W201 Manuaalista -> Automaatti (722.3)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
190Dee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 10.11.2013 21:56

W201 Manuaalista -> Automaatti (722.3)

Viesti Kirjoittaja 190Dee »

Eli manuaalista meni kakkosvaihde ja öljyt tuli pihalle, niin mitä kaikkea tarvii vaihtaa, tai lisätä kun vaihtaa manuaalin tilalle automaatin?
Ja käykö tenavaan (om602) tuo 722.3 laatikko? kun kestäis vähän paremmin :)
Auto on ollut alkuperäsestä automaattikin niin väheneekö silloin muutosprosentit kun vaihtaa automaatin takas?
W201 2.5TurboD
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Re: W201 Manuaalista -> Automaatti (722.3)

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

190Dee kirjoitti:Eli manuaalista meni kakkosvaihde ja öljyt tuli pihalle, niin mitä kaikkea tarvii vaihtaa, tai lisätä kun vaihtaa manuaalin tilalle automaatin?
Ja käykö tenavaan (om602) tuo 722.3 laatikko? kun kestäis vähän paremmin :)
Auto on ollut alkuperäsestä automaattikin niin väheneekö silloin muutosprosentit kun vaihtaa automaatin takas?
Valitettavasti prosenteista ei pääse eroon, kuin hommaamalla riittävän tuttu katsastusmies :twisted: No, joo tämä tuli mieleen, kun olen kerran onnistunut ostamaan auton, joka omistajan vaihdoksen yhteydessä vasta osoittautui laittomaksi korinvaihtoautoksi. Edellisessä otteessa ei ollut mitään prosentteja!!! No, myin auton eteenpäin ilmoittaen prosentit, eli en kusettanut ketään vaan hyväksyin tulleeni kusetetuksi.

Toiseksi, eikös siihen nyt olisi helpompi vaihtaa ehjä manuaalivaihteisto???
Avatar
190Dee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 10.11.2013 21:56

Re: W201 Manuaalista -> Automaatti (722.3)

Viesti Kirjoittaja 190Dee »

Nuffield56 kirjoitti:
190Dee kirjoitti:Eli manuaalista meni kakkosvaihde ja öljyt tuli pihalle, niin mitä kaikkea tarvii vaihtaa, tai lisätä kun vaihtaa manuaalin tilalle automaatin?
Ja käykö tenavaan (om602) tuo 722.3 laatikko? kun kestäis vähän paremmin :)
Auto on ollut alkuperäsestä automaattikin niin väheneekö silloin muutosprosentit kun vaihtaa automaatin takas?
Valitettavasti prosenteista ei pääse eroon, kuin hommaamalla riittävän tuttu katsastusmies :twisted: No, joo tämä tuli mieleen, kun olen kerran onnistunut ostamaan auton, joka omistajan vaihdoksen yhteydessä vasta osoittautui laittomaksi korinvaihtoautoksi. Edellisessä otteessa ei ollut mitään prosentteja!!! No, myin auton eteenpäin ilmoittaen prosentit, eli en kusettanut ketään vaan hyväksyin tulleeni kusetetuksi.

Toiseksi, eikös siihen nyt olisi helpompi vaihtaa ehjä manuaalivaihteisto???
No olishan se helppoa, mutta kun ei tunnu kestävän st käytössä muut kuin nuo cossu laatikot tai zf, niin halvemmalla saa automaatin?
W201 2.5TurboD
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 Manuaalista -> Automaatti (722.3)

Viesti Kirjoittaja atlas »

Manusta on helpompi tehdä automaatti ainakin poljin puolelta mutta perävälitys jää liian tiheäksi.
Toisekseen joutuu sinne piuhaakin vetämään ja alipaine syöttöä.
Askiinhan ei voi tehdä nyt mitään vaan toista askia joka nyt varmasti poikii sulla st-käytössä.
paljonkas on puristettu ulos savua?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
190Dee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 10.11.2013 21:56

Re: W201 Manuaalista -> Automaatti (722.3)

