124 kierroslukumittarin asennus?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

124 kierroslukumittarin asennus?

Viesti Kirjoittaja keef »

200d -89 man. pitäis laittaa kierroslukumittari kiinni, haulla löyty vähän sekalaista tietoo niin kysytään uudestaan.

Onko mittaristossa valmiudet kierroslukumittarin asennukseen kellon tilalle?

Onko kiekkamittarin mallilla merkitystä (5,6 koneen mittari).
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ja samaan aiheeseen jatkaen:

Voiko 2.0E:n mittarin saada toimimaan 2.5D.n kanssa?
Ja jos saa niin miten?
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 124 kierroslukumittarin asennus?

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

keef kirjoitti:200d -89 man. pitäis laittaa kierroslukumittari kiinni, haulla löyty vähän sekalaista tietoo niin kysytään uudestaan.

Onko mittaristossa valmiudet kierroslukumittarin asennukseen kellon tilalle?

Onko kiekkamittarin mallilla merkitystä (5,6 koneen mittari).
kasi koneen mittari näyttää vain puolet neloskoneen todellisesta kierrosluvusta... varmimmin saa sen toimimaan kun hommaa alunperin diiselissä olleen mittarin. tietääkseni diiselissä ja diiselin mittarissa ei ole väliä paljonko koneessa on sylintereitä, toinen juttu bensa koneissa...mittari kyllä menee kellon tilalle mutta johdot joutuu vetämään itse... maan mittari ottaa mittaristosta itsestään mutta virran joutuu vetämään jostain johon tulee virta kun kääntää virrat päälle... ja sitten se itse kierrossignaali.. toisin sanoen TD-signaali.. joku viisaampi joka tietää missä 124sessa on TD-anturi voi varmaan valaista asiaa... piuha anturilta kierrosmittarin perään TD-napaan...
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Anturi taitaa sijaita lähellä vaihdelaatikkoo? Ottaa impulssin vauhtipyörästä?
( korjatkaa jos olen väärässä!)
Siis dieselissä ja kytkentä on aika erikoinen kun se kulkee "ylijännitesuojan" kautta jne..
Bensamalleissa saa kierroslukumittariin tarvittavat tiedot otettua puolasta.
Myös dieseleihin laturista tulevia mittareita.
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Hieman sivuten

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Heip!

Mihin mahtaa perustua katsastuskonttorilla käytetyn diesel-pakokaasutestin kierrosluvun mittaus? Siellähän vain työnnetään pluki tupakansytyttimeen ja saadaan kierrosluku siitä...
Terveisin
Tero
Avatar
kimlahti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 11.05.2004 16:18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kimlahti »

Vasta virittelin itelle mittarin paikalleen. Jos mittarin mukana saat sen johtosarjan kytkeminen on helppoa. Liitin kiinni mittariin ja viitosella merkattu johto 5-sulakkeen taakse kiinni. 6:lla merkattu vihreä johto sulakerasian pohjalla olevaan sisempään liittimeen paikkaan 6. Helppoa so far. Mutta jos tuohon liittimeen ei tule piuhaa joudut vetämään sen tyhjäkäynninsäätö mokkulasta navasta TD. Samasta navasta saa rpm-tiedon kick-down rele. Näytti tulevan ulos jotain 1,5 kHz:n taajuutta tyhjäkäynnillä eli kierrosluku tuplana. Dieselin mittarit toiminevat kaikki keskenään. Bensoista en osaa sanoa.
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Hieman sivuten

Viesti Kirjoittaja veskola »

flosse kirjoitti:Heip!

Mihin mahtaa perustua katsastuskonttorilla käytetyn diesel-pakokaasutestin kierrosluvun mittaus? Siellähän vain työnnetään pluki tupakansytyttimeen ja saadaan kierrosluku siitä...
Ai semmosiakin on, mulla ne on mitannut sieltä konehuoneesta, esimerkiksi venttiilikopan päältä. Se anturi kait haistelee nokan pyörimisnopeutta.

Eiköhän se tunnistele sitä laturin aiheuttamaan jännitteen 'sykkimistä' ja skaalaa sen sitten oikealle hehtaarille. Sitä en kyllä ymmärrä miten tuo systeemi voi näyttää oikein. Mikäli siis muutat laturin välitystä, ja sehän nyt muuttuu itsestäänkin, kun kiilahihna kuluu. Todella outoa, ehkä joku asiantuntija tietää ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Hieman sivuten

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

veskola kirjoitti: Eiköhän se tunnistele sitä laturin aiheuttamaan jännitteen 'sykkimistä' ja skaalaa sen sitten oikealle hehtaarille. Sitä en kyllä ymmärrä miten tuo systeemi voi näyttää oikein. Mikäli siis muutat laturin välitystä, ja sehän nyt muuttuu itsestäänkin, kun kiilahihna kuluu. Todella outoa, ehkä joku asiantuntija tietää ?
Itsekin ihmettelin samaa. Vehkeelle vain kerrottiin sylinterien lukumäärä... Onkohan tuohon laturin välitykseen jokin yleinen sääntö... Esim. 1/3 tms., jota sitten käytetään kaikissa autoissa... Toisaalta joku iso kone käy matalilla kierroksilla, mutta käyttää samaa laturia jonkin pienemmän kanssa. Ei jymmärrä.

