W201 perä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
timo m
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 27.07.2004 07:00
Paikkakunta: joensuu

W201 perä

Viesti Kirjoittaja timo m »

mulla on autona 190E 2.3 automaatti vm 92 jossa on perä alkanut pitää ulinaa kun ajan ns. välikaasulla. elikkäs kun moottori ei vedä eikä jarruta niin perästä kuuluu enemmän tai vähemmän häiritsevää ääntä.

ohjeena sain että pitää hankkia uusi perä jos haluaa äänestä eroon mutta ei se hajoa vaikka ei vaihtaisikaan.

haluan kuitenkin äänestä eroon joten jos joku osaa kertoa mistä voisin kysellä perää kun en kuitenkaan uutta osta jos on käytettynä tarjolla.

toisaalta en kyllä tiedä mitä mun pitäs huomioida perää ostaessani. riittääkö kun se on samankoppasesta vehkeestä vai onko vuosimalli, koneen koko, automaatti jotenkin huomiotava?? jos joku tietää niin opastaisitteko, tai jos tiedätte perän tohon niin ilmottaisitteko mistä se sais hakee.
ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Laakerivika?

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Perä ei välttämättä ole täysin sökö. Monesti laakeroimalla saa siitä hiljaisen. Mutta jos hammaspyörät ovat kuluneet, niin uusiminen on ainoa vaihtoehto perän hiljentämiseksi.

Eräs mersupajaa pitävä henkilö kertoi, että tuontiautoissa lähes poikkeuksetta perä jollottaa jo pienilläkin mittarilukemilla. Ilmeisesti sakemannit eivät nuukuksissaan vaihda koskaan peräöljyjä, ja laakerithan siitä eivät tykkää. 200tkm on liikaa samoilla peräöljyillä.
timo m
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 27.07.2004 07:00
Paikkakunta: joensuu

hammaspyörät

Viesti Kirjoittaja timo m »

eräs mersuja >20v korjannut kaveri tiesi heti sanoa että pitää perä vaihtaa kun kerroin oireet ja miten ilmenee.

autolla on ajettu 213tkm ja veikkaan että sakemanni ei ole vaivautunut öljyjä vaihtamaan vaan vaihtoi kerralla autoa.
ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

- Joka tapauksessa kaivahan tukku sadan euron seteleitä esiin. Siteeraan itseäni taannoiselta topicilta "vaikuttaako öljy perän ulinaan":


"Noinkohan on, että väljän perän hammasrattaista tuleva ulina lähtee pysyvästi öljyvempuloinnilla?

Minä kyllästyin kohtuuväljän perän ulinaan joka alkaa siinä kahdeksassakympissä ja tulee turhan sietämättömän voimakkaammaksi noin satasessa.
Menee perän sisuskalut uusiksi, eli siis ne hammasrattaat ja laakerit. Hinta ihan hirvittää, pelkät tarvikkeet n. 600 € ja siihen vielä asentajaherran päivän hommat..

Mutta kun 3.91sen perää ja ABSllä ei mistään saa. Ja jos saa niin puol miljoonaa kilsaa ajettuna.."


Mulla on uuden perän sisuskalut odottamassa ens perjantaita tuolla tallissa. Näemmä samat sisuskalut 124sen pienessä perässä ja 201sen perässä. noinkohan on että 201sen perät käy satakaksneloseen ja päinvastoin.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Melkein kannattas kuitenkin kokeilla laakerointia ja hammasvälyksen säätöä ensin. Vaikea nimittäin löytää hiljaista käytettyä perää. Jos hammasrattaat on pilalla, perä jollottaa myös vedätyksessä. Joku joka on laakeroinut periä, kyllä tekee sen kätevästi. Omaani tein perärempan itse, toki ammattimiehen opastuksella ja tuli lähes äänetön 380 tkm kohdalla. 78-80 km/h kuuluu aivan pieni ulina, jos tarkkaan kuuntelee.
timo m
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 27.07.2004 07:00
Paikkakunta: joensuu

täytyy kysellä

Viesti Kirjoittaja timo m »

mullakin ulisee siinä 80 ----- 120 vauhdissa. hiljempaa ajaessa kuuluu ihan vähän ja kovempaa ajellessa ei yhtään.

pitää kysellä jos joku alkas laakerointihommiin.
ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Mulla oli samaa ulinaa 80-110km/h.

Vanhempi asentaja sanoi kans. että verkon painoksi.

Hankin "uuden" perän ja avasin entisen: laakerit oli kaikin puolin kunnossa.
Hammasvälyksen säätö on melko V.... mainen homma kun joudut purkamaan perän yksiin osiin ja puristusholkki pitää uusia joka kerta kun säädetään eri välyksille tai vaihdetaan laakerit
Joku mersupurkaamo??
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Perää purkaessa on erittäin tärkeätä laittaa ylös, mikä lukkorengas on mistäkin. Lukkorenkaissa on hiuksen hienoja paksuuseroja, joilla säädetään hammaskosketusta osaltaan. Ei häviä ulinat uusillakaan laakereilla, jos lukkorenkaat on sekaisin kasatessa.
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Onko näistä peräremonteista kuulunut mitään? Tuliko laakeroimalla + välysten säädöllä hiljaiseksi? Ja ennenkaikkea paljonko tuli hintaa (kiinnostaa etenkin ASD-perän korjaus) :?:
Itsellä tuo ulisee jo heti liikkeelle lähtiessä. Suurinta ääntä pitää tuolla mainitulla välikaasulla, mutta myös vedättäessä. Moottorijarrutuksessa harvemmin kuuluu. Oikeastaan hiljaisin on, kun vauhtia on tarpeeksi (yli 110), mutta silloin muu melu saattaa jo olla sen verran päällä, että vain luulen hiljaisemmaksi :roll: Ulina on kuulunut jo kesästä asti, tai siis voimistunut. Kesällä alkoi pienenä ulinana 80-90 vauhdissa.. Tähän pätee tietysti se vanha totuus, että mitä aiemmin teet, sitä halvemmalla pääset. Mutta ei ole oikein ollut intoa pistää rahaa tuohon perään kiinni :lol:
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
kalmar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: To 06.01.2005 17:29

Viesti Kirjoittaja kalmar »

Mulla alkoi perä ääntää 350tkm paikkeilla. Paikallinen Ad korjaamo lupas korjata 450:llä eurolla. Vaihtoivat murikan ison ja pienen laakerin ja takasivat perän olevan kuin uusi, ainakin äänet hävis :D .
Avatar
marcus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Pe 11.07.2003 15:05

Re: W201 perä

Viesti Kirjoittaja marcus »

[quote="timo m"]mulla on autona 190E 2.3 automaatti vm 92 jossa on perä alkanut pitää ulinaa kun ajan ns. välikaasulla. elikkäs kun moottori ei vedä eikä jarruta niin perästä kuuluu enemmän tai vähemmän häiritsevää ääntä.

Tuota..
tämä nyt niin tärkeää ole mutta "välikaasu" termi tarkoittaa esim. suorahampaisella tai synkronoimattomalla manuaalilaatikolla tapahtuvan vaihtamisen yhteydessä kaasun "polkaisua" kun kytkin on alhaalla tai kaksoiskaasutusta samassa tapahtumassa tai muuten vaan volauttelua esim. turbon kierrosten keräämiseksi tai moottorin kierrosluvun nostamiseksi alaspäin vaihtaessa. Tämmöstä vaan ajattelin sanoa..
perien suhteen taas ammattitaitoni on enemmän naisten perien puolella..

Marcus

W107 1977
W201 1989
..ja muuta
Vastaa Viestiin