Viesti Kirjoittaja 190Dee »

atlas kirjoitti:Manusta on helpompi tehdä automaatti ainakin poljin puolelta mutta perävälitys jää liian tiheäksi.
Toisekseen joutuu sinne piuhaakin vetämään ja alipaine syöttöä.
Askiinhan ei voi tehdä nyt mitään vaan toista askia joka nyt varmasti poikii sulla st-käytössä.
paljonkas on puristettu ulos savua?
uskon että autossa on automaatin perä kun 100 vauhdissa 5 vaihteella ~1700 rpm
olisko se 2.8 jotain?
ja piuhat ja alipaineet pitäs jostaki löytyä kun on ennen ollut automaatti.
ja siinä nyt on jotain 250 hepoa, ehkä vähän yli, ei oo penkitetty
ja vahvistamaton 722.3 laatikko käsittääkseni pitäs kestää 300-350hv?
semmoinen laatikko ois kaverilla myös myynnissä
mutta tarviiko kardaanin vaihtaa vai onko saman pitunen tuo automaatti kun manuaali?
W201 2.5TurboD
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W201 Manuaalista -> Automaatti (722.3)

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tomaattia sinne vaan. noita manuaaleja saa vaihtaa aika tiuhaankin, jos sille linjalle lähtee. ei mikään iso työmaa. toosa paikalleen ja kartaania lyhentää, jos vanha oli 5v toosa. sähköjä ei tarvi laittaa ollenkaan, jos ei tahdo, korkeintaan se peruutusvalon piuha. lootan öljycoolerille joudut tekeen omat juttunsa, että sen saat pelaan. jäähdytyksen se tarvii joka tapauksessa. muuten ei mitään ihmeellistä. ja se jarrupoljin kait pitäis vaihtaa siihen automaatin leveempään malliin, mutta itse ainakin sain leiman, vaikka oli kytkinpoljin ja manuaalin jarrupoljin vielä olemassa. niin, ja jos tahtoo sen automaatin toimivan automaattina kunnolla, niin pumpun kylkeen tarvit modulaattorin ja sinne letkut alipainelijastosta ja sieltä taas toosalle.

eihän siinä kait muuten mitään ihmeellistä ole. vähän askartelua ja pikkujuttujen räpläämistä. omista kokemuksista voin kuitenkin sanoa, että se kannattaa sinne laittaa ennemmin kun, että ajelee niillä manuaaleilla, mitkä ei kestä mitään. varmaan 4 askia tuhosin, ennenkun ymmärsin laittaa automaatin. sitten se kestikin ihan hienosti. toki jotkut on sanoneet, että kaksoismassa vauhtis auttaa myös tuohon manuaalin kestoon, että siinä olis vielä yks vaihtoehto. mutta sekin tarvii sitten omat kikkailunsa ja erilaisen askin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: W201 Manuaalista -> Automaatti (722.3)

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Aika optimistinen arvio että yli 20 vuotta vanha 722.3 kestäis 300-350 heppaa ilman vahvistusta tai puhumattakaan että on avaamaton laatikko kyseessä. Toki on olemassa hyväkuntoisiakin laatikoita mutta ei 722.3 pelkästään riitä vaan kyllä senkin pitää olla kunnossa.

Avaamattomalta laatikolta en paljoa yli 200 heppaa uskaltaisi luvata
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
190Dee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 10.11.2013 21:56

Re: W201 Manuaalista -> Automaatti (722.3)

Viesti Kirjoittaja 190Dee »

pera8x kirjoitti:tomaattia sinne vaan. noita manuaaleja saa vaihtaa aika tiuhaankin, jos sille linjalle lähtee. ei mikään iso työmaa. toosa paikalleen ja kartaania lyhentää, jos vanha oli 5v toosa. sähköjä ei tarvi laittaa ollenkaan, jos ei tahdo, korkeintaan se peruutusvalon piuha. lootan öljycoolerille joudut tekeen omat juttunsa, että sen saat pelaan. jäähdytyksen se tarvii joka tapauksessa. muuten ei mitään ihmeellistä. ja se jarrupoljin kait pitäis vaihtaa siihen automaatin leveempään malliin, mutta itse ainakin sain leiman, vaikka oli kytkinpoljin ja manuaalin jarrupoljin vielä olemassa. niin, ja jos tahtoo sen automaatin toimivan automaattina kunnolla, niin pumpun kylkeen tarvit modulaattorin ja sinne letkut alipainelijastosta ja sieltä taas toosalle.