Niin, kyllähän formulakisojen TV-esityksissä näytettävät koneen kierrokset perustuvat akustiseen mittaukseen. Joten konsteja on monia. :lol:
Terveisin
Tero
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

kimlahti kirjoitti:Vasta virittelin itelle mittarin paikalleen. Jos mittarin mukana saat sen johtosarjan kytkeminen on helppoa. Liitin kiinni mittariin ja viitosella merkattu johto 5-sulakkeen taakse kiinni. 6:lla merkattu vihreä johto sulakerasian pohjalla olevaan sisempään liittimeen paikkaan 6. Helppoa so far. Mutta jos tuohon liittimeen ei tule piuhaa joudut vetämään sen tyhjäkäynninsäätö mokkulasta navasta TD. Samasta navasta saa rpm-tiedon kick-down rele. Näytti tulevan ulos jotain 1,5 kHz:n taajuutta tyhjäkäynnillä eli kierrosluku tuplana. Dieselin mittarit toiminevat kaikki keskenään. Bensoista en osaa sanoa.

200d:ssä ei ole sitä tyhjäkäynninsäätö mokkulaa "ELR"?, joten sitä kierroslukuanturia ei myöskään ole, eihän? Onkohan sille anturille paikkaa kytkinkopassa jos se ei alunperin ole siellä ollutkaan? Ei ainakaan sattunut silmään kun katselin.

Kierroslukumittarin asennus tuli ajankohtaiseksi pumpunsäädön yhteydessä kun olis hyvä tietää ettei ota hirveesti ylikierroksia koneesta..

**tuttaa tää saksalaisten pihistely näiden karvalakkimallien varustelussa, sama juttu Bemareiden kanssa, no onhan se huomioitu hinnassa....
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Tunnistin anturi sijaitsee starttimoottorin takana.
Onko autosi automaattivaihteistolla varustettu? Silloin se ainakin on valmiina.
:wink: Johto tulee öljynsuodattimen vierestä siis ventiilikopan kohdalta(takapää) ja menee akun taakse.
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Kierrosten rajoittaja

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

keef kirjoitti:[
Kierroslukumittarin asennus tuli ajankohtaiseksi pumpunsäädön yhteydessä kun olis hyvä tietää ettei ota hirveesti ylikierroksia koneesta..
Vaikka syöttöä on lisättykin, niin kierrosten rajoittaja tulisi säätää siten, ettei mene kiljaisun puolelle. Johan kone hajoaa katsastuksessakin, jos rajoittaja ei ota kiinni.

Toisaalta kone kyllä huutaa noilla huippukierroksilla sen verran, ettei ylikierroksia helposti viitsi käytellä.
Terveisin
Tero
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Re: Kierrosten rajoittaja

Viesti Kirjoittaja keef »

flosse kirjoitti:
keef kirjoitti:[
Kierroslukumittarin asennus tuli ajankohtaiseksi pumpunsäädön yhteydessä kun olis hyvä tietää ettei ota hirveesti ylikierroksia koneesta..
Vaikka syöttöä on lisättykin, niin kierrosten rajoittaja tulisi säätää siten, ettei mene kiljaisun puolelle. Johan kone hajoaa katsastuksessakin, jos rajoittaja ei ota kiinni.

Toisaalta kone kyllä huutaa noilla huippukierroksilla sen verran, ettei ylikierroksia helposti viitsi käytellä.
Katsastukseen on omat rajoittimet. Eihän tolla vielä kuuhun mennä mutta kyllä 200d kulkee ihan yllättävän kivasti.

Ja manuaalillahan toi on, onkos kukaan väsännyt sitä anturi siihen kiinni, ja onkohan siinä vauhtipyörässä edes koloja että se anturi näkee :shock: kierrokset.

