Vinkkejä talvisäilytykseen
Vinkkejä talvisäilytykseen
Autoni (C 250 CDI vm 2012) jää nyt tarpeettomana seisomaan ainakin viideksi kuukaudeksi ja kysyisinkin vinkkejä mitä kannattaa tehdä.
Auto on käytetty pesussa ja kovavahauksessa, huollosta on noin tuhat km automaattiin on öljyt vaihdettu 10 tkm sitten, tankki on täynnä talvidieseliä, säilytys paikka on talon vieressä muuta pihaa korkeammalla sorapintaisella alustalla johon tuulet sopii hyvin eikä vesi seiso.
Ilmeisesti sisätilaan kannattaa laittaa jokin kuivain, käykö esim motonetin 5€ kuivain?
Pressua en ajatellut laittaa ettei se haudo autoa kosteana.
Keväällä näkee tarvitsenko autoa enää ja silloin lienee myyntiinkin parempi aika.
Auto on käytetty pesussa ja kovavahauksessa, huollosta on noin tuhat km automaattiin on öljyt vaihdettu 10 tkm sitten, tankki on täynnä talvidieseliä, säilytys paikka on talon vieressä muuta pihaa korkeammalla sorapintaisella alustalla johon tuulet sopii hyvin eikä vesi seiso.
Ilmeisesti sisätilaan kannattaa laittaa jokin kuivain, käykö esim motonetin 5€ kuivain?
Pressua en ajatellut laittaa ettei se haudo autoa kosteana.
Keväällä näkee tarvitsenko autoa enää ja silloin lienee myyntiinkin parempi aika.
Re: Vinkkejä talvisäilytykseen
Itse olen vanhempien autoa käyttänyt noin kerran/kk et öljyt pyörähtää ja akku latautuu sekä ajanut hallissa (kylmässä) että renkaat ei seiso samassa asennossa. Ei kai tuosta kuivaimesta haittaakaan ole.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
W209 240 CLK
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Vinkkejä talvisäilytykseen
Kuivaan talliin, ainoa oikea tapa. Vuokraa talli jostain, on sen arvoista.
Juuri "kaivoin" yhden auton tuolta seisomasta, kostea kuin kiimainen narttu ja takakontissa haiskahtaa ehkä jopa homeelle. Jarrut jumissa, levyt läpiruosteessa. Jopa virtalukko juntturassa ja yksi oven lukko ei aukea kauko-ohjauksesta ominavuin. Kaikki sisällä vipuja ja nappeja myöden nihkeää. Seissyt pari päivää nyt tallissa kuivumassa, haju vaan ei tahdo kadota.
.
Juuri "kaivoin" yhden auton tuolta seisomasta, kostea kuin kiimainen narttu ja takakontissa haiskahtaa ehkä jopa homeelle. Jarrut jumissa, levyt läpiruosteessa. Jopa virtalukko juntturassa ja yksi oven lukko ei aukea kauko-ohjauksesta ominavuin. Kaikki sisällä vipuja ja nappeja myöden nihkeää. Seissyt pari päivää nyt tallissa kuivumassa, haju vaan ei tahdo kadota.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Vinkkejä talvisäilytykseen
kyl se kannattaa autopaikka vuokrata 5kk jostakin tallista. Ei ole kauhean kallista. Ihan varmasti paljon halvempaa kuin talon vierustalla seisottaminen. Talon seinän vieressä ei kannattaisi autoa säilöä muutenkaan, vaikka ei katolta lunta putoiaisikaan. Siihe kertyy tuulen mukana ekstra määrä paskaa ja lunta tuulen mukana auton päälle.
ylläpitolaturi ehdottomasti!
Mutta noin uusi auto, sille ei ole keväällä mitenkää "paremmat" markkinat. Kun auto on uusi, se menee kaupaksi samalla hinnalla ympäri vuoden. Eli jos ei ole tietoa tarviiko autoa enää, myisin sen heti pois.
ylläpitolaturi ehdottomasti!
