Vinkkejä talvisäilytykseen

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Vinkkejä talvisäilytykseen

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Autoni (C 250 CDI vm 2012) jää nyt tarpeettomana seisomaan ainakin viideksi kuukaudeksi ja kysyisinkin vinkkejä mitä kannattaa tehdä.
Auto on käytetty pesussa ja kovavahauksessa, huollosta on noin tuhat km automaattiin on öljyt vaihdettu 10 tkm sitten, tankki on täynnä talvidieseliä, säilytys paikka on talon vieressä muuta pihaa korkeammalla sorapintaisella alustalla johon tuulet sopii hyvin eikä vesi seiso.
Ilmeisesti sisätilaan kannattaa laittaa jokin kuivain, käykö esim motonetin 5€ kuivain?
Pressua en ajatellut laittaa ettei se haudo autoa kosteana.
Keväällä näkee tarvitsenko autoa enää ja silloin lienee myyntiinkin parempi aika.
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1956
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Vinkkejä talvisäilytykseen

Viesti Kirjoittaja tony »

Itse olen vanhempien autoa käyttänyt noin kerran/kk et öljyt pyörähtää ja akku latautuu sekä ajanut hallissa (kylmässä) että renkaat ei seiso samassa asennossa. Ei kai tuosta kuivaimesta haittaakaan ole.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Vinkkejä talvisäilytykseen

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Kuivaan talliin, ainoa oikea tapa. Vuokraa talli jostain, on sen arvoista.

Juuri "kaivoin" yhden auton tuolta seisomasta, kostea kuin kiimainen narttu ja takakontissa haiskahtaa ehkä jopa homeelle. Jarrut jumissa, levyt läpiruosteessa. Jopa virtalukko juntturassa ja yksi oven lukko ei aukea kauko-ohjauksesta ominavuin. Kaikki sisällä vipuja ja nappeja myöden nihkeää. Seissyt pari päivää nyt tallissa kuivumassa, haju vaan ei tahdo kadota.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Vinkkejä talvisäilytykseen

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kyl se kannattaa autopaikka vuokrata 5kk jostakin tallista. Ei ole kauhean kallista. Ihan varmasti paljon halvempaa kuin talon vierustalla seisottaminen. Talon seinän vieressä ei kannattaisi autoa säilöä muutenkaan, vaikka ei katolta lunta putoiaisikaan. Siihe kertyy tuulen mukana ekstra määrä paskaa ja lunta tuulen mukana auton päälle.

ylläpitolaturi ehdottomasti!

Mutta noin uusi auto, sille ei ole keväällä mitenkää "paremmat" markkinat. Kun auto on uusi, se menee kaupaksi samalla hinnalla ympäri vuoden. Eli jos ei ole tietoa tarviiko autoa enää, myisin sen heti pois.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
///Mika
Mersumies
Mersumies
Viestit: 511
Liittynyt: Ti 30.10.2012 19:26

Re: Vinkkejä talvisäilytykseen

Viesti Kirjoittaja ///Mika »

Tässä vanhan topicin linkki josta toivottavasti löytyy jotain vinkkejä http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=140410" onclick="window.open(this.href);return false;

Suosittelen tallipaikan hankkimista, on se sitten kylmä tai lämmin. Itselläni on kaksi autoa talvehtimassa kylmässä tilassa ja ennen säilystä on autot pesty ja vahattu huolellisesti. Sisältä matot pois ja jokunen "kuivauspussi" jalkatiloihin. Tankki täyteen bensaa ja akut lämpimään talliin säiltykseen missä lataus täyteen. Näin olen ainakin itse pärjännyt ihan hyvin.
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: Vinkkejä talvisäilytykseen

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Kiitos, hyviä apuja vastauksista tulikin, tuo ylläpitolaturi varmaan kannattaakin laittaa autossa kun on tuo Comand online niin ei akkua taida parantua irroittaa,, :think: hep miten muuten se comandin pikku akku tavaratilassa, latautuuko se samalla kun moottoritilassa oleviin liittimiin (apukäynnistys liittimet) laittaa laturin johdot kiinni?
Tuo säilytys paikka on talon päädyssä ettei sinne lunta katolta tipu ja muulle lialle tehonnee pesu.
Periaatteesa olisi mahdollista saada auto sisään kylmään varastoon, jossa viime talven säilytin venettä ja moottoripyörää hieman heikolla menestyksellä, lämmön vaihdellessa nollan lähellä metalliosia pitkin valui vesi ja pyörästä simahti sytytysboxi sekä ilmaantui ruostepilkkuja esim etuputkiin. Ulkona olleet autot vaikutti olevan useinmiten aivan kuivia samaan aikaan. (Vene ja Prätkä on siis nyt lämpimässä tallissa).
Tuosta myynnistä vielä jos sen nyt myisi niin 35T€ olisi tiukassa saada, jos kuitenkin keväällä tarvitsen vastaavaa autoa niin ostaessa tuskin 42T€ riittäisi ja samalla tulisi riski millaisen käytetyn saisi (varusteilta ja kunnolta) kun uutta en kuitenkaan ostaisi.
Onko muuten kellään kokemusta tuosta motonetin kuivaimesta auton sisätilan kuivana pitämisessä ?
Avatar
Leeman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 14.04.2012 22:49

Re: Vinkkejä talvisäilytykseen

Viesti Kirjoittaja Leeman »

Poistakaa siis jos katsotte mainonnaksi, aihe vaan liippaa niin liki että avuksi on tarkoitus olla.

Tuohon kuivanapito hommaan saattaisi olla apu tammikuun aikana markkinoille tulevasta kuivapitolämmitysohjaimesta.

On siis meidän firman uusi tuote ja sitä on ajateltu lähinnä mökkien, asunto-autojen ja -vaunujen talvisäilytykseen. Laite on siis pistorasian ja lämmittimen väliin tuleva ohjain joka kahden lämpötilaanturin avulla pitää sisäilman aina n. 5-astetta lämpimämpänä ulkoilmaan nähden jolloin sisäilman kosteus pysyy maltillisella tasolla eikä esim hometta pääse syntymään.

Itsekin autoharrastajana ajattelin kyllä kokeilla vaikutusta henkilöautossa, mutta testifaktaa ei ole antaa. Sähkön kulutus 5-asteen lämpötilaerolla henkilöautossa on vielä kysymysmerkki, mutta en usko että on merkittävä tekijä tässä tapauksessa.

Jotta ei menisi ihan markkinoinniksi niin lupaan sulle laitteen koekäyttöön seisonnan ajaksi jos uskallat moista kokeilla ;)
Lisäksi tarvitset lämmittimen.

Parhain terveisin
Jarkko Liiman
Leveltec Oy
Viimeksi muokannut Leeman, Ma 06.01.2014 00:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S212 350CGI 2010

ex W202 220CDI 1998
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Vinkkejä talvisäilytykseen

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Leeman kirjoitti:Tuohon kuivanapito hommaan saattaisi olla apu tammikuun aikana markkinoille tulevasta kuivapitolämmitysohjaimesta.

On siis meidän firman uusi tuote ja sitä on ajateltu lähinnä mökkien, asunto-autojen ja -vaunujen talvisäilytykseen. Laite on siis pistorasian ja lämmittimen väliin tuleva ohjain joka kahden lämpötilaanturin avulla pitää sisäilman aina n. 5-astetta lämpimämpänä ulkoilmaan nähden jolloin sisäilman kosteus pysyy maltillisella tasolla eikä esim hometta pääse syntymään.

Itsekin autoharrastajana ajattelin kyllä kokeilla vaikutusta henkilöautossa, mutta testifaktaa ei ole antaa. Sähkön kulutus 5-asteen lämpötilaerolla henkilöautossa on vielä kysymysmerkki, mutta en usko että on merkittävä tekijä tässä tapauksessa.

Jotta ei menisi ihan markkinoinniksi niin lupaan sulle laitteen koekäyttöön seisonnan ajaksi jos uskallat moista kokeilla ;)
Lisäksi tarvitset lämmittimen.

Parhain terveisin
Jarkko Liiman
Leveltec Oy
Väitän että lämpimän tallin vuokraaminen on huomattavasti halvempaa ja turvallisempaa.
Sitäpaitsi uusien lämpötolppien max ajastus on 2h.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Leeman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 14.04.2012 22:49

Re: Vinkkejä talvisäilytykseen

Viesti Kirjoittaja Leeman »

LopenUupunut kirjoitti:
Leeman kirjoitti:Tuohon kuivanapito hommaan saattaisi olla apu tammikuun aikana markkinoille tulevasta kuivapitolämmitysohjaimesta.

