Shatterin W108 250S -67

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

multiviri kirjoitti: To 31.07.2025 19:11 Onko 6mm kupariputki vaihtoehto, käytetään mm väyrysen tasonsäädön putkien korjaamiseen :D Tai muistaakseni se on 6mm.

Uudemmissa mahtaa olla tuolla 4,75mm putkella kytkimen linjat.

Lieköhän tässä käy niin että ehdit valmiiksi tämän kanssa ennen kuin ehtii käymään
Varmasti toimisi :thumbup:

Kyllä nyt tuntuu taas ettei etene yhtään eikä tiedä mistä jatkaisi, taitaa moccamasteri tirautella useemman pannullisen ennen savujen ottoa :D
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Juu, /8 on jo 4,75mm putkella.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti: Pe 01.08.2025 08:44 Juu, /8 on jo 4,75mm putkella.
Kiitos tiedosta.

Parempi ovisarja esittäytyi vihdoin saataville niin nappasin itselle, muut ovet pikavilkaisulla näyttäisi että menee pelkällä puhaltamisella mutta kuskinoven tiivisteura on hieman hapero, toki mukaan tuli sopivasti alaosan korjauspala! Näissä näyttäisi olevan pintapellitkin suorat niin välttää ämpärillisen pakkelia per ovi, vanhoissa kaikki pintapellit on lommoilla ja useampaa hitsattukin alareunoista.

Samalla reissulla tarttui haaviin edullisesti toinen vaihdelaatikko, autossa olleesta öljyt kun laski pois niin oli aikamoista glitteriä joten oletettavasti jotain tapahtunut vaikka vielä vaihteet kytkeytyikin.

Kuva

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Ohjausvaihde purettu niin saa uusia tiivisteet, jos se pysyisi sitten kuivana. En avannut matoruuvia niin ei tarvi pelleillä kuulien kanssa.

Kardaani odottelee uusia niveliä, löbron tekeleet tilasin 20e/kpl. Kannatinlaakeri kumin kera myös uusi.

koriin ruutailin kotelosuojan eilen illalla kun oli pari tuntia kuivaa keliä, saa kuivaa pari päivää ennen alustamassaa.

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Taas on jotain pientä pajotettu..

Ohjausvaihteeseen vaihdoin tiivistesarjan ja heitin maalin niskaan. Oikeaoppinen säätö jäi hieman epäselväksi mutta otin löysät pois ja siitä vartti aukipäin niin liikkuu nätisti eikä tunnu juurikaan välystä, likimain missä olikin ennen purkua. Keskiasennon lukitukseen tein erikoistyökalun M8x1 pultista pyöristämällä päätä.

Kuva

Kuva


Kardaaniin saapui uudet nivelet, muuten hyvät mutta lukkorenkaat on liian paksut niin ei sovi paikalleen kuin toinen puoli. Mukana tuli 1.65mm paksut, vanhassa oli 1.75mm eli ristikko ilmeisesti aavistuksen kaposempi. Yllättäen Niemöller näyttää myyvän 1.45mm paksuja, pitänee tilata..
Tukilaakerin kumissa myös eroa kun uusi on epäkesko, ilmeisesti osanumerot kuitenkin käy ristiin. Vanhassa 1114130312, uudessa 1084130112.

Kuva


Alustaan ruiskutettu alustamassa kotelosuojan päälle. Helmoissa kiveniskusuoja kromilistasta alaspäin.

Kuva


Konehuoneeseen pultattu pienempää pisteosaa, kumituttia ja rasvattu pyyhkijän vivusto.

Kuva


Taka-akseliin pultattu kompensaatiojousi, kiristelty linkun suojakumi ja RST nipparit käsijarruvaijereille ja jarruputkille.

Kuva


Seuraavana sitten onkin akseleiden asennus ja pyörilleen pudotus, pitää hieman suunnitella miten olisi järkevin asentaa välttäen turhat asennusjäljet kun korigrillin oma säätö ei riitä pudottamaan ihan alas asti joten akseleita joutuu tunkkaileen ylöspäin.. Nyt olisi se jo vuosia ostoslistalla ollut matalanostin aika kova sana.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
racer123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 613
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Ai ai, on se varmasti mahtava hetki kun saa auton takaisin pyörilleen ja työn jälkikin näyttää aika moitteettomalle :clap:
Tähdelliset: S204 200CDI, S211 270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D, W123 220D (puretaan)
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Temppuja tehty ja grilli pukattu pois tallista, takapään positiivinen camber on aika miehekäs vaikkakin vähän moista odottelinkin uudella kompensaatiojousella.
Putoaahan se varmasti jonkin verran tankki täynnä ja luukut paikallaan, epäilen kovasti jotta joutuu vähän lyhentämään keskijousta että saa jotain tolkkua hommaan.
On siinä ehjässä Bogessa tosiaan se hieno puoli että ajokorkeus ja camber pysyvät aisoissa myös tyhjänä.