Mutta noin uusi auto, sille ei ole keväällä mitenkää "paremmat" markkinat. Kun auto on uusi, se menee kaupaksi samalla hinnalla ympäri vuoden. Eli jos ei ole tietoa tarviiko autoa enää, myisin sen heti pois.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Vinkkejä talvisäilytykseen
Tässä vanhan topicin linkki josta toivottavasti löytyy jotain vinkkejä http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=140410" onclick="window.open(this.href);return false;
Suosittelen tallipaikan hankkimista, on se sitten kylmä tai lämmin. Itselläni on kaksi autoa talvehtimassa kylmässä tilassa ja ennen säilystä on autot pesty ja vahattu huolellisesti. Sisältä matot pois ja jokunen "kuivauspussi" jalkatiloihin. Tankki täyteen bensaa ja akut lämpimään talliin säiltykseen missä lataus täyteen. Näin olen ainakin itse pärjännyt ihan hyvin.
Suosittelen tallipaikan hankkimista, on se sitten kylmä tai lämmin. Itselläni on kaksi autoa talvehtimassa kylmässä tilassa ja ennen säilystä on autot pesty ja vahattu huolellisesti. Sisältä matot pois ja jokunen "kuivauspussi" jalkatiloihin. Tankki täyteen bensaa ja akut lämpimään talliin säiltykseen missä lataus täyteen. Näin olen ainakin itse pärjännyt ihan hyvin.
Re: Vinkkejä talvisäilytykseen
Kiitos, hyviä apuja vastauksista tulikin, tuo ylläpitolaturi varmaan kannattaakin laittaa autossa kun on tuo Comand online niin ei akkua taida parantua irroittaa,,
hep miten muuten se comandin pikku akku tavaratilassa, latautuuko se samalla kun moottoritilassa oleviin liittimiin (apukäynnistys liittimet) laittaa laturin johdot kiinni?
Tuo säilytys paikka on talon päädyssä ettei sinne lunta katolta tipu ja muulle lialle tehonnee pesu.
Periaatteesa olisi mahdollista saada auto sisään kylmään varastoon, jossa viime talven säilytin venettä ja moottoripyörää hieman heikolla menestyksellä, lämmön vaihdellessa nollan lähellä metalliosia pitkin valui vesi ja pyörästä simahti sytytysboxi sekä ilmaantui ruostepilkkuja esim etuputkiin. Ulkona olleet autot vaikutti olevan useinmiten aivan kuivia samaan aikaan. (Vene ja Prätkä on siis nyt lämpimässä tallissa).
Tuosta myynnistä vielä jos sen nyt myisi niin 35T€ olisi tiukassa saada, jos kuitenkin keväällä tarvitsen vastaavaa autoa niin ostaessa tuskin 42T€ riittäisi ja samalla tulisi riski millaisen käytetyn saisi (varusteilta ja kunnolta) kun uutta en kuitenkaan ostaisi.
Onko muuten kellään kokemusta tuosta motonetin kuivaimesta auton sisätilan kuivana pitämisessä ?

Tuo säilytys paikka on talon päädyssä ettei sinne lunta katolta tipu ja muulle lialle tehonnee pesu.
Periaatteesa olisi mahdollista saada auto sisään kylmään varastoon, jossa viime talven säilytin venettä ja moottoripyörää hieman heikolla menestyksellä, lämmön vaihdellessa nollan lähellä metalliosia pitkin valui vesi ja pyörästä simahti sytytysboxi sekä ilmaantui ruostepilkkuja esim etuputkiin. Ulkona olleet autot vaikutti olevan useinmiten aivan kuivia samaan aikaan. (Vene ja Prätkä on siis nyt lämpimässä tallissa).
Tuosta myynnistä vielä jos sen nyt myisi niin 35T€ olisi tiukassa saada, jos kuitenkin keväällä tarvitsen vastaavaa autoa niin ostaessa tuskin 42T€ riittäisi ja samalla tulisi riski millaisen käytetyn saisi (varusteilta ja kunnolta) kun uutta en kuitenkaan ostaisi.
Onko muuten kellään kokemusta tuosta motonetin kuivaimesta auton sisätilan kuivana pitämisessä ?
Re: Vinkkejä talvisäilytykseen
Poistakaa siis jos katsotte mainonnaksi, aihe vaan liippaa niin liki että avuksi on tarkoitus olla.
Tuohon kuivanapito hommaan saattaisi olla apu tammikuun aikana markkinoille tulevasta kuivapitolämmitysohjaimesta.
On siis meidän firman uusi tuote ja sitä on ajateltu lähinnä mökkien, asunto-autojen ja -vaunujen talvisäilytykseen. Laite on siis pistorasian ja lämmittimen väliin tuleva ohjain joka kahden lämpötilaanturin avulla pitää sisäilman aina n. 5-astetta lämpimämpänä ulkoilmaan nähden jolloin sisäilman kosteus pysyy maltillisella tasolla eikä esim hometta pääse syntymään.
Itsekin autoharrastajana ajattelin kyllä kokeilla vaikutusta henkilöautossa, mutta testifaktaa ei ole antaa. Sähkön kulutus 5-asteen lämpötilaerolla henkilöautossa on vielä kysymysmerkki, mutta en usko että on merkittävä tekijä tässä tapauksessa.
Jotta ei menisi ihan markkinoinniksi niin lupaan sulle laitteen koekäyttöön seisonnan ajaksi jos uskallat moista kokeilla
Lisäksi tarvitset lämmittimen.
Parhain terveisin
Jarkko Liiman
Leveltec Oy
Tuohon kuivanapito hommaan saattaisi olla apu tammikuun aikana markkinoille tulevasta kuivapitolämmitysohjaimesta.
On siis meidän firman uusi tuote ja sitä on ajateltu lähinnä mökkien, asunto-autojen ja -vaunujen talvisäilytykseen. Laite on siis pistorasian ja lämmittimen väliin tuleva ohjain joka kahden lämpötilaanturin avulla pitää sisäilman aina n. 5-astetta lämpimämpänä ulkoilmaan nähden jolloin sisäilman kosteus pysyy maltillisella tasolla eikä esim hometta pääse syntymään.
Itsekin autoharrastajana ajattelin kyllä kokeilla vaikutusta henkilöautossa, mutta testifaktaa ei ole antaa. Sähkön kulutus 5-asteen lämpötilaerolla henkilöautossa on vielä kysymysmerkki, mutta en usko että on merkittävä tekijä tässä tapauksessa.
Jotta ei menisi ihan markkinoinniksi niin lupaan sulle laitteen koekäyttöön seisonnan ajaksi jos uskallat moista kokeilla

Lisäksi tarvitset lämmittimen.
Parhain terveisin
Jarkko Liiman
Leveltec Oy
Viimeksi muokannut Leeman, Ma 06.01.2014 00:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S212 350CGI 2010
ex W202 220CDI 1998
ex W202 220CDI 1998
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Vinkkejä talvisäilytykseen
Väitän että lämpimän tallin vuokraaminen on huomattavasti halvempaa ja turvallisempaa.Leeman kirjoitti:Tuohon kuivanapito hommaan saattaisi olla apu tammikuun aikana markkinoille tulevasta kuivapitolämmitysohjaimesta.
On siis meidän firman uusi tuote ja sitä on ajateltu lähinnä mökkien, asunto-autojen ja -vaunujen talvisäilytykseen. Laite on siis pistorasian ja lämmittimen väliin tuleva ohjain joka kahden lämpötilaanturin avulla pitää sisäilman aina n. 5-astetta lämpimämpänä ulkoilmaan nähden jolloin sisäilman kosteus pysyy maltillisella tasolla eikä esim hometta pääse syntymään.
Itsekin autoharrastajana ajattelin kyllä kokeilla vaikutusta henkilöautossa, mutta testifaktaa ei ole antaa. Sähkön kulutus 5-asteen lämpötilaerolla henkilöautossa on vielä kysymysmerkki, mutta en usko että on merkittävä tekijä tässä tapauksessa.
Jotta ei menisi ihan markkinoinniksi niin lupaan sulle laitteen koekäyttöön seisonnan ajaksi jos uskallat moista kokeilla
Lisäksi tarvitset lämmittimen.
Parhain terveisin
Jarkko Liiman
Leveltec Oy
Sitäpaitsi uusien lämpötolppien max ajastus on 2h.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Vinkkejä talvisäilytykseen
Turvallisuus tässä vähän itseäkin arveluttaa, lähinnä siis lämmittimen tyyppi ja sijoitus. Sähkön kulutus ei voi montaa kymppiä kuussa olla, mutta pitäisi tehdä laskelmat ensin. Aikataulu taitaa muutenkin olla liian tiukka. Pitänee ensin testata itse ja sitten jakaa kokemukset. Homeisia autoja on tallin pihassa mistä on hyvä alkaa testailut, eikä 40k€ kaverin Mersusta.LopenUupunut kirjoitti:Leeman kirjoitti:Tuohon kuivanapito hommaan saattaisi olla apu tammikuun aikana markkinoille tulevasta kuivapitolämmitysohjaimesta.
