturi ? anturi on siinä öljypohjan takaosassa.
ei johtosatsia kannata ostaa, ainakaan isolla rahalla koska mittarin saa toimimaan parilla johdolla muutenkin :jarski kirjoitti: Sitten oli vuorossa johdotukset. Anturi kiinni OM603:n kylkeen (vauhtipyörän koteloon, valmis paikka siellä). Anturilta tulee kaksi johtoa, valkoinen ja ruskea. Ruskea maihin ja valkoinen kierroslukumittarin W-liittimeen. +-liittimeen virta sellaisesta paikasta, johon tulee virta silloin virrat on päällä. Ja kellolle virta samasta johdosta kuin ennenkin. Kierroslukumittarissa olevassa pistokkeessa on 3 napaa, keskimmäisestä ei tarvitse välittää.

Täytyy tutkiskella asia jahka saan parisuhdekriisin selvitettyä eli erottua. Sitten saa rauhassa askarrella kaikkea mitä mieleen tulee..
Juttelin tuossa merkkikorjaamon asentajan kanssa Viton OM601/-98 äärellä ja oli sitä mieltä, että kierrosluku otettaisiin laturilta, mutta eihän se varmaa ole.PKivireki kirjoitti:No kun en tiedä puuttuuko anturi kun en ole kerinnyt könytä auton alle tonkimaan.Mutta kone on siis pakokaasunkierrätyksellä varustettu OM601 ja kiekkamittarin johto on muistona 230TE -ajoilta tuolla mittariston päässä. Ja uudessa tänään saapuneessa mittaristossa (ah!) on kiekkamittari.
Lisää tietoa: www.skg.fi