eihän siinä kait muuten mitään ihmeellistä ole. vähän askartelua ja pikkujuttujen räpläämistä. omista kokemuksista voin kuitenkin sanoa, että se kannattaa sinne laittaa ennemmin kun, että ajelee niillä manuaaleilla, mitkä ei kestä mitään. varmaan 4 askia tuhosin, ennenkun ymmärsin laittaa automaatin. sitten se kestikin ihan hienosti. toki jotkut on sanoneet, että kaksoismassa vauhtis auttaa myös tuohon manuaalin kestoon, että siinä olis vielä yks vaihtoehto. mutta sekin tarvii sitten omat kikkailunsa ja erilaisen askin.
Eikö kartaani käy tenavasta mikä on automaatti ollut? Ois helpompaa ku alkaa lyhentää? ja vanha oli 5v
Onko kaikissa noissa 722.3 laatikoissa öljycooleri vakiona?
Sopiiko se modulaattori suoraan pumppuun kiinni vaikka sitä ei ole siinä ollut vai pitääkö jotakin muuta vaihtaa?
Alipainepumpulta tulee yks letku, mikä tulpattu, niin oisko se siihen sitten?
Sitä juuri meinasinkin että jos haluaa manuaalin joka kestää varmasti niin menee yli tonnin kytkimen kanssa
Ja ainakin oon monta nähnyt missä nuo automaatit kestää nostetulla paineella n 300hv, siis jos ne on kunnossa, eli minun ~250hv pitäs kestää
Ja moni väittää että ei automaatilla oo yhtä hyvä leikkiä ja rassata, mutta kyllä sekin on nähty :)
Ainakin ehkä pitäs 0-100 mennä nopeemmin :D
W201 2.5TurboD
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W201 Manuaalista -> Automaatti (722.3)

Viesti Kirjoittaja pera8x »

juu, kyllä ehjä 722.3 tomaatti toimii vahvistamattomanakin noilla tehoilla satavarmana paremmin, ku tollanen perus toosa. noita manuaaleja menee, ku leipää, jos pitäis ajaakkin sillä autolla. eihän se seisoessaan hajoa, mutta ajamalla menee rikki kyllä aika tiuhaan tahtiin.

mokkulan pitäis mennä heittämällä pumpun kylkeen. ei mittän erikoista siltä osin.

kartaanin käymisestä en ole varma. onko 722.3 ja 722.4 saman pituset? voi käydäkkin.

on noissa automaateissa aina öljynjäähdytys. normaalisti se menee tosin syylärin päädyssä, eli siellä syylärissä on oma tilansa, missä kiertää automaatti öljyt ja jäähdytysnesteet sitten jäähdyttää automaatin öljyä. eihän ne mitenkään erikosesti lämpiä normaali käytössä, niin tuo kyllä riittää.

ainakin ison turbon kanssa tomaatti on ihan jees. vaihteiden vaihdossa ei paineet tipu, kun on veto päällä kokoajan. toisaalta sitten taas paikaltaa lähtien ei välttämättä jaksa kerätä paineita, että lähtis sitten terhakkaasti, kun tarvii lähteä. riippuu turbosta ja turbiinista yms. joka tapauksessa suosittelen kyllä tomaattia tuollaseen "budjetti" voimansiirtoon. manuaalin pelkkä kytkin maksaa jo enenmmän, kun tollanen perus tomaatti. vaihteiden vaihtopaineet vaan säätää sellaseks, ettei luistele vetopäällä, niin uskon, että kestää hienosti tollaset tehot ja on pitkäikänenkin vielä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
190Dee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 10.11.2013 21:56

Re: W201 Manuaalista -> Automaatti (722.3)

Viesti Kirjoittaja 190Dee »

pera8x kirjoitti:juu, kyllä ehjä 722.3 tomaatti toimii vahvistamattomanakin noilla tehoilla satavarmana paremmin, ku tollanen perus toosa. noita manuaaleja menee, ku leipää, jos pitäis ajaakkin sillä autolla. eihän se seisoessaan hajoa, mutta ajamalla menee rikki kyllä aika tiuhaan tahtiin.

