Tarkastakaa moniurahihnan kunto!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Tarkastakaa moniurahihnan kunto!

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Kävipä eräälle mersumiehelle niin että autosta katkesi moottoritievauhdissa moniurahihna. Rikkinäinen hihna löi automaatin öljyletkuun reiän :arrow: vaihteistoöljyt pihalle ja matka katkesi siihen.

Uusi ja vanha hihna.
Kuva

Joten jos hihnan iästä ei ole tietoa niin kannattaa vaihtaa. Melko edullinen remontti (24e) ja taas on yksi huoli vähemmän.
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Melkoiseen kuntoon on hihna mennynnä, sano.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ja kuten monesti sanottu, vaihtakaa samalla se kiristinrulla. Ei maksa paljoa ja tulee tapettua seitsemän kärpästä yhdellä lapiolla.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Sampo kirjoittaa : Melko edullinen remontti 24 € ja taas on yksi huoli vähemmän.

:oops: mun kohdalla toi vaihtohomma kustansi 210 € ja ekan vaihto-yrityksen osalta poiki lisää huolia :shock:

Mutta kannattaa tosiaan vaihtaa jos on epävarmaa, toi ei kuulostanu kovinkaan hyvälle
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

" mun kohdalla toi vaihtohomma kustansi 210 € ja ekan vaihto-yrityksen osalta poiki lisää huolia "

Oliko täällä jossain juttua tuosta tapauksesta kun en muista ?
wiimax.fi
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Markan seppä teki TONNIN vahingon

Viesti Kirjoittaja mc »

dealer kirjoitti:" mun kohdalla toi vaihtohomma kustansi 210 € ja ekan vaihto-yrityksen osalta poiki lisää huolia "

Oliko täällä jossain juttua tuosta tapauksesta kun en muista ?



Vähän taaksepäin otsikko : Markan seppä teki TONNIN vahingon.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Vähän taaksepäin otsikko : Markan seppä teki TONNIN vahingon. "

No niinpäs teki tosiaan, tuli luettua.
wiimax.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sivonen kirjoitti:Ja kuten monesti sanottu, vaihtakaa samalla se kiristinrulla. Ei maksa paljoa ja tulee tapettua seitsemän kärpästä yhdellä lapiolla.
Niinpä niinpä, 150 tkm välein taidan jatkossa vaihtaa:
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... istysrulla
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
MKLa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: La 17.01.2004 10:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MKLa »

Omaani kävin uutta remmiä hakemassa Oulun kaapunnista niin myyjä kertoi, että joku ei ollut aikanaan uutta remmiä vaihtanut jolloinka vanha remmi poikkes, kiertyi ohjaustehostajan pumpun akselin ympärille jollakin opilla ja repäisi koko pumpun läskeineen irti.
Oli kuulemma tullut kallis vahinko.
Se on siinä....
300 D Turbo
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: Tarkastakaa moniurahihnan kunto!

Viesti Kirjoittaja M.K »

Sampo kirjoitti:Kävipä eräälle mersumiehelle niin että autosta katkesi moottoritievauhdissa moniurahihna. Rikkinäinen hihna löi automaatin öljyletkuun reiän :arrow: vaihteistoöljyt pihalle ja matka katkesi siihen.

Uusi ja vanha hihna.
KUVA

Joten jos hihnan iästä ei ole tietoa niin kannattaa vaihtaa. Melko edullinen remontti (24e) ja taas on yksi huoli vähemmän.
Mites se kiristysrulla. Kait sekin meni nyt vaihtoon? Veikkaisin, että aikas uralla on jo ja laakerikaan ei enää ole ihan tuoreimmillaan.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
august_124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 15.08.2004 09:40

Viesti Kirjoittaja august_124 »

Moniurahihnasta senverran, että jos se kitisee, onko mitään tehtävissä kitinän poistamiseksi? Hihna on aikaslailla vasta vaihettu, auttaako jotku nesteet mitään? Vai onko mahollista että tarvike hihna vinkuu, pitää siis laittaa laatuhihna? Kiristinsysteemit on vaihettu samaan aikaan.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei pitäisi vinkua jos vaihdoit myös kiristimen keinun, vaikka on tarvikehihna.
Samoja remmejä ne on tarvikehihnatkin, ei alkuperäisiä mikään "alkuperäistehdas" tee.
wiimax.fi
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Oman projektin hihna piti myös kuivuuttaan ihme "räksätystä" Suihkutin koneen käydessä hihnaan jotain ekasta pullosta joka käteen sattui, ääni hävisi saman tien. Aine jota remmiin meni tais olla jotain sisäverhoilun pesuainetta :lol:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kiristinpukin iskunvaimentimen kunto kannattaa kanssa tarkistaa, jos se on veltto, alkaa hihnankiristin räpättämään todella ilkeästi, samalla hihna kuluu ja pukin laakeri joutuu tiukoille.
Avatar
Kalle.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 26.10.2003 11:43
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja Kalle.K »

