Auto on 560 SL vuodelta -86, Floridasta Suomeen uitettu. Tulkitsin, että se kuuluu jo tänne Oldtimers- osastoon, vaikka onkin suhteellisen tuore 107-korinen. Auto on ollut minulla työn alla pari vuotta. Tämä on ensimmäinen isompi projekti minulle, joten aikamoista opetteluahan tämä on ollut, hitsaustakaan en sitten peruskoulussa tehdyn kynttilälyhdyn ollut harrastanut. Autoa hankkiessani, oli selvää, että paljon työtä sen kanssa olisi edessä ja opetteluprojektiahan minä oikeastaan hainkin. Kuitenkin kuten aina taitaa käydä, hommaa on ollut reilusti etukäteisarveluja enemmän ja on vieläkin paljon on edessä. Toivottavasti pahimmat yllätykset korin osalta on nyt jo tiedossa.
Auto oli kyllä lähtökohtaisesti kauttaaltaan niin huono ja kaikki pisteosatkin huonossa kunnossa, että mitään järkeähän tämän kuntoon laitossa ei ole, mutta saapahan tässä harrastaa ja opetella ilman pelkoa, että tuhoaisi jonkin korvaamattoman yksilön. Lisäksi vielä lopputuloksena on mahdollista saada suht. mieluisa auto niin tekniikaltaan kuin väriyhdistelmältään.
Heti alusta lähtien oli selvää, että sisusta täytyy uusia lähes kokonaan. Nahat, jalopuut ja mattosetin ehdin jo alkuinnostuksessa hankkiakin (toivottavasti eivät ehdi homehtua pakkaukseen ennen kuin niitä oikeasti tarvitsee). Apukuskin lattiassa ja takakontissa oli ruostetta ja tiesin niissä olevan jonkin verran hitsattavaa. Ulkopellit oli melko hyvät, vain pari pientä kuplaa maalipinnassa. Uuden maalin auto kuitenkin tarvitsee, sen verran tökerösti se on joskus ylimaalattu ja jo naarmuuntunutkin.
Pidemmittä puheitta, kuvat pahimmista paikoista saavat kertoa enemmän. Näiden lisäksi on tietysti löytynyt paljon muutakin.





Hommia tallissa on tullut tehtyä vaihtelevalla innolla, aina silloin kun asiat etenee ja saa jotain konkreettista aikaan motivaatio on kova, välillä on sitten taas pitkiä taukojakin. Tähän mennessä olen saanut takakontin hitsailtua. Matkustamon oikeanpuoleinen lattia koteloineen meni kokonaan uusiksi. Syy lattian tuhoon oli tuo puhki ruostunut raitisilmaventtiilin pohja, jota kautta vettä on päässyt reilusti sisään. Jotta vauriokohtaan pääsi käsiksi oli johdotukset poistettava kokonaan, mikä tulee aiheuttamaan haasteen kokoamiseen. Valokuvia tuli kyllä otettua, mutta etenkin nyt , kun projekti on venynyt, niitä olisi niitä pitänyt ottaa vielä reilummin, ja samalla kirjailla kunnon muistiinpanoja. Toivottavasti foorumilta löytyy tarvittaessa apua. Kuskin puolella on sama vaurio, mutta pohja ei ole vielä ruostunut läpi, joten toivon, että siellä selviää vähemmällä hitsaamisella. Läpireikä sielläkin on kohdassa johon pyyhkijämekanismi kiinnittyy.
Isoimpina hommina korin osalta pitäisi vielä korjata tuo kuskin puoleinen raitisilmaventtiilin ympäristö, ja oikeassa etukulmassa ABS-yksikön alla oleva reikä. Nyt kun auton lattia on valmis ja kelit lämpenemässä, yritän saada sen pikapuolin taas pyörilleen ja vähäksi aikaa ulos tallista hiekkasuihkuun, jotta muutamasta hankalasta paikasta saa loput ruosteet pois. Polttoainetankkia pitäsi vielä varmaan yrittää uudestaan irroittaa, jotta näkisi mitä sen takaa paljastuu ja saisi sen kunnolla puhdistettua. Se jäi jossain vaiheessa kesken, kun en saanut tankin pohjasta lähtevää letkua irti, eikä tankki mahtunut pois letkun kanssa. Lisäksi rättikaton kaukalo mekanismeineen on vielä siistittävä. Siinä on ruostevaurioita ainakin tiivistekourussa. Tietääkö muuten kukaan saako tuota kourua hankittua mistään valmiina?
Lopuksi sitten maalaus ja siihen liittyvät valmistelut.
Autolla en tullut ajaneeksi ennen purun alkua kuin pari sataa kilometriä, joten tekniikan osalta ongelmat on vielä pitkälti arvoitus. Tämä oli kyllä jälkeen päin ajateltuna virhe, tekniikkaan tarvittavia osia olisi voinut alkaa haalimaan hyvissä ajoin, jos tarpeet olisi tiedossa. Toisaalta ehkä liian pitkä vikalista olisi saanut lyömään hanskat tiskiin jo useamman kerran koritöitä tehdessä. Sen verran vikaa ainakin on, että ABS ei toimi, eikä voikkaan, koska pyörintäantureilta tulevat johdot on jostain syystä katkaistu. Liekö sillä peitelty jotain muuta vikaa. Lisäksi laatikko vuotaa reilusti öljyä pakallaan ollessakin, ja tulee sieltä koneestakin muutama tippa.
Sähköjohdot ovat ilmeisesti jotain biohajoavien johtosarjojen esiastetta, liittimet ja johtonippujuen suojakuoret murenevat helposti ihan jauhoksi, itse johtojen kuori kuitenkin on ehjä. Saakohan noita liittimiä hankittua mistään, vai pitääkö johtosarjat uusia kokonaan?
Kesän tullessa projekti taas todennäköisesti lepäilee laakereillaan, mutta tavoitteena olisi ensi talven aikana saada auto korin osalta valmiiksi.