mokkulan pitäis mennä heittämällä pumpun kylkeen. ei mittän erikoista siltä osin.

kartaanin käymisestä en ole varma. onko 722.3 ja 722.4 saman pituset? voi käydäkkin.

on noissa automaateissa aina öljynjäähdytys. normaalisti se menee tosin syylärin päädyssä, eli siellä syylärissä on oma tilansa, missä kiertää automaatti öljyt ja jäähdytysnesteet sitten jäähdyttää automaatin öljyä. eihän ne mitenkään erikosesti lämpiä normaali käytössä, niin tuo kyllä riittää.

ainakin ison turbon kanssa tomaatti on ihan jees. vaihteiden vaihdossa ei paineet tipu, kun on veto päällä kokoajan. toisaalta sitten taas paikaltaa lähtien ei välttämättä jaksa kerätä paineita, että lähtis sitten terhakkaasti, kun tarvii lähteä. riippuu turbosta ja turbiinista yms. joka tapauksessa suosittelen kyllä tomaattia tuollaseen "budjetti" voimansiirtoon. manuaalin pelkkä kytkin maksaa jo enenmmän, kun tollanen perus tomaatti. vaihteiden vaihtopaineet vaan säätää sellaseks, ettei luistele vetopäällä, niin uskon, että kestää hienosti tollaset tehot ja on pitkäikänenkin vielä.
Kylläkyllä, kai sinne sitten sellanen tulee, pitää ensin hankkia joku käyttöauto niin saa tuota askarrella rauhassa rahan tulon mukaan :D ois kiva joku lukkoperäkin sinne saaha :twisted:
Mulla on keulassa griffinin syyläri, niin tuolle laatikolle pitää varmaan johonki saada mahtumaan joku pieni öljynjäähdytin :think:
Onko vaikeata sitten saada nuo paineet oikeiksi? että hajottaako siinä helposti sen laatikon? ja ymmärtääkseni ois parempi ohjata jotenkin 3-tie venttiilillä että alipaine häviäis ku ahdot tullee?
Ja paljonko on arvoa 722.3 laatikolla ja kaikki osat mitkä tarviin paitsi sitten kardaani, alle 400tkm ajettu ja myyjän mukaan hyvässä kunnossa? 600 siitä haluais mutta onko ylihintanen?
E:Onko w201 ja w124 muuten saman pituset kardaanit? jos kävis kardaani siitä w124 missä tuo loota on ollut siihen mun tenavaan? vai onko pitempi?
W201 2.5TurboD
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: W201 Manuaalista -> Automaatti (722.3)

Viesti Kirjoittaja Jolle »

300 eurosta ylöspäin alkaa saada jotain 722.3 lootia, yleensä ne on bensakoneen perästä mutta taisi olla kitkalevyjä sama määrä mitä turbodieselin laatikossakin.

Turbiini on eri stallilla bensassa ja dieselissä, st käytössä voisi bensan turbiini olla ihan ok?

Jokainen irti purettu laatikko on vähän ajettu, jos sama laatikko olisi jossain purkaamolla myynnissä niin sillä olisi ajettu enää 250 tkm. Mutta jos laatikko on oikeasti kunnossa niin kait siitä hilppeineen kannattaa 500 maksaa?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W201 Manuaalista -> Automaatti (722.3)

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ei se tarvi koko alipainelinjaa, jos oikein "raaka mallin" tekee. sillon se vaan nykäsee joka vaihdolla täydet, pintakaasulla ja täyskaasulla. mutta pitäis ainaki kestää.. ja voi sinne laittaa vaikka ahtopaineen, jos tuntuu, että luistelee.

en kyllä 600 ekeä maksais vanhasta toosasta. noita saa välillä parilla satkulla. eikä niiden kunnosta ole koskaan sen tarkempaa tietoa, muutakun, että "toimivana irrotettu". joku 350€ alkaa oleen aika maksimi omasta mielestäni.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 Manuaalista -> Automaatti (722.3)

Viesti Kirjoittaja atlas »

Alla 250tkm ajettuja lankku dieseleiden laatikoita käytettyjä ei ole yhtään koko maailmassa..en usko mutta paperit rempatusta voi olla.
Joitain varasto helmiä on mutta ei niistä askeja myydä.
Nää kaikki lankut on ruuvattuja kun kestävät pirusti...
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: W201 Manuaalista -> Automaatti (722.3)

Viesti Kirjoittaja Choke »

Tääl ois yks ylimääräne vauhtis+vetolevy tuoho sun konee ja laatikon väliin :wave: pistele yv
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Avatar
190Dee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 10.11.2013 21:56

Re: W201 Manuaalista -> Automaatti (722.3)

Viesti Kirjoittaja 190Dee »

Noniin elikkäs oisko kellään tietoa paljonko on eroa w201 ja w124 kardaaneissa, ja missä sitä eroa on? helpoimmalla pääsis jos siitä autosta mistä otan sen automaatin ottaisin myös kardaanin etuosan ja liittäisin sen vaan autossa olevaan takaosaan kardaanista? oisko se mahollista vai onko booreissa jotain eroa? niin ei tarvis hitsata sitä kardaania. ja minkälaista öljyä ootte sinne laittanu, noin st:käytössä?(siis automaattiin) jos löytyy joku halvempi öljy mikä vastaa sitä mersun omaa
W201 2.5TurboD
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: W201 Manuaalista -> Automaatti (722.3)

Viesti Kirjoittaja Choke »

Öljyiks lootaan mag1 type-f, 6,90e/n. litra mätänetis.
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Avatar
190Dee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 10.11.2013 21:56

Re: W201 Manuaalista -> Automaatti (722.3)

Viesti Kirjoittaja 190Dee »

Voisko joku viisas kertoa että miten tuossa kickdownissa menee piuhat? löytyy kickdown rele akun takaa ja kaasuvivussa on kytkin, oletan että tämä on kickdownille? mutta kytkimeltä ei mee piuhoja, ja en näe jos releeltä menee tai minne menee, että miten pitäs kytkeä? ja mistä pitäs tulla siihen laatikon pistokkeeseen sähköt?
Käyköhän 603 vauhtipyörä, vetolevy ja turbiini om602:seen?
Ja millain ootte kytkeny nuo alipaineletkut että sais vähemmällä kaasulla pehmeemmät vaihdot ja kaasupohjassa (ahdoilla) kunnon paineet että ei luista
Joku puhu jostain mersun omasta 3-tie venttiilistä mutta mulla ei löytyny semmosta...
W201 2.5TurboD
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 Manuaalista -> Automaatti (722.3)

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eiköhän kick down kytkin ole kaasupolkimen alla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: W201 Manuaalista -> Automaatti (722.3)

Viesti Kirjoittaja Choke »

Kickdown kytkin on siel polkimen alla niinku atlas jo totes. Sähkökytkennöistä en osaa sanoo, mut Pera8x kirjotteli johki topicii ohjeet tuon alipaine linjaston vetämiseen. Itellä tuli ahtopaine suoraan .4 lootalle. Nykyisellään .3 lootalle alipaine ohjaus kokonaan pois käytöstä, hieman kovatha ne vaihot on pintakaasulla, mut kaikkeen tottuu.

603 vauhtipyörä ja vetolevy käy 602seen, ei ole väliä onko se luovuttaja 603 vapari vai ahdettu. Turbiini laatikon mukaan
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W201 Manuaalista -> Automaatti (722.3)

Viesti Kirjoittaja pera8x »

sulla on siellä kaasuvivustossa se kytkin, mitä luulit kickdownin kytkimeks, niin siitä on hyvä rakentaa 3 tie venttiilille se alipaineiden "ohjaus". en jaksa sadatta kertaa uudestaan kirjottaa kuinka se tehdään, haulla pitäis löytyä jostain. helppo, nopee, halpa ja yksinkertanen se on rakentaa ja ihan toimivakin vielä.

kickdownin rele on käsittääkseni siellä vaihdelaatikossa. ja sen kytkin on kaasupolkimen alla.

laatikon pistokkeen sähköistä ei tarvi välittää sen enempää, kun että vedät nykyisestä vaihdekepin juuresta peruutusvalon piuhat sinne askin pistokkeelle. en muista mihinkä pinneihin ne kuuluu vetää, mutta ei siellä montaa paikkaa ole. kokeilemalla selviää. näin saat peruutusvalot pelaan. ne loput nastat on sitä varten, että ettei voi käynnistää autoa vaihde päällä, mutta niistä ei kannata mielestäni alkaa sen enempää stressaan. antaa olla vaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
190Dee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 10.11.2013 21:56

Re: W201 Manuaalista -> Automaatti (722.3)

Viesti Kirjoittaja 190Dee »

pera8x kirjoitti:sulla on siellä kaasuvivustossa se kytkin, mitä luulit kickdownin kytkimeks, niin siitä on hyvä rakentaa 3 tie venttiilille se alipaineiden "ohjaus". en jaksa sadatta kertaa uudestaan kirjottaa kuinka se tehdään, haulla pitäis löytyä jostain. helppo, nopee, halpa ja yksinkertanen se on rakentaa ja ihan toimivakin vielä.

kickdownin rele on käsittääkseni siellä vaihdelaatikossa. ja sen kytkin on kaasupolkimen alla.

laatikon pistokkeen sähköistä ei tarvi välittää sen enempää, kun että vedät nykyisestä vaihdekepin juuresta peruutusvalon piuhat sinne askin pistokkeelle. en muista mihinkä pinneihin ne kuuluu vetää, mutta ei siellä montaa paikkaa ole. kokeilemalla selviää. näin saat peruutusvalot pelaan. ne loput nastat on sitä varten, että ettei voi käynnistää autoa vaihde päällä, mutta niistä ei kannata mielestäni alkaa sen enempää stressaan. antaa olla vaan.
Ahaa, eli en tarvi mitään muita sähköjä periaatteessa kuin peruutusvalolle vai? Oisko se se yksi johto mikä tulee laatikon takaosasta ulos? Toimiiko kickdown sillä vaijerilla vaan, vai eikö niihin laatikossa oleviin napoihin tule ollenkaan kickdownin piuhat? akun takaa löytyy ainakin rele missä lukee kickdown 12v
W201 2.5TurboD
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: W201 Manuaalista -> Automaatti (722.3)

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Laatikon takaosasta tuleva johto on juurikin se kick-downin johto. Sitä et tarvitse mihinkään eikä sitä kannata kytkeä käyttöön st käytössä.

Laatikon kyljestä tulee käyttöön peruutusvalon johdot ja sitten käynnistyksen esto piuhat.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
190Dee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 10.11.2013 21:56

Re: W201 Manuaalista -> Automaatti (722.3)

Viesti Kirjoittaja 190Dee »

Jolle kirjoitti:Laatikon takaosasta tuleva johto on juurikin se kick-downin johto. Sitä et tarvitse mihinkään eikä sitä kannata kytkeä käyttöön st käytössä.

Laatikon kyljestä tulee käyttöön peruutusvalon johdot ja sitten käynnistyksen esto piuhat.
Jepjep, kiitoksia
Mutta toimiiko kuitenkin vaikka sitä ei kytke niin että kun laittaa kaasun pohjaan vaihtaa pykälän tai kaks pienemmälle? Säätyykö se vain sitten siitä vaijerista?
En oo noihin automaatteihin oikeen paljo perehtyny :D
W201 2.5TurboD
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: W201 Manuaalista -> Automaatti (722.3)

Viesti Kirjoittaja Jolle »

190Dee kirjoitti:
Jolle kirjoitti:Laatikon takaosasta tuleva johto on juurikin se kick-downin johto. Sitä et tarvitse mihinkään eikä sitä kannata kytkeä käyttöön st käytössä.