Isä ukkelin 200:ta hävisi remmin kitinät ja kirskunnat kun käytin kiristintintä löysällä ja sitten vaan uudestaan kiinni.
E 200 CDI -07
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: Tarkastakaa moniurahihnan kunto!

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

M.K kirjoitti:
Mites se kiristysrulla. Kait sekin meni nyt vaihtoon? Veikkaisin, että aikas uralla on jo ja laakerikaan ei enää ole ihan tuoreimmillaan.
:oops: Nuukuuksissani en tuota vaihtanut, kun tuntui vielä olevan hyvässä kunnossa. Seuraavaksi kun KL:ään eksyy niin tarvii tuo rullakin ostaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Tarkastakaa moniurahihnan kunto!

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sampo kirjoitti:
M.K kirjoitti:
Mites se kiristysrulla. Kait sekin meni nyt vaihtoon? Veikkaisin, että aikas uralla on jo ja laakerikaan ei enää ole ihan tuoreimmillaan.
:oops: Nuukuuksissani en tuota vaihtanut, kun tuntui vielä olevan hyvässä kunnossa. Seuraavaksi kun KL:ään eksyy niin tarvii tuo rullakin ostaa.
Joo'o se veho 24h service sen kyllä vaihtaa, lasku oli mulla 430 €+hinaus, jonka vakuutus maksaa. Auto muuten on määräaikaishuollettu ja 200 tkm ajettu OM601 nelisylinterinen diesel. Ei tullut mieleen, että se pitää vaihtaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: Tarkastakaa moniurahihnan kunto!

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

veskola kirjoitti: Joo'o se veho 24h service sen kyllä vaihtaa, lasku oli mulla 430 ?+hinaus, jonka vakuutus maksaa. Auto muuten on määräaikaishuollettu ja 200 tkm ajettu OM601 nelisylinterinen diesel. Ei tullut mieleen, että se pitää vaihtaa.
Älkääs nyt pelotelko tuollalailla. :shock:

Täytyy tänään hiippailla KL:ään
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Kitinä?
Kannattaa katsella :shock: kun laittaa koneen käymään ,että hihna kulkee suurinpiirtein keskellä pyöriä.
Jos ottaa reunaan kiinni niin kyllä kitisee.
Kuten jo edellä tuli esille niin kiristintä kannattaa herkistellä ,jos on vuosia ollut melkein samoilla sijoilla niin herkästikkö tuo menee jankkiin.
Liitujauho tai perunajauho auttaa,kitinään,ja saa samalla kivan puuterin poskiin,niin kaikki näyttää uudelta ja kauniilta :wink:
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

kaltio15 kirjoitti:Kitinä?
Kannattaa katsella :shock: kun laittaa koneen käymään ,että hihna kulkee suurinpiirtein keskellä pyöriä.
Jos ottaa reunaan kiinni niin kyllä kitisee.
Kuten jo edellä tuli esille niin kiristintä kannattaa herkistellä ,jos on vuosia ollut melkein samoilla sijoilla niin herkästikkö tuo menee jankkiin.
Liitujauho tai perunajauho auttaa,kitinään,ja saa samalla kivan puuterin poskiin,niin kaikki näyttää uudelta ja kauniilta :wink:

niin tuota, siinä kun sen hihna vaihtaa niin kannattaa katsoa _jokainen _ pyörä erikseen, lähinnä pyörien urien pohjat. Niihin aika monesti jää hihnasta kumia (kumi palaa kiinni sinne urien pohjille). puhdistaa urat ja kattelee sitten uudestaan.

