W201 lämmityslaite

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Splite
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Su 15.12.2013 19:04

W201 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja Splite »

Moro,

Auto: MB W201 "190E" 2.0L -89

Noniin seuraavaa ongelmaa pukkaa eli tänään ihan yhtäkkiä lämmityslaite lopetti toimintansa. Huomattiin kun ikkunat menee huuruun ja puhallus ei toiminutkaan enää millään nopeudella tai missään asennossa.

Tarkistettiin sulake ja vaihdettiin uusi eikä vaikutusta. Jossain puhuttiin kahdesta sulakkeesta, itse paikansin vain yhden puhaltimelle(?) Yritin etsiä tietoa, mutten juurikaan löytänyt tähän vm infoa. Pystyykö tuon tarkistamaan jotenkin, että onko puhallinmoottori antautunut?

Onko jotain muita tarkistuskohtia mitä kannattaisi tutkia? Itelle ensimmäinen mersu niin on hiukan heikosti tietoa hallussa :P

Edit; Juurikin kun postasin tämän kysymyksen tänne niin löysin tietoa; http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 14&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Toki silti saa lisäohjeita ja tietoa antaa! :D
Splite
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Su 15.12.2013 19:04

Re: W201 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja Splite »

Päivitelläänpä tilannetta;

Nyt on todettu, että puhaltimen moottori on ehjä sillä otimme sitä sen verran esille että saimme annettua suoraan virtaa siihen. Ja tällä tavalla puhallin pyöri täysin moitteetta.

Sulakkeet on kunnossa, vaihdoin puhaltimelle täysin uuden joten ei pitäs siitä johtua. Ainut mikä vaikuttaa hämärältä, on se että sulakkeen paikka on tummunut ja näyttäisi "palaneelta" hieman. Täytyy sitä puhdistella jos vaikka ois huonoa kontaktia ja muutenkin..

Mitattiin myös että tuleeko sulakkeelle virtaa ja ei näyttäs tulevan eli joku virtakatkos on välillä Katkaisija - Puhallinmoottori. Muihin sulakkeisiin tulee selvästi virtaa..

Any ideas mistä vois tuon katkaisimen toiminnan kokeilla? Tai muuta tarkistettavaa?
Splite
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Su 15.12.2013 19:04

Re: W201 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja Splite »

Onko näissä muuten joku rele tuolle puhaltimelle?
wolf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 01.11.2010 13:10

Re: W201 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja wolf »

Splite kirjoitti:Päivitelläänpä tilannetta;

Nyt on todettu, että puhaltimen moottori on ehjä sillä otimme sitä sen verran esille että saimme annettua suoraan virtaa siihen. Ja tällä tavalla puhallin pyöri täysin moitteetta.

Sulakkeet on kunnossa, vaihdoin puhaltimelle täysin uuden joten ei pitäs siitä johtua. Ainut mikä vaikuttaa hämärältä, on se että sulakkeen paikka on tummunut ja näyttäisi "palaneelta" hieman. Täytyy sitä puhdistella jos vaikka ois huonoa kontaktia ja muutenkin..

Mitattiin myös että tuleeko sulakkeelle virtaa ja ei näyttäs tulevan eli joku virtakatkos on välillä Katkaisija - Puhallinmoottori. Muihin sulakkeisiin tulee selvästi virtaa..

Any ideas mistä vois tuon katkaisimen toiminnan kokeilla? Tai muuta tarkistettavaa?
Jos on sulakekontakti kärventynyt niin voit joutua könyämään kuskin jalkatilan puolelta tarkastamaan sulakepohjan toinsen puolen. Tämä se on huonojen ja hapettumeiden kosketusten riesa: paikka kuumenee ja vahinko suurenee.
Splite
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Su 15.12.2013 19:04

Re: W201 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja Splite »

wolf kirjoitti: Jos on sulakekontakti kärventynyt niin voit joutua könyämään kuskin jalkatilan puolelta tarkastamaan sulakepohjan toinsen puolen. Tämä se on huonojen ja hapettumeiden kosketusten riesa: paikka kuumenee ja vahinko suurenee.
Kiitoksia vastauksesta. Vaan ihmettelen nyt sitä, että kun mittarin mukaan sulakkeelle ei tule ollenkaan virtaa, onko vika sitten mahdollisesti katkaisijassa?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W201 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Splite kirjoitti:
wolf kirjoitti: Jos on sulakekontakti kärventynyt niin voit joutua könyämään kuskin jalkatilan puolelta tarkastamaan sulakepohjan toinsen puolen. Tämä se on huonojen ja hapettumeiden kosketusten riesa: paikka kuumenee ja vahinko suurenee.
Kiitoksia vastauksesta. Vaan ihmettelen nyt sitä, että kun mittarin mukaan sulakkeelle ei tule ollenkaan virtaa, onko vika sitten mahdollisesti katkaisijassa?
kuinkas mittasit tämän?
W201 250DT 20V
w201 190E
Splite
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Su 15.12.2013 19:04

Re: W201 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja Splite »

Jos oikein muistan niin ihan vaan yleismittarilla toinen runkoon ja plussa sulakkeelle kun toinen vääntää virrat autosta päälle ja räplää puhallinta, ei antanu mitään arvoja. Muissa sulakkeissa antoi... Tiedä sitten onko mitenkään oikea tapa mitata, mutta muutaman tutun kanssa kokeiltiin näin.

Täytyy kattella tosta kuskin puolelta jos sais sen toisenpuolen tarkistettua.
wolf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 01.11.2010 13:10

Re: W201 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja wolf »

Splite kirjoitti:Jos oikein muistan niin ihan vaan yleismittarilla toinen runkoon ja plussa sulakkeelle kun toinen vääntää virrat autosta päälle ja räplää puhallinta, ei antanu mitään arvoja. Muissa sulakkeissa antoi... Tiedä sitten onko mitenkään oikea tapa mitata, mutta muutaman tutun kanssa kokeiltiin näin.

Täytyy kattella tosta kuskin puolelta jos sais sen toisenpuolen tarkistettua.
Sieltäpuoleltapa hyvinkin. Siellä on tulo-ja lähtöpiuhat.
Splite
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Su 15.12.2013 19:04

Re: W201 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja Splite »

Noniin, edistystä. Puhallin toimii jälleen vaan olis jälleen liuta kysymyksiä. Eli lähdin avaamaan tuota kuskin puolella sijaitsevaa, ratin alla ollutta muovia ja tutkailemaan niitä johtoja. Sieltä tuli vastaan tämä yks uudenmallin sulake (20) joka oli täysin sulanut. Viimeksi tuota valokatkaisijaa vaihtaessa huomasin sen, mutta tällöin se oli kunnossa..

Kuva Kuva Kuva

Mikä tuo sulake on? Johdot näyttäs menevän sulakerasian pohjalle, ainakin tuo toinen..

Sulakerasian puolella, kohdassa 1. on puhaltimenmoottorin sulake, jossa oli tähän asti väriltään valkoinen sulake = teholtaan 8 vaikka siinä kuuluisi olla punainen = 16. Vaihdoin siihen nyt oikeankokoisen sulakkeen. Näin siis sulakerasiassa oli merkitty. Nyt kaikissa on uudet sulakkeet ja puhallin toimii taas.. :crazy:

Lähinnä herää kysymys; miksi tuo on sulanut?
wolf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 01.11.2010 13:10

Re: W201 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja wolf »

Näyttää kovasti joltain jälkiasennukselta. Sulamisen syytä en osaa sanoa mutta Sinun kannattaisi selvittää mihin tuo liittyy ettei myöhemmin tulisi ns. Suuri Savu.
Splite
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Su 15.12.2013 19:04

Re: W201 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja Splite »

wolf kirjoitti:Näyttää kovasti joltain jälkiasennukselta. Sulamisen syytä en osaa sanoa mutta Sinun kannattaisi selvittää mihin tuo liittyy ettei myöhemmin tulisi ns. Suuri Savu.
Juu kyllä se joku jälkiasennus on, vaan mihin se liittyy on kysymys. Täytyy selvitellä koittaa ihmetellä ja seurata miten toimii.. Jospa täält joku osais sanoa tohon jotain :?
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 824
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: W201 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Eipä tuossa oikein muuta vaihtoehtoa ole kuin seurata johtoja ja katsoa mihin oikein menee.
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W201 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jees, tuo mittaustyyli oli ihan riittävän oikea. samalla tavalla itsekkin olisin mitannut.

tuosta uudemmasta sulakkeesta ei löydy mistään mitään tietoa, koska se on jälkiasenteinen, kuten joku jo sanoikin. paras varmaan seurata piuhaa ja todeta sitä kautta, mihinkä se vaikuttaa. taikka sitten mittailla ja koittaa sillä tavalla saada selvyyttä. tietenkin yks konsti on räplätä kaikkia sähkölaitteita ja samalla mitata vaikka virran kulutusta sulakkeen paikalta, sais ainakin suuntaa antavaa. hankalia nämä toisten tekemät sähköräpellykset on jälkeenpäin korjata.
W201 250DT 20V
w201 190E
Splite
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Su 15.12.2013 19:04

Re: W201 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja Splite »

Kiitoksia vastauksista,

En sen enempää tänään kerennyt tutkimaan asiaa, mutta näyttäs siltä että toinen johto menee sulakeboksille päin ja toinen (punainen) lähtee sitten jonneki virtalukon/apukuskin suuntaan.. Näin nopeasti katottuna.
Tuli tyhmä kysymys mieleen; Koska tuo alkuperäisen sulakkeen paikka näyttää huonokuntoiselta/kärventyneeltä niin onko mahdollista, että olisi vedetty täysin uusi johto ja tuo uudempi lattasulake toimisi tämän puhaltimen sulakkeena nyt? Tarkoitan nyt siis, että tuo alkuperäinen paikka olisi jotenkin "kierretty" ettei se olisi käytössä... En sitte tiedä onko tämä edes mahdollista..

Täytyy nyt mitata tuo orkkissulakkeen paikka että joko sinne nyt tulee virtaa kun vaihdoin ton yhden.

Viikonloppuna koitan tarkemmin tutkailla noita johtoja.. Siihen asti pidän silmällä noiden käyttäytymistä.
wolf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 01.11.2010 13:10

Re: W201 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja wolf »

No jos otat tuon keltaisen sulakkeen irti toimiiko puhallin silloinkin?
Splite
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Su 15.12.2013 19:04

Re: W201 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja Splite »

wolf kirjoitti:No jos otat tuon keltaisen sulakkeen irti toimiiko puhallin silloinkin?
Tuskin toimii, koska ei toiminu kun se sulake oli hajalla.. :wink: Alko pelaamaan vasta kun vaihdoin uuden samanlaisen tilalle.
wolf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 01.11.2010 13:10

Re: W201 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja wolf »

Se vaan tässä kummastuttaa että tuo keltainen 20A:n sulake oli noinkin pahasti kuumentunut kun alkuperäinen posliinisulake on vain 16A. Mahtaisiko puhallinmoottorin virrankulutus olla kasvanut ikääntymisen myötä: kuivat laakerit, kulunut kollektori jossa liuskojen välissä kuparipölyn muodostamia sähköä johtavia "siltoja" tms? On otettava huomioon ettei siellä autotehtaalla ole valittu sulakekokoa nippanappa puh.moottorin ilmoitetun nimellisvirran kestäväksi vaan on siihen jätetty pelivaraa. Noissa kartiokärkisissä posliinisulakkeissa ei ole ollenkaan harvinaista että kuumenevat ja meltaannuttavat kytkinjousensa koska niissä jää koskeruspinta kovin pieneksi. Sitten ei tarvitakaankuin pikkisen hapettumaa ja muodostuu ns. ylimenovastusta ja siitä se kuumeneminen alkaa paheten ajan kuluessa. Joskus käy vielä niinkin että sulake näyttää ensisilmäyksellä ehjältä, lanka ei ole poikki. Kun sen ottaa irti saattaakin huomata että päätykartio(t) on syöpynyt pois.
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 394
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: W201 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

wolf kirjoitti:Se vaan tässä kummastuttaa että tuo keltainen 20A:n sulake oli noinkin pahasti kuumentunut kun alkuperäinen posliinisulake on vain 16A. Mahtaisiko puhallinmoottorin virrankulutus olla kasvanut ikääntymisen myötä: kuivat laakerit, kulunut kollektori jossa liuskojen välissä kuparipölyn muodostamia sähköä johtavia "siltoja" tms? On otettava huomioon ettei siellä autotehtaalla ole valittu sulakekokoa nippanappa puh.moottorin ilmoitetun nimellisvirran kestäväksi vaan on siihen jätetty pelivaraa. Noissa kartiokärkisissä posliinisulakkeissa ei ole ollenkaan harvinaista että kuumenevat ja meltaannuttavat kytkinjousensa koska niissä jää koskeruspinta kovin pieneksi. Sitten ei tarvitakaankuin pikkisen hapettumaa ja muodostuu ns. ylimenovastusta ja siitä se kuumeneminen alkaa paheten ajan kuluessa. Joskus käy vielä niinkin että sulake näyttää ensisilmäyksellä ehjältä, lanka ei ole poikki. Kun sen ottaa irti saattaakin huomata että päätykartio(t) on syöpynyt pois.

Jos on jälkeenpäin asennettu sulake ja johdot, huonosti kytketyt johdot saattaa tehdä myös ylimenovastusta. Tai hapettuneet maadoitukset. Tai jos johdinkoko vaihtelee suuresti. Monta asiaa voi sähköhommissa mennä vituilleen :D
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 M104 MS2 V3.0 Turbo
Splite
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Su 15.12.2013 19:04

Re: W201 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja Splite »

Jepjep, sen takia onkin ihan jostain korjailla muiden tekemiä sähköhärdellejä kun ei ole mitään käsitystä mitä ne on ja miksi ne on tehty. :roll: Koitan viikonloppuna kattella ja tutkia mihin vaikuttaa tuo sulake niin sais jotain selkoa. Oma veikkaus on se, että tolle puhaltimelle on vedetty täysin uus johto ja tuo lattasulake on siihen väliin laitettu.
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 394
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: W201 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Jep. Onnea yritykseen :D
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 M104 MS2 V3.0 Turbo
Vastaa Viestiin