Noniin seuraavaa ongelmaa pukkaa eli tänään ihan yhtäkkiä lämmityslaite lopetti toimintansa. Huomattiin kun ikkunat menee huuruun ja puhallus ei toiminutkaan enää millään nopeudella tai missään asennossa.
Tarkistettiin sulake ja vaihdettiin uusi eikä vaikutusta. Jossain puhuttiin kahdesta sulakkeesta, itse paikansin vain yhden puhaltimelle(?) Yritin etsiä tietoa, mutten juurikaan löytänyt tähän vm infoa. Pystyykö tuon tarkistamaan jotenkin, että onko puhallinmoottori antautunut?
Onko jotain muita tarkistuskohtia mitä kannattaisi tutkia? Itelle ensimmäinen mersu niin on hiukan heikosti tietoa hallussa
Nyt on todettu, että puhaltimen moottori on ehjä sillä otimme sitä sen verran esille että saimme annettua suoraan virtaa siihen. Ja tällä tavalla puhallin pyöri täysin moitteetta.
Sulakkeet on kunnossa, vaihdoin puhaltimelle täysin uuden joten ei pitäs siitä johtua. Ainut mikä vaikuttaa hämärältä, on se että sulakkeen paikka on tummunut ja näyttäisi "palaneelta" hieman. Täytyy sitä puhdistella jos vaikka ois huonoa kontaktia ja muutenkin..
Mitattiin myös että tuleeko sulakkeelle virtaa ja ei näyttäs tulevan eli joku virtakatkos on välillä Katkaisija - Puhallinmoottori. Muihin sulakkeisiin tulee selvästi virtaa..
Any ideas mistä vois tuon katkaisimen toiminnan kokeilla? Tai muuta tarkistettavaa?
Nyt on todettu, että puhaltimen moottori on ehjä sillä otimme sitä sen verran esille että saimme annettua suoraan virtaa siihen. Ja tällä tavalla puhallin pyöri täysin moitteetta.
Sulakkeet on kunnossa, vaihdoin puhaltimelle täysin uuden joten ei pitäs siitä johtua. Ainut mikä vaikuttaa hämärältä, on se että sulakkeen paikka on tummunut ja näyttäisi "palaneelta" hieman. Täytyy sitä puhdistella jos vaikka ois huonoa kontaktia ja muutenkin..
Mitattiin myös että tuleeko sulakkeelle virtaa ja ei näyttäs tulevan eli joku virtakatkos on välillä Katkaisija - Puhallinmoottori. Muihin sulakkeisiin tulee selvästi virtaa..
Any ideas mistä vois tuon katkaisimen toiminnan kokeilla? Tai muuta tarkistettavaa?
Jos on sulakekontakti kärventynyt niin voit joutua könyämään kuskin jalkatilan puolelta tarkastamaan sulakepohjan toinsen puolen. Tämä se on huonojen ja hapettumeiden kosketusten riesa: paikka kuumenee ja vahinko suurenee.
wolf kirjoitti:
Jos on sulakekontakti kärventynyt niin voit joutua könyämään kuskin jalkatilan puolelta tarkastamaan sulakepohjan toinsen puolen. Tämä se on huonojen ja hapettumeiden kosketusten riesa: paikka kuumenee ja vahinko suurenee.
Kiitoksia vastauksesta. Vaan ihmettelen nyt sitä, että kun mittarin mukaan sulakkeelle ei tule ollenkaan virtaa, onko vika sitten mahdollisesti katkaisijassa?
wolf kirjoitti:
Jos on sulakekontakti kärventynyt niin voit joutua könyämään kuskin jalkatilan puolelta tarkastamaan sulakepohjan toinsen puolen. Tämä se on huonojen ja hapettumeiden kosketusten riesa: paikka kuumenee ja vahinko suurenee.
Kiitoksia vastauksesta. Vaan ihmettelen nyt sitä, että kun mittarin mukaan sulakkeelle ei tule ollenkaan virtaa, onko vika sitten mahdollisesti katkaisijassa?