Voi tulla aika iso homma jos joutuu vauhtipyöränkin vaihtaan :P ei sentään..
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Se anturi lukee hammaskehän hampaita siitä vauhtipyörästä, eli kyllä ne kolot on seillä valmiina jos auto käynistyy avaimesta. :)
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Vanhemmissa perus 200D ja 250D malleissa ei ole kierroslukuanturia. Anturi on öljypohjassa ja se lukee tosiaan vauhtipyörän hampaita. Jos autossa on ilmastointi tai automaattivaihteet, ni sitten kiekka-anturi löytyy. Uudemmissa pakokaasuntakaisinkierrätyksellä varustetuissa on myös tuo anturi. Jos anturin haluaa laittaa, pitää vaihtaa öljypohja, tai hitsailla paikka anturille. Anturi on jotakuinkin samanlainen kuin mitä ABS anturikin on. Ellei peräti ole ihan sama kapine :roll:
Kalusto:
Mersu(ja)

*
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Perttu K kirjoitti:Se anturi lukee hammaskehän hampaita siitä vauhtipyörästä, eli kyllä ne kolot on seillä valmiina jos auto käynistyy avaimesta. :)
:D mutta onko sille anturille valmista paikkaa, ei anakaan näkyny kun kattelin äsken.

edit: tulikin vastaus samaan aikaan
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Herätetäänpäs tämä keskustelu uudestaan.

Lyhyesti: W115 240D 3.0:aan pitäisi saada kiekkamittari, mitä pitää asentaa? Valmista anturia ei kai ole?
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mulla on nyt tuossa tallissa johtosarjallinen paketti, kiekkamittarille siis.

öljypohjassahan ei ole sitä reikää, mutta sokea paikka on joten siihen helppo tehdä se reikä anturille.

Enää johdot siitä kiekkamittarille ja sulake rasiaan niin kaikki okei, vaiko ?
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

epk kirjoitti:mulla on nyt tuossa tallissa johtosarjallinen paketti, kiekkamittarille siis.

öljypohjassahan ei ole sitä reikää, mutta sokea paikka on joten siihen helppo tehdä se reikä anturille.

Enää johdot siitä kiekkamittarille ja sulake rasiaan niin kaikki okei, vaiko ?
Ja olihan siinä se paperilappunen missä oli kirjoitettu ne sulakerasiaan tulevat johtojen paikat?
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Kimmo L kirjoitti:
epk kirjoitti:mulla on nyt tuossa tallissa johtosarjallinen paketti, kiekkamittarille siis.

öljypohjassahan ei ole sitä reikää, mutta sokea paikka on joten siihen helppo tehdä se reikä anturille.

Enää johdot siitä kiekkamittarille ja sulake rasiaan niin kaikki okei, vaiko ?
Ja olihan siinä se paperilappunen missä oli kirjoitettu ne sulakerasiaan tulevat johtojen paikat?
kyllä kyllä , mutta mutu takaraivossani sanoo että johtoja tulis myös muualle ?
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

No tulee toki! Sille kuuluisalle ylijännitesuojalle ne ( Mutu ) ruskee ja valkoinen!
Sen ohjeen kirjoitti eräs " turboguru" länsi-suomesta kun oli irroittanut ne.
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Pitääkös toi öljypohja ottaa irti kun poraa reiän sille anturille? eihän siinä kohtaa öljyä pitäis olla.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

keef kirjoitti:Pitääkös toi öljypohja ottaa irti kun poraa reiän sille anturille? eihän siinä kohtaa öljyä pitäis olla.
juu ei ole öljyä siinä kohtaa, jos vaan mahtuu porailee.

itsellä kone muutenkin auki joten helppoa.



kimmo, ylijännite suoja, missä sijaitsee ?
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Jaahas?
Ylijännitesuoja riippuu mallista sitä ei kaikissa vanhemmissa ole,mutta jos on niin akuntakana. ( W124 ) ja W201:ssä sulakerasiassa.
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Kimmo L kirjoitti:Jaahas?
Ylijännitesuoja riippuu mallista sitä ei kaikissa vanhemmissa ole,mutta jos on niin akuntakana. ( W124 ) ja W201:ssä sulakerasiassa.
omassa ei taida olla, -85 , joten toimiiko edes sitten ?
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Morjens!

-Kiekkamittaria pukkaa. Menee vaan sormi suuhun nuitten aiempien topiccien aseuunusohjeitten kanssa. Onko kellään helpostosaatavilla olevaa kuvaa minkänäköinen anturi ja missä tuolla pakokaasunkierrätyksellä varustettujen OM601sten öljypohjassa on?