Laatikon kyljestä tulee käyttöön peruutusvalon johdot ja sitten käynnistyksen esto piuhat.
Jepjep, kiitoksia
Mutta toimiiko kuitenkin vaikka sitä ei kytke niin että kun laittaa kaasun pohjaan vaihtaa pykälän tai kaks pienemmälle? Säätyykö se vain sitten siitä vaijerista?
En oo noihin automaatteihin oikeen paljo perehtyny :D
Vaihtaahan se pienempää 1 tai jopa 2 jos vaijeria kiristää. En tiedä että miten vaijeri on st peleissä yleensä säädetty vai onko se jätetty kokonaan pois. Se on kova paikka laatikolle kun kaasua reippaasti ja loota keksiikin vaihtaa pienempää pesään..
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
190Dee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 10.11.2013 21:56

Re: W201 Manuaalista -> Automaatti (722.3)

Viesti Kirjoittaja 190Dee »

Jolle kirjoitti:
190Dee kirjoitti:
Jolle kirjoitti:Laatikon takaosasta tuleva johto on juurikin se kick-downin johto. Sitä et tarvitse mihinkään eikä sitä kannata kytkeä käyttöön st käytössä.

Laatikon kyljestä tulee käyttöön peruutusvalon johdot ja sitten käynnistyksen esto piuhat.
Jepjep, kiitoksia
Mutta toimiiko kuitenkin vaikka sitä ei kytke niin että kun laittaa kaasun pohjaan vaihtaa pykälän tai kaks pienemmälle? Säätyykö se vain sitten siitä vaijerista?
En oo noihin automaatteihin oikeen paljo perehtyny :D
Vaihtaahan se pienempää 1 tai jopa 2 jos vaijeria kiristää. En tiedä että miten vaijeri on st peleissä yleensä säädetty vai onko se jätetty kokonaan pois. Se on kova paikka laatikolle kun kaasua reippaasti ja loota keksiikin vaihtaa pienempää pesään..
No kyllähän se pitäs niin olla että vaihtaa pienempää jos vaikka jostain 1800rpm pistää kaasun pohjaan ja on iso turbo niin muutenhan ei sais koskaan vauhtia jos vaikka ohittaa :D
W201 2.5TurboD
Avatar
190Dee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 10.11.2013 21:56

Re: W201 Manuaalista -> Automaatti (722.3)

Viesti Kirjoittaja 190Dee »

Noniin nyt ois laatikko siellä ja koitettu että toimii 8) vain pari asiaa mietityttää.
Että kun laittaa siihen 2: asentoon niin jää ykköseen eikä vaihda kakkoselle ollenkaan? Voisko johtua kun en oo vielä kytkenyt alipainemodulaattoria? nyt kyllä nykäsee aikalailla pintakaasulla joskus.
Saako jos laitan alipainemodulaattorin sinne kuitenkin nostettua paineita niin että kestäis? vai onko parempi ajaa ilman alipainemodulaattoria?
E: Joku vois kertoo miten ootte supereissa tuota ohjausta tehnyt? eliko heittänyt mäkeen ne alipaineletkut vai käyttänyt niitä ja vain nostanut paineita? vai miten kannattais, nyt on vaan imusarjalta letku laatikolle, eihän ainakaan luista mutta pikkasen nykäsee ja vaihdot on vähän outoja/aikasia joskus vaikka vaijeri säädetty et pitäs vaihtaa myöhään, myös kun pakkokakkosella menee niin ei taho vaihtaa kakkosta kun tosi korkeilla kierroksilla ja vain joskus :D
W201 2.5TurboD
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 370
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: W201 Manuaalista -> Automaatti (722.3)

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Joko toimii ja miten toimii? :D
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 M104 MS2 V3.0 Turbo
Avatar
Series
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: To 22.03.2012 11:23
Paikkakunta: Oulu

Re: W201 Manuaalista -> Automaatti (722.3)

Viesti Kirjoittaja Series »

Mun käsitys on että jos pistät tuolla lootalla pakkokakkosen niin kakkosvaihde kytkeytyy vasta kun kierrokset osuu rajoittimeen ykkösvaihteella.

Näin ainakin toimi 2.6 W201:n 722.4 (winter/sport modella ei vaikutusta) sekä tänhetkisen W124 (om602) 250DT:n 722.4 :crazy:

Testaa rauhallisella kaasulla kierrättää konetta ykkösvaihteella, ei tuo munkaan om602 vaihda kakkosta ennenku ihan rajottimella. Jos haluaa itte päättää 1->2 vaihdon niin helpointa on kun pitää kaasua pakkokakkosella kiihdyttäen, käyttää pakkokolmosella ja vetää takasin kakkoselle samalla kun vaihto tapahtuu.

Toinen vaihtoehto on pitää pakkokolmosta kun lähtee rauhallisesti kiihdyttämään ja heti kakkoselle vaihdon jälkeen vetää kepinkin kakkoselle :shifty:
-08 W204 C200CDI
-90 W124 250DT (ex)
-89 W124 230E (ex)
-89 W201 260E (ex)
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: W201 Manuaalista -> Automaatti (722.3)

Viesti Kirjoittaja Jolle »

190Dee kirjoitti:Noniin nyt ois laatikko siellä ja koitettu että toimii 8) vain pari asiaa mietityttää.
Että kun laittaa siihen 2: asentoon niin jää ykköseen eikä vaihda kakkoselle ollenkaan? Voisko johtua kun en oo vielä kytkenyt alipainemodulaattoria? nyt kyllä nykäsee aikalailla pintakaasulla joskus.
Saako jos laitan alipainemodulaattorin sinne kuitenkin nostettua paineita niin että kestäis? vai onko parempi ajaa ilman alipainemodulaattoria?
E: Joku vois kertoo miten ootte supereissa tuota ohjausta tehnyt? eliko heittänyt mäkeen ne alipaineletkut vai käyttänyt niitä ja vain nostanut paineita? vai miten kannattais, nyt on vaan imusarjalta letku laatikolle, eihän ainakaan luista mutta pikkasen nykäsee ja vaihdot on vähän outoja/aikasia joskus vaikka vaijeri säädetty et pitäs vaihtaa myöhään, myös kun pakkokakkosella menee niin ei taho vaihtaa kakkosta kun tosi korkeilla kierroksilla ja vain joskus :D
Jos modulaattoriin menee nyt ahtopaine ja silti luistaa / vaihtelee miten sattuu niin kuulostais että laatikkossa on jotain vikaa.
En tiedä miten laatikon vaijeri on yleensä supereissa säädetty tai onko sitä ollenkaan mutta en usko että sitä on ainakaan mahdottoman kireälle säädetty?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: W201 Manuaalista -> Automaatti (722.3)

Viesti Kirjoittaja Choke »

190Dee kirjoitti:Joku vois kertoo miten ootte supereissa tuota ohjausta tehnyt? eliko heittänyt mäkeen ne alipaineletkut vai käyttänyt niitä ja vain nostanut paineita? vai miten kannattais, nyt on vaan imusarjalta letku laatikolle, eihän ainakaan luista mutta pikkasen nykäsee ja vaihdot on vähän outoja/aikasia joskus vaikka vaijeri säädetty et pitäs vaihtaa myöhään, myös kun pakkokakkosella menee niin ei taho vaihtaa kakkosta kun tosi korkeilla kierroksilla ja vain joskus :D
Sanoinhan jo tuolla ylempänä että itellä on ilman alipainetta loota tällä hetkellä. Paineita nostettu 3 kierrosta tai 3½ en nyt tarkkaan muista. Ei sitä ahtopainetta välttämättä tarvitse, kannattaa kokeilla ensin ilman. Itellä tuo loota hyvin pelittää, pitää ja vaihtaa. Kyllä se vahvistamattomanakin toimii tuo loota kovemmilla tehoilla suht hyvin, kunhan vaan on hyvässä kunnossa. Tuossa ~300hp hujakoilla alkaa olla rajapyykki vakiolootan kans.
Niinku ylempänä jo mainittiinkin niin on iha normaalia ettei vaiha pakkokakkosella kakkoselle vaihtaa ilman korkeita kierroksia. Itellä vaihtaa tällä hetkellä jossain 6500rpm kohdilla jos pakkokakkone silmäs :D mutta sillai itekki käytän pakkokakkosta että käyttää nopeesti sopivilla kierroksilla kolmosella ja sit takas kakkoselle, jos siis haluaa pakoilla ajella.

Ja millane vaihto on outo/aikainen? Millä kierroksilla vaihtaa D päällä ja länä tiskissä, olethan säätänyt vaijeria oikeaan suuntaan?
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Vastaa Viestiin