Jos oikein muistan niin ihan vaan yleismittarilla toinen runkoon ja plussa sulakkeelle kun toinen vääntää virrat autosta päälle ja räplää puhallinta, ei antanu mitään arvoja. Muissa sulakkeissa antoi... Tiedä sitten onko mitenkään oikea tapa mitata, mutta muutaman tutun kanssa kokeiltiin näin.
Täytyy kattella tosta kuskin puolelta jos sais sen toisenpuolen tarkistettua.
Splite kirjoitti:Jos oikein muistan niin ihan vaan yleismittarilla toinen runkoon ja plussa sulakkeelle kun toinen vääntää virrat autosta päälle ja räplää puhallinta, ei antanu mitään arvoja. Muissa sulakkeissa antoi... Tiedä sitten onko mitenkään oikea tapa mitata, mutta muutaman tutun kanssa kokeiltiin näin.
Täytyy kattella tosta kuskin puolelta jos sais sen toisenpuolen tarkistettua.
Sieltäpuoleltapa hyvinkin. Siellä on tulo-ja lähtöpiuhat.
Noniin, edistystä. Puhallin toimii jälleen vaan olis jälleen liuta kysymyksiä. Eli lähdin avaamaan tuota kuskin puolella sijaitsevaa, ratin alla ollutta muovia ja tutkailemaan niitä johtoja. Sieltä tuli vastaan tämä yks uudenmallin sulake (20) joka oli täysin sulanut. Viimeksi tuota valokatkaisijaa vaihtaessa huomasin sen, mutta tällöin se oli kunnossa..
Mikä tuo sulake on? Johdot näyttäs menevän sulakerasian pohjalle, ainakin tuo toinen..
Sulakerasian puolella, kohdassa 1. on puhaltimenmoottorin sulake, jossa oli tähän asti väriltään valkoinen sulake = teholtaan 8 vaikka siinä kuuluisi olla punainen = 16. Vaihdoin siihen nyt oikeankokoisen sulakkeen. Näin siis sulakerasiassa oli merkitty. Nyt kaikissa on uudet sulakkeet ja puhallin toimii taas..
Näyttää kovasti joltain jälkiasennukselta. Sulamisen syytä en osaa sanoa mutta Sinun kannattaisi selvittää mihin tuo liittyy ettei myöhemmin tulisi ns. Suuri Savu.
wolf kirjoitti:Näyttää kovasti joltain jälkiasennukselta. Sulamisen syytä en osaa sanoa mutta Sinun kannattaisi selvittää mihin tuo liittyy ettei myöhemmin tulisi ns. Suuri Savu.
Juu kyllä se joku jälkiasennus on, vaan mihin se liittyy on kysymys. Täytyy selvitellä koittaa ihmetellä ja seurata miten toimii.. Jospa täält joku osais sanoa tohon jotain
jees, tuo mittaustyyli oli ihan riittävän oikea. samalla tavalla itsekkin olisin mitannut.
tuosta uudemmasta sulakkeesta ei löydy mistään mitään tietoa, koska se on jälkiasenteinen, kuten joku jo sanoikin. paras varmaan seurata piuhaa ja todeta sitä kautta, mihinkä se vaikuttaa. taikka sitten mittailla ja koittaa sillä tavalla saada selvyyttä. tietenkin yks konsti on räplätä kaikkia sähkölaitteita ja samalla mitata vaikka virran kulutusta sulakkeen paikalta, sais ainakin suuntaa antavaa. hankalia nämä toisten tekemät sähköräpellykset on jälkeenpäin korjata.
En sen enempää tänään kerennyt tutkimaan asiaa, mutta näyttäs siltä että toinen johto menee sulakeboksille päin ja toinen (punainen) lähtee sitten jonneki virtalukon/apukuskin suuntaan.. Näin nopeasti katottuna.
Tuli tyhmä kysymys mieleen; Koska tuo alkuperäisen sulakkeen paikka näyttää huonokuntoiselta/kärventyneeltä niin onko mahdollista, että olisi vedetty täysin uusi johto ja tuo uudempi lattasulake toimisi tämän puhaltimen sulakkeena nyt? Tarkoitan nyt siis, että tuo alkuperäinen paikka olisi jotenkin "kierretty" ettei se olisi käytössä... En sitte tiedä onko tämä edes mahdollista..
Täytyy nyt mitata tuo orkkissulakkeen paikka että joko sinne nyt tulee virtaa kun vaihdoin ton yhden.
Viikonloppuna koitan tarkemmin tutkailla noita johtoja.. Siihen asti pidän silmällä noiden käyttäytymistä.
Se vaan tässä kummastuttaa että tuo keltainen 20A:n sulake oli noinkin pahasti kuumentunut kun alkuperäinen posliinisulake on vain 16A. Mahtaisiko puhallinmoottorin virrankulutus olla kasvanut ikääntymisen myötä: kuivat laakerit, kulunut kollektori jossa liuskojen välissä kuparipölyn muodostamia sähköä johtavia "siltoja" tms? On otettava huomioon ettei siellä autotehtaalla ole valittu sulakekokoa nippanappa puh.moottorin ilmoitetun nimellisvirran kestäväksi vaan on siihen jätetty pelivaraa. Noissa kartiokärkisissä posliinisulakkeissa ei ole ollenkaan harvinaista että kuumenevat ja meltaannuttavat kytkinjousensa koska niissä jää koskeruspinta kovin pieneksi. Sitten ei tarvitakaankuin pikkisen hapettumaa ja muodostuu ns. ylimenovastusta ja siitä se kuumeneminen alkaa paheten ajan kuluessa. Joskus käy vielä niinkin että sulake näyttää ensisilmäyksellä ehjältä, lanka ei ole poikki. Kun sen ottaa irti saattaakin huomata että päätykartio(t) on syöpynyt pois.
wolf kirjoitti:Se vaan tässä kummastuttaa että tuo keltainen 20A:n sulake oli noinkin pahasti kuumentunut kun alkuperäinen posliinisulake on vain 16A. Mahtaisiko puhallinmoottorin virrankulutus olla kasvanut ikääntymisen myötä: kuivat laakerit, kulunut kollektori jossa liuskojen välissä kuparipölyn muodostamia sähköä johtavia "siltoja" tms? On otettava huomioon ettei siellä autotehtaalla ole valittu sulakekokoa nippanappa puh.moottorin ilmoitetun nimellisvirran kestäväksi vaan on siihen jätetty pelivaraa. Noissa kartiokärkisissä posliinisulakkeissa ei ole ollenkaan harvinaista että kuumenevat ja meltaannuttavat kytkinjousensa koska niissä jää koskeruspinta kovin pieneksi. Sitten ei tarvitakaankuin pikkisen hapettumaa ja muodostuu ns. ylimenovastusta ja siitä se kuumeneminen alkaa paheten ajan kuluessa. Joskus käy vielä niinkin että sulake näyttää ensisilmäyksellä ehjältä, lanka ei ole poikki. Kun sen ottaa irti saattaakin huomata että päätykartio(t) on syöpynyt pois.
Jos on jälkeenpäin asennettu sulake ja johdot, huonosti kytketyt johdot saattaa tehdä myös ylimenovastusta. Tai hapettuneet maadoitukset. Tai jos johdinkoko vaihtelee suuresti. Monta asiaa voi sähköhommissa mennä vituilleen
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Jepjep, sen takia onkin ihan jostain korjailla muiden tekemiä sähköhärdellejä kun ei ole mitään käsitystä mitä ne on ja miksi ne on tehty. Koitan viikonloppuna kattella ja tutkia mihin vaikuttaa tuo sulake niin sais jotain selkoa. Oma veikkaus on se, että tolle puhaltimelle on vedetty täysin uus johto ja tuo lattasulake on siihen väliin laitettu.