W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
rouveri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 24.02.2013 16:51

W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm

Viesti Kirjoittaja rouveri »

Turbo osat on pikku hiljaa kasassa W123.. tarkoitus turbottaa, asentaa välijäähdytin ja tehdä joko 2.5" tai 3" putkisto.. Syöttöruuvia oon kääntänyt jo aikalailla vaparina ollessa ja kierrostensäätöruuvia pumpun sisältä.. Turboksi tulee Garrettin hukkaportiton työkone turbo.. passatin välijäähytin.. Projekti tehdään halvalla mutta siististi :D....

Mitä luulette mitä tuollaisella kokoonpanolla saa penkissä? ? ? ja sit että kuinka paljon saan ottaa tehoa että saan leimattua??? päivittelen tänne kun ehdin aina..
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 737
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm

Viesti Kirjoittaja airaksela »

Auto tietysti korin vaihto? Jos niin voipi turbo leimat unohtaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18110
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm

Viesti Kirjoittaja dealer »

Noniiiiin, tämä seurantaan 8)
Tehoa satakunta heppaa ja siitä ylöspäin, jos syöttöä riittää.
wiimax.fi
rouveri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 24.02.2013 16:51

Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm

Viesti Kirjoittaja rouveri »

Ei pitäis olla korinvaihto ainakaan otteessa ei lue mitään siitä. . . alkuperäisenä 240D ainakin luulin ostaneeni :D
rouveri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 24.02.2013 16:51

Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm

Viesti Kirjoittaja rouveri »

Kävin tarkastamassa otteen. muutosprosentteja 0%. Kokeillaas saadaanko yksi kuvatus autosta tänne..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 737
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm

Viesti Kirjoittaja airaksela »

Jaa no sitten hyvä, ruosteinen?
rouveri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 24.02.2013 16:51

Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm

Viesti Kirjoittaja rouveri »

Tutkin auton pohjan kesällä ja melko hyväkuntoiseksi paljastui .Apparin pyöränkaaren takapäässä 5cmx5cm paikan jouduin hitsaamaan... apukuskin jalkatilassa vakiopaikalla on ainut pahempi paikka minkä korjasin kesällä akkutelineen alla/vieressä... muuten koko pohja on melko lailla hyvässä kunnossa.. Ruostesuojasin koko auton kesällä 10litraa meni Öljy/teräketju/massa seosta.. Niin paksusti tuli laitettua että ihme jos ruostuu lähivuosina ja sen ajan mitä itse ajelen niin massaan jokakesä uudestaan niin ei pääse ruoste raiskaan... Tuossa vielä pari kuvaa.. Joulun välipäivinä ajan talliin ja alan laittaan turbo-osia..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
rouveri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 24.02.2013 16:51

Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm

Viesti Kirjoittaja rouveri »

Tuossa vielä vakiovanteilla :) ja korisarjan kanssa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
280se86
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ma 06.12.2010 19:52
Paikkakunta: jyväskylän seutu

Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm

Viesti Kirjoittaja 280se86 »

täähän on myynnissä chättiautossa
rouveri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 24.02.2013 16:51

Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm

Viesti Kirjoittaja rouveri »

Niin on mutta eihän se turbotusta estä :D tosin joutuu nostaan hintaa sit kun sen alkaa... Tai no nostin jo :D.. Kukaan älynny ostaa helmeä kun oli vielä halvalla myynnissä..
280se86
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ma 06.12.2010 19:52
Paikkakunta: jyväskylän seutu

Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm

Viesti Kirjoittaja 280se86 »

rouveri kirjoitti:Niin on mutta eihän se turbotusta estä :D tosin joutuu nostaan hintaa sit kun sen alkaa... Tai no nostin jo :D..
taitaa sit viimeistään tulla pitoauto, jos rupee turpoo tuohon räpläämään :?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18110
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mitähän mahtaakaan maksaa turbotettuna ja muutoskatsastettuna, kun jo pelkkä aikomus ahtimen asennuksesta nosti hintaa viidelläsataa :D
Nätti auto kyllä.
wiimax.fi
rouveri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 24.02.2013 16:51

Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm

Viesti Kirjoittaja rouveri »

Sitä ei tiiä paljon maksaa turbotuksen jälkeen :DD kuuluuhan tuohon hintaan mukaan nuo turbohilppeet ja välijäähytin ja kaikki krääsä mitä oon tuota varten keränny :D ei se pelkkä aikomus hintaa nostanut. On se vain tuon ikäseksi autoksi edustus kyytinen vehje ajella 123 :) kavereilla saman ikäsiä japanialaisia ja voin sanoa että melkosia nitinöitä ja natinoita ja pauketta pitää mersuun verrattuna :)..

Muistilistaa vähäsen mitä hankittava vielä turbotukseen...

