Projektina 560 SL

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
der Panzerwagen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ti 08.12.2009 08:27

Projektina 560 SL

Viesti Kirjoittaja der Panzerwagen »

Seurailtuani aina suurella mielenkiinnolla muiden projektien edistymistä, sain vihdoin aikaiseksi kirjoittaa esittelyn myös omasta projektistani, jos vaikka yhteisönpaine (ja toivottavasti myös tuki) saisi siihenkin vähän vauhtia. Muutama kysymys autoon liittyen on täällä tullut jo aiemmin kysyttyäkin.

Auto on 560 SL vuodelta -86, Floridasta Suomeen uitettu. Tulkitsin, että se kuuluu jo tänne Oldtimers- osastoon, vaikka onkin suhteellisen tuore 107-korinen. Auto on ollut minulla työn alla pari vuotta. Tämä on ensimmäinen isompi projekti minulle, joten aikamoista opetteluahan tämä on ollut, hitsaustakaan en sitten peruskoulussa tehdyn kynttilälyhdyn ollut harrastanut. Autoa hankkiessani, oli selvää, että paljon työtä sen kanssa olisi edessä ja opetteluprojektiahan minä oikeastaan hainkin. Kuitenkin kuten aina taitaa käydä, hommaa on ollut reilusti etukäteisarveluja enemmän ja on vieläkin paljon on edessä. Toivottavasti pahimmat yllätykset korin osalta on nyt jo tiedossa.

Auto oli kyllä lähtökohtaisesti kauttaaltaan niin huono ja kaikki pisteosatkin huonossa kunnossa, että mitään järkeähän tämän kuntoon laitossa ei ole, mutta saapahan tässä harrastaa ja opetella ilman pelkoa, että tuhoaisi jonkin korvaamattoman yksilön. Lisäksi vielä lopputuloksena on mahdollista saada suht. mieluisa auto niin tekniikaltaan kuin väriyhdistelmältään.

Heti alusta lähtien oli selvää, että sisusta täytyy uusia lähes kokonaan. Nahat, jalopuut ja mattosetin ehdin jo alkuinnostuksessa hankkiakin (toivottavasti eivät ehdi homehtua pakkaukseen ennen kuin niitä oikeasti tarvitsee). Apukuskin lattiassa ja takakontissa oli ruostetta ja tiesin niissä olevan jonkin verran hitsattavaa. Ulkopellit oli melko hyvät, vain pari pientä kuplaa maalipinnassa. Uuden maalin auto kuitenkin tarvitsee, sen verran tökerösti se on joskus ylimaalattu ja jo naarmuuntunutkin.

Pidemmittä puheitta, kuvat pahimmista paikoista saavat kertoa enemmän. Näiden lisäksi on tietysti löytynyt paljon muutakin.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Hommia tallissa on tullut tehtyä vaihtelevalla innolla, aina silloin kun asiat etenee ja saa jotain konkreettista aikaan motivaatio on kova, välillä on sitten taas pitkiä taukojakin. Tähän mennessä olen saanut takakontin hitsailtua. Matkustamon oikeanpuoleinen lattia koteloineen meni kokonaan uusiksi. Syy lattian tuhoon oli tuo puhki ruostunut raitisilmaventtiilin pohja, jota kautta vettä on päässyt reilusti sisään. Jotta vauriokohtaan pääsi käsiksi oli johdotukset poistettava kokonaan, mikä tulee aiheuttamaan haasteen kokoamiseen. Valokuvia tuli kyllä otettua, mutta etenkin nyt , kun projekti on venynyt, niitä olisi niitä pitänyt ottaa vielä reilummin, ja samalla kirjailla kunnon muistiinpanoja. Toivottavasti foorumilta löytyy tarvittaessa apua. Kuskin puolella on sama vaurio, mutta pohja ei ole vielä ruostunut läpi, joten toivon, että siellä selviää vähemmällä hitsaamisella. Läpireikä sielläkin on kohdassa johon pyyhkijämekanismi kiinnittyy.

Isoimpina hommina korin osalta pitäisi vielä korjata tuo kuskin puoleinen raitisilmaventtiilin ympäristö, ja oikeassa etukulmassa ABS-yksikön alla oleva reikä. Nyt kun auton lattia on valmis ja kelit lämpenemässä, yritän saada sen pikapuolin taas pyörilleen ja vähäksi aikaa ulos tallista hiekkasuihkuun, jotta muutamasta hankalasta paikasta saa loput ruosteet pois. Polttoainetankkia pitäsi vielä varmaan yrittää uudestaan irroittaa, jotta näkisi mitä sen takaa paljastuu ja saisi sen kunnolla puhdistettua. Se jäi jossain vaiheessa kesken, kun en saanut tankin pohjasta lähtevää letkua irti, eikä tankki mahtunut pois letkun kanssa. Lisäksi rättikaton kaukalo mekanismeineen on vielä siistittävä. Siinä on ruostevaurioita ainakin tiivistekourussa. Tietääkö muuten kukaan saako tuota kourua hankittua mistään valmiina?

Lopuksi sitten maalaus ja siihen liittyvät valmistelut.

Autolla en tullut ajaneeksi ennen purun alkua kuin pari sataa kilometriä, joten tekniikan osalta ongelmat on vielä pitkälti arvoitus. Tämä oli kyllä jälkeen päin ajateltuna virhe, tekniikkaan tarvittavia osia olisi voinut alkaa haalimaan hyvissä ajoin, jos tarpeet olisi tiedossa. Toisaalta ehkä liian pitkä vikalista olisi saanut lyömään hanskat tiskiin jo useamman kerran koritöitä tehdessä. Sen verran vikaa ainakin on, että ABS ei toimi, eikä voikkaan, koska pyörintäantureilta tulevat johdot on jostain syystä katkaistu. Liekö sillä peitelty jotain muuta vikaa. Lisäksi laatikko vuotaa reilusti öljyä pakallaan ollessakin, ja tulee sieltä koneestakin muutama tippa.

Sähköjohdot ovat ilmeisesti jotain biohajoavien johtosarjojen esiastetta, liittimet ja johtonippujuen suojakuoret murenevat helposti ihan jauhoksi, itse johtojen kuori kuitenkin on ehjä. Saakohan noita liittimiä hankittua mistään, vai pitääkö johtosarjat uusia kokonaan?

Kesän tullessa projekti taas todennäköisesti lepäilee laakereillaan, mutta tavoitteena olisi ensi talven aikana saada auto korin osalta valmiiksi.
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Projektina 560 SL

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Mersuforumin projektit ne vaan mielenkiintoistuu mielenkiintoistumistaan :thumbup:
Ei muuta kun lisää kuvia, ja paljon!
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1212
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: Projektina 560 SL

Viesti Kirjoittaja petri »

Mielenkiinnolla seurataan projektia täälläkin. Tiedän tunteen motivaation katoamisesta hetkittäin, ton oman pystärin läpikäynti vei 8 vuotta, eikä ollut edes paha lähtökohta. Mut hiljaa hyvä tulee :thumbup:
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 560 SL

Viesti Kirjoittaja karra »

Täällä myös seurataan. Olihan se tiedossa että USAan ei viety kuin aina yhtä moottoria kertaalleen, eli esim 500 SL:llää ei läydy sieltä kuin harmaatuotuna. 380:sta pomppasi kait suoraan 560 malliin.

Itse olen sen verran lyhytjänteinen heppu että talven yli pitää saada jotain aikaiseksi, tosin aina laatu ei ole sitä mitä pitäisi - riippuen lähtökohdsta. Kun ei ole sellaista tallia mihin vois räjäyttää jonkun kapistuksen vuosiksi... pagoda menee nyt kahdessa vaiheessa; ensin tekniikka tänä keväänä ja ensi talvena sitten toivottavasti loput. Kesällä ajetaan kahdella muulla harrasteella :P .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
300cd
Mersumies
Mersumies
Viestit: 559
Liittynyt: Ti 14.08.2012 19:01
Paikkakunta: Joroinen

Re: Projektina 560 SL

Viesti Kirjoittaja 300cd »

Mahtavaa :thumbup:
Diesel, ainut vaihtoehto

W460 300GD pätkä
W460 300GD pitkä
Ex
W460 300GD pitkä
W463 300GD pätkä
W124 200D
C123 300CDT
C123 300CD
S123 300TD
S210 E420
S210 290TD
W163 ML320
W201 190E 2.5-16V
W201 190D
W201 190D
W126 380SE
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 560 SL

Viesti Kirjoittaja karra »

Mitenhän tämä on edennyt? Lahdessahan myytiin yksi 560 SL jonka kunnostus on näköjään alkanut :D . Siinä ei tarvinne noita koritöitä heti alkaa tekemään :P
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Projektina 560 SL

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ainakin vuosi sitten oli vaiheessa kun auton näin :-).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
der Panzerwagen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ti 08.12.2009 08:27

Re: Projektina 560 SL

Viesti Kirjoittaja der Panzerwagen »

Täytyy kyllä häpeäkseni myöntää, että siitä kun Timo sen näki projekti ei ole tainut edetä muuten, kuin että ostin viime keväänä Karralta autoon sopivan radion :) . Muut kiireet jne..

Kuljettajan puolella on raitisilmaläpän alta ruoste syönyt samanlailla pohjan pois kuin apukuskin puoleltakin. Työläspaikka korjata (ainakin minun taidoilla) ja päästä käsiksi, mutta ehkä tässä kevään mittaan aikaa auton rakenteluunkin taas alkaa löytymään. Tuon kuljettajan puolen kun saisin vielä kuntoon, nin sen jälkeen voisin pikkuhiljaa alkaa suunnittelemaan kasaamista.
Vastaa Viestiin