Taka-akselia asentaessa hoksasin vänkärin navassa pienen välyksen pysty- sekä sivusuunnassa rengas paikallaan. En keksinyt oikein muuta selitystä kuin sisäpään liukunivelen auton ollessa tunkattuna jolloin kepin boorit ja nivel on väärässä asennossa, en päässyt asiaa varmistamaan auton alta yksin tolskatessa. Purkaessa akselistoa molemmat pyöränlaakerit vaati akseliputken lämmitystä irrotakseen joten en usko laakeripesän väljyyteen akseliputkessa, vaikka mahdollista sekin. Välys on navan päässä mielestäni enemmän sellaista keikkumista eikä selvää klappia joka viittaisi että sisäpää pääsee elämään.

Akseliputken tunkkaus ns. ajoasentoon ei onnistunut kun on niin kevyt kori että nousee koko hökötys ennen keskijousen ja normijousen sisäänpainumista.

Edit: uudet FAG raidetangot oli ihan susia, kierteet leikkasi molemmissa tangoissa toisesta päästä. Piti antaa lämpöä uuteen tankoon että sai edes päät liikkeelle ja siihenkin sai olla jatko 14mm lenkkiavaimeen, ei siis onnistu säätö mutta pyörittelin nyt toisesta päästä väliaikaisesti ne suurinpiirtein kohdalleen siirtelyä varten.

Kuva
Viimeksi muokannut Shatter, Ma 11.08.2025 11:27. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Konehuoneeseen saapui Turkista uusi eriste ja aika onneton laatu on, leikelty täyteen turhia reikiä joita ei myyntikuvissa ollut eikä noita puuttuvia palasiakaan tullut mukana. Sen lisäksi vaahtomuovi irtoaa kovasta päällisestä jo kun repii liimapinnan suojakalvoa takapuolelta.

Tulipahan ostettua kallis malli millä leikata itse sopiva kun ensin keksii jonkun hyvän materiaalin mistä sen voisi tehdä. :clap:

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Ei tuo tilattu konehuoneen eriste lämmittänyt mieltä niin hain Motonetistä yhden palan PUR-T110 vaimennusmattoa sentin vahvusena (16.90e) ja laitoin sakset viuhumaan.

Tilattu reikäjuusto:

Kuva

Vähän mallailua:

Kuva

Liimattuna, 3kpl verhoilukiinnikkeitä täytyy vielä hakea niin saa alkuperäisistä 7mm rei'istä kiinni.
Perfektionistin vikaa kun on niin vaahtomuovi olisi voinut olla mustaa eikä harmaata kun pilkistää parista kohtaa mutta ei anneta sen haitata tässä vaiheessa. :D

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5562
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja S202 »

No siitähän tuli ihan siisti, mustalla tussilla vois saada töpöteltyä harmaat piiloon.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1329
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Ari »

:) Komeaa
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Välipäivitystä..

Laitoin konehuoneen eristeen myyjälle viestiä että mikä homma kun on niin reikänen, pahoitteli kovasti ja sanoi että jostain syystä lähetetty väärä.
Pikapostilla tuli uusi joka näyttää jo siltä että kehtaisi asentaa, taidan jättää hyllyyn kun tuli jo tuo itse veistelty liimattua paikalleen. Voin myydäkin tarpeeseen.

Kuva

Rattiakselin kävin läpi vaihtamalla uuden yläpään laakerin ja maalit niskaan.
Rattiakselin laakeri on 6004 ja alkuperäinen on avoin niin hyvin hurrasi lian päästyä sisään. Laitoin suojatun tilalle.

Kuva

Kardaani valmis, uudet nivelet sai lukittua paikalleen Niemölleriltä löytyvillä 1.45mm paksuilla lukkorenkailla.
Kannatinlaakeri kumeineen ja boorin suojakumi uusittu samalla.

Kuva

Alkuperäisen pakoputkiston ostin taskurahalla käytettynä kun oma oli ihan mätä ja muutenkin muokattu/hitsattu monesta paikasta.
Vaatii sekin vähän työstöä kun vaimentimista tuli sisukset ulos kopistelemalla ja pakosarjaan menevät kartiopäät oli mätineet, onneksi ne oli ainoat hyvät vanhassa niin saa tigillä tehdä leikkaa-liimaa operaation.
Väänsin vaimentimiin uudet reikäputket ja villoitin uusiksi niin pääsi "halvalla" jos ei työtunteja laske :lol:
Maalauksesta ja Mastonista ei pitäisi koskaan puhua samassa lauseessa, tuli kuitenkin tehtyä syntiä ja ostin ruiskuun Mastonin mattamustaa kuumankestomaalia 0.5L niin saa suihkia putkiston yhteen väriin.

Täydellinen tarvikeputkisto olisi 600e niin ei huvittanut tähän väliin sijoittaa, eiköhän tuo nyt ensimetrit mene kunnostetullakin. Hieman kiinnostelisi RST putkisto mut se onkin sitten jo tuplat.

Kuva

Kuva

Kuva

Poljinasetelma on myös maalattu, pitäisi vaihtaa sylintereihin tiivistesarjat niin saa senkin paikalleen ennen rattiakselin asennusta.

Seuraavana työpöydälle jonossa oman ja varaosa-auton lämppärikotelon purku, desifiointi ja niistä yhden kasaus, lämmönsäätöpaneelin läpikäynti kans.

Johtosarjan asennuskin kummittelee mielessä, nyt olisi helppo kun ei ole mitään pultattuna eteen, vaatii sekin varmasti huomiota ja korjailua.
Sulakerasiaan jo sainkin hommattua kannen ja tiivisteen, lampun kupu vielä puuttuu.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Sylintereitä ihmetelty, kytkimen sylinterit vaati vähän lämpöä ja kopistelua että sai purettua mutta rungot ehjänä joten menee pelkillä tiivisteillä.
Pääsylinterin toinen tiiviste ihan mössöä, tarvikesarja oli muutaman euron.

Kuva

Kuva

Kuva

Kytkimen työsylinteriin ei löytynyt halpaa tarvikesarjaa, mbclassics ja niemöller myy sopivaa settiä 30e.

Kuva

Jarrujen pääsylinterissä oli oikeastaan kaikki tiivisteet vielä elossa, tuo on vielä alkupään mallia missä säiliön kiinnitys on erilainen niin tiivisteiden saanti tuntuu olevan vähän hankalaa. DBDepot myy osittaista sarjaa 35e mistä puuttuu noi 3 ulointa tiivistettä. Niemöller myy täydellistä korjaussarjaa poskettomaan 310e hintaan kun tarvikesylkkykin on vain 150e. Taidan tilata DBDepotin kitin niin saa ainakin uudet männäntiivisteet.

Olettaisin että uloimmat ovat jotain pölytiivisteitä tms kun eivät ole nesteen kanssa tekemisissä vaan täysin kuivat?
Edit: manuaalin mukaan ovat vacuum seal :problem: tosiaan kun tuohan on tehostajan sisällä.. :shh: :)

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Nestesäiliöt sai ihan kohtuulliseen kuntoon ultraäänipesurilla.

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Jarrutehostajaa aloin puhdistamaan ulkoisesti että saisi uudet maalit päälle, menin sitten kurkisteleen sisälle lampun kanssa niin täytyi seisauttaa homma, pieni määrä jarrunestettä vuotanut sisälle niin piti alkaa purkamaan koko laitos jotta saa puhdistettua kunnolla.

Onneksi varaosa-auton mukana tuli ruosteinen tehostin niin sai harjoitella sillä purkua, sekin oli vielä reilusta ruosteesta huolimatta ehjä mutta kannen irroituksessa toinen kalvo repesi kun oli tarttunut kiinni. Saa jäädä hyllyyn varalle jos tarvii kunnostaa, MBClassics myy pelkkää tiivistesarjaa tehostimeen ~320e kun uudet T51/200 tehostimet näkyy olevan tällä hetkellä 750e - 1200e. eBayssa kehtaavat pyytää ruosteisista purkutehostimistakin jopa 500e, tuskin on edes toimivuustakuuta.

Lattaraudasta sopiva kiinnityspala niin sai ruuvipenkkiin kiinni ja kannen pyöräytykseen vähän jatkovartta romuraudasta:

Kuva

Kuva

Kuva



Sitten kun oli "romu" tehostimella harjoiteltu niin aukaisin omankin mitään särkemättä, kalvot ja stefat on täysin ehjät sekä karan sulku on tiivis, enimmät jarrunesteet on lillunut kuoren pohjalla joten rasvanpoistolla kaikki puhtaaksi ja takaisin nippuun vanhoilla osilla. :thumbup:

Kuva

Kuva

Kuva


Kovasti tuppaa olemaan jokainen kikkare näiden vanhojen vehkeiden kanssa semmoisessa kunnossa että saa oikeasti ruuvata muttereiksi ja tarkistaa/kunnostaa ennen asennusta.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Tehostajan sulkuventtiili piti vielä touhuta levälleen.

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja epk »

onpa siinä karu muistutus kaikille millaisia nämä kaikki "helpolla museoon" autot ovat, kun katsoo ekan sivun lähtökohtaa. Hieno työtä ja kyllä se palkitaan kun tätä suvi yönä ajelet auringonlaskuun :) :thumbup:
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

epk kirjoitti: To 04.09.2025 07:47 onpa siinä karu muistutus kaikille millaisia nämä kaikki "helpolla museoon" autot ovat, kun katsoo ekan sivun lähtökohtaa. Hieno työtä ja kyllä se palkitaan kun tätä suvi yönä ajelet auringonlaskuun :) :thumbup:
Juu ei nämä ihan pelkällä kiillotuksella enää mene, eiköhän tuo maistu ensimmäiset ajelut aika makosalle kun sen aika koittaa. :angel:


Pyyhinmoottori tarkastettu, vähän tuoretta rasvaa ja hiilien herkistely.

Kuva

Kuva

Kuva

Lämmitinyksikkö purettu, putsattu, läpivientejä uusittu, yksi läppä korjattu liimaamalla, vesihanaan uusi o-rengas (13x2.62mm EPDM) ja kennolle uudet lämpöeristeet kun vanhat oli aika crispy. Puhallinmoottori saa jäädä alkuperäinen kun ei äännä yhtään, hiiliä reilusti jäljellä ja pienen öljytipan pudotin laakeriholkeille, uusi tiiviste myös ilmanottoon.

Kanavien läpistä oli alkuperäiset eristeet varissut pois ja loput muuttu pölyksi koskiessa niin veistelin nekin uudet kaikkiin.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Jarrutehostin ja putsarikotelo sai tuoretta maalia päälle.
Pakosarjat puhallettu ja VHT Flameproof päälle.

Kuva

Kuva

Kuva


Vaihdelaatikon irroitin kun se vaihtuu toiseen ja oli tarkoitus tarkistaa samalla kytkimen kunto..
Paineasetelman pinnan voisi saada ehkä hiomalla pelastettua mutta vauhtipyörä on roskiskamaa ja ilmeisesti kampuran narutiiviste falskaa aika hyvästi öljymoskasta päätellen. Ei kyllä kiinnostaisi alkaa vaihtamaan kun pitää käytännössä purkaa koko motti, kampi pois edestä..

Pystyyköhän tuon vanhan mallin asetelman vaihtamaan päikseen uudenlaiseen jos uusi samalla painelaakerin?

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1386
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Onpa mennyt vauhtipyörä huonoksi.
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Startti putsattu, oli aika hyvin ryönää sisällä ja kollektorin välit ihan täynnä hiiltä.

Kuva

Kuva

Pakoputki vihdoin valmiina maalattuna, vaimentimet villoitettu uusiksi ja etupätkään vaihdettu paremmat kartiot.

Kuva

Kuva

Käytettynä löytyi hyväkuntoinen kytkin uudemmalla paineasetelmalla, ruostetta pitää hieman putsailla pitopinnoista.
Mittailin vanhan ja uuden eroja niin uudempi on 2.5mm matalempi pitopinnasta painelaakerin otsapintaan, toki se nyt ei kerro mulle vielä mitään kun ei ole koskaan tullut manuaalien ja kytkimien kanssa pelattua.. :crazy:

Bonuksena takavaimentimen lämpösuoja.

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Jarruputket sai lyhenneltyä sopiviksi kun sai vihdoin tehostimen paikalleen, hommasin hiljattain tommosen hydraulisen jarruputkityökalun niin ompa näppärä! Muutama testi kappale piti harjotella alkuun..

Lämmityslaite, rattiakseli, käsijarru, kaasuvivusto ja pyyhinmoottori asennettu.

Kuva

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5562
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja S202 »

Tuon mallinen jarruputkityökalu on tosi hyvä ja tuolla saa uudempiin jatkettua takaputket auton alla.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

S202 kirjoitti: Ti 09.09.2025 09:08 Tuon mallinen jarruputkityökalu on tosi hyvä ja tuolla saa uudempiin jatkettua takaputket auton alla.
Tulipa tuossa tovi sitten leivottua yhteen autoon molemmat takaputket muutaman kympin sarjalla niin sai siinä kiroilla ja tehdä kaikki temput että onnistui teräsputkeen, siitä se ajatus sitten lähti tähän hydrauliseen. :mrgreen: Voi kyllä lämpimästi suositella, tuo oli rapiat 70e kun nuo onnettomat markettisarjatkin on jo 25e..


En aiemmin tiennytkään että akkutelineeseen kuuluu ihan pohjakin, varaosa-autossa sattui olemaan mätinyt lärpäke paikallaan niin aloin tutkimaan räjäytyskuvia ja totta tosiaan sieltähän se löytyi. Näppäsin mallista kokonaan uuden.

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Vastaa Viestiin