-Pikkuöljypohjan tiiviste (12.12.13 hankittu ok)
-Pakosarjan tiivisteet (12.12.13 hankittu ok)
-imusarjan tiivisteet (12.12.13 hankittu ok)
- 2,5" rosteri tai aluputkea ahtoputkia varten yn klemmareita (12.12.13 hankittu ok)
-3" pakoputkea vielä 3 metrin pätkä
-pitempi öljynpaineputki turbolta
-Pikku T kappale öljynsuodatin jalan kierteeseen käyvä (Tietääkö kukaan kierteen nousua??)
- Lisää motivaatiota ja vapaa-aikaa :DD (12.12.13 hankittu ok)
Viimeksi muokannut rouveri, To 12.12.2013 20:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18110
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sitten kun on kakki tarvikkeet kasassa ja saa sitä "vihtiä" riittävästi niin homma on helppo.
wiimax.fi
Avatar
-Yamatec-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 12.03.2013 09:19
Paikkakunta: Sastamala

Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm

Viesti Kirjoittaja -Yamatec- »

Kattelinkin tätä talvilintaks nettiautosta mutta ei sitten tullu soiteltua :problem: näppärän näkönen laitos kyllä! :thumbup:
W210 E300DT -97 Käyttis
W201 190 Om605 St-Projekti
rouveri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 24.02.2013 16:51

Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm

Viesti Kirjoittaja rouveri »

Ja turbohan on Garrettin T04 :D.. Aika iso.. Katselin tuossa pumppuja ja 7mm mynän pumppu olis tutulla halvalla myynnissä.. No jos sitä ensin kokeilisi vakiopumpulla pakopesä on kyllä järkyttävän kokoinen jaetulla pakopesällä tossa garretissa A/R 1.08... hukkaportiton. positiivista että väljä se ei ole : )..
Avatar
PeeTee^^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: La 30.10.2010 14:15
Paikkakunta: Joensuu

Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm

Viesti Kirjoittaja PeeTee^^ »

On kyllä hieman isohko juu tuo ahdin, t04e garrett a/r 1.00 pakopesällä toimii om617a:ssa 7mm pumpulla ihan välttävästi, mutta pyttyä lyhyemmässä ja vakiopumpulla en viitsisi edes kokeilla. :D
rouveri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 24.02.2013 16:51

Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm

Viesti Kirjoittaja rouveri »

Kokeillaan nyt aluksi tuolla :) pulttaahan tuohon T4 laippaan pienemmätkin ahtimet sit jos tuo osoittautuu aivan liian suureksi :).. Tuo tosin ollutkin om616 moottorissa ja kuulopuheiden mukaan toiminutkin aivan OK:sti.. jokin vanha traktorin ahdin..
rouveri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 24.02.2013 16:51

Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm

Viesti Kirjoittaja rouveri »

Nyt on aloitettu Projektia. Turbon imu ja pakosarja paikoillaan ja turbo.. Seuraavaksi pakoputken tekoa ja öljynpaine turbolle.. Tarviisin tietoa mikä kierre on siinä öljyn suodattimen jalassa mistä alkuperäisenä lähtee öljynpainemittarille letku...
Leze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 10.09.2005 18:20

Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm

Viesti Kirjoittaja Leze »

rouveri kirjoitti:Turbo osat on pikku hiljaa kasassa W123.. tarkoitus turbottaa, asentaa välijäähdytin ja tehdä joko 2.5" tai 3" putkisto.. Syöttöruuvia oon kääntänyt jo aikalailla vaparina ollessa ja kierrostensäätöruuvia pumpun sisältä.. Turboksi tulee Garrettin hukkaportiton työkone turbo.. passatin välijäähytin.. Projekti tehdään halvalla mutta siististi :D....

Mitä luulette mitä tuollaisella kokoonpanolla saa penkissä? ? ? ja sit että kuinka paljon saan ottaa tehoa että saan leimattua??? päivittelen tänne kun ehdin aina..
615:sta lähti 120hv iteruuvatulla 616 pumpulla. Eli varmaan samaa luokkaa saa tästä 616 koneesta irti. Alustan puolesta tehoa saa ottaa laillisesti n 220hv, joten se ei ihan heti tule vastaan. :D
MB W123 300D 2.0
rouveri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 24.02.2013 16:51

Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm

Viesti Kirjoittaja rouveri »

Testi ajo suoritettu ja hyvin pelitti tosin hiekkatiet niin jäässä että ei ollu oikein pitoja :)...
Teetätin turbolle metsäkoneliikkeessä Hyde putkesta öljynpaineputken saa nähä miten kestää???
Öljypohja kun oli irti niin öljypumpun päässä ei ollut minkäänlaista sihtiä??? jossain remontissa jäänyt pois? Noh jos tähänpäiväänkään mennessä ei oo lauennu sen puuttuessa niin tuskinpa nytkään... Tuossa pari kuvaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
rouveri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 24.02.2013 16:51

Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm

Viesti Kirjoittaja rouveri »

Tuossa kuva vielä moottoritilasta..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
rouveri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 24.02.2013 16:51

Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm

Viesti Kirjoittaja rouveri »

Ensimmäiset pidemmät lenkit ajettu.. Alaalta ei juuri vaparia enempää vedä mutta kun pääsee semmoisiin maantiekierroksiin 4 vaihteella alkaa vetoja olla jo aikalailla eritavalla kuin vaparivermeessä.. Melko tyytyväinen olen menetettyyn rahaan/vapaa aikaan. Tähän mennessä rahaa mennyt noin 250? ja aikaa noin 6-8 tuntia ja auto on välijäähytintä vaille kasassa :)..
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18110
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm

Viesti Kirjoittaja dealer »

Alaalta ei juuri vaparia enempää vedä
Harmillista, esim. STT orkkis turbolla vetää juurikin alhaalta tyystin eri malliin kuin vapari. Tosi mukava ajella normiajoa.
No, mikä se "alhaalta" on - ja jos tykkää erilaisesta käyttäytymisestä niin mikäpä siinä, ja eipä nuo tehot kovin ylhäällä ole kun kuitenkin maantienopeuksissa nelosella vedot parantuneet selvästi.
Omassa oli 93,5 hv / 4300 rpm ja 190 Nm / 2550 rpm kun vakiossa ilmoitettu 72 hv / 4400 rpm ja 137 Nm / 2400 rpm.
http://www.mese.fi/forum/userpix/5_Kuva0847_1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
wiimax.fi
rouveri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 24.02.2013 16:51

Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm

Viesti Kirjoittaja rouveri »

Joo mikä se nyt alaalta on. Kolmosella noin 60 vauhissa turbo jo kovasti mukana ja 4 siinä 80-90km/h ahtaa jo kivasti. Välijäähytin vielä paikoilleen kun saan silikooniosat kaikki kotia. Sitten alkais kutkuttaa jo isompi elementtinen pumppu... Penkissä motestilla tulevan kevään aikaan kuitenkin.. Tavoite voisi olla vaikka pyörätehoa 100hv...
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

rouveri kirjoitti:Testi ajo suoritettu ja hyvin pelitti tosin hiekkatiet niin jäässä että ei ollu oikein pitoja :)...
Teetätin turbolle metsäkoneliikkeessä Hyde putkesta öljynpaineputken saa nähä miten kestää???
Öljypohja kun oli irti niin öljypumpun päässä ei ollut minkäänlaista sihtiä??? jossain remontissa jäänyt pois? Noh jos tähänpäiväänkään mennessä ei oo lauennu sen puuttuessa niin tuskinpa nytkään... Tuossa pari kuvaa.
Kun tuon mustan kumituppelon sisään kurkistaa pitäisi sihdin siellä näkyä, ulospäin tuo öljypumpun "imuputki" on just sellainen kun pitääkin.
auto w123 200D/300DT vm, -81
rouveri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 24.02.2013 16:51

Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm

Viesti Kirjoittaja rouveri »

Nyt on vihoviimein välijäähdytin paikoillaan.. Asensin vielä ahtomittarin ja se nousee sinne 0.6-0.7baarin huitteille.. Syöttöä pitäisi saada lisää.. Kaikki mitä vakiopumpusta saa on pelissä.. Syöttöruuvi tapissa joutui jo viilaamaan pikkasen siitä pois että sai sen peltikotelon kiinni pumpun takaa.. Mistäs sitten viripumppua hommaan? Mikä olisi hinta/laadultaan paras ratkaisu pumpuksi??? Pistän kuvan kun kerkiän tämänhetken tilanteesta.. Kesäkumit odottelee jo nurkalla 225/40 18" Amg Monoblockit :)...
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Itse tehty 6mm pumppu voisi olla hyvä vaihtoehto. Omassa 300D turbossa on sellainen ja tyytyväinen olen ollut.
auto w123 200D/300DT vm, -81
rouveri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 24.02.2013 16:51

Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm

Viesti Kirjoittaja rouveri »

Kerros vähän tarkemmin miten tämä itse tekeminen tapahtuu mistä elementit ja osat? jne..?
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Elementithän voi teurastaa esim 606 300 turbodiesel väyrysen sähköpumpusta jossa on 6mm elementit. Mm täällä on juttua elementtien vaihdosta itse ja niillä ohjeilla pitäisi onnistua kun ajatuksen kanssa tekee. Hyvällä tuurilla keskinäiset ruiskutusmäärät eri sylinterien välillä sattuu riittävän lähelle kohdilleen ettei tarvi pumppua lähettää edes diesel huoltoon säädettäväksi. Ihtellä meni homma siinä vituiksi kun otin syöttöä lisää pumpun säätötangolta enkä saanut enään sylinterikohtaisia syöttöjä riittävän tasaisiksi. Eipä nuilla 6mm elementeillä kuuhun mennä mutta saa niillä reilusti enempi syöttöä kuin vakioilla.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Vastaa Viestiin