MB 300 CE 24V tehot?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Juhana
Valvoja
Valvoja
Viestit: 200
Liittynyt: Ma 07.07.2003 10:34
Paikkakunta: Helsinki

MB 300 CE 24V tehot?

Viesti Kirjoittaja Juhana »

On käsittämätöntä, että tällaista tarvitsee auton omistaja pelistään edes kysyä kaiken dokumentoinnin jälkeen, mutta hankkittuani W124 300 CE 24V:n (-92/93) alleni elin koko ajan uskossa, että autossa on CE:n normipannu (162kW/220hP?).

Omistaja myydessään ilmoitti peräti 178kW, jota en alkuunkaan edes uskonut tsekattuani auton. Oletettuani, että autolle ei tuningia ole tehty, oli soppa valmis kun tekninen rekisteriote ilmoittaa huvittavan "kompromissin" näihin lukuihin, 170kW (232hp).

Sen enempää moottorifilosofiaa tuntematta ihmettelen hieman, mistä nämä tällaiset muutaman kW:n ja hepan erot syntyy? Hapankaalimaan versioissakin on näemmä kys. mallia mitä tahansa n. 10 hp:n vaihteluväliltä.

OLETAN nyt, että sentään rekisteröinnin yhteydessä auton tehot on tarkkaan selvitetty, ja pelini kulkee 170kW:n turvin, ja jään sitten epätietoisuuteen, mistä 12 hepan lisätehot on kaivettu tuohon 220:n hp:n normiin... Huoltokirjat yms. ei kerro minkäänlaisesta tuning-historiasta..
W204 C180 Kompressor AMG Sport -10
Ex. W164 ML 420 CDI AMG Sport -08
Ex. W203 C32 AMG -01
Ex. W204 220 CDI T Avantgarde -08
Ex. W170 SLK 230 Kompressor -00
Ex. W202 C280 -94
Ex. W208 CLK 320 Sport
Ex. W208 CLK 230 Kompressor Sport
Ex. W210 E50 AMG -96/97
Ex. MB300CE 24V.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Muistaakseni

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jos nyt en väärin muista niin tuota 24-venttiilistäkin taisi saada hetken ilman kattia, jollain teho oli tuo 170 kW. Onko autossa Katalysattori vai ei?
Avatar
Juhana
Valvoja
Valvoja
Viestit: 200
Liittynyt: Ma 07.07.2003 10:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juhana »

Auto on katilla varustettu.

Kuulinkin tuossa ex-omistajalta, että todellinen lukema on 166kW kys. vm:n tapauksessa, ja 170kW on katsastushemmon "valitsema" merkintä. On se nyt kummaa byrokratiaa tässäkin maassa, että jostain hatusta vedetään 4 kilowatti lisää viralliseen paperiin!?

Hassua kyllä, selvitän paraikaa katin poisottamista, jos päästöt pysyy rajoissa niin vähintäänkin inssin kirjaamat tehot heittää jälleen metsään :D
W204 C180 Kompressor AMG Sport -10
Ex. W164 ML 420 CDI AMG Sport -08
Ex. W203 C32 AMG -01
Ex. W204 220 CDI T Avantgarde -08
Ex. W170 SLK 230 Kompressor -00
Ex. W202 C280 -94
Ex. W208 CLK 320 Sport
Ex. W208 CLK 230 Kompressor Sport
Ex. W210 E50 AMG -96/97
Ex. MB300CE 24V.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Joo

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Omaa turbodieseliäni kun rekisteröin suomeen niin inssi joutui kyselemään minulta tehoista ym. eli ei niillä merkinnöillä siinä rekisteriotteessa ole mitään väliä.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: Joo

Viesti Kirjoittaja Saul »

Mauri H. kirjoitti:Omaa turbodieseliäni kun rekisteröin suomeen niin inssi joutui kyselemään minulta tehoista ym. eli ei niillä merkinnöillä siinä rekisteriotteessa ole mitään väliä.
Ei niillä muillakaan merkinnöillä välttämättä niin paljon väliä ole, kunhan ovat vähän sinne päin. Itse olen ollut vierestä katsomassa, kun inssi vääntää paperiin väkisin ihan eri automallin, mitä rekisteröitävä auto on. No se on nyt sitten se... :roll:

Samainen inssi yritti väittää, että autosta on vuotanut öljyä. No, se lätäkkö oli metrin päässä auton kyljestä ja auto oli katsastusaseman hallissa "montun" päällä. Taisi lentää kaaressa... :wink:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Joo

Viesti Kirjoittaja Aku P »

saul kirjoitti: Ei niillä muillakaan merkinnöillä välttämättä niin paljon väliä ole, kunhan ovat vähän sinne päin. Itse olen ollut vierestä katsomassa, kun inssi vääntää paperiin väkisin ihan eri automallin, mitä rekisteröitävä auto on. No se on nyt sitten se... :roll:
Tarkkuutta soisi kyllä olevan, etenkin jos kyseessä on hiukan harvinaisempi / iäkkäämpi kulkupeli. Voi ottaa jälkikäteen pannuun, kun auto on valmistenumeroiden perusteella tyyppiä AAA ja rekisteriotteessa lukee inssin itsepäisyyden vuoksi että auto on tyyppiä AAB ja kohta ollaankin siinä tilanteessa, että joku väittää vehkeen olevan a) tekniikanvaihto, b) korinvaihto, c) pöllitty tai d) jotain muuta hämärää, mitä.

Nämä auton merkinnät vs. rekisteriotteen merkinnät vs. autosta käytettävä ilmaisu ovat tuottaneet harmaita hiuksia vallankin BMW-piireissä, missä noita tekniikanvaihtoja myös aika paljon harrastetaan. Ei ole ihan vähäinen se määrä autoja, joissa 316 on varustettu 325i:n tekniikalla ja konetta on porattu ja lopputulos on se, että 316:n valmistenumerolla varustettua autoa joku neropatti myy 326i:nä tms.

Meniköhän hiukan ohi alkuperäisen aiheen...? :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14215
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: MB 300 CE 24V tehot?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jännä juttu, joka kaipaa selvitystä tosiaankin.

R129:ssä mallissa 300 SL-24 on mielestäni aina ollut 231 hv (samoin kuin 300 SL-mallissa 190 hv, vaikka W124:ssä 180/188 samaan aikaan).

Tietääkseni kaikkiin Mersuihin tuli katti vakioksi 1989 syksyllä. Täten mielestäni tuo 220 hv v. 1992 autossa pitäisi pitää paikkansa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
kaba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 10.06.2003 13:53
Paikkakunta: Helsinki

129tehot

Viesti Kirjoittaja kaba »

pitää tosiaan paikkansa, että 129:ssä on samoista koneista otettu enemmän irti...jossain oli juttuu siitä..yksinkertaisesti: "SL:ssä on muuten sama kone kuin esim. 300ce:ssä, mutta siitä on kutitettu muutama heppa lisää.."
-kaba ,
BMW 328i cabrio -97.
ex. 230ce -90. 330tkm, "Catherine is gone"
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Joo

Viesti Kirjoittaja PM »

erela kirjoitti:MB 300 CE 24V. Lortec vm.-92/93
Mikäs tuo Lortec on? :oops:
Lotecin kyllä tiedän ja sillä onkin sellasia lastuja ja urpoja, että 560SEC:istäkin revitään yli 500hv. 8)
Aku P kirjoitti:Ei ole ihan vähäinen se määrä autoja, joissa 316 on varustettu 325i:n tekniikalla
Löytyy... :oops: Prosentit 47... :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: Joo

Viesti Kirjoittaja Saul »

OT:ssä pysytään...
Aku P kirjoitti:...etenkin jos kyseessä on hiukan harvinaisempi / iäkkäämpi kulkupeli. Voi ottaa jälkikäteen pannuun, kun auto on valmistenumeroiden perusteella tyyppiä AAA ja rekisteriotteessa lukee inssin itsepäisyyden vuoksi että auto on tyyppiä AAB ja kohta ollaankin siinä tilanteessa, että joku väittää vehkeen olevan a) tekniikanvaihto, b) korinvaihto, c) pöllitty tai d) jotain muuta hämärää, mitä.
Tämä tapaus oli sellainen, että oikea malli "Crown" luki vieraan valtakunnan rekisteriotteessa ja auton hanskalokeron kannessa, mutta nämä eivät ilmeisesti ole luotettavia tietolähteitä ja suomalaiseen rekisteriotteeseen tuli, että "Le Baron"! :?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: MB 300 CE 24V tehot?

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Timo L. kirjoitti: Tietääkseni kaikkiin Mersuihin tuli katti vakioksi 1989 syksyllä. Täten mielestäni tuo 220 hv v. 1992 autossa pitäisi pitää paikkansa.
Täten tehoasia pitää kutinsa, mutta katti onkin kinkkisempi juttu, tosin kiinalaisethan syövät mieluummin koiria kuin katteja :shock:
Eli kaapoilut sikseen: quis määritellään syksy? Daami on rekattu '89 joulukuun lopussa, eikä kissaa ole pakarin lisäkkeenä. Lienee sitten valmistettu jo kesänlapsena?? Muistaakseni valmistuspvm oli jotain 23.11.'89... vaan ei ole nyt dokumenttia tässä käsillä. Olen meinaten kuin eräs tunnettu hahmo, joka tuntui kirjoittelevan kirjastosta kuten nyt meikäläinen - pahainen lomalainen kun olen 8)
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Juhana
Valvoja
Valvoja
Viestit: 200
Liittynyt: Ma 07.07.2003 10:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juhana »

>Mikäs tuo Lortec on?
>Lotecin kyllä tiedän ja sillä onkin sellasia lastuja ja urpoja, että >560SEC:istäkin revitään yli 500hv.

Katos perjantai joo.. en sitten aiemmin katsonu mitä oon allekirjoitukseen kylväny. Siispä r pois :oops:

t. Juhana
W204 C180 Kompressor AMG Sport -10
Ex. W164 ML 420 CDI AMG Sport -08
Ex. W203 C32 AMG -01
Ex. W204 220 CDI T Avantgarde -08
Ex. W170 SLK 230 Kompressor -00
Ex. W202 C280 -94
Ex. W208 CLK 320 Sport
Ex. W208 CLK 230 Kompressor Sport
Ex. W210 E50 AMG -96/97
Ex. MB300CE 24V.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

erela kirjoitti:>Mikäs tuo Lortec on?
>Lotecin kyllä tiedän ja sillä onkin sellasia lastuja ja urpoja, että >560SEC:istäkin revitään yli 500hv.

Katos perjantai joo.. en sitten aiemmin katsonu mitä oon allekirjoitukseen kylväny. Siispä r pois :oops:

t. Juhana
No sittenhän sitä on ilmeisesti viritetty jollain tavalla? :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14215
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: MB 300 CE 24V tehot?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jukka N. kirjoitti:Eli kaapoilut sikseen: quis määritellään syksy? Daami on rekattu '89 joulukuun lopussa, eikä kissaa ole pakarin lisäkkeenä. Lienee sitten valmistettu jo kesänlapsena?? Muistaakseni valmistuspvm oli jotain 23.11.'89... vaan ei ole nyt dokumenttia tässä käsillä.)
No syksy nyt voi olla mitä tahansa kuukausien 8-10 välillä... tai jopa 11. Mutta kuten aiemminkin on todettu, yleensä (vanhemmissa) Mersuissa mallimuutokset -eli siis faceliftit tässä tapauksessa- tapahtuivat syksyllä (W123 9/82, W124E 8/93 jne..).

Parissa esimerkissä (W123 ja 250 D) on mennyt kahta puolen kuukausi, siis valmistumisen ja rekkaamisen välillä. 250D:ssä tämä tosin veikattiin istuimen valmistuspäivämäärästä :-D. siitä en ole tarkkaa valm. pvämäärää tarkistanut.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Juhana
Valvoja
Valvoja
Viestit: 200
Liittynyt: Ma 07.07.2003 10:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juhana »

No sittenhän sitä on ilmeisesti viritetty jollain tavalla? :roll:[/quote]


Mulla on Lotecin alustasarja ja se onkin sit sillä korkeudella että mökille pitää mennä isäpapan dieselillä jos meinaa perille asti puun juurten yli :D

Suurempaa virityspajaa mobiili ei oo toistaiseksi käyny; normitehon päälle mulla kyllä siinä syystä tai toisesta on (oisko sinänsä mallille harvinaisen Getrac-5v manuaalilaatikon ansiota?).

t. Juhana
W204 C180 Kompressor AMG Sport -10
Ex. W164 ML 420 CDI AMG Sport -08
Ex. W203 C32 AMG -01
Ex. W204 220 CDI T Avantgarde -08
Ex. W170 SLK 230 Kompressor -00
Ex. W202 C280 -94
Ex. W208 CLK 320 Sport
Ex. W208 CLK 230 Kompressor Sport
Ex. W210 E50 AMG -96/97
Ex. MB300CE 24V.
Vastaa Viestiin