On siis meidän firman uusi tuote ja sitä on ajateltu lähinnä mökkien, asunto-autojen ja -vaunujen talvisäilytykseen. Laite on siis pistorasian ja lämmittimen väliin tuleva ohjain joka kahden lämpötilaanturin avulla pitää sisäilman aina n. 5-astetta lämpimämpänä ulkoilmaan nähden jolloin sisäilman kosteus pysyy maltillisella tasolla eikä esim hometta pääse syntymään.
Itsekin autoharrastajana ajattelin kyllä kokeilla vaikutusta henkilöautossa, mutta testifaktaa ei ole antaa. Sähkön kulutus 5-asteen lämpötilaerolla henkilöautossa on vielä kysymysmerkki, mutta en usko että on merkittävä tekijä tässä tapauksessa.
Jotta ei menisi ihan markkinoinniksi niin lupaan sulle laitteen koekäyttöön seisonnan ajaksi jos uskallat moista kokeilla
Lisäksi tarvitset lämmittimen.
Parhain terveisin
Jarkko Liiman
Leveltec Oy
Väitän että lämpimän tallin vuokraaminen on huomattavasti halvempaa ja turvallisempaa.
Sitäpaitsi uusien lämpötolppien max ajastus on 2h.
.

S212 350CGI 2010
ex W202 220CDI 1998
ex W202 220CDI 1998
Re: Vinkkejä talvisäilytykseen
meillä tässä kotona tulee pistorasioista sähkö 24/7. ulkopistorasiastakin.LopenUupunut kirjoitti:
Väitän että lämpimän tallin vuokraaminen on huomattavasti halvempaa ja turvallisempaa.
Sitäpaitsi uusien lämpötolppien max ajastus on 2h.
.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Vinkkejä talvisäilytykseen
Meilläpä autot on lämpimässä tallissa 24/7 ja ulkona ei edes ole pistorasiaa koska sähköautoihin kuuluu roikkaleikit....oletin aloittajan auton jäävän kerrostalon pihaan, okt;han olisi talli, vai onko olemassa okt:ja joissa ei ole tallia...keskeneräinen ?.pera8x kirjoitti:meillä tässä kotona tulee pistorasioista sähkö 24/7. ulkopistorasiastakin.LopenUupunut kirjoitti:
Väitän että lämpimän tallin vuokraaminen on huomattavasti halvempaa ja turvallisempaa.
Sitäpaitsi uusien lämpötolppien max ajastus on 2h.
.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Vinkkejä talvisäilytykseen
No on niitä. Ehkä siellä "rikkaiden alueella" ruuhka-suomessa kellä varaa rakentaa oma talo niin talli on kai "standardi!. Täällä periferiessa missä lehmät vielä äsken ammui on asiat toisin.... tervetuloa todellisuuteenLopenUupunut kirjoitti:Meilläpä autot on lämpimässä tallissa 24/7 ja ulkona ei edes ole pistorasiaa koska sähköautoihin kuuluu roikkaleikit....oletin aloittajan auton jäävän kerrostalon pihaan, okt;han olisi talli, vai onko olemassa okt:ja joissa ei ole tallia...keskeneräinen ?.
.

1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Vinkkejä talvisäilytykseen
Täällä ei edes katoksia enää tehdä, jos talli tehdään se on mopoautolle sopiva 2*5m koirankoppi josta auton sisään ajettua noustaan kattoluukusta pois, mikäli ei ole 1,6m korkea talli.karra kirjoitti:No on niitä. Ehkä siellä "rikkaiden alueella" ruuhka-suomessa kellä varaa rakentaa oma talo niin talli on kai "standardi!. Täällä periferiessa missä lehmät vielä äsken ammui on asiat toisin.... tervetuloa todellisuuteenLopenUupunut kirjoitti:Meilläpä autot on lämpimässä tallissa 24/7 ja ulkona ei edes ole pistorasiaa koska sähköautoihin kuuluu roikkaleikit....oletin aloittajan auton jäävän kerrostalon pihaan, okt;han olisi talli, vai onko olemassa okt:ja joissa ei ole tallia...keskeneräinen ?.