Viittaan asiantuntijaan:
Pepekyy kirjoitti:Vanhemmissa perus 200D ja 250D malleissa ei ole kierroslukuanturia. Anturi on öljypohjassa ja se lukee tosiaan vauhtipyörän hampaita. Jos autossa on ilmastointi tai automaattivaihteet, ni sitten kiekka-anturi löytyy. Uudemmissa pakokaasuntakaisinkierrätyksellä varustetuissa on myös tuo anturi. Jos anturin haluaa laittaa, pitää vaihtaa öljypohja, tai hitsailla paikka anturille. Anturi on jotakuinkin samanlainen kuin mitä ABS anturikin on. Ellei peräti ole ihan sama kapine :roll:
Ja onkos kellään jotosatsia myynnissä? Mulla taitaa tosin olla 230TEn muistoina kiekkamittarin johdot notkumassa mutta niin satumaiseen tuuriin en usko et se kävis tuohon E200D:n kiekkamittariin
Avatar
pkultti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 12.04.2004 19:07
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja pkultti »

Eikö sitä signaalia saa laturilta niin ku johnain muis diisseleissä??Ainakin jos ostaa tarvike rinkimittarin.
MB-Toys for a big boys...

C 250D elegance
Ex. 300D W124
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

PKivireki kirjoitti:
-Kiekkamittaria pukkaa. Menee vaan sormi suuhun nuitten aiempien topiccien aseuunusohjeitten kanssa. Onko kellään helpostosaatavilla olevaa kuvaa minkänäköinen anturi ja missä tuolla pakokaasunkierrätyksellä varustettujen OM601sten öljypohjassa on?

Ja onkos kellään jotosatsia myynnissä? Mulla taitaa tosin olla 230TEn muistoina kiekkamittarin johdot notkumassa mutta niin satumaiseen tuuriin en usko et se kävis tuohon E200D:n kiekkamittariin
siis puuttuuko sulta anturi ? anturi on siinä öljypohjan takaosassa.


ei johtosatsia kannata ostaa, ainakaan isolla rahalla koska mittarin saa toimimaan parilla johdolla muutenkin :
jarski kirjoitti: Sitten oli vuorossa johdotukset. Anturi kiinni OM603:n kylkeen (vauhtipyörän koteloon, valmis paikka siellä). Anturilta tulee kaksi johtoa, valkoinen ja ruskea. Ruskea maihin ja valkoinen kierroslukumittarin W-liittimeen. +-liittimeen virta sellaisesta paikasta, johon tulee virta silloin virrat on päällä. Ja kellolle virta samasta johdosta kuin ennenkin. Kierroslukumittarissa olevassa pistokkeessa on 3 napaa, keskimmäisestä ei tarvitse välittää.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... highlight=
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

mulle voi tarjota d kiekkamittaria ja anturi ja johtosarjaa..
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

epk kirjoitti:
PKivireki kirjoitti:
siis puuttuuko sulta anturi ? anturi on siinä öljypohjan takaosassa.


ei johtosatsia kannata ostaa, ainakaan isolla rahalla koska mittarin saa toimimaan parilla johdolla muutenkin :
jarski kirjoitti: Sitten oli vuorossa johdotukset. Anturi kiinni OM603:n kylkeen (vauhtipyörän koteloon, valmis paikka siellä). Anturilta tulee kaksi johtoa, valkoinen ja ruskea. Ruskea maihin ja valkoinen kierroslukumittarin W-liittimeen. +-liittimeen virta sellaisesta paikasta, johon tulee virta silloin virrat on päällä. Ja kellolle virta samasta johdosta kuin ennenkin. Kierroslukumittarissa olevassa pistokkeessa on 3 napaa, keskimmäisestä ei tarvitse välittää.
No kun en tiedä puuttuuko anturi kun en ole kerinnyt könytä auton alle tonkimaan. :oops: Mutta kone on siis pakokaasunkierrätyksellä varustettu OM601 ja kiekkamittarin johto on muistona 230TE -ajoilta tuolla mittariston päässä. Ja uudessa tänään saapuneessa mittaristossa (ah!) on kiekkamittari.

Täytyy tutkiskella asia jahka saan parisuhdekriisin selvitettyä eli erottua. Sitten saa rauhassa askarrella kaikkea mitä mieleen tulee..
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

PKivireki kirjoitti:No kun en tiedä puuttuuko anturi kun en ole kerinnyt könytä auton alle tonkimaan. :oops: Mutta kone on siis pakokaasunkierrätyksellä varustettu OM601 ja kiekkamittarin johto on muistona 230TE -ajoilta tuolla mittariston päässä. Ja uudessa tänään saapuneessa mittaristossa (ah!) on kiekkamittari.
Juttelin tuossa merkkikorjaamon asentajan kanssa Viton OM601/-98 äärellä ja oli sitä mieltä, että kierrosluku otettaisiin laturilta, mutta eihän se varmaa ole.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin