Itselläni on 350tkm ajettu. Mittari on tyhjkäkäynnillä välillä 1-2 ja ajaessa "katossa". Muutamat kaverini ovat vain kysäiseet että miksi mittari laskee tyhjäkäynnillä. Onko kone siis harva, mittari sökö vai ei kumpaakaan?

Eihän ne sun kaverit voi ymmärtää miksi öjynpaineet laskevat koska heidän autoissaan on pelkkä öljynpainevalo joka tuskin koskaan syttyy. Heidän autoissaan valo ei pala jos paineet ovat yli 0.5. Eli heidän ajattelun mukaan joko öljynpaineet on tai ei, mersumies näkee paineen vaihtelutkin.ARRSKA kirjoitti:Onko W124 koppaisen mersun öljynpainemittariin luottamista? Jos kone on timmi, miten mittarin tulee käyttäytyä.. koko ajan kolmosessa eli katossa vai?
Itselläni on 350tkm ajettu. Mittari on tyhjkäkäynnillä välillä 1-2 ja ajaessa "katossa". Muutamat kaverini ovat vain kysäiseet että miksi mittari laskee tyhjäkäynnillä. Onko kone siis harva, mittari sökö vai ei kumpaakaan?
En ole koskaan nähnyt ko. öljypumppua, mutta oletan, että se on mekaaninen hammasrataspumppu, jonka tuotto tässä tarkoituksessa, siis myös paine, riippuu kierroksista.ARRSKA kirjoitti:Onko W124 koppaisen mersun öljynpainemittariin luottamista? Jos kone on timmi, miten mittarin tulee käyttäytyä.. koko ajan kolmosessa eli katossa vai?
Itselläni on 350tkm ajettu. Mittari on tyhjkäkäynnillä välillä 1-2 ja ajaessa "katossa". Muutamat kaverini ovat vain kysäiseet että miksi mittari laskee tyhjäkäynnillä. Onko kone siis harva, mittari sökö vai ei kumpaakaan?
Kylmällä moottorilla pitääkin nousta. Vasta lämmenneenä paine laskee tyhjäkäynnillä.PKivireki kirjoitti:Mikähän minun öljynpainemittarissani on vikana kun se ponkaisee heti käynnistettäessä tappiin ja pysyy siellä niin kauan kun kone käy. Ilman mitään vaihteluita. Onkohan anturi sökö vai mittari..
Volkkari-sivuilta poimin muuten tiedon, että VW:n 80-luvun vesibokserissa alkaa öljynpainesummerikin huutaa, jos paine tippuu noin 2000 kierroksella alle 2 baarin. Omalla MB:llani voi hyvin cruisata kuumalla koneella kuuttakymppiä nelosella niin, että paineeet on selkeästi alle kahdessa ja tilanne on ns. normaali.Muffler kirjoitti: Heidän autoissaan valo ei pala jos paineet ovat yli 0.5. Eli heidän ajattelun mukaan joko öljynpaineet on tai ei, mersumies näkee paineen vaihtelutkin.
Mulla on sama juttu. Mittari nousee tappiin heti käynnistyksen jälkeen (ei siis silloin kun virrat laittaa päälle) ja ei laske sitten millään, vaikka lämpötila olisi mitä.PKivireki kirjoitti:Mikähän minun öljynpainemittarissani on vikana kun se ponkaisee heti käynnistettäessä tappiin ja pysyy siellä niin kauan kun kone käy. Ilman mitään vaihteluita. Onkohan anturi sökö vai mittari..
Hä... ?Aku P kirjoitti:Omalla MB:llani voi hyvin cruisata kuumalla koneella kuuttakymppiä nelosella niin, että paineeet on selkeästi alle kahdessa ja tilanne on ns. normaali.
Ehtoota. Ei kun se on se TE, jossa automaatti, joka näin tekee. Pintakaasulla loota iskee nelosta pesään jo 40 vauhdissa ja kierroksia koneessa on tässä tilanteessa se reilu tuhat. Tälleen saa harrastettua oikein messevää lipumista rantabulevaardilla.Ari66 kirjoitti:Hä... ?Aku P kirjoitti:Omalla MB:llani voi hyvin cruisata kuumalla koneella kuuttakymppiä nelosella niin, että paineeet on selkeästi alle kahdessa ja tilanne on ns. normaali.