On siis meidän firman uusi tuote ja sitä on ajateltu lähinnä mökkien, asunto-autojen ja -vaunujen talvisäilytykseen. Laite on siis pistorasian ja lämmittimen väliin tuleva ohjain joka kahden lämpötilaanturin avulla pitää sisäilman aina n. 5-astetta lämpimämpänä ulkoilmaan nähden jolloin sisäilman kosteus pysyy maltillisella tasolla eikä esim hometta pääse syntymään.

Itsekin autoharrastajana ajattelin kyllä kokeilla vaikutusta henkilöautossa, mutta testifaktaa ei ole antaa. Sähkön kulutus 5-asteen lämpötilaerolla henkilöautossa on vielä kysymysmerkki, mutta en usko että on merkittävä tekijä tässä tapauksessa.

Jotta ei menisi ihan markkinoinniksi niin lupaan sulle laitteen koekäyttöön seisonnan ajaksi jos uskallat moista kokeilla ;)
Lisäksi tarvitset lämmittimen.

Parhain terveisin
Jarkko Liiman
Leveltec Oy

Väitän että lämpimän tallin vuokraaminen on huomattavasti halvempaa ja turvallisempaa.
Sitäpaitsi uusien lämpötolppien max ajastus on 2h.

.
Turvallisuus tässä vähän itseäkin arveluttaa, lähinnä siis lämmittimen tyyppi ja sijoitus. Sähkön kulutus ei voi montaa kymppiä kuussa olla, mutta pitäisi tehdä laskelmat ensin. Aikataulu taitaa muutenkin olla liian tiukka. Pitänee ensin testata itse ja sitten jakaa kokemukset. Homeisia autoja on tallin pihassa mistä on hyvä alkaa testailut, eikä 40k€ kaverin Mersusta. :)
S212 350CGI 2010

ex W202 220CDI 1998
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Vinkkejä talvisäilytykseen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

LopenUupunut kirjoitti:
Väitän että lämpimän tallin vuokraaminen on huomattavasti halvempaa ja turvallisempaa.
Sitäpaitsi uusien lämpötolppien max ajastus on 2h.

.
meillä tässä kotona tulee pistorasioista sähkö 24/7. ulkopistorasiastakin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Vinkkejä talvisäilytykseen

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

pera8x kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:
Väitän että lämpimän tallin vuokraaminen on huomattavasti halvempaa ja turvallisempaa.
Sitäpaitsi uusien lämpötolppien max ajastus on 2h.

.
meillä tässä kotona tulee pistorasioista sähkö 24/7. ulkopistorasiastakin.
Meilläpä autot on lämpimässä tallissa 24/7 ja ulkona ei edes ole pistorasiaa koska sähköautoihin kuuluu roikkaleikit....oletin aloittajan auton jäävän kerrostalon pihaan, okt;han olisi talli, vai onko olemassa okt:ja joissa ei ole tallia...keskeneräinen ?.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13634
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vinkkejä talvisäilytykseen

Viesti Kirjoittaja karra »

LopenUupunut kirjoitti:Meilläpä autot on lämpimässä tallissa 24/7 ja ulkona ei edes ole pistorasiaa koska sähköautoihin kuuluu roikkaleikit....oletin aloittajan auton jäävän kerrostalon pihaan, okt;han olisi talli, vai onko olemassa okt:ja joissa ei ole tallia...keskeneräinen ?.

.
No on niitä. Ehkä siellä "rikkaiden alueella" ruuhka-suomessa kellä varaa rakentaa oma talo niin talli on kai "standardi!. Täällä periferiessa missä lehmät vielä äsken ammui on asiat toisin.... tervetuloa todellisuuteen :D . Ja saattaahan siellä ketjun aloittajan tallissa olla jotain muuta kuin auto niinkun aika usein tuppaa olemaan.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Vinkkejä talvisäilytykseen

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

karra kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:Meilläpä autot on lämpimässä tallissa 24/7 ja ulkona ei edes ole pistorasiaa koska sähköautoihin kuuluu roikkaleikit....oletin aloittajan auton jäävän kerrostalon pihaan, okt;han olisi talli, vai onko olemassa okt:ja joissa ei ole tallia...keskeneräinen ?.

.
No on niitä. Ehkä siellä "rikkaiden alueella" ruuhka-suomessa kellä varaa rakentaa oma talo niin talli on kai "standardi!. Täällä periferiessa missä lehmät vielä äsken ammui on asiat toisin.... tervetuloa todellisuuteen :D . Ja saattaahan siellä ketjun aloittajan tallissa olla jotain muuta kuin auto niinkun aika usein tuppaa olemaan.
Täällä ei edes katoksia enää tehdä, jos talli tehdään se on mopoautolle sopiva 2*5m koirankoppi josta auton sisään ajettua noustaan kattoluukusta pois, mikäli ei ole 1,6m korkea talli. :wink:

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: Vinkkejä talvisäilytykseen

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

No niin nyt on kaksi kosteuden kerääjää (motonet) auton sisällä, pitää seurata keräävätkö vettä, ohjeen mukaan voivat kerätä 750 ml ( käyttöaikana 1 -3 kuukautta ) jonka jälkeen heitetään vesi pois ja vaihdetaan uusi "suolapussi" , joita ostinkin varalle paketin. Nyt auto ei vaikuttanut kovinkaan kostealta.
Kiitokset Leeman:ille kuivapitolämmitysohjain kokeilu tarjouksesta, mutta mennään nyt näin.
Kuivapitolämmitysohjain vaikuttaa kyllä hyvinkin kiinnostavalta, talon alle ryömintätilaa kuivana pitämään :think:
Lämmin tallikin löytyy mutta niin kuin Karra aiemmin arvelikin että täynnähän se on. Vene ja prätkä on siellä, jos vaikka tulisi asennettua paattiin karttaplotteri/kaiku antureineen ja pyöräähän on aina lysti käpistellä.
Omakotitalossa siis asustellaan, lämmitys tolpassa on kahden tunnin ajastimien lisäksi asennettu myös jatkuvan virran pistoke joita löytyy myös talon seinästä ja verannalta, että saan lämmitettyä ja laitettua ylläpitolaturin.
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: Vinkkejä talvisäilytykseen

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Nyt "kesäauto" otettu jälleen käyttöön, kuivaimet keräsivät ehkä puolisen litraa vettä, lähinnä kevätkesän sateiden aikaan, auto on sisältä aivan raikkaan tuoksuinen siis hajuton, keväällä kun huomasin vettä kertyvän hytin kuivaimiin niin laitoin yhden myös peräluukkuun, koko aikana auton lasit eivät olleet sisältä huurussa vaikka käyttöautossa valillä olikin. Muutaman kerran latasin moottoritilan akkua ja kaikki tuntuu toimivan hienosti, ajettukin taas 500km. Ulkopuolisestikin talvehti hyvin, isommat lumet harjailin pois talven aikana ja käyttöön ottaessa kevyt pesu ja auto jälleen kuin uusi, yllättävää ettei jarrulevyissäkään ollut juurikaan ruostetta.
Lopputulemana talvisäilytys ulkona ei lainkaan huono vaihtoehto kunhan paikka on riittävän kuiva/korkeammalla ja ilma vaihtuu, nuo kosteuden keräimet myös hyvä juttu. :thumbup:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Vinkkejä talvisäilytykseen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

vaikka autosi on jo seissyt, niin pistetään vielä muillekkin saman asian kanssa ihmetteleville omia kokemuksia auton seisottamisesta. näissä vanhemmissa mersuissa tuntuu olevan tyyppivikaa, että jouset katkeilee. ja kun ässä seisoi puolisen vuotta paikoillaan, (mitä nyt välillä vähän käyttelin ja siirtelin pihassa) niin oli siitä etujousi mennyt seisonnan aikana poikki, taikka heti ajoon otettaessa. vajaa kierros oli lähtenyt pois. no, sillä välin sitten, kun ajelin ässällä ja tenava seisoi, niin sille kävi täsmälleen sama juttu. aloinkin miettiin, että pitäisk autoa seisottaa mielummin pukeilla, kun renkailla. parashan se ois, kun ei turhaa seisottelis. ajelis vaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin