Shatterin W108 250S -67

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

multiviri kirjoitti: To 31.07.2025 19:11 Onko 6mm kupariputki vaihtoehto, käytetään mm väyrysen tasonsäädön putkien korjaamiseen :D Tai muistaakseni se on 6mm.

Uudemmissa mahtaa olla tuolla 4,75mm putkella kytkimen linjat.

Lieköhän tässä käy niin että ehdit valmiiksi tämän kanssa ennen kuin ehtii käymään
Varmasti toimisi :thumbup:

Kyllä nyt tuntuu taas ettei etene yhtään eikä tiedä mistä jatkaisi, taitaa moccamasteri tirautella useemman pannullisen ennen savujen ottoa :D
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Juu, /8 on jo 4,75mm putkella.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti: Pe 01.08.2025 08:44 Juu, /8 on jo 4,75mm putkella.
Kiitos tiedosta.

Parempi ovisarja esittäytyi vihdoin saataville niin nappasin itselle, muut ovet pikavilkaisulla näyttäisi että menee pelkällä puhaltamisella mutta kuskinoven tiivisteura on hieman hapero, toki mukaan tuli sopivasti alaosan korjauspala! Näissä näyttäisi olevan pintapellitkin suorat niin välttää ämpärillisen pakkelia per ovi, vanhoissa kaikki pintapellit on lommoilla ja useampaa hitsattukin alareunoista.

Samalla reissulla tarttui haaviin edullisesti toinen vaihdelaatikko, autossa olleesta öljyt kun laski pois niin oli aikamoista glitteriä joten oletettavasti jotain tapahtunut vaikka vielä vaihteet kytkeytyikin.

Kuva

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Ohjausvaihde purettu niin saa uusia tiivisteet, jos se pysyisi sitten kuivana. En avannut matoruuvia niin ei tarvi pelleillä kuulien kanssa.

Kardaani odottelee uusia niveliä, löbron tekeleet tilasin 20e/kpl. Kannatinlaakeri kumin kera myös uusi.

koriin ruutailin kotelosuojan eilen illalla kun oli pari tuntia kuivaa keliä, saa kuivaa pari päivää ennen alustamassaa.

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Taas on jotain pientä pajotettu..

Ohjausvaihteeseen vaihdoin tiivistesarjan ja heitin maalin niskaan. Oikeaoppinen säätö jäi hieman epäselväksi mutta otin löysät pois ja siitä vartti aukipäin niin liikkuu nätisti eikä tunnu juurikaan välystä, likimain missä olikin ennen purkua. Keskiasennon lukitukseen tein erikoistyökalun M8x1 pultista pyöristämällä päätä.

Kuva

Kuva


Kardaaniin saapui uudet nivelet, muuten hyvät mutta lukkorenkaat on liian paksut niin ei sovi paikalleen kuin toinen puoli. Mukana tuli 1.65mm paksut, vanhassa oli 1.75mm eli ristikko ilmeisesti aavistuksen kaposempi. Yllättäen Niemöller näyttää myyvän 1.45mm paksuja, pitänee tilata..
Tukilaakerin kumissa myös eroa kun uusi on epäkesko, ilmeisesti osanumerot kuitenkin käy ristiin. Vanhassa 1114130312, uudessa 1084130112.

Kuva


Alustaan ruiskutettu alustamassa kotelosuojan päälle. Helmoissa kiveniskusuoja kromilistasta alaspäin.

Kuva


Konehuoneeseen pultattu pienempää pisteosaa, kumituttia ja rasvattu pyyhkijän vivusto.

Kuva


Taka-akseliin pultattu kompensaatiojousi, kiristelty linkun suojakumi ja RST nipparit käsijarruvaijereille ja jarruputkille.

Kuva


Seuraavana sitten onkin akseleiden asennus ja pyörilleen pudotus, pitää hieman suunnitella miten olisi järkevin asentaa välttäen turhat asennusjäljet kun korigrillin oma säätö ei riitä pudottamaan ihan alas asti joten akseleita joutuu tunkkaileen ylöspäin.. Nyt olisi se jo vuosia ostoslistalla ollut matalanostin aika kova sana.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
racer123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 605
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Ai ai, on se varmasti mahtava hetki kun saa auton takaisin pyörilleen ja työn jälkikin näyttää aika moitteettomalle :clap:
Tähdelliset: S204 200CDI, S211 270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D, W123 220D (puretaan)
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Vastaa Viestiin