Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Pikku testi silleen että tuo bypass venttiilin paikka tukittuna:
boosti.png
Näyttää ihan mukavalta ;)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Onko kellään kokemusta tästä http://www.slamit.net/" onclick="window.open(this.href);return false; firmasta? Bypass venttiilin piti tulla tuolta parissa viikossa nyt mennyt jo kolme viikkoa, mutta eipä ole näkynyt. Puhelimella tuonne ei pääse ja sähköpostiinkaan eivät vastaa.. Pitänee rakentaa itse tommonen venttiili niin pääsee kunnolla testaileen :evil:
Kyttis-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Su 16.12.2007 11:05
Paikkakunta: Harjavalta

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja Kyttis- »

ffp foorumilla on ainakin kauheesti tota valitettu et toimitukset kestää.... olikos se vielä sillain et jos lähetät hotmailista sinne viestiä ni ei mene perille, tarvi olla joku muu sähköposti... :crazy:
W124 260E -87, W124 300DT -91, W124 300D -86, W124 300TD -88, W210 220cdi -02, S211 320cdi -03
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Kyttis- kirjoitti:ffp foorumilla on ainakin kauheesti tota valitettu et toimitukset kestää.... olikos se vielä sillain et jos lähetät hotmailista sinne viestiä ni ei mene perille, tarvi olla joku muu sähköposti... :crazy:
Juu omasta työpostista lähettänyt eli ei pitäis olla siitä kiinni..
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja veskola »

Minäkin sinne lähetin meiliä työosoitteesta viime viikolla, laiton puhelinumerot, osoitteet yms. ja tiedon, että haluan OSTAA osan, mutta ei sällejä kaupanteko kiinnostanut. Osa on nyt tilattu Saksasta, tulee halvemmalla ja kotivovelle. Kaikilla ei ole aikaa soitella päiväsaikaan ja odotella jos suvaitsevat vastata. Mikäli on lomalla niin kuuluu laittaa outofoffice vastaamaan, joten pitäkööt tunkkinsa...jatkossakin.

Mikset tilaa ebaysta sitä ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Sehän siinä viduttaakin kun yleensä tilaan suoraan saksasta/ebay mutta nyt ajattelin että saa nopsaan kun oli siellä verkkokaupassa listattuna tuo. Sitten kun olin tilauksen tehnyt tuli postia että kestää 2vk no sekin ois ollut ok, mutta nyt tosiaan mennyt kolme viikkoa eikä posteihin vastata mitään. Pitää yrittää perua tuo tilaus ja jos sekään ei onnistu niin sitten luottokuntaan yhteyttä ja rahat pois.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Mää soittelin tuonne päivällä ja kyselin vanteiden hintaa, aikoivat tarkistaa ja soittaa kohta takasin, ei oo puhelua tullu.
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

.
Viimeksi muokannut Eetyzk, To 09.02.2017 10:03. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Siitä se lähtee :)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=__G0bYn0R0g[/youtube]
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Tuosta omasta venttiilistä ei tullut mitään :) mutta slamit on osan saanut ja eilen tuli postia että tilauksesi käsitelty ja tilaamasi tuotteet on nyt lähetetty.. Eipä vain ole paketti sieltä tomiston nurkasta tainnut vielä mihinkään lähteä kun tuota matkahuollon seurantaa katsoo:

Tapahtumatiedot
10.03.2014 14:26 Matkahuolto on vastaanottanut sähköisen ennakkoilmoituksen tilauksestasi

Eipä tarvi tuolta paikasta enään mitään tilata.

Viikonloppuna kokeilin suorana compoundinakin tuota setuppia, mutta siinä kävi näin:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=E3Y5j6gM7lU[/youtube]

Onko tuo sitten sitä sakkausta, kun pikkuturbo menee ulos kartasta vai mitä?
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

en tiädä mitä tuossa sulla tapahtui mutta tuossa on video jossa kuulee sakkaamista.

http://www.youtube.com/watch?v=QJm56lqCv8w" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Hukkaportista taisi tuo ääni kuulua siellä oli venttiilin yläpään mutteri melkein irti.. Ihmeen kauan menee tuolla venttiilillä kun slamitin mukaan se on lähetetty jo maanataina...