.. Ja saattaahan siellä ketjun aloittajan tallissa olla jotain muuta kuin auto niinkun aika usein tuppaa olemaan.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Vinkkejä talvisäilytykseen
No niin nyt on kaksi kosteuden kerääjää (motonet) auton sisällä, pitää seurata keräävätkö vettä, ohjeen mukaan voivat kerätä 750 ml ( käyttöaikana 1 -3 kuukautta ) jonka jälkeen heitetään vesi pois ja vaihdetaan uusi "suolapussi" , joita ostinkin varalle paketin. Nyt auto ei vaikuttanut kovinkaan kostealta.
Kiitokset Leeman:ille kuivapitolämmitysohjain kokeilu tarjouksesta, mutta mennään nyt näin.
Kuivapitolämmitysohjain vaikuttaa kyllä hyvinkin kiinnostavalta, talon alle ryömintätilaa kuivana pitämään
Lämmin tallikin löytyy mutta niin kuin Karra aiemmin arvelikin että täynnähän se on. Vene ja prätkä on siellä, jos vaikka tulisi asennettua paattiin karttaplotteri/kaiku antureineen ja pyöräähän on aina lysti käpistellä.
Omakotitalossa siis asustellaan, lämmitys tolpassa on kahden tunnin ajastimien lisäksi asennettu myös jatkuvan virran pistoke joita löytyy myös talon seinästä ja verannalta, että saan lämmitettyä ja laitettua ylläpitolaturin.
Kiitokset Leeman:ille kuivapitolämmitysohjain kokeilu tarjouksesta, mutta mennään nyt näin.
Kuivapitolämmitysohjain vaikuttaa kyllä hyvinkin kiinnostavalta, talon alle ryömintätilaa kuivana pitämään

Lämmin tallikin löytyy mutta niin kuin Karra aiemmin arvelikin että täynnähän se on. Vene ja prätkä on siellä, jos vaikka tulisi asennettua paattiin karttaplotteri/kaiku antureineen ja pyöräähän on aina lysti käpistellä.
Omakotitalossa siis asustellaan, lämmitys tolpassa on kahden tunnin ajastimien lisäksi asennettu myös jatkuvan virran pistoke joita löytyy myös talon seinästä ja verannalta, että saan lämmitettyä ja laitettua ylläpitolaturin.
Re: Vinkkejä talvisäilytykseen
Nyt "kesäauto" otettu jälleen käyttöön, kuivaimet keräsivät ehkä puolisen litraa vettä, lähinnä kevätkesän sateiden aikaan, auto on sisältä aivan raikkaan tuoksuinen siis hajuton, keväällä kun huomasin vettä kertyvän hytin kuivaimiin niin laitoin yhden myös peräluukkuun, koko aikana auton lasit eivät olleet sisältä huurussa vaikka käyttöautossa valillä olikin. Muutaman kerran latasin moottoritilan akkua ja kaikki tuntuu toimivan hienosti, ajettukin taas 500km. Ulkopuolisestikin talvehti hyvin, isommat lumet harjailin pois talven aikana ja käyttöön ottaessa kevyt pesu ja auto jälleen kuin uusi, yllättävää ettei jarrulevyissäkään ollut juurikaan ruostetta.
Lopputulemana talvisäilytys ulkona ei lainkaan huono vaihtoehto kunhan paikka on riittävän kuiva/korkeammalla ja ilma vaihtuu, nuo kosteuden keräimet myös hyvä juttu.
Lopputulemana talvisäilytys ulkona ei lainkaan huono vaihtoehto kunhan paikka on riittävän kuiva/korkeammalla ja ilma vaihtuu, nuo kosteuden keräimet myös hyvä juttu.

Re: Vinkkejä talvisäilytykseen
vaikka autosi on jo seissyt, niin pistetään vielä muillekkin saman asian kanssa ihmetteleville omia kokemuksia auton seisottamisesta. näissä vanhemmissa mersuissa tuntuu olevan tyyppivikaa, että jouset katkeilee. ja kun ässä seisoi puolisen vuotta paikoillaan, (mitä nyt välillä vähän käyttelin ja siirtelin pihassa) niin oli siitä etujousi mennyt seisonnan aikana poikki, taikka heti ajoon otettaessa. vajaa kierros oli lähtenyt pois. no, sillä välin sitten, kun ajelin ässällä ja tenava seisoi, niin sille kävi täsmälleen sama juttu. aloinkin miettiin, että pitäisk autoa seisottaa mielummin pukeilla, kun renkailla. parashan se ois, kun ei turhaa seisottelis. ajelis vaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E