Mun mittapuun mukaan kone on tuossa tilassa jo väljähkö...?
Vai onko? En tunne asiaa tarkemmin.
Täällä on neljässäkympissäkin nelosella paineet tapissa.
Hiljempaa ei nelosella viitsi ajella
Okay.Aku P kirjoitti: Kun tähän vielä yhdistetään pirun kuumat kelit ja jo 7000 km ajetut öljyt niin tuossapa tulos.
Niin ja teikäläisellä on vielä kunnon äijäöljyt, jos verrataan mun 0W-50 tai 5W-50-liemiin...Ari66 kirjoitti:Okay.Aku P kirjoitti: Kun tähän vielä yhdistetään pirun kuumat kelit ja jo 7000 km ajetut öljyt niin tuossapa tulos.
Itsekään en kierroksia seurannut ole sen tarkemmin, huomannut vaan että kun ihan pikkuisenkin kaasuun koskee, niin neula tapittaa kolmosessa tukevasti.
Öljyt ohjekirjan mukaan, kesällä 15W-40 ja talvella 10W-30 tai sinne päin muistaakseni......
Keskiarvoista en tiedä, koska laakereiden halkaisija ja leveys vaikuttaa oleellisesti paineen tarpeeseen. Myös kampisuhde (=kangen_pituus / iskunpituus) vaikuttaa laakerikuormaan.Aku P kirjoitti:Volkkari-sivuilta poimin muuten tiedon, että VW:n 80-luvun vesibokserissa alkaa öljynpainesummerikin huutaa, jos paine tippuu noin 2000 kierroksella alle 2 baarin. Omalla MB:llani voi hyvin cruisata kuumalla koneella kuuttakymppiä nelosella niin, että paineeet on selkeästi alle kahdessa ja tilanne on ns. normaali.
Eli kyllä nuo mersun paineet nyt hiukan keskivertoa alhaisemmat ovat, uskoisin.
Tässäpä näitä:jorma-k kirjoitti:Alkuperäiseen kysymykseen: "Voiko mittarin lukemaan luottaa?"
Vastaus: ei välttämättä, mutta poikkeaman huomaa virrat päällä ennen koneen käynnistämistä.
Voisihan tuon vielä varmistaa, jos jollakulla olisi tuon anturin vastusarvot tiedossaan.
Johto irti öljynpaineanturista, tai poikki matkalta.RH kirjoitti:Jaaha. Öljynpainemittarin toiminta on tässä askarruttanut itteäkin. Vaimolle ostettiin tuossa taannoin 220TE -94. Joku ihmetteli täällä forumissa ihmetteli, mikä mättää kun öljynpaineet on auton käydessä koko ajan tapissa. Meidän pirssissä ongelma on mennyt asteen pidemmälle. Kun kiertää virran päälle, niin mittari ponkaisee kolmoseen ja pysyy siellä koko ajan kun auto käy aina kunnes sammuttaa, ja silloinkin se paukahtaa alas ikään kuin mittarissa olisi vain on/off toiminnot. Omassa W123:ssa öljynpanemittari liikehtii majesteettisen rauhallisesti auto käydessä vähän alle 2:sta 3:een kierroksista riippuen ja kun auton sammuttaa, niin viisari laskee rauhallisesti alas. Onko kokemuksia mikä vaimon 124:n mittarin häiriöntoiminnan aiheuttaa?
kyllä voi...Benzo kirjoitti:Mulla pomppaa käynnistäessä paineet kolmoseen, ja kun moottori on lämmin, on paineet tyhjäkäynnillä n. 3mm alle siitä kolmosen tapista, ja siinä se mittari tekee välillä ihan pientä "heiluntaa". ikäänkuin kelluisi siinä.
Voiko mittari pitää paikkaansa kun on noin kovat paineet ? Ajossa ne on aina tapissa.
Benzo kirjoitti:Mulla pomppaa käynnistäessä paineet kolmoseen, ja kun moottori on lämmin, on paineet tyhjäkäynnillä n. 3mm alle siitä kolmosen tapista, ja siinä se mittari tekee välillä ihan pientä "heiluntaa". ikäänkuin kelluisi siinä.
Voiko mittari pitää paikkaansa kun on noin kovat paineet ? Ajossa ne on aina tapissa.