Tapahtumatiedot
10.03.2014 14:26 Matkahuolto on vastaanottanut sähköisen ennakkoilmoituksen tilauksestasi
Avatar
jupsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 31.05.2011 21:33
Paikkakunta: Tornio

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja jupsu »

Soitahan paikalliseen matkahuoltoon, oma syöttöpumppu oli viikon ollu tulossa kun soitin sinne ja ilmeni, että puoliviikkoa maannu hyllyssä..

Edit: Sekin voi olla jopa todennäkösempää..
Viimeksi muokannut jupsu, To 13.03.2014 09:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

jupsu kirjoitti:Soitahan paikalliseen matkahuoltoon, oma syöttöpumppu oli viikon ollu tulossa kun soitin sinne ja ilmeni, että puoliviikkoa maannu hyllyssä..
Kyllä se paketti on vielä tuolla slamitilla, eli ovat vain tehneet matkahuoltoon ilmoituksen että tämmöinen paketti ollaan tuomassa teille jossain vaiheessa. Esimerkiksi kun kl-varaosilta tilaa niin yleensä pari tuntia ennakkoilmoituksen jälkeen tulee että paketti vastaanotettu kuljetettavaksi. Varmaan unohtaneet tilata koko osan ja nyt yrittävät viivytellä että kerkeävät osan saada..
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Saapa nähdä kerkeääkö huomiseksi:
13.03.2014 16:18 Kuljetuksessa
13.03.2014 14:10 Matkahuolto on vastaanottanut tilauksen kuljetettavaksi
10.03.2014 14:26 Matkahuolto on vastaanottanut sähköisen ennakkoilmoituksen tilauksestasi
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Venttiili saapui:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1caa3pksM-M[/youtube]
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Ohitusventtiili laitettu paikoilleen, tuossa muutama kuva venttiilistä purettuna:
WP_20140314_18_43_27_Pro.jpg
WP_20140314_18_43_33_Pro.jpg
WP_20140314_18_43_37_Pro.jpg
Laippapäätyyn hitsasin putken pätkän niin sai kiinnityksen vähän yksinkertaisemmaksi:
WP_20140314_20_51_47_Pro.jpg
Keskiviikko illaksi varattu penkkiaika niin pääsee tekemäään hienosäätöä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Penkissä käyty alhaalta toimii hienosti (n.500Nm@2500), mutta isompi turbo ei ohittunut alkoi vaan kummasti pörisemään. Siis takasin suunnittelupöydälle :)
WP_20140319_17_16_48_Pro.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Taidan muuttaa tuon ensimmäisen hukkiksen ohjauksen sähköiseksi niin tietää ainakin milloin tapahtuu mitäkin. Pörinä kuuluu tässä videossakin:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=04FdA09a_B4[/youtube]

Näyttäis hukkaportti numero 1 myös vuotavan aika reilusti..
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Pikkuahtimen ohitus hukkaportti muutettu sähköiselle ohjaukselle, mutta ei mitään vaikutusta tuohon bypass venttiilin avautumiseen. Kun eka portti avataan putoaa molempien paine pikkasen ja sitten kun isompi alkaa ahtaan lisää alkaa myös pikkuahdin työntään painetta (koko ajan vähän enemmän kuin iso), eli bypass venttiili ei pääse ikinä aukeamaan. Johtuuko tuo siitä että hukkaportti ei virtaa tarpeeksi vai onko tässä koko systeemissä joku ajatusvirhe?
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja norsu »

-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1153
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja PTracing »

JSJ kirjoitti:Pikkuahtimen ohitus hukkaportti muutettu sähköiselle ohjaukselle, mutta ei mitään vaikutusta tuohon bypass venttiilin avautumiseen. Kun eka portti avataan putoaa molempien paine pikkasen ja sitten kun isompi alkaa ahtaan lisää alkaa myös pikkuahdin työntään painetta (koko ajan vähän enemmän kuin iso), eli bypass venttiili ei pääse ikinä aukeamaan. Johtuuko tuo siitä että hukkaportti ei virtaa tarpeeksi vai onko tässä koko systeemissä joku ajatusvirhe?
Varmaan tyhmä kysymys, mutta onko venttiili oikein päin?
IG: @pyrytakkunen
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Samalta näyttää, eli pitäisi siis toimia ihan suunnitellulla tavalla. Epäilykset siirtyvät entistä enemmän tuon ensimmäisen hukkaportin suuntaan, eli pitänee sen toimintaa vielä ihmetellä.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

PTracing kirjoitti:
JSJ kirjoitti:Pikkuahtimen ohitus hukkaportti muutettu sähköiselle ohjaukselle, mutta ei mitään vaikutusta tuohon bypass venttiilin avautumiseen. Kun eka portti avataan putoaa molempien paine pikkasen ja sitten kun isompi alkaa ahtaan lisää alkaa myös pikkuahdin työntään painetta (koko ajan vähän enemmän kuin iso), eli bypass venttiili ei pääse ikinä aukeamaan. Johtuuko tuo siitä että hukkaportti ei virtaa tarpeeksi vai onko tässä koko systeemissä joku ajatusvirhe?
Varmaan tyhmä kysymys, mutta onko venttiili oikein päin?
Kyllä on, piti tuokin tarkistaa yksipäivä kun rupesin itsekkin epäileen :)
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja norsu »

JSJ kirjoitti: Samalta näyttää, eli pitäisi siis toimia ihan suunnitellulla tavalla. Epäilykset siirtyvät entistä enemmän tuon ensimmäisen hukkaportin suuntaan, eli pitänee sen toimintaa vielä ihmetellä.
Kuinka monta hukkaporttia setissäsi on pikkuahtimen ohitukseen... ja kuinka monta on tuossa linkittämässäni videossa... :wink:

Noo, ei se määrä niinkään, mutta pinta-alastahan tuossa loppujen lopuksi on kyse, sillä pakokaasu tuppaa kulkemaan sieltä mistä se helpoimmalla pääsee. Toisaalta myös pakosarjan muotoilulla on oma osansa, koska noilla nopeuksilla myös kaasun massalla on jo merkitystä.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Testaillut nyt erilaisilla asetuksilla ja siihen tulokseen on tultava että hukkaportin virtaus (myös norsun mainitsemalla pakosarjan muotoilulla voi olla vaikutusta) ei ole riittävä ohittamaan tuota pikkuahdinta. Otin nyt tuon audin venttiilin kokonaan pois ja pistin ahtoputkistot uusiksi, eli nyt mennään sitten compoundina. Seuraavaksi alkaa sitten säätöjen hakeminen tuolle compoundi systeemille.
Jos en saa tuota compoundia pelaamaan, niin sitten edessä on pakosarjan uudelleen muokkaus niin että ensimmäisen hukkaportin tilalle tulee läppä joka sulkee pikkuahtimen kokonaan pois ja ohjaa pakokaasut isolle. Eilen varovaista testiä ja lämpöjen seurailua (muutama kiihdys):

Isomman kompurapuoli n.44C
FLIR0265.jpg
pienemmän kompurapuoli n.64C
FLIR0264.jpg
Pakopuoli:
FLIR0266.jpg
Välijäähdytin (kuumapää 44.6C ja kylmä 7.4C)
FLIR0263.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Maanantaille uusi penkkiaika varattuna, saapa nähdä miten käy.. Sen mitä tuolla satasen rajoitusten puitteissa pystyy testaan niin ainakin perstuntumalla on vetoja ihan kivasti.
Ja nyt kun kulkupuoli alkaa oleen kunnossa niin piti tilata saksanmaalta vähän osasia tuohon ulkokuoreen:
herkkuja.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Tää on kyllä hieno rojekti. :thumbup:
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

JiiTee_ kirjoitti:Tää on kyllä hieno rojekti. :thumbup:
Kiitoksia, tämmöstä kötöstelyähän tämä on ku mistään ei ymmärrä mitään ja tekemisen halu on kova :)

Penkissä käytiin ja edelleen vaivaa sama vika eli iso turbo ei työnnä kunnolla ilmaa. Nyt vika saatiin ehkä paikallistettua ja tuo kiinan 60mm hukkis se syypää taitaa olla. Penkittäjä katsoi vedon aikana ja portti vuotaa ihan helvetisti, eli se menee nyt ainakin vaihtoon.

Huippuvääntö oli siirtynyt alemmas (aiemmin 3400rpm nyt 2800) josta varmaan johtui että tuntui vetävän paremmin.
penkkireissu2.jpg
Tuossa linkki suurempaa kuvaaan josta näkyy paremmin:

http://1drv.ms/1gCbXAO
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja muuris »

Alle kolmen tonnin alue on todella makea, ihan toista ku nää superit yleensä. Kun saat vielä ylärekisterin kuntoon nii johan kelpaa. Tuossa taitaa olla aika lyhyet välitykset, jos vakiot..?
Vastaa Viestiin