ai niin, ja se laturin hihnapyörä, sen (joissakin malleissa ) kuuluu joustaa toiseen suuntaan , aika monesti ovat jumissa , ja aiheuttaa kaikenlaista. (samalla sitä kumia jää sinne urien pohjalle )


terveisin jaska
asentaja /veho

ps: ei ne vehon hinnat nyt niin kauheita ole :D
tilaatte vaan tietyt ennalta määrätyt työt jne jne. pieni huolto on aina kalliimpi kuin pelkän öljyn ja raitisilma suodattimen vaihto.
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jack kirjoitti: terveisin jaska
asentaja /veho

ps: ei ne vehon hinnat nyt niin kauheita ole :D
tilaatte vaan tietyt ennalta määrätyt työt jne jne. pieni huolto on aina kalliimpi kuin pelkän öljyn ja raitisilma suodattimen vaihto.
Niin, no miksei ne kuulu määräaikaisvaihto-ohjelmaan. Eihän minun nyt tarvitse tietää moisia yksityiskohtia, kunhan ajelen :P Kirjassa lukee koska pitää ajaa seuraavaksi veholle. Kun kysyin että vaihdetaanko tuota määräaikaisissa niin "vain jos se ääntelee"... No kantapään kautta opin että pitää se vaihdattaa vaikkei ääntelekkään.

Oli muuten tuossa minun tapauksessa hihnakin jo ruvella.

höh, vehon noi remontit pitäisi maksaa, kun määräaikaishuolettu auto laukeaa kadulle tolleen :evil:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Mulla tuossa 300:ssa hihna on liian löysällä vaikka hihna plus kaikki muut vermeet on uusittu hiljan. Kitisee, tai kitisi, perunajauhot oli kova sana. Hihna kääntyy 180 astetta kun sitä kääntää siitä "pisimmästä" välistä ylhäältä, eikö tuon pitäisi kääntyä vain 90 astetta. Miksi näin, miten sitä kiristää ku on jo uudet pelit ja vehkeet?
124.023
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos se on todella liian löysällä, niin hihna on väärä.
Tai sitten oikein "reilusti väärä" ja kiertää pyörillä väärin.
wiimax.fi
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Hemingway kirjoitti:Mulla tuossa 300:ssa hihna on liian löysällä vaikka hihna plus kaikki muut vermeet on uusittu hiljan. Kitisee, tai kitisi, perunajauhot oli kova sana. Hihna kääntyy 180 astetta kun sitä kääntää siitä "pisimmästä" välistä ylhäältä, eikö tuon pitäisi kääntyä vain 90 astetta. Miksi näin, miten sitä kiristää ku on jo uudet pelit ja vehkeet?
Nyt kuulostaa ettei kaikki ole niinkuin pitäis.
Tarkista ,ettei tule isoa vahinkoa.
jollakin on varmaan kuva samanlaisesta koneesta,tai asiantuntija on kova sana.
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

veskola kirjoitti:
Jack kirjoitti: terveisin jaska
asentaja /veho

ps: ei ne vehon hinnat nyt niin kauheita ole :D
tilaatte vaan tietyt ennalta määrätyt työt jne jne. pieni huolto on aina kalliimpi kuin pelkän öljyn ja raitisilma suodattimen vaihto.
Niin, no miksei ne kuulu määräaikaisvaihto-ohjelmaan. Eihän minun nyt tarvitse tietää moisia yksityiskohtia, kunhan ajelen :P Kirjassa lukee koska pitää ajaa seuraavaksi veholle. Kun kysyin että vaihdetaanko tuota määräaikaisissa niin "vain jos se ääntelee"... No kantapään kautta opin että pitää se vaihdattaa vaikkei ääntelekkään.

Oli muuten tuossa minun tapauksessa hihnakin jo ruvella.

höh, vehon noi remontit pitäisi maksaa, kun määräaikaishuolettu auto laukeaa kadulle tolleen :evil:
niinhän niiden pitääkin, minun käsittääkseni.
jos auto on määräaikaishuollettu.

useimmiten mersussa hihnat vaihetaan kun näkyy pykimiä / tai jos ääntelee, useimmiten kuitenkin pykimien takia.

ja huoltoohjelmassahan sanotaan että hihnan kunto on tarkistettava ( B- huolto ).

terveisin jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jack kirjoitti:niinhän niiden pitääkin, minun käsittääkseni.
jos auto on määräaikaishuollettu.

useimmiten mersussa hihnat vaihetaan kun näkyy pykimiä / tai jos ääntelee, useimmiten kuitenkin pykimien takia.

ja huoltoohjelmassahan sanotaan että hihnan kunto on tarkistettava ( B- huolto ).

terveisin jaska
Käynkö siis valittamaan veholle tuon 430 € laskun kanssa ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Tulipa tarkastettua tuon hihnan kunto vuotuisen konehuoneen imuroinnin yhteydessä. :D
Jo hetken aikaa on ollut tiedossa, että "pitkittäislamellit" ovat murtuneet sieltä sun täältä, mutta nyt kun tarkastin hihnan kunnon, oli jo paloja lähtenyt irti sieltä sun täältä. Lisäksi hihna on kohtalaisen löysällä, kääntyy melkein 180 astetta. Liekö tuolla tai kiristinrullan kunnolla jotain yhteyttä kylmänä kitisemiseen, mutta pakko on ainakin tuo hihna vaihtaa tämän viikon aikana, eihän tuolla muuten pitemmälle taaskaan uskalla lähteä. Ja samallahan sen laturinkin siihen vihdoinkin vaihtais ja ilmeisesti viallisen öp-anturinkin myös. Uudet vanteetkin on tuloillaan ja Michelin Pilotteihinkin pitäis vielä jostain löytää oravannahkoja. Ja kohta tarvii kaamosdonitsi-kaupoillekin taas lähteä, on tää kallista tää autoilu... :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

veskola kirjoitti:
Jack kirjoitti:niinhän niiden pitääkin, minun käsittääkseni.
jos auto on määräaikaishuollettu.

useimmiten mersussa hihnat vaihetaan kun näkyy pykimiä / tai jos ääntelee, useimmiten kuitenkin pykimien takia.

ja huoltoohjelmassahan sanotaan että hihnan kunto on tarkistettava ( B- huolto ).

terveisin jaska
Käynkö siis valittamaan veholle tuon 430 € laskun kanssa ?
Vehon Jaskalle tiedoksi:
Soitin Vehoon ja tässä tieto joka irtosi:
- Mikäli autossa on mobilolife:
Ostaessasi uuden Mercedeksen saat jotain, mitä et saa mistään muualta. Saat ainutlaatuisen takuu- ja liikkuvuuspalvelupaketin nimeltä MobiloLife, joka on vakiona kaikissa uusissa Mercedes-Benz henkilöautoissa. MobiloLife on voimassa jopa 30 vuotta. Voit siis olla varma, että et jää matkan varrelle.

Takuukorjauksissa saat apua MobiloLife:sta takuuajan puitteissa. Ja jos Mercedeksessäsi ilmenee tekninen vika tai käynnistysongelma, MobiloLife takaa, että pääset perille nopeimmalla mahdollisella tavalla. Missä tahansa liikutkin. Sama palvelupaketti on voimassa 25 Euroopan maassa. Ja aivan ilmaiseksi.
matkan keskeytymisestä saa tuolla vehon sivuilla kuvattuja hyvityksiä.
- Puhelimitse sain tiedon, että mobilo life on voimassa lokakuu 98 jälkeen luovutettuihin autoihin.
- Ennen 10/98 ei ole minkäänlaista 'takuuta', oli määräaikaishuollettu tai ei.
- Minun auto on 1/98 :evil: Näin olen se 438.09 euron lasku jää minun maksettavaksi kun kiristinrullan laakeri leikkasi kiinni. Mielestäni tuo on valmistusvika, tai sitten tuo pitäisi vaihtaa joka toisessa huollossa (90 tkm)
- Lisäksi matkan keskeytymisestä ja auton hinaamisesta koituneet kustannukset lankeavat vakuutusyhtiöni maksettavaksi. Vehon piikkiin ei mene centtiäkään !

Asiasta toiseen...
- Kysyin myös ruostevikojen korjauksista, ja toivottivat tervetulleiksi näyttämään. Minulla siis takaluukun(oven) taitos ruostunut puhki. Autolla ajettu ~200tkm. On mahdollista että se menee tehtaan piikkiin. Suosittelen myös muille 98 vuotisten omistajille käydä reilusti valittamaan ruosteista. [Mobilolife autoissahan on itsestään 30v puhkiruostumattomuustakuu] No mun kannalta tuo on mitätön juttu kun talosta löytyy migit ja ruiskut.

Auto kävi öljynvaihdossa merkkihuollossa 196 tkm kohdalla ja vika tuli 202 tkm kohdalla. Mitään mainintaa vaihtotarpeista ei kerrottu. Seuraava huolto olisi 210tkm kohdalla.

Sellasta se elämä on, mutta eihän sitä takuukaan voi ihan kaikkea korvata...v****taa se silti.

Nyt pohdin tässä kovasti käytänkö auton vielä merkkiliikkeen huollossa vai huollanko itse, ehkä tässä vaiheessa kannattaa huoltaa itse kun autokin on tuollainen 'vanha paska'. :lol: tai ehkä vien sinne Viron mersulle huoltoon.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin